Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kelan

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 13:06

Wat daar denk ik ook leuk is, is verbena, afgewisseld met een wat lagere vollere plant (lavendel is heel geschikt denk ik). Het hoge, ijle, van de verbena combineert daar mooi mee.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 13:15

Sanniejtjuh schreef:
Oh ja die vlinderstruik moet ik niet vergeten :D Die had ik 1 x overgeslagen, en jaar daarvoor niet kort genoeg, die was zeg maar 3,5 m hoog en helemaal omgeklapt omdat hij topzwaar was.

Ik kom even binnen vallen voor een vraag;
Iemand die (een deel van )zijn gras heeft omgetoverd als bloemen/kruidenweide?

Wij hebben op diverse stukken in onze tuin behoorlijk oppervlakte gras. Wanneer het seizoen daar is maaien we dat gemiddeld eens per 1,5 wk, groeit vlot. Nu ben ik niet zo van een strak groen gazon, ieder is daar uiteraard vrij in. Ik ben daarom ook niet erg fanatiek in besmesten/kalken/vertricuteren ect. Nu liep ik al langer met het idee om een deel in te zaaien als “bloemenweide”. Wij hebben gelukkig heel veel bijen/hommels/vogels en overige dieren in de tuin, dus wil hun daarmee ook tegemoed komen Daarnaast ook voor stukje minder onderhoud/maaien, ik ben altijd al druk genoeg met de rest van het erf en de paarden, moesttuin ect ect.

Hoe pak ik dat nu het beste aan? Gras is nu in behoorlijke slechte staat, te lang de winter in gegaan omdat het te nat was om te maaien. Kan ik het “op” het gras doorzaaien ( Dus heel kort maaien, opruimen en harken/grond iets los halen) of moet ik echt kale grond hebben? Misschien eerst wat kleinere stukken en dat het zichzelf vermeerderd?

Er groeien nu al wat kruiden zoals madeliefjes, wat klaver, muur, paardenbloem.

Hoor graag ideeen/ervaringen....

Wij maaien ons 'gazon' maar twee x per jaar, heel soms drie x. Diversiteit komt er vanzelf in als je het de kans geeft uit te groeien. Het begin inderdaad met madeliefjes, paardenbloemen,... je kan misschien een handje helpen door zaad van Ratelaar (bv https://www.ecoflora.be/nl-nl/d/product ... inor-(zaad) ) uit te strooien, die parasiteren op gras, waardoor je aandeel gras verdwijnt ten voordele van de bloemen in je 'gazon'.

Ecologisch gazonbeheer is wel een werkje van geduld, je kan inheemse bloemenzaden ook zelf ertussen zaaien als je wilt dat het wat sneller gaat :D

edit: we maaiden her en der wat paadjes in het lange gras, zodat je wel nog makkelijk in je tuin kan rondwandelen. (vb'tje van internet)

Afbeelding

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 13:22

Malenka schreef:
Persoonlijk zou ik er dan denk ik voor kiezen om er met name lavendel in te zetten. Misschien afgewisseld met wat vrouwenmantel oid. Die hebben beide niet veel water nodig. Want vooral dat is denk ik je belemmerende factor. Voorjaarsbloeiende bollen er tussen her en der is ook een leuke. En een klimmer die daar meer naar zijn zin staat. Voor de bomen is zo'n situatie trouwens wel zwaar. Er is weinig boomspiegel vrij en daarmee hebben de wortels het zwaar om water te vinden.

Extra lavendel heb ik inderdaad ook al aan zitten denken, dat vind ik mooi, het doet het hier goed en de bijen zijn er erg blij mee.

Die bomen snap ik dus ook echt niet, dat die erin zijn gezet. Die zijn op verzoek van de buren daar neer gezet (ze staan precies op de erfgrens). De buurman is hovenier en houdt de bomen bij. Maar ze gaan binnenkort verhuizen en ik hoop eigenlijk dat ze de bomen mee willen nemen voor hun nieuwe, grote tuin.

