[Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kirstenn

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 20:26

Wij hebben ook wat raars. 1,5 week terug zouden we en huis gaan bekijken, werd toen afgezegd wegens ziekte eigenaar. Stond nieuwe afspraak gepland voor morgen na Veel gedoe, werd het net weer afgebeld... die eigenaar mag Tot 20-3 geen bezichtiging hebben ivm een rechtszaak. Heel bijzonder... We wilden heel graag gaan kijken want het is de oude woning van de grootouders van m'n vriend, maar we laten t nu maar aan ons voorbij gaan.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 20:31

Wendy schreef:
@berdien: daar was geen tijd meer voor. Het enige wat ze aangaven was dat de regels strenger waren geworden en het daarom nu wel nodig was. Dus hebben we maar wat opgesteld.
En daarom vroeg ik me af of er echt iets was veranderd in de regels hieromtrent, want ik vind het echt je reinste onzin.

Wat ik van onze adviseur heb begrepen is dat ze graag enige zekerheid willen hebben dat het echt om eigen vermogen gaat en niet om geld dat bijvoorbeeld is geleend van een familielid. Ik vind het wel begrijpelijk dat ze dit vragen. Zij moeten immers beoordelen of je het bedrag verantwoord kunt lenen en als je nog andere leningen hebt is dat van invloed op je financiële situatie.

Ik lees trouwens al een tijdje mee, maar wij hebben ondertussen alles rond, dus eigenlijk heb ik hier niet zoveel meer te zoeken. Op 27 maart gaan we naar de notaris. :D

sloffiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 20:58

_Marinke_ schreef:
Gefeliciteerd Anouk! :)

Wij zijn vanmiddag ook wezen bezichtigen, redelijk veel interesse in die woning (meerdere bezichtigingen). Het is wel echt een kluswoning en moet erg veel aan gebeuren om het naar nu te trekken. Als je naar binnen loopt is het ook echt een stap terug in de geschiedenis. := Maar dat wisten we en we schrokken er beide niet van eigenlijk. Zien de potentie die het heeft, maar goed er moet dan wel een eerste periode flink verbouwd worden. Het is nu de keuze maken of een bod uitbrengen of de woning voorbij laten gaan, vanavond maar is even goed over nadenken dus.

Haha zo zitten wij precies ook
keuken douch toilet is echt jaren 70 en appeltjes groen bah haha

Je moet er ff doorheen kijken het kan prachtig worden als je het naar je eigen smaak maakt

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 21:49

@goeroe: nogmaals: waarom vroeg dezelfde hypotheekverstrekker dan vorig jaar nergens naar? En bovendien, zo'n briefje zegt niks. In feite is het voor hen alleen een manier om niet aansprakelijk gesteld te kunnen worden voor witwassen :P
Ik dacht trouwens ook dat ik hier niks meer te zoeken hard, dus zeg niet te snel dat alles rond is ;)

@marinke: waarom na een eerste bezichtiging meteen al een bod uitbrengen? Zou je niet weer eens langs gaan met iemand die er kijk op heeft om een inschatting te maken van de kosten voor verbouwing, alvorens je een beslissing maakt?

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 22:14

Hier ook wat... vorig jaar hadden wij een bezichtiging gepland bij een huis dat al 1,5 jaar te koop stond. Wij kenden het huis en de bezichtiging was voor ons eigenlijk alleen bedoeld als bevestiging, want we hadden zo wel een bod willen doen... we waren bereid de vraagprijs te betalen.
1 dag voor de bezichtiging werd het afgebeld, omdat de eigenaar het huis uit de verkoop haalde... daar zijn we echt een tijd goed ziek van geweest, want we wilden dat huis gewoon kopen!

Krijg ik dit weekend een mail van Funda... dat huis is opnieuw in de verkoop gezet!!! Arghhhh....

Kirstenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 22:50

Meen je niet, dan baal je zeg!! Heb je wel een leuk ander huis nu of blijft t pijn doen?

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 23:11

Wij gaan ook voor een oud huis, jaren 30. Veel opknap werk, maar als het af is wordt het echt een paradijsje.
Nieuwe vloeren, nieuwe keuken, kozijnen e.d. Ik heb er echt zin in!!
800m2 grond, veel fruitbomen <3 <3 <3

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 23:33

Ohh jeetje wat balen is dat Liezel!

