Kamerplanten asiel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 17:27

Oh wauw ik ben ook verliefd op siernetels. Ik ben alleen niet zo goed in zaadjes opkweken dus momenteel maar drie soorten

Moet mijn planten ook echt wat meer liefde geven

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 17:36

capopjekop schreef:
Is het een fittonia? Dan zou ik wat meer water geven en het slappe blad afknippen. Die houden volgens plantsome van een plek zonder direct zonlicht en licht vochtige aarde

Ik denk t wel maar ik ben niet zeker :')
Waar ze doorgaans staat, is wel veel locht maar geen direct zonlicht. De graslelie staat er bijna langs en die doet t daar heel goed (mij is verteld dat die ook geen direct zonlicht wou).

Misschien dan teveel water ineens gegeven ofzo.. wat dichter bij de kachel zodat de grond goed kan drogen? Zou dat helpen?

Amber_anne schreef:
Pfoe mozaïek plantjes zijn niet de makkelijkste

Ik zou kijken naar een gesloten eco systeempje. Je kunt in veel tuincentra glazen potten vinden met een kurk deksel

Ik heb een syngonium in die van mij staan
[ [url=m/IoLOFP.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat is dan t verschil met een gewone pot? Ik dacht eigenlijk dat dit een hangplantje ging worden na verloop van tijd...

Quir schreef:
Die zijn zo leuk inderdaad! <3

Maar ook best gevoelig voor wortelrot (mijn ervaring dan, ik wil altijd te goed voor ze zorgen en verzuip ze daardoor af en toe := ). Doordat het andere plantje er nog goed uit ziet, misschien toch ook wortelrot? Nu heb ik niet zo veel ervaring met deze, dus misschien is het wel iets heel anders. Ik vond ze in ieder geval altijd best lastig, al waren ze wel makkelijk te stekken haha.

:D

Het is eigenlijk 1 stekje, dus niet meerdere plantjes.. zou ik dan t droge stukje eraf halen? En misschien de rest opnieuw in de grond steken?

Die van jou zijn ook echt super mooi! Is dat een moeilijke plant?

Amber_anne

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 18:24

Het gaat geen handplantje worden ben ik bang. Een ecosysteem is een afgesloten pot daar blijft de luchtvochtigheid heel hoog net als in een kas.
Voor sommige planten is dat een stuk makkelijker om te overleven.

Dit is bijvoorbeeld een systeem. Hier staat ook een fittonia in bijvoorbeeld.
Afbeelding

Je zou hem ook onder een stolp kunnen zetten. Dat helpt vaak ook een stuk

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 18:38

Amber_anne schreef:
Het gaat geen handplantje worden ben ik bang. Een ecosysteem is een afgesloten pot daar blijft de luchtvochtigheid heel hoog net als in een kas.
Voor sommige planten is dat een stuk makkelijker om te overleven.

Dit is bijvoorbeeld een systeem. Hier staat ook een fittonia in bijvoorbeeld.
[ [url=m/ZDTHxG.jpg]Afbeelding[/url] ]

Je zou hem ook onder een stolp kunnen zetten. Dat helpt vaak ook een stuk

Als die ook een hoge luchtvochtigheid wilt, is t eigenlijk wel logisch dat hij zich slecht voelt.. wij hebben geen gewone verwarming en houden het huis warm met een houtkachel. Mar daardoor is de lucht ook wel droger :'). Ik ga eens op jacht naar een stolp oid.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 19:16

Quir schreef:
Ohh die Hoya bloemetjes! <3

Zijn Hoya's lastig of valt dat mee? Hebben ze veel licht nodig? Zou er eigenlijk toch wel een paar willen, zeker als ze bloemen krijgen, maar nu nog een vrij donker huis helaas... Dus ben bang dat ze het hier nu niet zo goed zullen doen.

