Kamerplanten asiel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Amber_anne

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 15:19

Heeft er iemand trouwens enig idee hoe ze de stengels van de dragon scale zo kort houden? Die van mij heeft 5 bladeren maar veel langere stengels die naar beneden buigen

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 15:24

Dit zijn gewoon jonge planten denk ik.. Dat zie je uiteindelijk bij veel alocasia's, kijk maar naar de zebrina, die gaat ook altijd hangen..

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 15:27

Mijn moeder bindt er een veter omheen, los genoeg om schade te voorkomen en strak genoeg om de stengels te ondersteunen.
Af en toe moet ze de veter weer even losmaken, op de goede plek hangen en weer vastzetten maar het voorkomt dat de plant helemaal wijd uiteen valt.
Gewoon zo'n ring kopen kan uiteraard ook. :)

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 17:28

Ik heb ook een silver dragon waar de stelen ook kort bij blijven. Ook de oudere bladeren. Een zebrina is natuurlijk altijd lang, ik heb nog een alocasia wentii die stengels worden gewoon langer.

Ik weet dat bijvoorbeeld bij de oxalis veel water geven zorgt voor langere stengels. Zou er een externe factor mee kunnen spelen? Bijvoorbeeld licht, water of luchtvochtigheid?

Mijn dragon scale Afbeelding

Mijn silver dragon scale
Afbeelding

Skyla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 23:04

Soms wel blij dat de dichtste Ikea dik 2 uur rijden is. :+

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 06:24

Amber_anne schreef:
Ik heb ook een silver dragon waar de stelen ook kort bij blijven. Ook de oudere bladeren. Een zebrina is natuurlijk altijd lang, ik heb nog een alocasia wentii die stengels worden gewoon langer.

Ik weet dat bijvoorbeeld bij de oxalis veel water geven zorgt voor langere stengels. Zou er een externe factor mee kunnen spelen? Bijvoorbeeld licht, water of luchtvochtigheid?

Mijn dragon scale [ [url=m/ijN4x5.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mijn silver dragon scale
[ [url=m/mvCLRC.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wouw die laatste is echt heel mooi!

Skyla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 18:44

Iemand hier een avocado plant in huis?
Aan het begin van de lockdown toen ik thuis zat het eens geprobeerd met 3 noten, een heeft toen hij net kiemde de grond van dichtbij gezien maar de andere doen het goed...denk ik toch. := Vind het alleen jammer dat er altijd bruine delen aan de bladeren zijn. Misschien doe ik toch wat mis.?

Op het internet zeggen ze allemaal helemaal afknippen zodat er zijtakken komen maar ik durf niet haha.
Ik moet wel eens zien voor een deftige bloempot. :+

Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 21:05

Ik heb er 2, maar geen last van bruine randjes. Kan het een te lage luchtvochtigheid zijn? Die van mij staan in de keuken = enkelglas lekker beslagen met koken, ondanks de afzuigkap = vochtig.

Knippen durf ik ook niet.. misschien eens bij eentje de top ofzo als die te hoog wordt. Zien wat die dan doet.. over 5 jaar ofzo haha

Biks2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 21:20

Wow wat een grote avocado planten!! Ik heb er ook ooit een laten groeien, was een leuk proces vooral, van fruit tot plant. De plant is nooit echt goed gelukt, een lange tak met 2 blaadjes. Uiteindelijk gedoneerd aan iemand dus misschien daar helemaal opgebloeid.

Je kunt trouwens die bruine bladeren er gewoon afknippen zo ver ik weet!

Ik heb sinds een week een nieuw familielid, pilea glauca. Ik hoop dat het een mooie hangplant gaat worden!
Twijfel nog wel of ik de pot mooi vind (links op de foto). Het cactusje is trouwens ook nieuw, mijn eerste ooit! Reden daarvoor is minder leuk, het ewrtenplant stekje is helaas dood, dus had een lege pot.
Afbeelding

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 08:41

Ik vind zulke gele potten erg mooi Biks2, maar dat is persoonlijke smaak natuurlijk..

