Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 10:25

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 10:53

Wie bepaal jij of ik het nodig heb

Dat jij niet voor je lijf wilt zorgen moet jij weten maar ik hou alles graag los en ik prik iid liever iets te vaak bloed dan te weinig

purny

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 11:11

Hier ook elk jaar een APK van het bloed. Ik laat het altijd onderzoeken op een aantal dingen omdat er in mijn familie ook diabetes voorkomt.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 11:17

Ik gebruik die fysio die mijn verzekering zit voor 2 dingen, fysio als het nodig is en een aantal behandelingen zet ik in voor de flexchair...Tja daar zal het ook niet helemaal voor bedoeld zijn, maar door daar naar toe te gaan zit ik beter op het paard en blijf ik beter fit.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 12:05

Tja, ik heb daar zo mijn bedenkingen bij. Zeker als mensen dan gaan klagen dat de zorg duurder wordt. Gek hè?

Maar goed, ik ben sowieso iemand die niet voor elk wissewasje naar de huisarts gaat.

Ik heb nog € 100,- tot mijn volgende salaris gestort wordt en weiger van de spaarrekening over te boeken. Dus besparen wordt het komende week, er gaat nog 32,50 af aan vaste lasten. Ben benieuwd of ik het ga redden met 67,50 voor weekboodschappen en onverwachte uitgaven (die zijn er altijd is mijn ervaring).

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 12:53

Een aantal dingen kan je misschien onzin vinden maar ik geloof wel in de kracht van preventie/onderhoud bij zorg.

Als je een auto niet onderhoud kan je vaak nog wel een tijdje doorrijden maar steeds minder comfortabel. Bij goed onderhoud kom je misschien opeens voor gigantische kosten te staan en is het einde verhaal. Als je dat vergelijkt met een lichaam heb je mijn zegen om je fysio behandelingen op te maken hoor.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 13:32

Ik de 24 week loon, maar ruim genoeg op de rekening staan. Zelfs net wat naar de spaarrekening gedaan en ik denk dat dat volgende week woensdag weer kan.

Maar iedere laatste dag voor het loon de betaalrekening helemaal leeg, heerlijk.

Ik ben bij de Rabobank nu 'wisselgeld' aan het sparen. Dat is wel een lekkere manier van onbewust extra geld naar je spaar storten.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 13:34

Wat houdt dat in, wisselgeld sparen? Neem niet aan dat het echte munten zijn ;)
Ik vind de betaalrekening helemaal leeg een eng idee, haha. Maar ik ontkom er niet aan deze maand. Iets teveel uitgegeven aan vakanties :+

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 13:50

Dat gaat vast lukken, Fitzroy! Die onverwachte uitgaven dat klinkt wel bekend ja :+
Ik heb nu nog 28 euro op de lopende rekening en ik verrek het ook om iets terug te boeken van de spaarrekening :') Paardlief heeft weer flink last van mestwater, dus dat werden wat extra uitgaven voor oa Darmbalans, psyllium vezels, lijnzaadolie, hartog grasmix.. En wat is dat spul allemaal duur geworden :=
En ook nog een deken gekocht.
Dus de komende tien dagen mag ik nog hooguit een of twee keer boodschappen halen haha. De 25e krijg ik weer loon.

We hebben ook nog een grote uitgave gedaan; een laadpaal aan huis voor de auto. Dan kunnen we over een tijdje alle overproductie van de zonnepanelen in de auto stoppen, dus weer een beetje besparen.
Maar verder ben ik best goed aan het sparen hoor :+

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 14:12

Ik ben ook steeds meer van het preventief onderhoud aan mijn lichaam. Heb het te lang verwaarloosd en daar betaal ik nu de prijs voor. Dus ja, ik ga nog een set steunzolen bestellen die dit jaar nog in mijn pakket zitten en misschien volgend jaar niet meer. Uiteindelijk scheelt me dat weer andere en waarschijnlijk duurdere klachten.

Voor mijn man heb ik net de zorgverzekering bij Ditzo afgesloten met 3x fysio, dat is voor hem genoeg. En asr Vitality, dat is een leuk extraatje. Hoogste vrijwillig eigen risico.

Voor mezelf moet ik nog even rustig verder kijken. Volgend jaar verwacht ik toch nog wat zorg af te nemen en zou wel fijn zijn als ik bij alle ziekenhuizen terecht kan. Dat was dit jaar niet en dat bleek soms best irritant te zijn.

