Kamerplanten asiel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 15:24

De eerste is een kerst Kaktus/lid kaktus. Maar het is geen echte kaktus. :))

Tweede is hertshoorn en mag je zeker niet af stoffen! Dat hoort.

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 15:30

Quir schreef:

Tweede is hertshoorn en mag je zeker niet af stoffen! Dat hoort.

Ow my god! Maar goed dat ik jullie heb :') ik dacht echt dat ik die dringend moest afstoffen!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 16:59

_Karlijn schreef:
Heb je een foto Kuggur? Olifantspoten (als je de beaucarnea) bedoelt) zijn eigenlijk niet te stekken.

Ja die is het. Ik ben óók sceptisch na een uitgebreide web zoektocht.
Ze zijn blijkbaar te stekken uit "jonkies" kleine stekken die naast de hoofdstam worden gevormd.
Niemand beschrijft echter "mijn" soort stek.

Maar ik heb een sanseveria cylindrica succesvol gestekt op een manier die ik ook niet kon vinden (bladstek), dus wie weet...?

Een foto is niet zo interessant, die pruik van bladeren zit in een witte plastic zak nu...

Mochtrn er wortels aan komen dan zal ik het melden met bewijsfoto ;)

Skyla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 18:19

Zo wat een verzameling zeg.

Die eerste heb ik ook. Ooit ook eens gekregen en raak er maar niet van af. :') Bloeit nu voor de 2e keer. Tip, verwaarloos hem :+ die stond bij mij in een hoekje aan het keukenraam en het kreeg maar water wanneer de blaadjes begonnen te rimpelen van de droogte := dan dacht ik van 'oei, denk dat die nog eens water nodig heeft'. Dus niet teveel water en bij het raam is de boodschap haha!

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 19:36

Skyla schreef:
Zo wat een verzameling zeg.

Die eerste heb ik ook. Ooit ook eens gekregen en raak er maar niet van af. :') Bloeit nu voor de 2e keer. Tip, verwaarloos hem :+ die stond bij mij in een hoekje aan het keukenraam en het kreeg maar water wanneer de blaadjes begonnen te rimpelen van de droogte := dan dacht ik van 'oei, denk dat die nog eens water nodig heeft'. Dus niet teveel water en bij het raam is de boodschap haha!

Ja mijn oma is echt top. Ze doet echt alles voor ons. Dus ik denk nu ook dat ze bij alle buren is gaan vertellen dat ik planten wou :j

Die kerstcactus (die eerste dus) die staat nu juist heel erg nat. Maar echt heel erg. Maar krijgt wel bloemen.. Dus die kan ik dan beter wat laten uitdrogen...

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 19:52

Lidcactus kan heel veel hebben, maar ze doen het inderdaad het best op heel goed drainerende grond die droog mag worden voor de volgende gietbeurt. Gewoon voorlopig geen water geven en warm/licht zetten. Ik heb de mijne heel klein gekregen maar dat is inmiddels een leuke plant, staat hier voor het raam op het zuiden :j

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 16:34

Ik ging net boodschappen doen bij de jumbo en kwam terug met dit schatje. Afbeelding

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 20:27

Skyla schreef:
Chanen, omdat het al een grotere plant is en de rest goed lijkt, zou het niet gewoon kunnen zijn dat de plant groeit en onderaan standaard amper bladeren heeft en ze daardoor dus verliest? Of gaan de gele ook te hoog op?
Was even een bedenking want veel ken ik er eigenlijk ook niet van. :+

Als het bij twee of drie bladeren was gebleven had ik dat kunnen geloven, maar inmiddels worden het er steeds meer en denk ik toch echt dat het iets anders aan de hand is helaas.

Quir schreef:
Heb je een foto van dichterbij van de bladeren?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Skyla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 22:49

Vind die spikkels op dat eerste blad wel raar. Maar zou niet weten of dat normaal is.

Miss toch teveel water? Hier krijgt ie maar 1x in de week water en laat ik de aarde echt droog worden.

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 10:28

Het doet me toch denken aan trips… maar je ziet ze nu idd niet. Die zwarte puntjes, kun je die eraf krabben?

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 11:24

Van het weekend heb ik een vochtmeter gekocht, maar die gaf juist aan dat de grond (ook dieper in de pot) droog is. Zou natuurlijk kunnen dat ie daarvoor een tijd te nat heeft gestaan, maar nu in elk geval niet meer.

Het blad op de foto is het enige met spikkels en die zitten echt in het blad. Ze zijn er niet af te krabben en op de rest van de bladeren zie ik ze niet.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 11:32

Ik zou met die spikkels bijna denken aan schildluis. Dacht op de eerdere foto's puntjes te zien die konden wijzen op trips, maar zie ze op deze foto's helemaal niet meer.

Je zou m uit de pot kunnen halen en kijken of de wortels mooi wit zijn. Wortel rot (dan zijn ze zwart) door te veel water is vaak waardoor de bladeren geel worden, maar dan kan de grond inderdaad alweer droog zijn.

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 12:02

Quir schreef:
Ik zou met die spikkels bijna denken aan schildluis. Dacht op de eerdere foto's puntjes te zien die konden wijzen op trips, maar zie ze op deze foto's helemaal niet meer.

Je zou m uit de pot kunnen halen en kijken of de wortels mooi wit zijn. Wortel rot (dan zijn ze zwart) door te veel water is vaak waardoor de bladeren geel worden, maar dan kan de grond inderdaad alweer droog zijn.