Die kamperfoelie staat er al een paar jaar en vorig jaar heeft hij voor het eerst 3 bloemen gegeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 13:51

Ik zou ook denken aan extra lavendel en verbena. Geen buxus met oog op de buxusmot. De lavendel en verbena zou je kunnen afwisselen met lager spul dat in de winter groenblijvend is.

En voorjaarsbloeiende bollen her en der voor de vrolijke toon begin van het jaar (sneeuwklokjes, krokussen etc.).

Heb je ruimte om het iets breder te maken? Dan heb je eventueel wat meer werkruimte. Het is nu een vrij iel strookje.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 14:07

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 14:10

Sanniejtjuh schreef:
Oh ja die vlinderstruik moet ik niet vergeten :D Die had ik 1 x overgeslagen, en jaar daarvoor niet kort genoeg, die was zeg maar 3,5 m hoog en helemaal omgeklapt omdat hij topzwaar was.

Wij hebben op diverse stukken in onze tuin behoorlijk oppervlakte gras. Wanneer het seizoen daar is maaien we dat gemiddeld eens per 1,5 wk, groeit vlot. Nu ben ik niet zo van een strak groen gazon, ieder is daar uiteraard vrij in. Ik ben daarom ook niet erg fanatiek in besmesten/kalken/vertricuteren ect. Nu liep ik al langer met het idee om een deel in te zaaien als “bloemenweide”. Wij hebben gelukkig heel veel bijen/hommels/vogels en overige dieren in de tuin, dus wil hun daarmee ook tegemoed komen Daarnaast ook voor stukje minder onderhoud/maaien, ik ben altijd al druk genoeg met de rest van het erf en de paarden, moesttuin ect ect.

Hoe pak ik dat nu het beste aan? Gras is nu in behoorlijke slechte staat, te lang de winter in gegaan omdat het te nat was om te maaien. Kan ik het “op” het gras doorzaaien ( Dus heel kort maaien, opruimen en harken/grond iets los halen) of moet ik echt kale grond hebben? Misschien eerst wat kleinere stukken en dat het zichzelf vermeerderd?

Ik zou persoonlijk straks als het wat droger is kort afmaaien en dan de frees eroverheen. Daarna door zaaien.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 14:14

Als ze deze bomen meenemen zou ik gaan voor een aantal leibomen erin. Mooie optische grens en geen last van de overhangende takken

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 14:32

idinn schreef:
Ik zou ook denken aan extra lavendel en verbena. Geen buxus met oog op de buxusmot. De lavendel en verbena zou je kunnen afwisselen met lager spul dat in de winter groenblijvend is.

En voorjaarsbloeiende bollen her en der voor de vrolijke toon begin van het jaar (sneeuwklokjes, krokussen etc.).

Heb je ruimte om het iets breder te maken? Dan heb je eventueel wat meer werkruimte. Het is nu een vrij iel strookje.

Breder maken kan helaas niet, dan komt het voor de voordeur.

@Vjestagirl: ik weet niet of we er weer bomen voor terug willen zetten. Voor mn vriend en mij hoeft dat niet zo eigenlijk. En we wachten ook even af wat de nieuwe buren straks willen.

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 14:54

@TinkerTreas: Wat ook mooi zou kleuren bij de lavendel is een (zacht)roze ooievaarsbek (tuingeranium). Er zijn heel veel soorten en veel ervan bloeien ontzettend lang. Ik heb zelf bijvoorbeeld de 'Dreamland', zachtroze héél lang bloeiend en hij wordt niet zo enorm dus goed te doen voor een smalle border. En wat knippen als hij wat te lang/breed wordt kan ook. Bijen zijn er ook erg blij mee :)

Een andere soort die niet te hoog/groot wordt: 'Storm Chaser', bloeit ook ontzettend lang en is lilapaars met een donker hartje. Deze heb ik zelf ook :D Maar er zijn nog véél meer opties wat betreft ooievaarsbekken. Ik ben fan in ieder geval :+

Nog een andere optie: Campanula portenschalgiana. Deze soort is laagblijvend, bloeit lang en meerdere keren. In campanula's is er ook erg veel keuze, maar deze raad ik onder meer aan omdat hij zich niet vervelend vermeerderd en wat compacter is. De soorten die lange uitlopers met bloemen krijgen zijn meer voor in (hang)potten of grotere stukken borders/muurtjes.