Kirsten zo dat is ook wel heel apart ja.. :\

Hier kunnen we heel goed door die oude meuk heen kijken. Kijken eigenlijk vooral naar hoe het huis constructief in elkaar zit en hoe het aanvoelt. Weten ook hoeveel werk er bij komt kijken en wat het kostenplaatje daarvan is. :+

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 23:54

Berdien schreef:
Ja zeker doen! Wellicht loopt het allemaal goed, maar zeker met dit soort dingen kan een keer extra checken nooit kwaad! Als ik ergens mee kan helpen moet je even een gil geven, dan kijk ik met je mee! :)

Lief, dank je wel :* Ga van de week even zitten voor mailtje naar de adviseur, na al die info over woekerpolissen toch maar eens online gecheckt en wij hadden op de oude hypotheek wrs ook een woekerpolis. Laat ik nu al die papieren onlangs weggegooid hebben, omdat we die polis hebben afgekocht bijna 4 jaar geleden bij het oversluiten van de hypotheek :x Maar wellicht heeft de adviseur die gegevens nog aangezien hij die polis toen ook voor lief heeft afgesloten...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 11:32

goeroe schreef:
Wendy schreef:
@berdien: daar was geen tijd meer voor. Het enige wat ze aangaven was dat de regels strenger waren geworden en het daarom nu wel nodig was. Dus hebben we maar wat opgesteld.
En daarom vroeg ik me af of er echt iets was veranderd in de regels hieromtrent, want ik vind het echt je reinste onzin.

Wat ik van onze adviseur heb begrepen is dat ze graag enige zekerheid willen hebben dat het echt om eigen vermogen gaat en niet om geld dat bijvoorbeeld is geleend van een familielid. Ik vind het wel begrijpelijk dat ze dit vragen. Zij moeten immers beoordelen of je het bedrag verantwoord kunt lenen en als je nog andere leningen hebt is dat van invloed op je financiële situatie.

Hum, hier hebben we vorig jaar van beide hypotheken een brok afgelost met geleend geld van mijn ouders waar we nu dus een deel van onze hypotheekschuld bij hebben lopen i.p.v. bij de ING.

Hierdoor zijn onze maandlasten een stuk verlaagd, wij lagere maandlasten, mijn ouders een hoger rendement op hun spaargeld dus win-win :)

Ik weet eigenlijk niet meer of de ING gevraagd heeft waar dat geld vandaan kwam, kan me niet herinneren dat die vraag gesteld is eigenlijk :)

Volgens mij kan het ze ook geen reet schelen, we hebben met die dubbele lasten toch al een veel grotere lening dan we ooit zouden mogen hebben maar gezien we het toch voor elkaar krijgen om steeds netjes op tijd te betalen zal het hun een zorg zijn denk ik :P

En misschien denken ze wel dat het een schenking van mijn ouders was, en zijn ze allang blij dat het huis nu niet meer "onder water" staat? :)

We hebben er niet stiekem over gedaan in ieder geval, maar de ING vond het geen probleem.
Vind ING sowieso een makkelijke bank, ook nooit gezeur gehad over het oude huis qua verhuur of dat die hypotheek nog steeds loopt terwijl we daardoor veels te veel lenen.

Ik geloof dat ze toch sowieso het eerste recht hebben om ons leeg te knijpen als er problemen komen met betalingen (opbrengst bij gedwongen verkoop eerst ten gunste van aflossing bank) en dat mijn ouders dus een groter risico lopen in principe :(:)

Wat dat betreft is het voor hen denk ik alleen maar positief dat het hypotheekbedrag bij hen nu een stuk minder hoog is zodat zij bij een gedwongen verkoop sowieso hun geld er wel uit halen :)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 12:05

Er zit alleen wel een verschil tussen aflossen en een hypotheek afsluiten en vermogen wel/niet inbrengen in de aanschaf van de woning :) Aflossen kun je ook doen zonder tussenkomt van de bank bij ING, gewoon overboeken of direct doorboeken via internetbankieren. Een hypotheek afsluiten is een tikkie gecompliceerder :))

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 12:13

Ik heb toen sowieso even gebeld met de ING hypotheekadvieslijn van joh hoe pakken we dit aan, dat ik een ton aflos en dan geen boete krijg ofzo omdat het meer is dan die boetevrije 10% per jaar die je af mag lossen. (op hypotheek van oude huis was dat nog 20% meen ik).

Moest toen een bepaalde omschrijving bij de storting / aflossing die mijn ouders op onze hypotheek deden, om te voorkomen dat we een boete zouden krijgen. Je mocht vorig jaar natuurlijk eenmalig een ton aflossen met die schenkingsvrijstelling dus daar hebben we gebruik van gemaakt :)

Nog fijn geholpen door de ING trouwens want echt vlàk voordat het bekend werd dat er zoiets aan zat te komen (hogere boetevrije aflossing) hadden we al een opdracht verzonden maar die konden we gelukkig nog terugtrekken zodat we het uit konden stellen tot het moment dat het boetevrij kon *\o/*

Was nog een heel gedoe om die hele omschrijving ook daadwerkelijk op de overschrijving erbij te krijgen...pffft. Ouders geen internetbankieren en ING kantoren geen idee meer hoe ze een overschrijving moesten regelen.... uiteindelijk naar een wat groter kantoor gegaan waar ze tegenwoordig volgens mij al schrikken als er überhaupt iemand binnenkomt _O-

