[Centraal]Bokkers op de woningmarkt!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wolken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 17:14

Het is een vragenlijst met heeeel veel vragen. je leeftijd, gewicht, drink je, rook je, wat is je medische geschiedenis, zijn er erfelijke ziektes in de familie, heb je wel eens bloed laten onderzoeken enz enz. Gelukkig vroegen ze bij erfelijke ziektes alleen hart- en bloedvate, suiker ed en geen kanker. Want laat dat gen wel in de familie zitten. Maar we gaan geen slapende honden wakker maken. Ook of mijn bloed wel eens gecontroleerd was op een aantal dingen, maar ik ben plasma, dus ja. Wat was de uitslag: Ben een goede donor :) . Zo heb ik het ook ingevuld, met smiley en al :D .

Het zal wel zo zijn dat als je iets afwijkends hebt, zoals een verhoogd risico op hart- en vaatziektes omdat je vader of moeder het heeft, ze vragen of je daar een iets specifieker onderzoek naar kan laten doen dmv een aantal tests in het ziekenhuis.

Faelivrin, wat een opluchting zeker dat het verkocht is? Je kan zeker wel een hypotheek nemen zonder NHG garantie, alleen kan het zo zijn dat jouw hypotheekrente tot 0,6% hoger is dan de hypotheekrente die je zou hebben met NHG. Dat kan gewoon honderden tot duizenden euro's per jaar schelen. Van de week was iemand die ook geen NHG zou kunnen krijgen ivm met een BKR notering die over een paar maanden zou aflopen. In zo een geval zou ik gewoon echt wachten tot je wel in de NHG voorwaarden valt. Het ligt trouwens ook aan het hypotheekbedrag. Boven de €250.000 geloof ik krijg je sowieso geen NHG meer en ze willen dit nog naar beneden gaan bijstellen.

Mootje

Re: [HK]Bokkers op de woningmarkt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 17:46

Faeli, wat fijn dat het huis verkocht is! Klinkt als een fijn plekje jullie nieuwe huis :j is dat weer koop? Hebben jullie lang met dubbele lasten gezeten?
Veerle, waarom wilde je je perse niet laten keuren?
NHG is vaak toch alleen verplicht bij te woon en koopgarant? En dan is het plafond ook nogal laag. Ik vond de rentekorting wel leuk! (en bij mij was het dus verplicht door koopgarant)

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 20:34

Even een vraagje over Funda. Bij buurt heb je wat info over de buurt en zijn inwoners.
Wat valt er precies onder gemiddeld besteedbaar inkomen en is dit betrouwbaar?
In nootdorp is dit bijvoorbeeld krap 15.000 euro, terwijl er toch veelal tweeverdieners wonen naar mijn idee :')

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 20:51

Wij zitten in een buurt met deels huurhuizen (van woningcoorperatie) en deels vrijstaande koopwoningen. Dat krikt het gemiddeld besteedbaar inkomen behoorlijk omhoog of omlaag (afhankelijk vanuit welke prijsklasse je kijkt natuurlijk ;) ). Ik zou er niet te veel naar het besteedbaar inkomen kijken, je kan het altijd mee laten wegen in je beslissing. Het is veel belangrijker om zelf in de omgeving rond te rijden op verschillende tijdstippen en kijken wat je van de buurt vind. Wij hadden het geluk dat we al woonden in de stad waar we een huis hebben gekocht en precies wisten in welke buurten we wel en niet wouden wonen.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 20:56

Ik heb jaren in die buurt gewoond, daarom vind ik het zo vreemd :') Er is daar geen sociale woningbouw, geen achterstandswijk, iedereen heeft één of twee dikke auto's voor de deur staan.
Tellen ze gewoon alle inwoners bij elkaar op en delen ze het door de volledige bevolking (dus ook kinderen?), want met een salaris van 15.000 euro kan je daar echt geen huis betalen!
Het dorp van mijn ouders bestaat grotendeels ook uit tweeverdieners, geen sociale woningbouw en geen achterstandswijk en daar is het 14.700 euro.... Gemiddelde huizenprijs ligt in beide wijken tegen de 300.000 euro aan. Schiet mij maar lek :+

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 23:02

Een buurt groter dan een wijk. Misschien is het gebied groter dan je denkt? Belangrijkste is dat je je thuis voelt in je buurt, niet hoe veel de buren verdienen. Hangt er vanaf waar je van houd hoor, maar nu is de ideale tijd om eens rond te kijken waar heeel veel oranje vlaggetjes hangen. Vaak, niet altijd, zijn dat de 'mindere' buurten (beetje overdreven maar moet altijd denken aan type bankje en krat bier in de voortuin :P ). Meestal zijn dat type buurtbewoners wat lawaaieriger...