De verbena bonariensis zoals eerder genoemd is ook een aanrader, hoog en ijl, geeft dan inderdaad wat meer het idee van een afscheiding. Maar als hij gaat omvallen/hangen wordt het misschien wat rommelig... (beetje knippen e.d. dan).

Ik heb zelf ook alweer wat besteld voor de tuin. Ik heb twee kleine tuinen, voor wat meer dan achter, aardig vol al, maar ik prop er altijd wel wat bij... Veelal bijen- en vlinderspul. Mijn dahliabollen zijn al binnen, van de week even in pot doen en die blijven dus voorlopig in huis... Verder wat zaadjes besteld en ik wacht op mijn dubbele helleborussen. *\o/* Vanwege de vrieskou is een deel van de bestelling wat later, maar dat is logisch.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 15:03

Wauw tinkertreas, dakplatanen! Ik zou in de border een haag zetten, laurier, olijfwilg of portugese laurier bijvoorbeeld blijven groen in de winter. Een beukenhaag past ook mooi, deze kleurt bruin in het najaar, in het voorjaar wordt deze groen of rood. Je kan deze hagen goed snoeien, zodat deze niet te hoog of te breed wordt. Ook prachtig in combinatie met de dakplatanen!

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 15:07

TinkerTreas schreef:
idinn schreef:

Breder maken kan helaas niet, dan komt het voor de voordeur.

@Vjestagirl: ik weet niet of we er weer bomen voor terug willen zetten. Voor mn vriend en mij hoeft dat niet zo eigenlijk. En we wachten ook even af wat de nieuwe buren straks willen.

Ik zou tegen de huidige buren zeggen neem maar mee anders gaan ze eruit en anders eruit halen voor de nieuwe buren er zijn. Anders heb je kans dat ze blijven staan en hou je er last van

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 15:40

Heb gisteren een rondgang door de tuin gedaan.
Er komt ontzetten veel op. Alleen mijn Jasmijn is donkerbruin, hoop dat ie nog gaat uitlopen.
Krokussen, sneeuwroem in 4 kleuren, Helleborus, vroege Iris Bucharia, bosanemoontjes :D

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 18:47

noviceh schreef:
Wauw tinkertreas, dakplatanen! Ik zou in de border een haag zetten, laurier, olijfwilg of portugese laurier bijvoorbeeld blijven groen in de winter. Een beukenhaag past ook mooi, deze kleurt bruin in het najaar, in het voorjaar wordt deze groen of rood. Je kan deze hagen goed snoeien, zodat deze niet te hoog of te breed wordt. Ook prachtig in combinatie met de dakplatanen!

Het nadeel van die dakplatanen vind ik dat ze enorm snel groeien. In de zomer zijn het allemaal lange takken die recht omhoog groeien.
En dat snoeien vind ik ook wel een flinke klus, op zo'n trapje.

@anca: Dat is inderdaad het idee om dat te vragen of ze hem meenemen. Ik hoop het wel.
En als de nieuwe buren ze graag willen houden, mogen zij ze snoeien ook :D

Sanniejtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 18:54

Solleke_Noah schreef:
Sanniejtjuh schreef:

Wij maaien ons 'gazon' maar twee x per jaar, heel soms drie x. Diversiteit komt er vanzelf in als je het de kans geeft uit te groeien. Het begin inderdaad met madeliefjes, paardenbloemen,... je kan misschien een handje helpen door zaad van Ratelaar (bv https://www.ecoflora.be/nl-nl/d/product ... inor-(zaad) ) uit te strooien, die parasiteren op gras, waardoor je aandeel gras verdwijnt ten voordele van de bloemen in je 'gazon'.

