Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Electra63

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 22:48

Wij moeten/willen een deel van onze heg vervangen. Die staat tegen een heel lelijk (Gemeente) hek aan.
Wij denken daarom juist aan hedera/klimop, omdat het groen blijft, snel groeit, sterk is en hopelijk heel het lelijke hek bedekt.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 22:51

Ik heb ook klimop, en na wat initieel onderhoud vorig jaar (de vorige eigenaren hadden het wat te vrijelijk laten groeien) gedijd het prima bij gewoon onderhoud. Ik snoei eens per maand de 20 meter heg, gewoon alleen de uitlopers eraf. Zalig klusje is dat.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 22:55

pjer schreef:
Heeft iemand misschien nog tips of ideeen aan de hand van mijn post eerder op deze pagina?
Als het mijn tuin zou zijn, had ik alles eruit gehaald. Dan achterin de tuin een mooie rij leibomen tegen de schutting. Vraag wel goed na op welke afstand deze van de erfgrens moeten staan... Wat er nu staat mist in mijn ogen samenhang, maar dan hou ik van strak. Overigens zou mijn man de bomen er ook zelf uitgehaald hebben, hij is nogal perfectionistisch :D

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 23:25

pjer schreef:
Heeft iemand misschien nog tips of ideeen aan de hand van mijn post eerder op deze pagina?

Ik heb geen tips voor je, helaas.
Ik vraag zelf vaak om advies :D, dit is wel een fijn topic met behulpzame bokkers.
Er zijn op FB ook wel groepen, waar je om tips kan vragen.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 23:39

Pjer, ik vind het een heel verwarrend en onsamenhangend geheel als ik eerlijk ben.

Wat is de grote struik links in de hoek? Wat staat er verder nog behalve die grote zuilen? Wat zou je best willen houden?

Ik zou het wat meer opdelen in verschillende ruimtes die een doel hebben, nu staat er eigenlijk alleen maar wat tegen de schutting 'gekwakt' naar mijn idee.

Wat wil je bereiken in je tuin, behalve privacy?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 23:45

Wat is je doel met de tuin?
Moeten er kinderen spelen? Moeten er honden spelen? Wil je hem kat-proof afzetten? Wil je topless kunnen zonnen zonder dat je gezien kan worden? Wil je groenten kweken of toch liever rozen? Wil je koikarpers houden? Wil je hele dagen kunnen tuinieren, of juist zo min mogelijk onderhoud?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 23:46

Pjer persoonlijk zou ik alles eruit halen. Ziet er ongeordend en chaos eruit. :o

pjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 00:33

Chaos dus :-) yep zo zie ik het ook. We zien alleen vreselijk op tegen het uitgraven van de hele mikmak.
Op de foto zijn de kleine planten op de voorgrond niet te zien, maar toegegeven daar zit ook niet heel veel samenhang in. Links is de schaduw kant dus daar 20 soorten varens. En als grote planten een of andere vierkante struik, een boom met rode blaadjes en een grote slecht onderhouden ligusterhaag. Middenvoor wat van alles (hortensia, salvia, sering, framboos etc) maar de kleine plantjes doen het slecht op de zware klei en ze hebben last van vraat (slakken en nog iets onbekends) Dan een terrasje Met een grote vijgenboom en een reusachtige conifeer. En dan rechts de zonnigste kant van de tuin met wat pioenen, campanula's een perenboom en dan een glansmispel? (lelijke grote plant) en een gigantische vlinderstruik. Daarnaast een vuurdoorn, roze pampasgras, weigelia, en een sneeuwbal viburnum met wat kleinere plantjes ervoor.

Enerzijds denken we aan weg met alles hoger dan 2 meter en dan vervangen door een schuur, en een paar schermen met kardinaalsmuts met daartussen/boven leibomen (tegen de inkijk en ik hoef ook niet echt 20 meter schutting als uitzicht te hebben).

Gebruiksdoel: geen kinderen, honden/katten etc. Wel heb ik graag vogels in de tuin. Iets minder werk aan al het snoeien zou ook fijn zijn. Verder liggen we af en toe in een hangmatje. En zitten we in de serre.

