Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 21:08

VanHuisUit schreef:
@Simt9 en @purny ik ga dan toch maar eens een electrische deken aanschaffen... en ja het is echt raak deze dagen -O-

Hier geen iPhone :+

Nou ik ben plaatsvervangend blij voor je. Ik kan me er echt op verheugen om in zo'n warm bed (of bad, bijna hetzelfde ;) ) te stappen.

Onze kater heeft ook een elektrisch dekentje. Hij is senior en hij voelt zo koud aan in huis. Bij hem gaat 's nachts elk uur een kwartiertje het dekentje aan. Hij komt dan alleen uit zn mandje om te eten en verder ligt hij daar voor pampus <3

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 21:24

De hond ligt wel graag onder haar dekbedje, en het liefst op de bank, dus wij delen gewoon. :))
Maar gedurende de avond krijg ik het heet en kom ik er toch onderuit. Als ik dan naar bed ga vind ik juist het koude beddengoed heerlijk. Heb het ook snel warm 's nachts, dus altijd de ramen tegen elkaar open en onder zomerdekbed. Manlief dik dekbed en duikt er zo ver mogelijk onder. :')

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 23:16

Haha bij mij zie je ook nog een plukje haar en misschien een stukje hoofd, de rest zit onder de dekens. Wij hebben nu herfst dekbed met flanel en een fleece plaid erop liggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 23:30

Toen ik om 20u thuis kwam was het maar 18 graden :brr: dus snel verwarming aan gezet naar 19. Onesie aan, huissokken en poes kroop gezellig op zijn fleece dekentje op de bank. Wanneer ik het alsnog fris heb kruip ik daar mee onder.

Op bed ligt nog steeds ons dunne(re) zomerdekbed. Warme pyjama aan doet voorlopig nog voldoende, al rollen we er allebei wel goed in om in te dutten. Ik blijf een rolmops, wordt soms wakker van kou (en dan ga ik echt klappertanden) maar vriend ligt soms ook op het deken. Ik denk dat bij mij die kou eerder komt wegens te diep inslapen, te lage hartslag en vandaar afkoelen. Heb ooit Holter gehad voor 24u en blijkbaar zakt mijn hartritme in mijn slaap tot 35 :=

Voorlopig dus nog steeds ons strak gelimiteerde uurschema en maximale temperatuur van 19 graden in huis. Mocht het alsnog te fris worden gaan we eerst de uren aanpassen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 12:45

Dinsdag boodschappen gehaald voor vriend zijn favo wintergerecht: witloof in hesp gerold met kaassaus. Had 15 stronken mee, evenveel plakken hesp, ruim voldoende geraspte kaas. Dan nog een zakje borrelnootjes en Milka lofel eitjes.
Met het witlof maak ik 3 porties, dus 2 om in te vriezen.

Was alles samen amper €17 kwijt 8-)

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 23:02

Hesp moest ik even googlen. Is dat ham?
Klinkt goddelijk, maar mijn wederhelft lust helaas echt geen witlof. Misschien een goede voor als hij spruitjes wil eten, daar kan ik niet tegen. Goeie deal!

Hier stoken we overigens alleen met de houtkachel. Die krijgt het hele huis behaaglijk warm, als in de woonkamer (waar we beide thuiswerken) echt goed warm en de rest gewoon prima.
De isolatie in huis valt nog behoorlijk mee gelukkig vergeleken met wat we ervan verwacht hadden, en de (veel) efficiëntere houtkachel werpt ook echt wel zijn vruchten af.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 23:05

Ik heb vandaag geen kachel aan, gaat prima vandaag.

CV heeft tot nu toe maar een paar keer overdag aangestaan. Gaat straks veel kosten schelen denk ik.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 23:08

Het koelt hier in de bergen al wel behoorlijk af dus de kachel gaat sowieso 's ochtends altijd even aan. Als het een zonnige dag is gaat hij rond 10-11 uur uit en dan rond etenstijd weer aan.
Bij bewolkte dagen laten we hem wel langer sluimeren tot de schouw ook goed warm is, meestal een uur of 2-3 in de middag. Daar teren we dan makkelijk de rest van de dag en avond op.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 23:09

Hoe is het weer bij jou in de zomer/winter Judith, erg warm en erg fris of valt dat wel mee?

