Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Zertab

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:24

Iemand een idee wat je voor een tussenwoning gemiddeld moet overbieden om kans te maken? Is in een geliefd dorp waar niet veel huizen voor onder de 500k te koop komen.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:27

Zertab schreef:
Iemand een idee wat je voor een tussenwoning gemiddeld moet overbieden om kans te maken? Is in een geliefd dorp waar niet veel huizen voor onder de 500k te koop komen.

Ligt vooral aan de vraagprijs ;)

Als je echt graag kans wilt maken zou ik een aankoopmakelaar inschakelen. Die weet exact hoe de markt is in dat gebied.

_djoeke_

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:42

Inderdaad, als die laag in de markt is gezet overbied je meer dan bij een relatief hoge vraagprijs.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:07

Mwha de biedingen die ik kreeg van aankoopmakelaren waren allemaal lager en/of minder aantrekkelijk dan mensen die zonder aankoopmakelaar hebben geboden. Bied vooral wat je het zelf waard vindt en kijk naar wat de maandlasten zullen zijn en of dat voor je te dragen is.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:09

moonsparkle schreef:
Mwha de biedingen die ik kreeg van aankoopmakelaren waren allemaal lager en/of minder aantrekkelijk dan mensen die zonder aankoopmakelaar hebben geboden. Bied vooral wat je het zelf waard vindt en kijk naar wat de maandlasten zullen zijn en of dat voor je te dragen is.

Dat hoeft niet aan de aankoopmakelaar te liggen natuurlijk. Misschien heeft die wel geadviseerd meer te bieden, maar was het budget er niet of wilde ze niet hoger.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:20

mavantos schreef:
moonsparkle schreef:

Dat hoeft niet aan de aankoopmakelaar te liggen natuurlijk. Misschien heeft die wel geadviseerd meer te bieden, maar was het budget er niet of wilde ze niet hoger.

Dat zou misschien ook kunnen inderdaad

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:47

Of aankoopmakelaar behoed je voor veel te veel overbieden. :Y)

Je kan heel veel overbieden maar als de taxateur het huis niet meer waard vind dan wat de aankoopmakelaar adviseerd, dan mag je zelf heel wat eigen geld meebrengen of je hebt een probleem.

Meestal weten aankoopmakelaars wel wat iets waard is en een goede laat aan jou de keus: wil je echt meer bieden dan dat het huis waarschijnlijk waard is, neem je het risico? Of ga je niet mee in die gekte, laat je een ander veel te veel betalen voor hun huis en kijk je snel verder? Het is echt niet meer normaal wat mensen bieden soms.

En ja, dit huis lijkt voor nu misschien je droomhuis en als je bereid bent om daar veel te veel voor te betalen, moet je dat doen. Daarmee hou je ook de prijzen gekte in stand. Maar er komt vast wel weer een ander huis op je pad die misschien nog wel veel mooier is voor de juiste prijs.

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:39

Je hebt daar helemaal gelijk in fohadie. En het is inderdaad wat ben je zelf bereid om ervoor te betalen of je dat wel of niet wil.

Mijn aankoopmakelaar heeft met mij het bedrag uitgebreid besproken en ook de marges. Hoeveel ze me adviseerde te bieden als ik zekerheid wilde en het bedrag wat ze redelijk zou vinden. Ze zei ook letterlijk tegen me: dat is natuurlijk belachelijk veel geld als je kijkt naar de vierkante meter prijs met zo'n klein huisje. Maar ik wilde het huis graag en ben blij dat ik het heb gedaan. Voor mij was het het waard (en volgens de taxateur overigens ook, want die heeft het nog een stukje hoger getaxeerd dan waarvoor ik het gekocht heb terwijl dat voor mij niet nodig was).

Zertab met zo weinig informatie is het moeilijk om er iets over te zeggen. Het ligt aan de vraagprijs, het ligt aan de regio (en soms zelfs de straat), de staat van het huis (vaak is instapklaar populairder) etc.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:42

Ik ben vandaag bij een flatje geweest. Financieel is dat makkelijker en betaalbaarder, maar ik zie mijzelf echt niet in een flatje wonen... Dus dilemma haha

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 20:03

Ik vind het heerlijk in een flat. Zo veel makkelijker schoon te houden, en hoeveel ruimte heb je nodig? Alleen als je kinderen hebt of wilt of grote dieren dan is het lastig.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 20:21

fohadie schreef:
Ik vind het heerlijk in een flat. Zo veel makkelijker schoon te houden, en hoeveel ruimte heb je nodig? Alleen als je kinderen hebt of wilt of grote dieren dan is het lastig.

Ik woon op het platteland met ontzettend veel ruimte. En nooit overlast van buren of iets. Dus ik ben in dat opzicht echt wel verwend en dat is niet makkelijk :')

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 12 min geleden

Zertab schreef:
fohadie schreef:

Ik woon op het platteland met ontzettend veel ruimte. En nooit overlast van buren of iets. Dus ik ben in dat opzicht echt wel verwend en dat is niet makkelijk :')

Herkenbaar! Maar toch moet je soms ergens beginnen. Ik ging ook van buitenaf naar een appartement. Dat was wennen, ineens rekening houden met wanneer ik piano pingel. En niet te hard en lang doorgaan met bezoek. Maar alles went, je moet toch ergens.