Ik heb het voor elkaar.. Ik geloof dat mijn sanseveria dood gaat -O- .
De buitenste blaadjes werden elke keer bruin dus die haalde ik eraf en omdat hij wel erg kaal werd heb ik de grond wat los gemaakt om de wortels te bekijken. En die waren er dus niet. Ik weet alleen niet of ik m zo gekregen heb, of dat ik m zo gemaakt heb ;( .
In een laatste poging heb ik m nu in water gezet.. ik hoop dat hij toch nog wortels krijgt..

Afbeelding

Mijn fittonia ziet er nog niet erg veel beter uit. Ik had er een stolp overheen gezet op aanraden van hier.. maar naar mijn gevoel ging t niet beter. Gisteren heb ik m dan in de keuken gezet. Daar is veel minder licht maar is t veel warmer. Misschien heeft hij t nodig om even op te drogen???
Desnoods verzet ik m elke avond en ochtend eventjes totdat hij zich beter voelt.. hij ziet er nu zo uit:

Afbeelding

Afbeelding

1 van de blaadjes is dus nog war kreukelig en ik ben niet zeker of t stammetje er wel normaal uitzien..

Ik heb ook nog een graslelie extra gekregen en die doet t ook erg goed!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 08:55

Oh wat zien ze er sip uit. Hopelijk gaat het werken.

Ik zou alleen niet iedere keer met de plant gaan slepen. Ze moeten toch steeds weer wennen aan een nieuw plekje

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 09:17

Afbeelding
Kwam deze tegen :')

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 09:43

Tijd geleden dat ik actief was in dit topic, maar ik heb jullie hulp nodig.

3 jaar geleden heb ik een monstera deliciosa gekocht die het al die tijd uitstekend heeft gedaan. Tot nu toe. Het onderste blad begon geel te worden. In eerste instantie dacht ik dat ik de plant te nat had staan, maar geheelonthouding hielp niet. Te droog dan, maar ook water geven haalde niets uit. Zelfs water met plantenvoeding leek geen effect te hebben, dus een tekort aan voedingsstoffen leek me ook niet de oorzaak.
Inmiddels staat de plant al 2 jaar in zijn huidige pot, dus heb ik maar eens een grotere pot gekocht. Tijdens het verpotten leek dat inderdaad geen overbodige luxe, want ik heb de monstera uit z'n binnenpot moeten knippen. Gelijk de conditie van de wortels kunnen aanschouwen, maar die waren mooi wit en toonden geen tekenen van verrotting of iets dergelijks. Wel zijn er tijdens de bevrijding wat wortels gesneuveld, maar dat mag eigenlijk geen naam hebben. Ondertussen gaat het vergelingsproces gewoon door, dus ik weet ondertussen niet meer zo goed waar ik het zoeken moet.
Kan het de luchtvochtigheid zijn? Of bestaat er zoiets als te strak opbinden tegen de mosstok (ik gebruik vlastouw). Zou ie een opdoffer hebben gekregen van de verhuizing of niet happy zijn met z'n nieuwe standplaats (op het oosten, half naast het raam, maar zonder al teveel direct zonlicht)?

Vergeelde bladeren
Afbeelding

Uitgedroogd blad met beginnend gele randen
Afbeelding

Ondertussen blijft ie wel nieuwe bladeren produceren, dus de algehele conditie van de plant lijkt verder oké?

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 09:55

Heb je geen beestjes (trips schade lijkt er namelijk wel wat op)?

Vind ze wel echt prachtig als ze zo groot zijn! Zo'n Monstera wil ik ook nog ooit zo graag. <3

Even met mijn camera gespeeld. :):)
Afbeelding
Afbeelding

Zag dat de wortels van de Alocasia er aan de onderkant uitkomen, dus dacht te verpotten. Alleen wat voor potgrond kan ik het beste gebruiken?