Ik lees wel veel over beplantingsplannen maar er zijn zoveel dingen om rekening mee te houden dat het me duizelt.

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 02:11

Zijn er planten/bomen die je wilt houden?

Vlindersruik zitten hier, naast insecten, ook vaak kleine vogels in en is makkelijk qua onderhoud (rond deze tijd flink terugsnoeien, evt voor langere bloei uitgebloeide bloemen wegknippen, maar hoeft niet en evt in najaar wat terugsnoeien om afbreken gedurende winter te voorkomen (maar ook dat hoeft niet persé, zeker met de winters van afgelopen jaren(die ene week dit jaar uitgezonderd, maar dit jaar zelf niet gesnoeid en alles heel gehouden.

Klinkt verder alsof bloeiende heesters wel bij jullie zouden passen, toch bloemen/kleur in de tuin, maar weinig onderhoud mits je beetje let op groeisnelheid.

Heb je een plattegrond (met afmetingen en de bomen die je wilt houden gemarkeerd)? Dan wil ik best eens kijken of ik wat leuks kan verzinnen qua indeling. Beplanting ga ik verder niks over zeggen, geen idee van wat het goed/slecht doet op klei

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 07:51

Zo te lezen staan er eigenlijk best mooie planten in maar op een hele verkeerde manier gecombineerd.

Kardinaalsmuts is heel kaal in de winter vind ik, maar de besjes zijn geweldig.

Ik denk dat als je een goed plan maakt en het een stuk voller zet, dat je dan al een heel eind bent. Dan wordt het meer een geheel.

Alles kaal trekken zou ik niet doen, dan duurt het een eeuwigheid voor het weer een beetje op leuke afmeting is.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 09:40

Pjer,
Je hebt al een leuke collectie aan vaste planten. Zo te zien staat alleen niet alles op de juiste plek. Ik zou je graag aanbieden om een ontwerp voor je te maken. Maar helaas lopen mijn lopende projecten al vertraging op. Dus dan zou ik je echt pas over een maand of nog later kunnen helpen.

Wat je kunt doen is goed in kaart brengen welke plekken in de tuin vaak natter zijn, wat juist hele droge plekken zijn, waar je zon en schaduw hebt, waar de wind vaak komt en wat juist luwe plekken zijn. Breng ook in kaart welke planten het naar hun zin hebben waar ze staan en welke niet. Zoek van die laatste uit waar ze het wel naar hun zin hebben en verplaats ze naar een meer geschiktere plek. Kijk ook kritisch naar de bodem. Wat voor bodem is het? Is het een mooie losse vruchtbare bodem met veel bodemleven? Of is daar nog wel wat te winnen? Begin daar mee. Voeg (blad) compost toe en zaai stikstofbinders die je kunt gebruiken om de bodem te voeden. Denk aan klaver en luzerne. Niet meteen de mooie tuin die je graag wil. Maar wel de beste start daar naartoe.

Voor de te hoge hagen zou je kunnen kijken of je ze kunt toppen inplaats van in hun geheel verwijderen. Gewoon de bovenkant er af en kijken of ze nog uit willen lopen. Dat is voor de vogels uiteraard veel prettiger. Deze haag is al geschikt om in te schuilen. Bij een nieuwe duurt dat weer een paar jaar.

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 15:22

Ok dames, jullie nog tips voor een (semi)wintergroene haag, 1-1.50 hoog, niet al te snel groeiend (max ~20cm/jaar) en in volle zon& wind?

Bij voorkeur zelfstandig staand, en met bloemen/besjes oid. En niet al te breed wordend/daarin goed te beperken.

Eerder smalle heesters dus als coniferen :+

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 15:31

Rintah schreef:
Ok dames, jullie nog tips voor een (semi)wintergroene haag, 1-1.50 hoog, niet al te snel groeiend (max ~20cm/jaar) en in volle zon& wind?

Bij voorkeur zelfstandig staand, en met bloemen/besjes oid. En niet al te breed wordend/daarin goed te beperken.

Hulst of taxus?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 15:33

Hulst is mooi en blijft groen. Is goed te snoeien. Nadeel is dat hulst erg gewild is in bloemstukken. :D

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 15:56

Een laurierker misschien?