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 23:12

We zitten op een zuidhelling, dus we hebben heel veel zon. In de zomer overigens niet overdreven heet want we zitten op 1200 m. Met luiken dicht overdag kun je de meeste hitte wel tegenhouden en 30+ wordt het niet vaak gelukkig.
In de winter hebben we dan weer enorm profijt van de zon, want op zonnige dagen hebben we het in huis heel behaaglijk. Dus al met al heel goed uit te houden! Wel veel sneeuw maar met sneeuw en kou komen ook zonnige dagen. Een beetje zoals een zonnige skivakantie, geen straf. We werken beide full time vanuit huis dus voor ons is de sneeuw geen probleem.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 23:16

Wat een heerlijke plek!! Ik vind de kou op wintersport heerlijk.

De zon kan in de winter zoveel doen. Als de grote platanen hier hun blad kwijt zijn dan schijnt de zon op de voorgevel en wordt het huis zo lekker verwarmd! In de zomer zijn de platanen een heerlijke natuurlijke schaduw.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 23:21

Ja de zon is in de winter heel erg veel waard. Hier geen hoge bomen die in de zomer schaduw geven, maar dat willen we ook niet want dan zijn we ons uitzicht kwijt :D

Afbeelding

Maar goed, het geeft wel de mogelijkheid voor een zonneboiler. Die komt er volgend jaar hopelijk. Dan op de lange termijn nog zonnepanelen erbij en dan zijn we voor energie en verwarming van niemand meer afhankelijk behalve een paar bomen om de houtkachel mee te kunnen stoken ;)

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 23:23

Hoe komt het dat je naar Frankrijk verhuisd bent?

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 23:26

We wilden graag meer vrijheid. In Nederland leefden we om te werken en we wilden dat andersom. We woonden vrijstaand, hadden mijn pony's in de tuin, maar een torenhoge hypotheek van 1450 per maand waardoor werken niet per see geminderd kon worden.
Dus we wilden iets waar leven en werken beter in balans was. Dat eerst in Canada geprobeerd te vinden, maar de huizenprijzen waren daar ook 3x over de kop gegaan. Dus toen naar Frankrijk en dit voorjaar vonden we onze plek. We hebben nu een hypotheek van 250 per maand en als eenmaal de verbouwing klaar is, is het huis binnen een jaar afgelost (want hele lage hypotheek) en dan kunnen we doen en laten wat we willen. Doel bereikt :)

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 23:32

Wat klinkt dat heerlijk!! En als je vanuit thuis kunt werken is het helemaal heerlijk als je zo vrij zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 10:26

Waar in Frankrijk zit je juist? Lijkt ons ook absoluut heerlijk om daarheen te verhuizen, maar de stap is best groot. Tenzij vriend terug aan boord van de schepen gaat werken. Dan kunnen we op zijn loon alleen al makkelijk leven, en dan kan het huidige huis ook in de verhuur. De keerzijde daarvan is dat hij dan gemiddeld 6 maanden/jaar van huis is.

Hier staat de verwarming vanaf 22u uit tot ongeveer 18u of 20u, afhankelijk welke dag het is ivm avondtraining en laat thuis zijn. In het weekend gaat ze aan vanaf 9 tot 22u.
We zijn nu beide een dag vrij, in huis is het 18,5 graden en het voelt best wel prima.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 10:41

Lijkt me ook geweldig om naar zo'n mooi land te verhuizen. Maar de taal zou het voor mij dan weer erg lastig maken, ik heb geen talenknobbel maar een talendeuk, een hele diepe :+

Ik heb vroeger vaak geroepen dat ik een kasteeltje in Frankrijk wilde :)) B&B ervan maken ofzo <3
Uiteindelijk zijn die ideeën omgeslagen in een zeilboot. Maar een huisje in het buitenland lijkt me nog steeds geweldig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 10:50

Frans is voor mij geen probleem :D

Helaas is mijn tante in Frankrijk palliatief. We hadden al jaren het idee om te polsen op mogelijk koop van een stukje van haar domein, ooit, op haar oude dag. Was ze zelf al voor het oriënteren trouwens, om te verkopen. Jammer genoeg is covid ertussen gekomen en nu dus een fiks uitgezaaide hersentumor. We zijn in september nog geweest, toen spraken ze nog van revalidatie en terugkeer naar huis etc. Dat was toen echt geen moment voor zo een onderwerp. En nu is het onbespreekbaar geworden. Denk niet dat haar broers en zussen ervoor open gaan staan...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 10:54

Ach wat triest Varekaj.
Maar ik zou het gewoon bespreken met de broers en zussen. Ik denk dat veel mensen het juist fijn zouden vinden als een huis/grond binnen de familie blijft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 11:25

Het punt is dat het op een goeie 1000km zit, als in 10-12u rijden. Ok, er is een luchthaven op 45min en er zijn regelmatig vluchten vanaf Charleroi voor spotprijsjes. Maar als vakantiewoning ziet vriend het niet zitten, te ver. Hij wil hooguit 400km of 4-5u rijden. En met zijn huidige functie is naar het buitenland verhuizen als permanente woning geen optie (tenzij naar NL, dan weer wel).