En sproeien jullie de planten ook? Kreeg de tip om de Alocasia minimaal 1x per dag goed nat te sproeien met de plantenspuit, liefst in de ochtend en in de zomer als het warm is 2x per dag.

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 09:58

Op internet las ik inderdaad al dat het trips zou kunnen zijn, maar ik kan niets ontdekken dat daar op lijkt. Het blad lijkt verder brandschoon.

Ik baal ook als een stekker dat ie zo af begint te takelen, want juist deze monstera is de trots van mijn plantenverzameling. Gekocht als ukkie en nu al uitgegroeid tot een flinke plant.
Als ie blijft vergelen, denk ik er over om de goede bladeren te stekken, in de hoop dat ik toch iets overhoud van de plant.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 10:02

Skyla schreef:
Iemand hier een avocado plant in huis?
Aan het begin van de lockdown toen ik thuis zat het eens geprobeerd met 3 noten, een heeft toen hij net kiemde de grond van dichtbij gezien maar de andere doen het goed...denk ik toch. := Vind het alleen jammer dat er altijd bruine delen aan de bladeren zijn. Misschien doe ik toch wat mis.?

Op het internet zeggen ze allemaal helemaal afknippen zodat er zijtakken komen maar ik durf niet haha.

Hoe vaak geef je water? Ik heb hier een hele grote staan en die had dit probleem vorig jaar ook. Waarschijnlijk door te veel water, nu krijgt hij veel minder en dit jaar is het geen probleem.

Op internet staat inderdaad veel dat je ze niet afknippen om zijtakken te krijgen. Degene die hier staat is nog nooit gesnoeid en inmiddels echt een boom maar die is een jaar of 8 volgens mij.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 10:10

Wow die is groot!

Chanen, hier doet de monstera sinds kort hetzelfde. Geen beestjes. Maar heb het idee dat het allemaal de oudste bladeren zijn (zonder inkeping) die geel worden. Verder is hij helemaal blij.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 10:15

Oh wauw die avocado <3

Ik sproei hier niet omdat de druppels blijven liggen op de bladeren en je daarbij kans op schade hebt, het voegt ook weinig toe aan de luchtvochtigheid. Je kunt beter een luchtbevochtiger nemen als je het daarvoor zou doen

Skyla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 10:54

Wat een grote avocado zeg! Wat leuk om te zien. Goh, de een heeft altijd water zoals je ziet en de ander staat in de keuken naast de kraan en krijgt water wanneer ik zie dat de aarde droog is. Ik vermoed 2 max 3 keer in de week. Misschien eens minderen inderdaad. Sinds de verhuis zijn ze wel ferm gegroeid.
Ze krijgen soms jonge scheuten tussen de blaadjes die zijtakken lijken te worden maar sterven snel weer af helaas.

Mijn monstera die bevroren is geraakt met de verhuis in januari heeft met behulp van een van de katten het volgens mij opgegeven. Alle blaadjes weg, met uit de pot te halen ontdekt dat de wortels nog goed lijken dus in een kleinere pot gezet nu maar vrees ervoor.
Ondertussen wel een nieuwe gekocht haha, kon niet zonder.

Chanen, omdat het al een grotere plant is en de rest goed lijkt, zou het niet gewoon kunnen zijn dat de plant groeit en onderaan standaard amper bladeren heeft en ze daardoor dus verliest? Of gaan de gele ook te hoog op?
Was even een bedenking want veel ken ik er eigenlijk ook niet van. :+

Quir,de 2e foto is echt mooi!

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 11:07

Mooi, die grote avocado!

jojoni, die sanseveria zou ik eigenlijk gewoon in aarde zetten op een lichte plek en dan gewoon zo goed als geen water meer geven. Kan echt heel lang duren voor hij weer wortels maakt, dus niet opgeven :)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 11:12

Eelmo schreef:
Mooi, die grote avocado!

jojoni, die sanseveria zou ik eigenlijk gewoon in aarde zetten op een lichte plek en dan gewoon zo goed als geen water meer geven. Kan echt heel lang duren voor hij weer wortels maakt, dus niet opgeven :)

Daar sluit ik mij bij aan. :)

Wat gaaf die avocado!