Leuk Annemiek, is hij ook semi openbaar? Kennissen hebben dat gedaan waardoor ze ook een klein deel van de opbrengst ervan krijgen als er geladen wordt door iemand anders. Van Eneco geloof ik.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 14:20

Hij is niet openbaar nee, daar is onze oprit niet echt geschikt voor helaas. Het is wel een model dat je zo kan instellen dat ie alle stroom die de panelen te veel opwekken in de auto kan stoppen zonder dat ie daarnaast nog stroom van het net afneemt, dus vooral ook ideaal als de salderingsregeling over een paar jaar wordt afgebouwd.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 14:22

Welk merk hebben jullie en wat kost hij?

In combinatie met onze aanstaande thuis batterijen vind ik dit ook wel interessant klinken. Kunnen we zakelijk aanschaffen. Batterijen hebben we ook omgezet naar zakelijk kopen. Scheelt toch een bak met geld aan aftrekken en uiteindelijk verbruikt de auto het meest...

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 14:43

Fitzroy schreef:
Wat houdt dat in, wisselgeld sparen? Neem niet aan dat het echte munten zijn ;)
Ik vind de betaalrekening helemaal leeg een eng idee, haha. Maar ik ontkom er niet aan deze maand. Iets teveel uitgegeven aan vakanties :+

Als je bijvoorbeeld 12,10 pint dan wordt er 90 cent naar je spaarrekening gestort.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 14:55

Prairy schreef:
Welk merk hebben jullie en wat kost hij?

In combinatie met onze aanstaande thuis batterijen vind ik dit ook wel interessant klinken. Kunnen we zakelijk aanschaffen. Batterijen hebben we ook omgezet naar zakelijk kopen. Scheelt toch een bak met geld aan aftrekken en uiteindelijk verbruikt de auto het meest...

Wij hebben de Zappi V2.1, voor €999.
Daar zit alles op en aan zonder abonnementskosten, die kan dynamisch laden (dus kijkt naar wat het huis verbruikt en laadt dan het maximale wat de zekeringen aan kunnen) en veel instellingen icm zonnepanelen, en in de toekomst kun je hem ook gebruiken icm een dynamisch contract, waarbij die bv pas aan gaat als de stroomprijs onder een bepaald bedrag komt, of zodra je betaald krijgt om stroom af te nemen.

Ik had een heel goedkope webshop gevonden, maar volgens mij waren ze gewoon vergeten om de prijs te verhogen want nu een dag na aanschaf staat ie 100 euro duurder op hun site :+
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 15-11-22 15:20, in het totaal 1 keer bewerkt

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-22 15:17

Ik had deze maand geen zin in zuinig doen dus heb wel wat overgeboekt vanaf mijn spaarrekening :o plus zowaar nieuwe gympen gekocht (New Balance, dus gewoon goede en die ik graag wilde... anderen waren op dus mocht van mezelf). Ben budget technisch gezien deze maand niet goed bezig maar eerlijk gezegd heb ik afgelopen maanden serieus veel geld verdiend en vond ik dat het wel eens mocht :o

Ben ook lid geworden van een zakelijk netwerk om meer professionele contacten op te bouwen en ga morgen naar een congres. Had ik tot een jaartje terug nooit kunnen doen maar nu wel. Voelt erg goed!

Heb een enorme hekel aan naar de (huis)arts gaan... terwijl ik zelf in zorg en welzijn werk / werkte :+ niet verstandig. Preventie en af en toe APK'tje is wel heel verstandig :j
Maar goed.
Heb reuma en zit op randje diabetes dus moet sowieso af en toe door de molen en omdat ik dat moet denk ik ook dat ik er een hekel aan heb hoor. Plus dat ik het zelf ook wel weet en ook weet dat er weinig aan te doen is anders dan pijnstilling etc.
Ja diabetes wel uiteraard (niet dat daar wat aan te doen is maar qua medicatie).
Ben wel erg van mijn gebit in orde houden, daar heb ik ook een giga hekel aan maar ik weet dat als ik niet meer ga ik nooit meer ga en ik wil geen fietsenstalling in mijn mond :+

Net weer zalig gezwommen. Wonderbaarlijk zijn de prijzen voor het zwembad nog niet omhoog gegaan...

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 10:30

Ik merkte gister ook met dat slechte weer dat mijn reuma ook echt opspeelt.
Het weer sloeg om in de regen en gelijk mijn knieën die pijn gingen doen. Thuisgekomen een hete douche genomen omdat de kou echt pijn deed.
En aangezien ik niet kan slapen met koude voeten en een koud lichaam ging ik voordat ik naar bed ging ook weer onder de douche.

