Kamerplanten asiel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

rollyjogered

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 09:27

Skyla schreef:
Iemand raad? Vind dit zo een leuke plant maar doet het alsmaar slechter. Zou deze eerder recht voor het raam moeten of doe ik wat anders verkeerd? Ik water wanneer ik voel dat de aarde wat droog komt. En het hangt tussen 2 ramen in, niet echt donker maar ook niet in het licht/zon.

[ [url=m/Ec0wWf.jpg]Afbeelding[/url] ]

deze heb ik ook. ooit gekocht in een potje van 5cm. stond hier in het begin direct voor een raam op het zuiden. nu op het westen. heel veel zon en heel veel water. niet uit laten drogen, die van mij heeft altijd dorst.
eerst groeit hij recht omhoog en als ze te lang worden dan wordt het een hangplant. :)

Afbeelding

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 10:46

@Jojoni: dat is een fittonia idd, ik vind ze zelf ook zo leuk en eigenlijk helemaal niet moeilijk. Als ze wat groter zijn geven ze heel duidelijk aan als ze dorst hebben:

Afbeelding

Dan opeens je er wat water bij en na een paar uur staat ie er weer zo bij:

Afbeelding

Het wordt alleen geen hangplant helaas. Ik zie bij jou 2 stekjes. Ik zou het slechte stekje afknipen tot net boven de aarde en hopen dat ie het nog gaat doen, en andrs kost een kleintje 1,49 bij de Intratuin :+

@ Skyla: ik kan het niet heel goed zien maar volgens mij is dit een peperomia rotundifolia. Ze hebben vrij veel water nodig inderdaad. Ik had er een die het heel slecht deed, de blaadjes bleven gewoon dichtgeklapt zitten, tot ik meer water ging geven en nu gaat ie als een tierelier.
Ik heb geen foto van die ik hierboven omschrijf maar deze had ik hiervoor:

Afbeelding

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 14:01

Bedankt voor de tips!
Ik heb nu idd het 'slechte' stukje van mijn fittonia tot net boven de grond af gedaan. En ik heb er even een glas over gezet in de hoop dat dat helpt.

Ik had ook nog de rest van de collectie belooft :D .

Mijn alleerste. Een graslelie. Zelf gestekt op mijn werk en dan hebben de bewoners hem groot gebracht voor mij. Ik hoop dat deze nog goed groeit en wil die dan uiteindelijk in de badkamer hangen als die verbouwt is
Afbeelding

Dit is denk ik een sanseveria. Ik weet t niet zeker omdat ik die eigenlijk alleen groot ken. Dit is een babyplantje van op t werk. Alle andere planten in die pot, waren even groot. Dus ik hoop dat hij zo blijft..
Alleen zie ik nu aan de onderkant slechte blaadjes. Moet ik me daar al meteen zorgen over maken?
Afbeelding

Deze heb ik nog niet zolang. Ik geloof dat het een calathea soort is. Een pauwenplant. Ik maakte me wat zorgen over de opkrullende bladeren maar hoorde vandaag dat dat normaal kan zijn. Ik moet deze nog omplanten naar een iets grotere binnenpot. En ik zag ook wat bruine puntjes in de bladeren dus na t schijnt heeft hij t koud :brr:
Afbeelding

En de laatste is denk ik een olifantsoor?? Die mag hier beneden groot worden om dan boven op de verbouwde, grote hal te komen staan..

Afbeelding

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 14:50

Je derde plant is een Ctenanthe Lubbersiana, vind ik heel mooi maar had heel snel trips bij mij. Krullende bladeren horen niet bij de plant, het kan verschillende oorzaken hebben net als de bruine puntjes, van te veel tot te weinig water en van te koud tot te warm... konden ze maar praten hè :')

Amber_anne

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 14:56

Calatheas houden er ook van om krap te staan dus als je geen zin hebt om over te potten geeft het niks

Krullende bladeren zijn vaak lage luchtvochtigheid

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 15:08

_Karlijn schreef:
Je derde plant is een Ctenanthe Lubbersiana, vind ik heel mooi maar had heel snel trips bij mij. Krullende bladeren horen niet bij de plant, het kan verschillende oorzaken hebben net als de bruine puntjes, van te veel tot te weinig water en van te koud tot te warm... konden ze maar praten hè :')

Ah ik had mij laten vertellen dat deze soort hun bladeren snachts opkrullen en overdag ontkullen :o .

Amber_anne schreef:
Calatheas houden er ook van om krap te staan dus als je geen zin hebt om over te potten geeft het niks

Krullende bladeren zijn vaak lage luchtvochtigheid

En zou ik hem dan ook geen nieuwe grond geven? Ik dacht dat de grond/pot die ze uit de winkel hebben altijd te arm/klein is..

Jullie merken t.. nog veel te leren :o

Momo94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 15:15

Even een vraagje.. ik krijg nergens deze informatie gevonden. Bij het aanmaken van plantenvoeding heb je vaak 5 ml per liter nodig. Alleen van die liter hoeveel ml planten voeding moet je dan aan de plant geven?

