[Centraal]Bokkers op de woningmarkt!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 23:31

Ik wil me ook graag even melden. Ik ben mijn eerste huis aan het kopen! Ik ben enkele weken geleden rond gaan kijken naar een koopwoning, en na verschillende bezichtigingen heb ik een geweldig huis gevonden. Past keurig in mijn budget, mooi karakteristiek ouder huis (1912) aan het water, met een eigen steiger :D Er moet nog wel een en ander gebeuren: nieuwe keuken, nieuw plafond in de keuken en heel heel heel veel schilderwerk. Echt alles.. De huidige eigenaar is echt volstrekt kleurenblind. Of hij houdt gewoon erg van kleurtjes: de hal is knalroze met blauw, de slaapkamer is paars (en dus ook het plafond) en de werkkamer is knalrood met paarse accenten. Tot nu toe was ik een beetje vrijblijvend aan het rondkijken, hartstikke leuk allemaal. Maar nu wordt het echt serieus: ik ga vrijdag met de aankoopmakelaar kijken en dan ws bieden!

Krijg al wel de zenuwen bij alles wat er vervolgens bij komt kijken... Ik weet wat ik ongeveer aan hypotheek zou kunnen krijgen en dat zit ver boven de vraagprijs van dit huis. Ik vermoed daar dus geen problemen. Maar dan... Wat voor hypotheek? Bij wie? Ga ik gewoon met een paar banken praten en offertes opvragen? Of neem ik een hypotheekadviseur? En hoe betaal je vervolgens die 2500 die dat advies al snel gaat kosten? Kan dat mee in de hypotheek?

Hoe hebben jullie dat allemaal gedaan? Valt niet mee om dat soort keuzes in je eentje te maken, al heb wel wel allemaal meelevende vrienden en familieleden. Maar helaas geen handige financiele types in de omgeving die mij een beetje kunnen helpen.

Trouwens leuk om al jullie verhalen te lezen!!

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 00:42

http://www.hypotheken-forum.nl/

Hier is veel info te vinden.
Het is vooral belangrijk om op de hoogte te zijn van de voorwaarden van de hypotheek, dus niet alleen afgaan op goedkoop of lage rente, dat kán duurkoop zijn als bijv. je rentevast periode afloopt of er gebeurt iets anders onverwachts.
Je zal niet de eerste zijn die vlak na aankoop van het huis de liefde van je leven tegenkomt die 100 km verderop woont :+ ofzoiets.

Eerste advies is sowieso gratis dus al ga je, als je de tijd hebt, bij 100 banken en adviseurs langs, geen probleem.
Ze horen openheid van zaken te geven vanaf wanneer ze hoeveel in rekening gaan brengen.

Persoonlijk vond ik het prettiger om een adviseur in de nieuwe woonplaats te nemen dan in de oude (totaal andere regio bij ons), omdat diegene in de nieuwe woonplaats (althans bij ons) toch een beetje de markt en de mensen kent.
Wij hadden ivm. vertraging met o.a. verkeerd ingevulde werkgeversverklaring extra tijd nodig en dat was geen probleem, hij kende de makelaar, gaf een belletje en klaar. Was toch wel een prettiger idee.

Hier staat info over de NHG http://www.nhg.nl bepaalde hypotheekverstrekkers (Obvion) hanteren een voordeliger tarief mét, dan zonder NHG.

Succes!

DeniseM

Re: [HK]Bokkers op de woningmarkt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 13:38

Hay meiden!

Ja was echt een leuk huis..
Het is gekocht op een veiling en helemaal opgeknapt.
Moet nog wel het een en ander aan gebeuren.
Maar het is erg ruim en luxe.
Dus we gaan nog een keer kijken en dan denk ik wel een bod doen.

Hoe gaat het hier verder met "huizenjacht" ????????

Wolken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 14:07

Welkom pairadice! Spannend he, in je eentje een huis kopen! Er zitten hier inmiddels al een aantal ervaringsdeskundigen en ik zelf ook momenteel bezig om alleen een huis te kopen. Mochten er vragen zijn kan je ze natuurlijk altijd stellen :) . Ik probeer zelf altijd redelijk uitgebreid neer te zetten wat ik allemaal meemaak en moet regelen, ook misschien om toekomstige kopers een paar ideetjes te geven. Let alleen wel op, wat ik een paar pagina's geleden heb geschreven, dat de totale directe verbouwingskosten niet meer mogen zijn van 10% van de taxatiewaarde, anders komt dat bedrag in een bouwdepot, ongeacht of je het geld van de verbouwing gewoon op je rekeing hebt staan. Dat zijn de eisen van de NHG.

Heb je een linkje voor me Denise?