Wolken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 23:05

He he, pas op he! Ik zag zaterdag dat de buren vlaggetjes aan 'mijn' dakkapel hebben bevestigd ;) Dat vind ik trouwens juist wel weer gezellig.

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 23:16

In sommige buurten zijn het een aantal bewoners die dat doen, maar je hebt ook buurten waarbij de hele straat, iedere voortuin en elk huis ongeveer helemaal oranje gekleurd is. Hier in de buurt zijn er ook een paar huizen hoor :j Ik vind het ook wel gezellig, zolang het niet overdreven word. Bij mij zouden ze ook welkom zijn met vlaggetjes, ga ze zelf alleen niet ophangen :P

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 08:20

Stybba, Dat snap ik ook allemaal wel.... :+
Ik vraag gewoon waar dat getal op is gebaseerd. Ik kan zelf wel zien wat een tokkiebuurt is!

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 08:23

Hee hee hee Stybba ;)... Ik heb ook vlaggetjes in mijn voortuin (moest van de buuf en vriendlief :P), maar mijn straat is ab-so-luut geen ordinaire straat. Is de hoofdstraat van het dorp. En mijn lege kratten bier staan ook in de tuin, alleen dan wel de achtertuin en dat komt meer omdat ik nog niet zoveel ruimte in mijn keuken heb omdat er nog 2 koelkasten in staan die nog naar de schuur moeten :+.
Maar ik snap wel wat je bedoeld.. 1 wijk hier is het hele mooi voorbeeld van wat jij noemt :j.

Dat gemiddeld besteedbaar inkomen is voor mij trouwens nieuw. Zou voor mij ook niet echt een reden zijn om een huis wel of niet te kopen, denk ik. Gaat het gemiddelde om een paar straten, om een hele wijk of misschien zelfs een heel dorp? Of om het aantal bewoners op een bepaald aantal m2? Wij hebben hier vrij veel vrijstaande huizen en erg weinig huurwoningen, dus denk dat als ik daarop zou checken, ik alsnog wel goed zou zitten. Maar had er nog nooit van gehoord.. Waar kun je dat zien op funda? Ben nu wel nieuwsgierig :).

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 08:35

Yv: Met van die oude plastic bankjes in een betegelde voortuin, kratje(s) bier en een oud boodschappenkarretje? En misschien nog een molentje oid in de tuin? :D
Over dat gemiddeld inkomen: als je op funda bij buurt en kaart kijkt, dan staat er onderaan iets over meer over *buurt* in *stad*. Daar kan je ook zien hoeveel % van de inwoners een laag inkomen hebben en hoeveel een hoog inkomen (en zelfs hoeveel auto's gemiddeld per woning :P ). Dat speelt ook wel een heleboel mee.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 08:35

Mootje schreef:
Faeli, wat fijn dat het huis verkocht is! Klinkt als een fijn plekje jullie nieuwe huis :j is dat weer koop? Hebben jullie lang met dubbele lasten gezeten?
Veerle, waarom wilde je je perse niet laten keuren?
NHG is vaak toch alleen verplicht bij te woon en koopgarant? En dan is het plafond ook nogal laag. Ik vond de rentekorting wel leuk! (en bij mij was het dus verplicht door koopgarant)

Ik moest een uitgebreide medische keuring, mocht zelf niet kiezen waar, en ze wilden niet toezeggen dat de keuring door een vrouw werd gedaan. Borstonderzoek, ECG, foto's longen, bloedonderzoek (en ik ben doodsbenauwd van naalden), de hele rimram. Ik had van verschillende mensen negatieve ervaringen gehoord dus ik had er echt geen zin in.
Edit: ik ben overigens kerngezond, nooit iets gemankeerd, dus het was niet dat ik dacht dat ik afgekeurd zou worden.

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 08:37

Ik moest alleen zo'n hele lange vragenlijst invullen, maar geen medische keuring. Als ik dat van jou zo lees veerledec, ben ik blij dat dat hier niet hoefde. Was iedereen dat verpolicht of alleen mensen met een bepaald risico?

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 08:46

Hahaha, nee de molen staat 200 meter verderop :P.
Plastic bank wel, maar niet geel en dan van wicker-materiaal hahaha.
M'n voortuin ziet er momenteel zo uit, dus daar kan ik nieteens dingen in kwij :').
Afbeelding

Ook aardig tokkie he :')? Maar geloof me, het is nu al zoooooveel beter dan een tuin waarin buxussen staan waar 3 jaar niks aan is gedaan, of die magnolia waar de takken ongeveer bij de overburen de ramen aantikten :D.