En toen met veel pijn en moeite en tegen iets van kosten toch die overschrijving met de hele omschrijving kunnen regelen, wat een gedoe zeg :=

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 12:38

Och jeetje! Klinkt als een hele toestand :)) We hadden (en hebben) inderdaad een verruimd beleid qua aflossen. Je moet wel het een en ander vermelden, wat met internetbankieren zo gepiept is. Maar met een overschrijvingskaart.. Ik kan de angst van de collega's op kantoor voorstellen, die zijn over het algemeen al niet zulke helden als het om hypotheken gaat, laat staan met zoiets :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 13:18

Oja is dat zo, dat je nu ook nog ruimer mag aflossen...? Hoezo dat dan?
Die schenkingsvrijstelling was wel afgelopen toch :)

Nouja hier toch niet aan de orde, zou wel feestelijk zijn als het er in zat maar eerst die stomme restschuld maar eens weg poetsen de komende jaren....zucht -O-

Ik vraag me wel nog af in hoeverre het wellicht verstandiger is om die vrijkomende belegging van de oude hypotheek bvb. in de nieuwe hypotheek te stoppen, in plaats van die uit te laten keren?

Of denk je dat dat geen fluit uitmaakt hoe we die belegging gebruiken bij de verkoop van het huis? :)

Je hebt in principe zover ik begrijp natuurlijk de opties:

- gebruiken voor aflossing van oude hypotheek
- uit laten keren op je betaal- of spaarrekening
- er bij inleggen op nieuwe hypotheek
- verder laten lopen voor een ander spaardoel

Maar misschien maakt dat allemaal geen fluit uit, is het 1 niet gunstiger qua opbrengst / kosten / belastingtechnisch dan het andere? :)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 13:35

Klopt, de vrijstelling is weer teruggebracht naar het oude niveau, maar mensen willen toch graag wel blijven aflossen. Dus hebben we een aantal regels verruimd gehouden. Mensen houden immers woningen die onder water staan, spaarrente blijft laag etc.

Vrijkomende beleggingen kun je vrij weinig mee. Ze vallen al in box 3, dus je kunt ze niet ombouwen naar een spaarconstructie bijvoorbeeld. Enige wat je kunt is de nieuwe hypotheeksom verlagen, de restschuld op de oude ermee verlagen, ze laten staan omdat het rendement gunstig is of ze uit laten keren naar jezelf. Wat het meest gunstige voor jullie is, is zo niet te zeggen, dat hangt van zoveel factoren af.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 12:20

Nu ben ik benieuwd welke regels verruimd zijn Berdien? Ik weet dat je 10% jaarlijks boetevrij mag aflossen, dat is ons tenminste vorig jaar verteld. Wij hebben destijds gewoon 100% aankoopbedrag gefinancierd, kk wel zelf betaald, maar wel met voldoende op de spaarrekening om een heel deel af te kunnen lossen. Enige reden dat we dat geld niet meteen gebruiken is omdat we nog een verbouwing willen doen aan de schuur.
Het afgelopen jaar wel al een extra aflossing gedaan, en volgende maand gaat dat ook gebeuren, we willen zo snel mogelijk de schuld wel omlaag hebben. Dat is altijd ons plan geweest, zo snel mogelijk aflossen wanneer het kan (en dus die rente zo snel mogelijk omlaag brengen). Daarom erg benieuwd naar die verruimde regels.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 12:28

Waar je vroeger een bepaald boetevrij percentage per leningdeel af mocht lossen, geldt dat nu per hoofdsom onder één hypotheeknummer. Dus stel jij hebt een hypotheek van in totaal €250.000, opgesplitst in €200.000 en €50.000, dan mocht je eerder €20.000 op het eerste deel aflossen zonder boete, en €5.000 op het andere. Nu mag je op een willekeurig leningdeel €25.000 aflossen. Dat is vooral interessant voor mensen die bijvoorbeeld een Bankspaarhypotheek hebben met een aflossingsvrij deel ernaast. Aflossen op een (bank)spaarhypotheek is niet zo interessant, maar op een aflossingsvrije hypotheek kan dit wel interessant zijn.

Tevens kunnen mensen wiens hypotheek hoger is dan de actuele WOZ-waarde, boetevrij aflossen tot aan de WOZ-waarde ongeacht het boetevrije percentage er in hun hypotheekakte is opgenomen. Dus iemand die 10% boetevrij kan aflossen, een hypotheek heeft van €300.000 en een WOZ van €250.000, kan dus boetevrij €50.000 aflossen in plaats van €30.000.