Siernetels zijn inderdaad niet super makkelijk mooi te houden in de winter, hebben veel licht nodig om kleur te behouden. Andere kant hebben ze een mega groeikracht, dus als je ze in het voorjaar kort snoeit heb je in no time weer een mooie plant!

Vind het vooral ook altijd super leuk om ze te zaaien en dan te zien wat er boven komt, zoveel verschillende kleurtjes en bladvormen mogelijk. :D

Dit jaar wil ik er een hoop in de moestuin bakken zetten (gaan dit jaar toch geen groente kweken haha) en hopelijk krijgen ze een hoop bloemen en dan voor volgend jaar weer een hoop spannende zaden. :))

Er zijn heel veel verschillende soorten Hoya. Over het algemeen willen ze wel veel licht tot direct zonlicht hebben. Hoewel ze het op een wat donkere plek wel zullen zoen, zullen ze minder snel gaan bloeien.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 20:51

magda_90 schreef:
Diverse Hoya staan weer in bloei. :+:

[ [url=m/yMQdz9.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/8vZK2j.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/ORzHj5.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/TFh4pY.jpg]Afbeelding[/url] ]

En nog een paar leuke foto's.

[ [url=m/imFeyy.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/uTT3Ao.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/68ipqP.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/Ci1owb.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/xNLDGJ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat voor plant is die laatste? Ik ben verliefd <3

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 21:08

Die is gaaf he. :+: Dat is de Philodendron Dolichogynium. De oude benaming is Philodendron Hebetatum. Ik kom ze niet zo vaak tegen online en zelf heb ik hem via een liefhebber in Barcelona gekocht.

Afbeelding
Afbeelding

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 21:36

Wauw, LuxorValkje, wat een knoepert van een begonia! :wow:

Hopelijk wil het wat lukken met je stekken, Carlijn. Je tip van het stekvaasje heb ik opgeslagen. +:)+

Mooie potten, capopjekopje! Heb je daar een paar sportschoenen in een stolp?

Biks, misschien helpt het als je een doorzichtig dekseltje over het potje doet? Of het potje in een ziplockje?

Wat een mooie waaierpalmen, Jis! Gave pot heb je ook gevonden!

Misschien de aarde iets meer laten uitdrogen, Skyla? Het lijkt erop dat ie niet zo heel dorstig is. Je stek is ook mooi! Heb je ‘m wel licht genoeg staan?

Geen ervaring met Fittonia’s hier. Vind ze wel leuk maar ik denk niet dat ie ‘t hier gaat doen.

Wauw, wat gave siernetels, Quir! Hopelijk gaan je zaailingen het goed doen.
Sommige Hoya’s zijn heel makkelijk, andere zijn een stuk lastiger. Er zijn ontzettend veel varianten. De meesten die je in het tuincentrum kan vinden zijn relatief makkelijk. Hoya carnosa is een mooie en is een redelijk sterke plant.
Mijn ervaring is dat ze bloeien met genoeg licht.

Balen dat je spint hebt, idinn. Als de plant niet zo bijzonder voor je is, zou je kunnen kiezen voor een enkeltje kliko. En anders misschien toch de spint te lijf gaan en wegzetten totdat ie weer wat toonbaar wordt?

Mijn laatste aanwinst, Hoya waymaniae. :+:
Afbeelding
(foto van verkopende partij)

Nu nog wachten op mijn bestelling van Meer Groen in Huis: Hoya parasitica heart leaf splash. Maar die benaming is niet geheel juist, geloof ik. Moet nog uitzoeken wat het wel is. Volgens mij iets met verticillata.

Kaplaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 21:44

Wat een heerlijke foto’s! Prachtige planten!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 03:56

Wat een schattig plantje puera!

In de stolp heb ik matchworn en gesigneerde voetbalschoenen staan

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 06:35

Wat bijzonder, capopjekopje!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 07:51

Dat is een mooie Hoya die je hebt! De parasitica valt geloof ik onder het verticillata complex. Qua naamgeving vind ik dat complex nog al lastig.

capopjekop schreef:
Wat een schattig plantje puera!

