Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 12:05

purny schreef:
Relaxed schreef:
Ik kom nu ook uit bij CZ direct als de goedkoopste, eigen risico op maximaal scheelt 20 euro per maand.. Aanvullend wel 4 nodig ivm de fysio en dat kan ook wel uit, ik kom wel aan 9 behandelingen, de rest neem ik dan wel zelf voor mijn rekening. Ik denk er nog ff over na :+

Kijk ook even naar het jongerenpakket of dat niet voordeliger is.
Ik ga vanaf januari 158 euro betalen

Ik ben 39.. Denk niet dat ik nog voor het jongerenpakket in aanmerking kom :')

purny

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 12:11

Ik zit er ook in en ben 38. Je betaald dan meestal iets meer dan de 20 euro.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 12:17

purny schreef:
Ik zit er ook in en ben 38. Je betaald dan meestal iets meer dan de 20 euro.

Ah ik zie hem, maar dat is bij CZ en niet bij CZ direct.. En die kost 20 euro per maand en dat is duurder dan de aanvullende die ik heb bij CZ direct.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 12:28

Niet bij stil gestaan dat er ook een cz direct is

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 12:33

Let daar inderdaad goed op.

Univé heeft bijvoorbeeld ook drie opties qua basisverzekeringen. En bepaalde duurdere aanvullende verzekeringen kun je niet kiezen bij de goedkoopste polis.
Bij de goedkoopste versie staat in de kleine lettertjes dat niet alle behandelingen bij alle ziekenhuizen vergoed worden.

Dat zal ook voor andere verzekeringen gelden. Let daar dus goed op.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-22 18:26

Ik zit ook bij CZ direct. Belangrijkste verschil is volgens mij dat het een natura polis is en geen 100% vrije keuze van behandelaar of zoiets.
Maar vind CZ goed met uitbetalen, nooit gezeur gehad en heel duidelijk qua voorwaarden plus fijne klantenservice.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 20:22

Ik heb even een iets andere vraag. Ik werk in de gezondheidszorg in België en met regelmaat hebben wij mensen uit NL die komen informeren voor een ingreep. Enerzijds omwille van de wachttijd vaak, anderzijds ivm kwaliteit van de verleende zorg etc. Zij hebben vaak een S2 document nodig van de verzekering.

Is er iemand die me wat meer info kan geven hoe dat werkt als je vanuit NL zorg wil in het buitenland voor bijvoorbeeld een ingreep?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 20:26

Hoe bedoel je? Ziektekosten doet er totaal niet moeilijk over. Ik zit in het grensgebied en hier wordt vaak naar België uitgeweken. Lange wachttijden is de voornaamste reden, vaak is het voor de gezondheid beter om niet 3 maanden te wachten als het ook in 2 weken in België kan.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 20:39

Wat ik weet is dat de verzekering voorafgaand aan een ingreep of behandelplan een kostenraming wil hebben, verder is niet elk ziekenhuis gecontracteerd en scheelt dat in de vergoeding.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-22 20:56

Citaat:
Ziektekosten doet er totaal niet moeilijk over.

Dat kun je zo niet zeggen. Als je niet gecontracteerde zorg gebruikt wordt het simpelweg niet vergoed. Ik weet er alles van want mijn ex heeft zo een heupoperatie ondergaan a ruim 10.000 Euro en die kreeg hij dus uiteindelijk ook niet na heel veel gesteggel vergoed. Hier in Nederland was een lange wachtlijst in Gent kon hij direct terecht. Maar dat telde niet.

Ik denk dat een S2 een formulier / toezegging is dat het gecontracteerde zorg is. En dat betekent dus dat de ziektekostenverzekering minimaal 70 % of meer van de onkosten vergoedt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 20:59

Wij hebben met regelmaat patiënten die in NL tegen een wachttijd aankijken van 1,5 tot 2 jaar voor een bepaalde ingreep. Bij ons kan het vaak al binnen 3 à 4 maanden... We horen heel vaak dat ze in NL slechts op 1 plek terecht kunnen ivm verzekering, en dat alternatieve ziekenhuizen ook geweigerd worden, zelfs als ze alles zelf willen en kunnen betalen. Maar mits akkoord van de verzekering mogen ze dan wel bij ons geholpen worden?

