Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Sanniejtjuh schreef:Oh ja die vlinderstruik moet ik niet vergetenDie had ik 1 x overgeslagen, en jaar daarvoor niet kort genoeg, die was zeg maar 3,5 m hoog en helemaal omgeklapt omdat hij topzwaar was.
Ik kom even binnen vallen voor een vraag;
Iemand die (een deel van )zijn gras heeft omgetoverd als bloemen/kruidenweide?
Wij hebben op diverse stukken in onze tuin behoorlijk oppervlakte gras. Wanneer het seizoen daar is maaien we dat gemiddeld eens per 1,5 wk, groeit vlot. Nu ben ik niet zo van een strak groen gazon, ieder is daar uiteraard vrij in. Ik ben daarom ook niet erg fanatiek in besmesten/kalken/vertricuteren ect. Nu liep ik al langer met het idee om een deel in te zaaien als “bloemenweide”. Wij hebben gelukkig heel veel bijen/hommels/vogels en overige dieren in de tuin, dus wil hun daarmee ook tegemoed komen Daarnaast ook voor stukje minder onderhoud/maaien, ik ben altijd al druk genoeg met de rest van het erf en de paarden, moesttuin ect ect.
Hoe pak ik dat nu het beste aan? Gras is nu in behoorlijke slechte staat, te lang de winter in gegaan omdat het te nat was om te maaien. Kan ik het “op” het gras doorzaaien ( Dus heel kort maaien, opruimen en harken/grond iets los halen) of moet ik echt kale grond hebben? Misschien eerst wat kleinere stukken en dat het zichzelf vermeerderd?
Er groeien nu al wat kruiden zoals madeliefjes, wat klaver, muur, paardenbloem.
Hoor graag ideeen/ervaringen....
Malenka schreef:Persoonlijk zou ik er dan denk ik voor kiezen om er met name lavendel in te zetten. Misschien afgewisseld met wat vrouwenmantel oid. Die hebben beide niet veel water nodig. Want vooral dat is denk ik je belemmerende factor. Voorjaarsbloeiende bollen er tussen her en der is ook een leuke. En een klimmer die daar meer naar zijn zin staat. Voor de bomen is zo'n situatie trouwens wel zwaar. Er is weinig boomspiegel vrij en daarmee hebben de wortels het zwaar om water te vinden.
Sanniejtjuh schreef:Oh ja die vlinderstruik moet ik niet vergetenDie had ik 1 x overgeslagen, en jaar daarvoor niet kort genoeg, die was zeg maar 3,5 m hoog en helemaal omgeklapt omdat hij topzwaar was.
Wij hebben op diverse stukken in onze tuin behoorlijk oppervlakte gras. Wanneer het seizoen daar is maaien we dat gemiddeld eens per 1,5 wk, groeit vlot. Nu ben ik niet zo van een strak groen gazon, ieder is daar uiteraard vrij in. Ik ben daarom ook niet erg fanatiek in besmesten/kalken/vertricuteren ect. Nu liep ik al langer met het idee om een deel in te zaaien als “bloemenweide”. Wij hebben gelukkig heel veel bijen/hommels/vogels en overige dieren in de tuin, dus wil hun daarmee ook tegemoed komen Daarnaast ook voor stukje minder onderhoud/maaien, ik ben altijd al druk genoeg met de rest van het erf en de paarden, moesttuin ect ect.
Hoe pak ik dat nu het beste aan? Gras is nu in behoorlijke slechte staat, te lang de winter in gegaan omdat het te nat was om te maaien. Kan ik het “op” het gras doorzaaien ( Dus heel kort maaien, opruimen en harken/grond iets los halen) of moet ik echt kale grond hebben? Misschien eerst wat kleinere stukken en dat het zichzelf vermeerderd?
idinn schreef:Ik zou ook denken aan extra lavendel en verbena. Geen buxus met oog op de buxusmot. De lavendel en verbena zou je kunnen afwisselen met lager spul dat in de winter groenblijvend is.
En voorjaarsbloeiende bollen her en der voor de vrolijke toon begin van het jaar (sneeuwklokjes, krokussen etc.).
Heb je ruimte om het iets breder te maken? Dan heb je eventueel wat meer werkruimte. Het is nu een vrij iel strookje.
TinkerTreas schreef:idinn schreef:Ik zou ook denken aan extra lavendel en verbena. Geen buxus met oog op de buxusmot. De lavendel en verbena zou je kunnen afwisselen met lager spul dat in de winter groenblijvend is.
En voorjaarsbloeiende bollen her en der voor de vrolijke toon begin van het jaar (sneeuwklokjes, krokussen etc.).
Heb je ruimte om het iets breder te maken? Dan heb je eventueel wat meer werkruimte. Het is nu een vrij iel strookje.
Breder maken kan helaas niet, dan komt het voor de voordeur.
@Vjestagirl: ik weet niet of we er weer bomen voor terug willen zetten. Voor mn vriend en mij hoeft dat niet zo eigenlijk. En we wachten ook even af wat de nieuwe buren straks willen.
noviceh schreef:Wauw tinkertreas, dakplatanen! Ik zou in de border een haag zetten, laurier, olijfwilg of portugese laurier bijvoorbeeld blijven groen in de winter. Een beukenhaag past ook mooi, deze kleurt bruin in het najaar, in het voorjaar wordt deze groen of rood. Je kan deze hagen goed snoeien, zodat deze niet te hoog of te breed wordt. Ook prachtig in combinatie met de dakplatanen!
Solleke_Noah schreef:Sanniejtjuh schreef:Oh ja die vlinderstruik moet ik niet vergetenDie had ik 1 x overgeslagen, en jaar daarvoor niet kort genoeg, die was zeg maar 3,5 m hoog en helemaal omgeklapt omdat hij topzwaar was.
Wij maaien ons 'gazon' maar twee x per jaar, heel soms drie x. Diversiteit komt er vanzelf in als je het de kans geeft uit te groeien. Het begin inderdaad met madeliefjes, paardenbloemen,... je kan misschien een handje helpen door zaad van Ratelaar (bv https://www.ecoflora.be/nl-nl/d/product ... inor-(zaad) ) uit te strooien, die parasiteren op gras, waardoor je aandeel gras verdwijnt ten voordele van de bloemen in je 'gazon'.
Ecologisch gazonbeheer is wel een werkje van geduld, je kan inheemse bloemenzaden ook zelf ertussen zaaien als je wilt dat het wat sneller gaat
edit: we maaiden her en der wat paadjes in het lange gras, zodat je wel nog makkelijk in je tuin kan rondwandelen. (vb'tje van internet)
[ Afbeelding ]
Morganlefay schreef:Heb gisteren een rondgang door de tuin gedaan.
Er komt ontzetten veel op. Alleen mijn Jasmijn is donkerbruin, hoop dat ie nog gaat uitlopen.
Krokussen, sneeuwroem in 4 kleuren, Helleborus, vroege Iris Bucharia, bosanemoontjes