Ik heb geen eigendom in België, of nouja, geen woning. Wel grond maar dat is weiland en telt niet mee. Ik kan dus geen hypotheek afsluiten voor een verblijf buiten België. Hij wel want koopwoning.
Scheelt gelijk een fikse klap op het budget wat je dan beschikbaar krijgt. En de broers/zussen zien het als een jackpot. Met wat het in geheel kan opbrengen kunnen ze gelijk stoppen met werken en rentenieren om het zo te zeggen.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 12:03

Varekaj, ik zit in de Cantal, Auvergne. In een niet-toeristisch dal waar de tijd bijna 50 jaar heeft stilgestaan. 4 inwoners per km2 :D
Wat ontzettend sneu van je tante. Ik heb helaas van dichtbij ook een hersentumor meegemaakt en dat is echt heel erg naar. Heel veel sterkte!

8nnemiek, de taal was wat ons eerder ook altijd tegenhield. Maar toen Canada niet uitwerkte bedachten we dat we het gewoon maar eens een jaartje gingen proberen. En dat beviel best aardig haha. We spraken geen woord Frans, behalve bonjour en oui en non :')
Een zeilboot zou mijn man overigens ook jaloers op zijn, maar daarin hou ik hem tegen want ik vind dat echt niks voor mij haha. Ik ben bang van grote open waters, helaas pindakaas.
Maar wel heel gaaf!

Ik betaal voor mijn vaste kosten overigens ook bizar weinig. Naast een idioot lage hypotheek betalen we niks voor water, want dat komt gewoon uit een bron die ontspringt hierachter op de berg.
Energie betalen we 90,- voorschot voor, alleen elektra want we hebben geen gas. Koken doen we wel op gas, maar 1 fles kost zo'n 35 euro en daar kunnen we ruim 4 maanden mee doen, zo niet langer.
Boodschappen zijn overigens wel aardig aan de prijs. Ik heb echt nooit zulke goede aanbiedingen gezien voor boodschappen als in NL. Als ik in NL ben sla ik ook regelmatig houdbare dingen in als die daar in de aanbieding zijn, dat scheelt soms echt enorm. Volgend jaar gaan we een flinke moestuin starten en fruitbomen planten, dat zal al enorm gaan schelen in kosten voor het verse voer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 12:04

Hier koelt het ook best af in huis dus vaak sochtends, smiddags en savonds even de verwarming aan.

Prachtig zeg Judith!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 12:33

Heerlijk zeg, die lage kosten! Ik merkte op vakantie in Frankrijk wel inderdaad dat het eten daar zo veel duurder is. Leuk dat je een moestuin gaat aanleggen!

Op open zee lijkt me ook best spannend inderdaad, maar ik kan niet wachten om aan boord te gaan wonen! Voor ons worden de kosten dan ook heel laag als het goed is. We wekken onze eigen stroom op, maken ons eigen water en kunnen wat hout sprokkelen voor de verwarming. En dan inderdaad voor een paar jaar aan droog/houdbaar voedsel inslaan in Nederland :))

Thuis heb ik de verwarming ook nog niet aan gehad. Alleen de houtkachel heel even voor de sfeer. Maar de zon warmt alles nog lekker op tot nu toe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 14:55

Eten duurder? Vonden wij in september net goed meevallen... Ofwel hangt dat ook wat samen met de regio. We zaten op de grens Aude en Ariège, dus midi-pyrenées, helemaal onderin het land zeg maar.

De Auvergne is ook 1 van onze favoriete regio's, en dan helemaal rondom Puy de Dôme <3 Ik hou echt van die heuvels, het groene, de vele onbewoonde stukken bos en land. Bij tante is het soortgelijk, alleen dan met zicht op de bergtoppen als je bij haar de oprit af rijdt. En die liggen toch op ruim een uur hoor!
Maar de Vogezen kunnen me ook wel entertainen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 15:11

Het eten in België is ook al best wat duurder dan in Nederland volgens mij, maar ik vond het verschil echt opvallend. Is wel al jaren geleden.