Dat lijkt me gewoon zo vreemd, dat ze niet in eigen land terecht kunnen maar wel in BE. En het is echt niet altijd goedkoper. (Gaat gerust over enkele duizenden euro's).

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 22:16

Daarom bezuinig ik ook niet op een zorgvrij polis. Iets duurder maar kan tenminste wel overal terecht en netjes 100% vergoed.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 06:17

Fitzroy schreef:
tita schreef:
Mijn fysio maak ik aan eind jaar op voor massage :D

Zo gaan we de zorgkosten dus nooit naar beneden brengen. Snap ook niet dat een fysio daar aan mee werkt.

Onzin want ik heb nou eenmaal pijn en ik zit vast, bovendien betaal ik bijna zelf anders is het toch op jaarbasis weg gegooid geld.
Ik betaal ervoor …. Extra zelfs ga niet 200€ aan de zorgverzekeraar weggeven.

In Nederland mag je zonder verwijsbriefje naar de huisarts.
Maar mocht dat wel nodig zijn heb ik die ook zo

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 06:23

Ik ben verbaasd dat jullie allemaal zoveel omhoog gaan.
Ik ben maar 5€ omhoog gegaan…. Weet niet of mijn zorg zoveel slechter is maar elk jaar heb ik nieuwe processor nodig en die is 10000€ dus wil niet zomaar overstappen

Heb bewust eigen keuze en over paar jaar wil ik nog een processor deze wordt niet vergoedt en zal ik moeten gaan sparen ong 30000€

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 07:25

Fitzroy schreef:
tita schreef:
Mijn fysio maak ik aan eind jaar op voor massage :D

Zo gaan we de zorgkosten dus nooit naar beneden brengen. Snap ook niet dat een fysio daar aan mee werkt.

“Onzin want ik heb nou eenmaal pijn en ik zit vast, bovendien betaal ik bijna zelf anders is het toch op jaarbasis weg gegooid geld.
Ik betaal ervoor …. Extra zelfs ga niet 200€ aan de zorgverzekeraar weggeven.

In Nederland mag je zonder verwijsbriefje naar de huisarts.
Maar mocht dat wel nodig zijn heb ik die ook zo[/quote]

“Ik betaal ervoor”…

Je betaalt ook voor je inboedelverzekering, steek je daarom ook je huis maar in brand om wat vergoed te krijgen?

Je aan het einde van het jaar laten masseren is geen medisch noodzakelijke zorg en ik vind het bizar dat een fysio dit doet.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 07:35

Ik zit nu bij unive en heb een zorg vrij polis deze kost 155 euro

Daarnaast aanvullend goed en een tand beter samen 200 euro.
Vind ik erg veel.

Ik ga wel even vergelijken en aanvullend kan er misschien wel af.
Tandarts vind iknaltijd moeilijk.
Als je eenmaal wat hebt schieten de kosten omhoog

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 07:37

Tanden …. Een brug implantaat doet met zorgverzekering net zo veel pijn
Je krijgt zo weinig terug dat je beter nu al kunt sparen voor je tanden

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 07:55

Ik heb ook nog fysio behandelingen staan, heb ze alleen eigenlijk niet nodig en geen tijd om erheen te gaan. Daarnaast heb ik zo'n goedkope zorgverzekering...

Ik zit wel te kijken naar volgend jaar. Tot nu toe altijd het hoogste eigen risico gehad (€885) en er is nooit wat gebeurd. Maar nu ik op mezelf woon vind ik het risico wel groter worden. Daarnaast bespaar je er €300 per jaar op, maar betaal je wel uiteindelijk €200 euro meer dan wanneer je het laagste eigen risico pakt (€385). Ik denk dat ik er dan beter tussen kan gaan zitten, met een eigen risico van €585 bespaar je €150 per jaar, en betaal je uiteindelijk dus €50 teveel als er iets gebeurd.