A trip down memory lane Berthe? :) Leuk, om zo spullen van jezelf terug te vinden. Het onderwijs is sowieso 180 graden anders dan "vroeger" .

Ik heb vanochtend de offerte doorgenomen met de hypotheekadviseur. Ik heb meteen een gezondheidsverklaring ingevuld ( incl gewicht... ) en heb alles doorgenomen. Ik moet nog wel een aantal dingen regelen:

1) Opzeggen roodstand betaalrekening. In geval van nood zou ik rood kunnen staan, maar dit staat echer bij BKR geregistreerd. Na het gesprek ben ik meteen langs de bank gereden en heb dit stopgezet. Er moest ook helemaal een begeleidend schrijven bij van de bank dat het in opgezegd omdat de hypotheekverstrekker het anders niet accepteerd. Wat volgens mij gelijk na de overdracht weer aangevraagd kan worden...
2) Pensioenoverzicht 2011. Die heb ik geloof ik ergens nog in de kast in een map zitten
3) Bankafschrift met voldoende saldo om het tekort te overbruggen van de hypotheeksom en de verkoopprijs. In mijn geval moet ik mijn spaarrekening overzicht laten zien en moet er een verklaring komen van mijn ouders dat ze mij eenmalig een X bedrag hebben geschonken om zo het volledige koopbedrag te hebben.

Vanavond dus weer wat bij elkaar zoeken maar eerst weer de verloren uurtje inhalen op het werk.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 14:33

Oei ze zijn nu echt al een stuk moeilijker dan een jaar geleden...
Wij moesten alleen maar gewoon niet rood staan, raar dat het ook bij BKR komt als je rood kan staan bij de bank maar het niet doet. Wist ik niet.
Een jaar of 10 geleden werd nog bijna toege *\o/* om vooral lekker veel krediet te nemen op je betaalrekening.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 14:35

Wolken, Ik heb ook nooit mijn roodstaanoptie hoeven aanpassen, maar nu ik erover nadenk is het inmiddels al 5 jaar geleden dat ik mijn hypotheek heb geregeld :o
Spannend paira!

Wolken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 14:44

Er staat een krediet van € 1.000 hele euro's geregistreerd... Wat dus niet eens opgenomen is, maar alleen de mogelijkheid is er, en dat willen ze niet. Ik heb ook een CC, maar heb niet gehoord dat ik die ook op moet zeggen, dus dat wachten we nog even af.

Een paar pagina's geleden hadden we het over de kosten van de NHG. Per 01-01-2012 is het verhoogd van 0,55% van naar 0,7%. het is dus afhankelijk van de waarde van de woning / hoogte hypotheek.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 14:46

Wolken, die 0.7% is toch het rentevoordeel via NHG of is dat toevallig even hoog?
Creditcard heeft bij mij ook niemand naar gevraagd!

Voor NHG heb ik 0.4% betaald... Gaat snel omhoog, zeg!

Wolken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 14:51

Weet ik niet... Dat zoeken we op :D .

Het gaat nu omhoog opdat er veel meer aanspraak op gemaakt wordt tegenwoordig. Hoewel ik dan liever € 20.000 het schip in ga denk ik. Een vriendinnetje van mij is ermee bezig en je staat gelijk 5 jaar genoteerd bij BKR + nog een rits andere nadelen. Dan kan je dus bijna 5 jaar helemaal niks, nog geen telefoonabbonement afsluiten.

Maar ik ga ervan uit dat ik schathemeltje rijk ga worden *\o/*

Wolken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 14:52

Tada:

Voordelig

Met de NHG betaalt u een lagere hypotheekrente. De rentekorting kan oplopen tot 0,6%-punt. Dat betekent honderden euro's per jaar voordeel.
Bij het afsluiten van NHG betaalt u eenmalig 0,70% over uw hypotheekbedrag. Alle kosten die u moet maken om NHG te verkrijgen zijn fiscaal aftrekbaar. Door het rentevoordeel en de fiscale aftrekbaarheid heeft u deze kosten gemiddeld in een jaar terugverdiend.

je hebt dus eigenlijk kort door de bocht het er binnen 2 jaar alweer uit.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 14:56

Dat je niet rood mag (kunnen) staan hoor ik al jaren hoor, en inderdaad kun je het dan na het hele aankoop-gedoe gewoon direct weer omzetten, dan is er geen haan meer die er naar kraait :P

Wolken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 15:10

Volgens mij ligt het ook aan beetje aan de hypotheekverstrekker. Maar goed, ik heb het ( voor nu ) stopgezet met een persoonlijk begeleidend schrijven.