Even een andere vraag mbt besparen.
Ik ga volgende week naar Amerika en ben zo zachtjes aan het kijken voor een nieuwe Ipad. Hier in NL zijn ze 640 euro en in Amerika 470 dollar.
Zou het verstandig zijn om er eentje aan te schaffen in het kader van de bezuinigingen? En hoe zit het met garanties over Apple producten?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 10:43

Een elektrische deken in bed is echt een van de beste aankopen geweest hier. Ik ging vroeger ook vaak voor het slapen even douchen om het warm te krijgen, maar met die deken stap je direct in een lekker voorverwarmd bed <3

Als je een iPad in Amerika kan kopen dan zou ik dat zeker doen. Wel even opletten met de belasting, dat werkt daar anders dan hier. En ik heb wel eens gehoord dat je de doos niet mee moet nemen in het vliegtuig omdat je dan alsnog importkosten moet betalen. Garanties zijn daar minder, een jaar volgens mij, en hier altijd twee jaar volgens de Europese wet. Maar daar zou ik me met Apple producten dan weer niet zo druk over maken.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 11:01

8nnemiek schreef:
Een elektrische deken in bed is echt een van de beste aankopen geweest hier. Ik ging vroeger ook vaak voor het slapen even douchen om het warm te krijgen, maar met die deken stap je direct in een lekker voorverwarmd bed <3

Als je een iPad in Amerika kan kopen dan zou ik dat zeker doen. Wel even opletten met de belasting, dat werkt daar anders dan hier. En ik heb wel eens gehoord dat je de doos niet mee moet nemen in het vliegtuig omdat je dan alsnog importkosten moet betalen. Garanties zijn daar minder, een jaar volgens mij, en hier altijd twee jaar volgens de Europese wet. Maar daar zou ik me met Apple producten dan weer niet zo druk over maken.

Belasting schijnt iets van 7%te zijn.
Het is de 9th generation. Kost in Amerika 480 dollar.
In NL 639 euro.

Degene die ik nu heb krijgt kuren. En aangezien ik daar toch ben hoop ik dat ik daar een beetje leuke korting kan krijgen

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 11:02

Ik zit hier nu zelfs met een Amerikaanse iPad voor mijn neus. :D Paar jaar geleden gekocht in Florida. Alleen de oplader die je erbij krijgt is natuurlijk niet geschikt voor onze stopcontacten maar verder werkt het prima. Je mag tegenwoordig ook tot een veel hoger bedrag invoeren. Desalniettemin haal ik idd alles uit de verpakking en knip van de kleding alle kaartjes af, want als je alleen een iPad koopt zit je al aan het bedrag en ik koop ook nog altijd bergen merkkleding.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 11:10

Geen reuma, wel chronisch (zenuw)pijn. Ik verkramp in een koud bed en een kwartiertje de elektrische deken aan is de uitkomst geweest. Dat scheelt ook in kosten tov een hete douche. Kan het alleen maar aanbevelen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 11:24

Fitzroy schreef:
Ik zit hier nu zelfs met een Amerikaanse iPad voor mijn neus. :D Paar jaar geleden gekocht in Florida. Alleen de oplader die je erbij krijgt is natuurlijk niet geschikt voor onze stopcontacten maar verder werkt het prima. Je mag tegenwoordig ook tot een veel hoger bedrag invoeren. Desalniettemin haal ik idd alles uit de verpakking en knip van de kleding alle kaartjes af, want als je alleen een iPad koopt zit je al aan het bedrag en ik koop ook nog altijd bergen merkkleding.

430 euro toch?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 11:28

Ja, klopt. Dus eigenlijk ga je er met de huidige koers van de dollar al overheen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 11:32

Fitzroy schreef:
Ja, klopt. Dus eigenlijk ga je er met de huidige koers van de dollar al overheen.

Mijn zus had eens voor 1100 dollar spulletjes gekocht en moest iets van 175 euro betalen

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 12:58

Belasting op dingen verschilt in Amerika nogal per staat waar je bent. Ik heb voor mijn baas toendertijd een iPhone 10 meegenomen, geen probleem gehad. Ben op Schiphol nog nooit tegen gehouden om iets aan te geven. Je moet natuurlijk alleen niet zenuwachtig om je heen gaan staan kijken :+

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-22 19:22

@Simt9 en @purny ik ga dan toch maar eens een electrische deken aanschaffen... en ja het is echt raak deze dagen -O-

Hier geen iPhone :+