Quir, ik vind een aroid mix voor Alocasia het fijnste. Schors mengen met cocopeat en perliet. Veel structuur maar wel luchtig en blijft niet lang nat.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 12:58

Prachtig die avocado bomen! Zou er bijna een avocado voor gaan halen (lust ze niet haha).

Chanen schreef:
Op internet las ik inderdaad al dat het trips zou kunnen zijn, maar ik kan niets ontdekken dat daar op lijkt. Het blad lijkt verder brandschoon.

Ik baal ook als een stekker dat ie zo af begint te takelen, want juist deze monstera is de trots van mijn plantenverzameling. Gekocht als ukkie en nu al uitgegroeid tot een flinke plant.
Als ie blijft vergelen, denk ik er over om de goede bladeren te stekken, in de hoop dat ik toch iets overhoud van de plant.

Heb je een foto van dichterbij van de bladeren?

magda_90 schreef:
Eelmo schreef:
Mooi, die grote avocado!

Wat gaaf die avocado!

Quir, ik vind een aroid mix voor Alocasia het fijnste. Schors mengen met cocopeat en perliet. Veel structuur maar wel luchtig en blijft niet lang nat.

Dankjewel! Ga ik even naar kijken. :D

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 13:03

Rare stek gekregen van de week; een gigantische top van een olifantspoot...
I vermoed dar het niets wordt eigenlijk. Ik heb het ding ingekort, het stuk stam yucca stijl in de aarde gezet, en de top met een absurde hoeveelheid bladeren ineen plastic zak op water gezet. Dat wordt dus rotten of wortelen (ik denk het eerste, nou ja, hij staat niet in de weg).

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 13:28

Heb je een foto Kuggur? Olifantspoten (als je de beaucarnea) bedoelt) zijn eigenlijk niet te stekken.

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 15:21

Bedankt voor de tips weer!

capopjekop schreef:
Oh wat zien ze er sip uit. Hopelijk gaat het werken.

Ik zou alleen niet iedere keer met de plant gaan slepen. Ze moeten toch steeds weer wennen aan een nieuw plekje

Het probleem is alleen dat het in de keuken dus warm is, maar geen natuurlijk licht (enkel glas dus rolluik altijd toe). En t in de kamer misschien te koud blijft??

magda_90 schreef:
Eelmo schreef:
Mooi, die grote avocado!

.

Bedankt voor de tip! Ik zal de pot anders eens voor de raam zetten.. misschien dat dat helpt.. nu had hij alleen late middagzon..

En...
Ik moet weer aan t werk en heb jullie hulp nodig :') . Ik had tegen mijn oma gezegd dat ik wat planten aan t verzamelen was en die heeft t wat groot opgenomen.. dus ik heb een hele nieuwe collectie om een plaatsje voor te zoeken..

De eerste, heb ik al eens eerder gehad maar ik kreeg t elke keer voor elkaar om m te laten sterven.. ook t stekken op t werk ging niet heel goed. Ik weet ook niet hoe deze heet, dus als jullie nog tips en zijn naam hebben?

Afbeelding

Afbeelding

Dan heb ik deze 2 gekregen, die heb ik nog nooit gezien. Dus daar weet ik echt niets van.. Oma ook niet. Er zit vrij veel stof op dus die moet ik even afstoffen denk ik..

Afbeelding

En dan had ik deze 3.. ik geloof dat dat allemaal familie van de drakenbloedboom is? Ze moeten alle 3 zowieso verpot worden naar groter.. en 1 heeft een beetje een rare wortel? (Zie foto).
Hebben die nog speciale verzoeken qua verzorging? Ik las dat deze vrij makkelijk waren..

Afbeelding

Afbeelding

En als laatste nog een sanseveria-soort. Maar ik denk dat ik die weg geef of ruil ofzo want deze vindt ik niet zo mooi..

Afbeelding

Ik heb nog wat werk zometeen :')