Hetzelfde is de constructie van het geld lenen van ouders en de rente dan weer teruggeschonken krijgen. Van de belastingdienst mag het niet van tevoren opgezet worden en de hypotheekverstrekker eist zo een constructie. Gelukkig zit ik niet meer in dat wereldje. Ik zou er gek van worden van al die regeltjes!

DeniseM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 15:45

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 16:05

Dat niet rood mogen kunnen staan is volgens mij alleen voor NHG. Creditcards mogen, maar je kan daar ook een optie bij hebben dat je rood mag staan (dus dat je niet automatisch alles betaald na een maand), en dat mocht niet. Ik heb dat toen ook moeten aanpassen (wederom voor NHG).

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 16:13

Ik geen NHG, maar had dezelfde onzin in 2007, en daarvoor hoorde ik het ook al wel eens hier en daar, ook bij huizen die te duur waren om onder NHG te kopen :)

Net zoiets stoms als gezondheidstesten, bij aankoop van ons huidige huis hadden ze ineens bedacht dat we een HIV-vrij verklaring moesten hebben...hoe komen ze er bij vraag je af :P

Een doodgewoon saai hardwerkend Nederlands hetero stelletje van nog geen 30, allebei al een eigen huis en nooit wat gemankeerd...en dan moet je een bloedtest gaan doen....slaag je daarvoor (deden we inderdaad, wat een verrassing :roll: ) dan is het okee.

Er kijkt verder niemand of je geen knobbel kanker van 20 cm doorsnede op je romp hebt zitten :')

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 16:16

ik had ook geen nhg, maar heb iig ook mogelijkheid tot rood staan moeten terugschroevem

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 16:17

Ok, volgens mij moet het dan in ieder geval voor NHG :). Want ik moest het voor het eerste huis wel (met NHG) en voor het tweede huis niet (zonder NHG), bij in principe dezelfde bank.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 16:23

Die gezondheidstest was bij mij ook bij dezelfde bank als waar ik mijn eerste hypotheek bij had en die onzin niet had....ze rommelen gewoon graag wat met flauwe eisjes volgens mij :P

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 16:34

Die gezondheidstest is alleen voor een verzekering toch?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 16:34

Dat denk ik wel ja, maar volgens mij moet je tegenwoordig al snel een verzekering aan je hypotheek koppelen...? :)

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 16:50

Geen idee, bij ons is die niet verpand in ieder geval, dat hebben we goed gecheckt want was in eerste instantie niet goed gegaan. Die verzekering kunnen we altijd opzeggen dus.

Wolken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 16:55

Ik moest die gezondheidstest voor de aanvraag van de hypotheek invullen, want aan een hypotheek zit een overlijdingsrisico verzekering gekoppeld. Zonder is niet mogelijk.

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 16:57

Mag ik me ook weer melden? :o Ik heb me hier heel in het verleden eens laten horen. Maar wij hebben nu eindelijk na bijna 3 jaar ons huis verkocht! :) Overdracht is 1 juli, 24 juni gaan we helemaal over naar ons tijdelijke nieuwe huisje. Hier gaan we even bijkomen van alles van afgelopen jaren en ff pas op de plaats doen! Is wel een heerlijk huisje om 'even' te zitten. Een prachtige boerderij met alle faciliteiten (èn paarden) voor paarden, waarvan wij het royale, net verbouwde, voorhuis van gaan bewonen. :) Drukke periode! Vanavond kijken voor een nieuw bankstel en wat andere dingetjes. :) Ons bankstel van nu is gaar..

Voor wat betreft het NHG, ik heb begrepen dat het nu bijna niet meer te doen is een hypotheek te krijgen zònder NHG?

Denise; gaaf huis hoor! Hoe was het in het echt?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 17:03

Wolken schreef:
Ik moest die gezondheidstest voor de aanvraag van de hypotheek invullen, want aan een hypotheek zit een overlijdingsrisico verzekering gekoppeld. Zonder is niet mogelijk.

Had je dan ook echt fysieke testen die je moest ondergaan, of alleen even een lijstje invullen? Dat had ik toen in 2007 namelijk, gewoon de juiste antwoorden invullen op een lijstje en het was okee :P

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 17:06

pmarena schreef:
Wolken schreef:

Had je dan ook echt fysieke testen die je moest ondergaan, of alleen even een lijstje invullen? Dat had ik toen in 2007 namelijk, gewoon de juiste antwoorden invullen op een lijstje en het was okee :P

Bij ons hing dat van de hoogte van het verzekerde bedrag af. Ik moest in eerste instantie wel langs een keuringscentrum, dit wilde ik niet dus we hebben het verzekerde bedrag laten verlagen, toen hoefde het niet meer.

En je kan wel een hypotheek zonder gekoppelde OVR krijgen hoor, ik heb er in ieder geval twee van :P.