Ah, thanks, ik ga eens even spieken.

Ik kreeg gewoon zo'n vragenlijstje, stonden 10 ja/nee vragen op geloof ik, beetje hetzelfde als je ESTA aanvragen. Waarom waren die van jullie zo uitgebreid? (of die van mij juist zo kort?)

Wolken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 09:05

Zo, jij bent tokkie!! ;) Maar ik snap Stybba haar punt wel hoor, maar na 2 jaar in zo een buurt te hebben gewoond heb ik er ook wel een neus voor gekregen.

Het waren 4 pagina's en als ik ergens had ingevuld wat ik een bepaalde ziekte zou hebben waren er nog een paar bijlages bij. Bizar Veerledec dat jij echt zo een test moest ondergaan!

Gisteravond alle gegevens bij elkaar gezocht tijdens die rotwedstrijd, en nu even op mijn werk inscannen.

Ik hebin mijn huidige buurt gekeken en daar is het gemiddelde besteedbare inkomen € 15.000. Maar ik weet niet zo goed wat ze daar mee bedoelen. Misschien netto inkomen? Bij mij zou het dan wel redelijk kloppen, dan hebben ze gemiddeld € 1250 netto per maand. En aangezien ik volgens mij de enige in de hele flat ben die werkt heb ik soms het idee dat de rest het met iets minder moet doen...

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 09:13

Hmm, heb zitten kijken... Klopt volgens mij niet echt :?
Gemiddeld besteedbaar inkomen ligt op 13.868 euro, terwijl de gemiddelde WOZ-waarde op 283.000 ligt. Rekensommetje vertelt mij dat je met dat inkomen (da's volgens mij nog geen 1200 netto per maand en dan heb ik vakantiegeld nog nieteens meegeteld) niet zulke huizen kunt betalen :?..

Sja, maar aan de andere kant.. Toen ik in Den Haag woonde, woonde ik écht in een heeeele slechte buurt. Daar waren alleen echt geen oranje vlaggetjes of huizen te vinden hoor ;). Alleen vlaggetjes waarvan ik niet wist bij welk land het hoorde :'). En schotels :+. Ik vind schotels altijd wel genoeg zeggen, heel eerlijk gezegd.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 09:13

Wauw veerledec, dat is echt serieus qua test!

Wel betere testen dan bij ons....bij die van jou kun je nog wat kanker opsporen, bij de van ons ging het echt om HIV en dat vond ik zo onbenullig...is de kans voor ons om te sterven aan kanker niet een kleine miljoen keer groter ofzo dan aan HIV...zeker bij ons, we zijn al aardig genetisch belast ben ik bang :=

Yv: mooi recht en leeg tuintje hoor, waarom heb jij geen onkruid op die open vlakte :P

Wolken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 09:20

Afbeelding

Dit is trouwens een foto hoe ze mijn nieuwe huis versierd hebben. Als je goed kijkt zie je aan de rechterkant een huis met een Te Koop bord :) .

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 09:29

Hahaha nou PMarena, omdat dat inmiddels bij de gemeentewerf ligt ;).
Zo zag het er zondag en gisterochtend nog uit:
Zondag:
Afbeelding

Gister:
Afbeelding

Oh, maar dat is inderdaad gezellig Wolken :j! Leuk straatje, zijn het een soort van hofjes die huizen aan de rechterkant, of hebben ze de voordeur meteen aan de stoep?

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 09:35

De 'zwaarte' van de test had te maken met het verzekerde bedrag. Ik zou voor ik geloof bijna 6 ton worden verzekerd. Vriendje voor nog geen drie ton, die hoefde alleen zo'n lijst in te vullen inderdaad. Ik heb mijn bedrag naar beneden laten schroeven en toen hoefde ik ook alleen zo'n lijst.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 09:36

wij hebben niet voor een verzekering te kiezen.

Wolken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 09:37

Hond dacht dat hij een prive bos had :') . Die vind het zeker wel jammer dat het allemaal weg is?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 09:37

Okee, misschien dat er per ton gewoon wat testjes bij komen dan :P

Yv: aha het is nog ZO ontzettend vers! Nouja dan kun je volgend weekend onkruid plukken ;)

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 09:38

Veerle, wat een enorm bedrag zeg :oo Dat was dan zeker niet alleen voor de hypotheek?
Yv, Leuke hond!

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 09:42

Nicolletje, dank voor de tips! Vanmiddag heb een derde bezichtiging, met mijn aankoopmakelaar. En dan waarschijnlijk de onderhandelingen in. Pff, erg spannend!