Toen ik de plant een paar weken geleden verpotte waren de wortels mooi wit. Op dat moment waren de bladeren al aan het verkleuren. Verrotting is het dus ook niet. Ik begrijp er niks meer van... :n
Zal de komende tijd in elk geval wat zuiniger zijn met water in de hoop dat het opknapt/niet erger wordt.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 21:45

Dat is wel lastig dan, durf zo niet te zeggen waarom. :=
Wel vervelend, maar hopelijk wordt hij snel weer de oude!

Afbeelding

*\o/* *\o/*

Spoiler:
Ja, je moet wel een beetje inzoomen. _O-
Maar een nieuwe blaadje op weg in mijn Alocasia Black Velvet!

Morgen komen als het goed is Alocasia Azlanii en Alocasia Zebrina. :):)

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 22:44

Mijn Zebrina is ook weer enthousiast blad aan het produceren :D

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 11:43

Ik had vrijdag een flinke bestelling geplaatst bij 123kamerplanten.nl, 12 planten (voornamelijk kleintjes), die zou zaterdag geleverd worden maar dat is dus niet gebeurd -O- en DPD geeft ook geen info van "sorry we hebben uw pakket niet kunnen bezorgen, nieuwe bezorgmoment is ***".. En nu Paasweekend, dus wordt op z'n vroegst dinsdag :(

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 19:44

Hier twee nieuwe telgjes <3

Peperomia Polybotrya
Afbeelding

Alocasia Baginda
Afbeelding

Allebei gescoord bij de IKEA :)

Kaplaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 20:47

Mooi, fris blad hebben ze!

Ik dacht vrijdag:”oh leuk, morgen de vetplanten en cactussen water geven met voeding erin!” *\o/*
En toen bedacht ik me dat dat vrij sneu klonk :') , ook al dacht ik het alleen maar. En toen bedacht ik, dat ik waarschijnlijk niet de enige in dit topic met plantengekkies ben die zoiets wel eens denkt. :D

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 22:01

Hoi :D is men hier ook welkom als een klein deeltje van het kamerplanten overgenomen is? _O- naast een aantal (pl)a(nt)doptantjes, heb ik ook een deel gewoon uit de winkel :')
Ik heb lichtgroene vingers inmiddels (vorig jaar wist ik nog niet of ik planten in leven kon houden, inmiddels blijkt dat gelukkig aardig te lukken :)) )
Ik heb echter nog veel te leren voor mijn idee, en zou graag mee willen lezen en leren :D

Mijn eerste opvangertje was deze. Die heb ik vorig jaar een tweede kans gegeven nadat bleek dat 'ie al een flink aantal jaren nooit uit z'n plastic potje gehaald was. Ik dacht dat hij de lichte pot compleet aan ruimte had :(:)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Die is inmiddels flink opgeknapt hiervan, zeker als ik het nu een jaar later terug zie :D

Biks2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 10:09

@xPabloBokt, altijd leuk nieuwe plantjes! Ik vind die Peperomia Polybotrya erg leuk en wil die nu zelf ook.

@kaplaars, hahah, herkenbaar hoor!

@Tigress, die plant heeft een liefdevol huis gevonden bij jou! Ook leuk en schattig dat je de oude potjes bewaard om de vooruitgang te zien.

Mijn monstera stekje heeft wel heel veel wortels gemaakt! Wel mooi om te zien zo op water:
Afbeelding
En mijn nieuwe plant doet het echt super goed! :oo groeit echt terwijl je ernaast staat:
Afbeelding

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 10:38

Tigress schreef:
Mijn eerste opvangertje was deze. Die heb ik vorig jaar een tweede kans gegeven nadat bleek dat 'ie al een flink aantal jaren nooit uit z'n plastic potje gehaald was. Ik dacht dat hij de lichte pot compleet aan ruimte had :(:)

Die is inmiddels flink opgeknapt hiervan, zeker als ik het nu een jaar later terug zie :D

Deze heb ik ook. Ooit als klein groen plantje ergens mee genomen.
Maar inmiddels is het een heuse boom aan het worden.
En eigenlijk mag hij een grotere pot, maar daar heb ik geen plek voor.
Vind het zonde om hem in de prullenbak te gooien.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 11:59

Quir schreef:

.

Dat is wel degelijk een echte cactus. Schlumbergera truncata (voorheen zygocactus, ik ken hem nog onder die verouderde naam)
Valt onder de familie cactaceae én de subfamilie cactoideae.
Veel echter als cactus kun je niet zijn :D .

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 13:22

Kuggur schreef:
Quir schreef:

.

Dat is wel degelijk een echte cactus. Schlumbergera truncata (voorheen zygocactus, ik ken hem nog onder die verouderde naam)
Valt onder de familie cactaceae én de subfamilie cactoideae.
Veel echter als cactus kun je niet zijn :D .

Dat is zeker waar, maar bedoelde eigenlijk meer dat ze heel wat meer water lusten dan andere cacti. :))

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 14:41

Mijn bestelling is binnen *\%/*

Afbeelding
Even zo, mijn instagramfoto.

Boven:
- stromanthe sanguinea
- chlorophytum atlantic
- calathea orbifolia
- monstera adansonii

Onder:
- philodendron imperial green
- philodendron lemon lime
- iresine herbstii bloodleaf
- calathea vittata

Ik heb nog niet overal een passend potje voor dus sommige staan tijdelijk in een koffiekopje :')

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 14:58

Oh die Lemon lime is cool!
Mooie planten. <3

Vind die koffie kopjes eigenlijk wel heel leuk haha.

Hier zijn net mijn Alocasia Azlanii knol (met beginnend blaadje, maar dus nog niet zoveel te zien) en baby mini Zebrina binnen gekomen. Zijn 1,5 week onderweg geweest, maar ze lijken het goed gedaan te hebben!