Ecologisch gazonbeheer is wel een werkje van geduld, je kan inheemse bloemenzaden ook zelf ertussen zaaien als je wilt dat het wat sneller gaat :D

edit: we maaiden her en der wat paadjes in het lange gras, zodat je wel nog makkelijk in je tuin kan rondwandelen. (vb'tje van internet)

[ Afbeelding ]

Ja wij hebben het afgelopen seizoen al minder gemaaid en er komen inderdaad al wat andere dingen tussen. Maar gaat me inderdaad niet snel genoeg haha. En wil nog iets meer diversiteit. En lijkt me leuk om er echt bloemen e.d tussen te hebben. Paadje is inderdaad wel handig.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 19:56

Morganlefay schreef:
Heb gisteren een rondgang door de tuin gedaan.
Er komt ontzetten veel op. Alleen mijn Jasmijn is donkerbruin, hoop dat ie nog gaat uitlopen.
Krokussen, sneeuwroem in 4 kleuren, Helleborus, vroege Iris Bucharia, bosanemoontjes :D

Mijn klimjasmijn zat vol met knopjes, tot de sneeuw kwam... Nu is ze helemaal verdord.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 23:02

Ik lees nog steeds met jullie mee, maar zelf heb ik niet zoveel verstand van :+

Van die ene tuinontwerper/hovenier heb ik niets meer gehoord. Vanochtend een andere gebeld naar aanleiding van de projecten op zijn website en die kwam gelijk vanmiddag *\o/*
Superleuke vent met hele goede ideeën. Ik ben heel erg benieuwd waar hij mee komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 20:36

Vanmorgen een brommel gered met suikerwater :+ hing ondersteboven aan een krokus.
Wat een joekel en kwaad dat ze was oef, maar uiteindelijk vloog ze weg.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 21:54

Hoi!
Ik wil graag gebruik maken van jullie expertise :)
We hebben de tuin van ons nieuwd huis helemaal leeg gehaald en nieuwe omheining geplaatst. Hekken voor hedera met tijdelijk bamboematten ertegen aan voor wat meer privacy. Je kijkt er alsnog dwars doorheen en nu willen we graag aan de rand van ons terras (zo'n 10 meter breed) iets wat gauw privacy geeft. Nou zaten we te denken aan een rijtje bamboe. Dat groeit snel toch?
Een schutting ofzo is geen optie, te afgesloten en donker.
Hebben jullie een idee?

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 22:39

Met hedera: dit jaar geduld hebben, want dat spul groeit dusdanig snel dat het volgend jaar echt wel grotendeels dicht zit, zeker als je er dit jaar paar keer aandacht aan schenkt en de uitlopers mooi verdeelt/verspreid over je omheining.

Wil je echt nu al privacy dan zou je nog windbreekgaas over de bamboe matten kunnen maken. Die combinatie zou toch genoeg zicht weg moeten halen...

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 22:48

Ik zou eerder iets van een tijdelijk windscherm oid neerzetten. Bamboe zeker niet, dat groeit je hele tuin door.
Hedera groeit snel :j

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 23:14

Hier is de hedera na 4 jaar nog steeds niet dichtgegroeid. Met snoeien is het gemakkelijk bij te houden. Hoe snel hedera groeit, hangt blijkbaar ook af van de grond.
Laatst bijgewerkt door senna21 op 21-02-21 23:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 23:15

Ik heb van de zomer foto’s van een collega gezien die de niet woekerende bamboe uit de tuin ging verwijderen. Heeft meer dan een weekend gekost

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 23:18

Afbeelding
Bamboe is een exoot zonder ecologische waarde voor onze dieren en planten. Daar zou ik niet voor kiezen. Je kunt heidematten gebruiken voor beschutting.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 23:34

Iemand die weet wat voor bomen dit zijn en hoe en wanneer je ze moet snoeien? :)

Afbeelding
Afbeelding

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 23:48

Iets dichterbij foto's is makkelijker. Maar ik denk dat het lindes zijn. Die worden meestal geknot, dus alle kleine takjes eraf. Hoeft volgens mij niet elk jaar. Even Googlen ;)