Wil je weten wat er in jouw specifieke situatie mogelijk is, laat er dan even naar kijken obv jouw specifieke hypotheek :)

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 12:34

Dat zijn mooie aanpassingen Berdien, ik heb hier van de week bij de ABN ook naar gevraagd maar die zijn wat minder flexibel :=

Hier is vandaag op Funda te koop komen te staan op onze nieuwe woning :D

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 13:48

Kijk, dat is een gunstige regeling voor een heleboel mensen. Maakt voor ons niet uit, want wij hebben maar 1 deel van hypotheek. WOZ waarde is net hoger dan de hypotheek, maar wij hebben deze woning nog geen jaar. Meer als 10% per jaar gaan wij toch niet aflossen denk ik, de staatsloterij wil namelijk daarin niet echt meewerken. :+

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 13:52

Dat is idd interessant om te weten!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 13:55

Geldt overigens wel alleen voor ING hypotheken en tot 31-12-2015. Voor niet ING hypotheken weet ik de aflosregels niet, die verschillen per bank.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 15:26

Hee wat goed van de ING zeg +:)+

Zouden alle banken moeten doen dat je toch tenminste het deel dat onder water staat mag aflossen zonder boete, geeft voor de bank toch ook een kleiner risico :)

Kun je eigenlijk ook nog iets algemeens zeggen over oversluiten, is dat nu nooit interessant...?

Ik vind het zo onzettend zonde dat wij bijvoorbeeld overal naast gegrepen hebben -O-

Oude huis in dure tijd gekocht, jaren te koop gehad door crisis, nu met dikke halve ton restschuld verkocht (hoop ik).
Nieuwe huis nog met 6% overdrachtsbelasting gekocht en rente rond de 5% afgesloten, 10 jaar vast...

Dan zie je nu die lage rentes langs komen voor nieuwe hypotheken en dan voel ik me echt een ontzettende truttebol.... -O-

Maarja bij oversluiten krijg je altijd een boete toch? Waardoor het altijd pas interessant wordt naarmate je dichter bij het aflopen van je rentevaste periode komt?

Hoewel manlief wel vermoed dat de rentepercentages wellicht nog wat lager worden / voorwaarden qua maandlasten nog wel beter te vinden zullen zijn de komende jaren i.v.m. het toenemen van aanbod vanuit het buitenland, waardoor oversluiten bij bvb. een Duitse aanbieder wel interessant kan gaan worden.

Is dat niet iets waar de Nederlandse banken met argusogen naar kijken of maakt men zich daar weinig zorgen over? :)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 15:29

Oversluiten is alleen interessant als de boete laag is en de nieuwe verstrekker echt goede voorwaarden heeft. Je zou ook eens kunnen kijken wat het kost/scheelt als je je rentecontract bij ING openbreekt door middel van een boete of een rentemiddeling. Wil ik ook anders wel even voor je narekenen :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 15:36

Rentemiddeling is volgens mij wat ik vorig jaar heb gedaan met hypotheek van oude huis, dat scheelde maar heel weinig rente volgens mij en door een soort boete / kosten van een aantal tientjes of misschien iets van 200 euro ofzo (weet niet meer precies :o) zou dat na een aantal maanden pas wat winst op gaan leveren toen. Heb het wel gedaan en zijn wel over het breekpunt heen gekomen :)

Weet eigenlijk niet meer waarom het voor "nieuwe" hypotheek niet interessant was (want heb dat toen volgens mij ook gevraagd) maar wellicht dat dat ligt aan het deel spaarhypotheek ofzo? Omdat je dan dezelfde rente spaart als dat je aflost, zoiets. (wellicht klink ik nu een beetje klok en klepel :P )

Eigenlijk willen we gewoon graag bij ING blijven, zijn gewoon heel fijn voor ons geweest :j
Maarja als je dan hoort wat anderen betalen voor "hetzelfde" dan voel je je wel gewoon een beetje suf :o

Ja zou je daar eens naar willen kijken voor de grap?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 15:41

Vervelende is dat 'hetzelfde' alleen nooit hetzelfde is, waardoor een vergelijking haast niet te doen is. Het ligt aan de verhouding waarde woning/hypotheek, wel/geen NHG, wanneer afgesloten etc.

Bij het openbreken van het rentecontract betaal je een mogelijke boete en administratiekosten en kun je kiezen voor de actuele marktrente. Bij een rentemiddeling betaal je de boete niet contant, maar wordt deze verrekend in het nieuwe rentepercentage. Je betaalt dan de marktrente+een opslag. Dit is vooral een interessante optie voor mensen die niet de middelen hebben om de boete in 1x af te tikken.

Ik wil er best eens naar kijken hoor! Ik heb dan wel je hypotheeknummer(s) nodig, zou je die willen PB'en? Dan kijk ik er later vanmiddag/vanavond eens naar.