Boheme

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 16:12

Toscaanse jasmijn?

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 16:12

Glansmispel, zuurbes, liguster en sommige kardinaalsmutsen zijn ook bladhoudend.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 16:18

Rintah schreef:

Niet wintergroen, wel mooie bloesems en besjes: een gemengde sleedoorn-meidoorn haag. Voordeel is dat het inheems is, dus je helpt er de fauna (bijen, vogels,..) ook nog mee :D

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 16:23

Taxus zou kunnen, ga ik eens verder naar kijken :)

Morganlefay schreef:
Hulst is mooi en blijft groen. Is goed te snoeien. Nadeel is dat hulst erg gewild is in bloemstukken. :D

Hulst staat hier tegenover ook al een héle grote struik van van gemeente (lees, 4*2,5*4hoog :+) dus denk dat mensen eerder daar wat wegsnoeien (zelf ook wel eens gedaan O:) )
Voor de variatie zou ik wat anders leuker vinden :)

Westernfreak schreef:
Een laurierker misschien?

Die is dan weer snelgroeiend wat ik zo er over kan vinden..

@solleke_noah
Wintergroen is wel echt een vereiste.., of iig bladhoudend.

Kaka schreef:
Glansmispel, zuurbes, liguster en sommige kardinaalsmutsen zijn ook bladhoudend.

Tnx, die ga ik zo eens opzoeken of dat wat is.

@boheme, die hebben we al staan :+ , en merk toch dat die het met de wind moeilijk hebben..

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 16:25

Sleedoorn/meidoorn wordt wel heel dicht en daarmee ook in de winter nauwelijks doorheen te kijken.

pjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 16:42

Ik zou voor een liguster gaan en die goed blijven snoeien.

Over de suggesties voor mijn tuin. Ik ben er nog heel druk over aan het nadenken wat we gaan doen. Een plattegrond heb ik nog niet maar zal ik morgen eens proberen te maken.
Net met mijn man nog eens alle planten bekeken en we neigen toch naar het vervangen van de grote heggen. En dan leibomen met iets groens eronder om de schutting te verstoppen.
Maar misschien wel in een meerjaren plan (ieder jaar een ander deel) dit ook omdat de grond eigenlijk alleen goed te graven is in de niet natte wintermaanden. Zomers wordt het kneiterhard.

Over het toppen van alle heggen en grote struiken: dat doe ik inderdaad ieder jaar. Het eerste jaar is er bij het meeste 2 meter aan de bovenkant afgegaan, nu ieder jaar een ruime meter. Helaas groeien ze snel :-)

De grond is hele zware almeerse zeeklei, heel vruchtbaar dus maar ook heel dicht en erg moeilijk te bewerken. Ieder jaar zoek ik een stuk van ca 5x2 meter wat ik omspit (en beplant etc) dus het duurt even maar ooit gaat dat af zijn en is de boel hopelijk weer iets luchtiger.

Als ik een plattegrond heb zal ik die hier ook even plaatsen.

edit: ik zie hierboven iets over sleedoorn en meidoorn, erg mooi maar houd er rekening mee dat ze heel snel groeien en flinke stekels hebben en vrij hard taai hout. Snoeien is dus wel een dingetje. Maar wel heel mooie bloemen en leuke besjes.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 17:12

Nandina domestica

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 17:31

Pjer, toevallig woon ik ook in Almere. Ik begrijp je worsteling met de klei dus erg goed. Wat mij goed bevalt is het afdekken met houtsnippers. Daardoor droogt het niet uit in de zomer. En uiteindelijk wordt het ook afgebroken en verbeterd het de bodem op die manier. Voor het geval je het niet wist: spitten van klei moet je voor de vorst doen. Dan verkruimelen de brokken klei als het vriest. Verder zou ik zo min mogelijk spitten en vooral mulchen. Spitten heeft geen langdurig positief effect op de bodem.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 18:22

Wie weet welke ongewenste gasten in onze olijfbomen verblijven?
Afbeelding
Afbeelding

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 18:44

Lijkt iets van mijt of luis?
Mengsel maken van water, groene zeep en spiritus en daarmee insprayen. Dat werkt tegen veel andere luizen in ieder geval goed.