In de stolp heb ik matchworn en gesigneerde voetbalschoenen staan

Dat is heel bijzonder!

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 09:23

Heel gaaf die siernetels!

Dank jullie wel Senna, Magda en Puera

Zo mooi weer die Hoya's Magda! Je hele verzameling is prachtig <3

Mijn Philodendron Melanochrysum verloor steeds nieuw blad dus een heel stuk kaal en nu wel weer een nieuw blaadje. Wil die top nu gaan stekken, in de hoop dat hij wel weer mooi uit gaat lopen, maar durf niet zo goed. Zal er zo eens een foto van maken

Mooie nieuwe aanwinst Puera!

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 09:42

Ik weet even niet meer wie het vroeg, maar siernetels zijn echt heel erg makkelijk! :D

Hoya's zijn wel echt leuk, maar dan maar als we een waar lichter huis hebben hopelijk deze zomer. :D

Heeft er iemand trouwens ervaring met Philodendron Pink Princess? Ik heb een stekje op water staan, maar het blad wordt rood. -O-

Dit was toen ik m kreeg
Afbeelding

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 10:22

Dank jullie wel. :)

De Pink Princes kan best lastig zijn om te laten wortelen. Heb je wellicht iets van perliet en mos in huis? Als je het mos fijn knipt en mengt met perliet en dit dan vochtig maar niet nat houd, gaat het (in mijn ervaring althans) beter dan water.

Skyla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 14:39

Puera, misschien kan ik dat doen. Ik dacht eerst dat ik hem te droog hield, nu twijfel ik wat over de hoeveelheid zonlicht.

Mijn stekje die staat letterlijk voor het raam in de keuken.

Ik wil graag nog aan een strelizia nicolai raken maar vind ze hier nergens in de tuincentra.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 14:51

Skyla schreef:
Puera, misschien kan ik dat doen. Ik dacht eerst dat ik hem te droog hield, nu twijfel ik wat over de hoeveelheid zonlicht.

Mijn stekje die staat letterlijk voor het raam in de keuken.

Ik wil graag nog aan een strelizia nicolai raken maar vind ze hier nergens in de tuincentra.
Oh die kom ik echt in ieder tuincentrum tegen hier in de regio (stuk of 7/8), in welke regio zoek je?

Skyla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 15:16

Ailill, ik zoek in Frankrijk, België genoeg gevonden maar toen nog geen plaats ervoor. :') en vanwege de prijzen voor planten hier vrees ik ook wat voor de prijs als ik hem toch vind. In juni ga ik kort even terug naar België, dus denk dat ik dan daar een ga kopen als ik er hier tegen dan geen gevonden heb.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 19:19

Ik had nog zo’n pot gekocht maar nog niks voor erin, dacht thuis wel wat te hebben staan wat mooi zou zijn maar vandaag toch maar nieuwe plant gekocht nog. O:) Een peperomia rana verde

Afbeelding

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 19:37

Supermooi !!

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 20:11

Wouw! Ik zie er de laatste tijd zulke mooie planten bijstaan hier!
Ik kan alleen maar hopen dat ik ooit die plantenkennis heb, die jullie hebben..

Ik zou t echt super vinden om mijn huis vol planten te hebben eens we verbouwd hebben, maar eerst maar eens die fittonia levend houden..

Ik zal morgen mijn kleine collectie voorstellen!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 20:15

Gaaf hoekje zo :j

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 20:41

Mooi setje zo, Jis!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 20:45

Wat een leuk hoekje zo! Mooie potten ook qua vorm..

Plant met spint is behandeld.. ben benieuwd. Morgen wil ik langs een nieuwe plantenwinkel in het centrum. Ze hadden van de week monstera variegata in huis gehaald. Ik mocht er niet heen rennen :+

Bidoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 21:59

idinn schreef:
Ik mocht er niet heen rennen :+

Van mij wel hoor.