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 15:16

Momo94 schreef:
Even een vraagje.. ik krijg nergens deze informatie gevonden. Bij het aanmaken van plantenvoeding heb je vaak 5 ml per liter nodig. Alleen van die liter hoeveel ml planten voeding moet je dan aan de plant geven?

Ik denk dat je dan het beste kunt kijken naar hoeveel ml water je plant nodig heeft en dat gewoon geven.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 15:18

Ik geef altijd de gewone hoeveelheid water die ik zonder toegevoegde voeding ook geef. :)

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 15:41

Er komen hier weer een hoop mooie planten (in bloei) voorbij, onder andere de hangplanten en siernetels, zijn dat nou lastige planten? Merken jullie ook dat alles weer flink begint te groeien, dat mis ik toch wel in de koudere maanden :)

Hier gaat het goed met de planten, op de 2 lepelplanten na, die hebben wat gele puntjes. Ik moet hoognodig wat planten verpotten naar een groter huis, en alles nieuwe potgrond geven, ik stel dat altijd een beetje uit :')

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Skyla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 16:11

Wauw wat een mooie verzameling planten!
Eentje daarvan is een die ik in een to good to go haal heb. Een kleintje nog, leuk om te zien hoe die er groot uit ziet. Nog een leuk ding!

Karlijn en rollyjogered, super bedankt voor de tips!
Ik probeer het eerst met nog meer water en anders een plaatsje meer in het licht.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 17:46

Aillil, mooie potten. :):) Jouw varen-met-de-pootjes is prachtig! <3

Momo, ik geef inderdaad ook de gewone hoeveelheid water als ik er voeding doorheen heb.

Mooie plantjes, Jojoni! Ik moest even goed kijken bij je graslelie, het leek net of ie een paarse stengel met bloempjes had. :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 18:45

Ailill, die met z'n wortels in het water, heb je die heel licht staan? Ik loop met die van mij nog steeds te schuiven.. ben er nog niet uit wat die fijn vindt.

De pootjesvaren <3

Ik heb vandaag alleen een bloemenhouder en mok gekocht in de plantenwinkel. Te koud buiten voor de plantjes. Helaas. Ook even de monstera variegata bewonderd. Maar ze hadden erg leuke plantjes er tussenstaan.. dus wachten op wat warmer weer..

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 12:26

Die varen inderdaad <3 mooie planten en verpotten is dacht ik in de lente het gunstigst :j

Mijn kneusje op het moment, paar bladeren kwijt en nu dat weer een goede maar de nieuwste ziet er weer slecht uit -O-

Afbeelding

Afbeelding

Ik kan hem bij de streep gewoon met steriele schaar afknippen denk ik? En dan komt er wel weer een blad? Dan zet ik het bovenste blad in perliet.

Afbeelding

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 15:15

Wel mooi blad! Geen idee of je m daar af kan knippen en dat ie dan weer wortelt.

Wat een prachtige planten komen er voorbij en die potten! <3

Ik heb deze vanochtend bij de supermarkt meegenomen, vind hem echt prachtig! Alocasia black velvet. <3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb alleen geen idee hoe deze verzorgd wil worden, dus nog even wat uit te zoeken. _O-
En er lijkt een netje of iets dergelijks om de wortels te zitten? Kan ik die er beter afhalen?

Afbeelding
Hier zie je het wel een beetje.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 17:14

Wat een mooie, Quir. Netjes haal ik er altijd om weg. :j

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 17:19

Oh wauw prachtig, mag ik vragen elke supermarkt ?

Ik was net bij de IKEA waar de alocasia dragon scales voor 9 euro stonden. Heel vol met minstens 5 bladeren. Het is dat ik er al eentje heb thuis maar anders had ik hem meegenomen

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 08:45

Wat een gave plant Quir! <3

Ik ga het gewoon doen en dan zie ik wel wat er gebeurt

Wow heel gunstig geprijsd Amber, tijd terug zag ik nog kleintjes voor 25 euro staan in een tuincentrum

Momo94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 09:16

Dank je wel voor de tips met plantenvoeding geven!!

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 11:17

Amber_anne schreef:
Oh wauw prachtig, mag ik vragen elke supermarkt ?

Ik was net bij de IKEA waar de alocasia dragon scales voor 9 euro stonden. Heel vol met minstens 5 bladeren. Het is dat ik er al eentje heb thuis maar anders had ik hem meegenomen

Ik zag ze op de website staan idd! Maar eenmaal bij mijn bezoekje paste het niet binnen de begroting :+

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 13:35

Ik moest er toch zijn vandaag
<3
Afbeelding

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 13:48

Jis_ schreef:
Ik moest er toch zijn vandaag
<3
[ [url=m/GY4Sh9.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ohhhhhhh <3

Ik moest toch nog een schilderijlijst halen..

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 14:03

Mooi! <3

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 14:09

Oohw leuk! Waren de leukste die ze hadden vond ik haha

Kaplaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 14:14

Prachtig blad! Lijkt wel geschilderd!

En er komen prachtige planten langs!!
Aillil: wat een mooie potten! Heel stijlvol ingericht!