Gelukkig ben ik gezegend met een gezond lijf, maar er kan altijd wel wat gebeuren waardoor je dat eigen risico toch kwijt bent...

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 07:58

tita schreef:
Ik ben verbaasd dat jullie allemaal zoveel omhoog gaan.
Ik ben maar 5€ omhoog gegaan…. Weet niet of mijn zorg zoveel slechter is maar elk jaar heb ik nieuwe processor nodig en die is 10000€ dus wil niet zomaar overstappen

Heb bewust eigen keuze en over paar jaar wil ik nog een processor deze wordt niet vergoedt en zal ik moeten gaan sparen ong 30000€

Zo te lezen maak jij velen malen vaker enorme kosten die betaald moeten worden en die betaal je grotendeels niet zelf, maar je medemens. Dus mij ontgaat totaal de logica dat je recht hebt om 200 euro op te maken aan fysio omdat je dat zou hebben betaald. En die 10.000 die je ook opeist dan? Een de andere kosten die je waarschijnlijk nog maakt?
Als iedereen deze instelling zou hebben is het geen wonder dat het allemaal langzaam onbetaalbaar aan het worden is.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 08:02

Ik denk dat een groot deel van de stijgende zorgkosten ook te maken heeft met de enorme winsten die de zorgverzekeraars maken :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 08:30

En Nederlanders die bij ons een ingreep komen laten uitvoeren aan €250 voor intakegesprek, +/- €4000 aan ingreep en dan nog alle nazorg. Die lang niet altijd dringend is (en God wat heb ik een hekel aan de mentaliteit en het gedrag van velen... Alsof ze een dure auto komen uitzoeken met alle streken die erbij horen).

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 09:00

Minder managers zou ook een optie zijn. Er zijn teveel managers.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 09:23

Varekaj schreef:
En Nederlanders die bij ons een ingreep komen laten uitvoeren aan €250 voor intakegesprek, +/- €4000 aan ingreep en dan nog alle nazorg. Die lang niet altijd dringend is (en God wat heb ik een hekel aan de mentaliteit en het gedrag van velen... Alsof ze een dure auto komen uitzoeken met alle streken die erbij horen).

Maar vaak betalen ze ook zelf maar als je nieuwe heup nodig hebt je vergaat van de pijn waarom zou je met pijn lopen als buurlanden sneller zijn

Binck8 wat een afgunst
Ik zeg al die asielzoekers dan betaal je ook voor
Krijgen gratis zorg

Ik heb jaren premie betaald toen ik me liet opereren op mijn 38ste voor processor

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 09:40

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 10:18

tita schreef:
Varekaj schreef:

Maar vaak betalen ze ook zelf maar als je nieuwe heup nodig hebt je vergaat van de pijn waarom zou je met pijn lopen als buurlanden sneller zijn

Binck8 wat een afgunst
Ik zeg al die asielzoekers dan betaal je ook voor
Krijgen gratis zorg

Ik heb jaren premie betaald toen ik me liet opereren op mijn 38ste voor processor

Is geen afgunst, meer verbazing. Er mankeert aan mijn lijf vanalles maar dat wil niet zeggen dat ik op alles wat mijn zorgverzekering vergoed aanspraak ga maken als het niet noodzakelijk is. Op die manier kun je het betaalbaar houden voor iedereen, ook voor de asielzoekers die zorg nodig hebben.
Ik werk in de zorg en vind het gewoon jammer dat de mentaliteit 'ik betaal ervoor en dus heb ik er recht op en dus ga ik alles eruit halen wat erin zit' heel kwalijk!
En dan ook nog verbaasd zijn over dat de wachttijden oplopen, ook voor mensen die dringender hulp nodig hebben. Dat komt dus ook door deze mentaliteit!

Ben blij dat je iets niet nodig hebt en laat anderen die het wel echt nodig hebben jouw plekje bij de fysio innemen of weet ik het waar.