Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Prairy

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 00:33

En hoe zijn ze geteeld, biologisch of niet, bestrijdingsmiddelen zijn killing, beetje jammer als je het net doet voor de beestjes :P

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 08:47

Het is idd speciaal voor de beestjes. Ik was van plan bij de cruijdhoeck te bestellen, daar hebben ze ook losse zaden zag ik en is biologisch. Als ik dan 3 soorten bestel die niet te bossig/groot worden?
Ik denk dat ik het gewoon ga proberen. Lukt het niet dan zien we wel weer verder.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 08:53

Cruydthoek heeft goede zaden inderdaad. Van proberen is nog nooit iemand slechter geworden ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 09:04

Cruydthoeck is inderdaad een aanrader als je voor inheems en goed voor insecten wilt gaan. Hebben wij ons mengsel ook vandaan. Najaar een deel ingezaaid en dat kwam goed op. Nog wel dat je denkt: gaat dit ooit een mooi geheel worden. Maar geduld (en tot die tijd te woekerend onkruid er tussenuit halen).

Onkruid is vooral braam ellende. En wat ander mij onbekend spul en dovenetel. Die laatste laat ik op 1 plek weer wel staan.

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 11:20

wauw idinn en prairy, bedankt voor de tip van cruydthoeck. Ik ga hier zeker neuzen voor het nieuwe voortuin plan bij ons!

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 16:41

Ik heb al een aantal jaar een vlinderstruik staan in een grote plantenbak op mijn balkon. Heeft normaal zon in de vroege morgen en namiddag. Beestjes zijn er blij mee.

Maar nu vraag ik me af wat ik het beste kan doen. Ik heb hem in het begin flink terug gesnoeid in het voorjaar. Vorig jaar was hij er zo vroeg bij dat ik minimaal heb gesnoeid.

Voor mijn gevoel zit er weinig verschil tussen hoe de struik eruit zag vorig jaar en het jaar ervoor. Wat raden jullie aan qua snoeien?

De achterburen deden niks aan de struik die illegaal in een border stond op het noorden. En dat was een mooie plant. Helaas hebben de nieuwe bewoners alles tot op de grond gesnoeid.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 17:12

Als je een vlinderstruik niet snoeit, loop je het risico dat hij van onder kaal wordt en alleen boven wat bloemen heeft.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 18:27

Wanneer moet een vlinderstruik eigenlijk gesnoeid worden? Heb er sinds vorig jaar ook 2 staan en die zijn nog niet gesnoeid.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 19:13

Snoeien in april meestal. En inderdaad lekker kort omdat hij bloeit op het nieuwe hout. Laat je hem doorgroeien dan wordt hij enorm en komen de meeste bloemen ook hoog in de struik.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 19:29

Ik eerder: in maart al en idd goed kort. Vlinderstruiken zijn net onkruid. Ik wist trouwens niet dat ze zich ook enorm kunnen uitzaaien. Heb drie vlinderstruiken waar ik nooit iets geplant heb. :D

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 19:35

ik heb de vlinderstruiken al gesnoeid. "ergens in de winter, voor maart" doe ik dat eigenlijk altijd
En in het voorjaar/zomer snoei ik ook nog wel eens wat bij, om ze wat compacter te houden

Sanniejtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 19:48

Oh ja die vlinderstruik moet ik niet vergeten :D Die had ik 1 x overgeslagen, en jaar daarvoor niet kort genoeg, die was zeg maar 3,5 m hoog en helemaal omgeklapt omdat hij topzwaar was.

Ik kom even binnen vallen voor een vraag;
Iemand die (een deel van )zijn gras heeft omgetoverd als bloemen/kruidenweide?

Wij hebben op diverse stukken in onze tuin behoorlijk oppervlakte gras. Wanneer het seizoen daar is maaien we dat gemiddeld eens per 1,5 wk, groeit vlot. Nu ben ik niet zo van een strak groen gazon, ieder is daar uiteraard vrij in. Ik ben daarom ook niet erg fanatiek in besmesten/kalken/vertricuteren ect. Nu liep ik al langer met het idee om een deel in te zaaien als “bloemenweide”. Wij hebben gelukkig heel veel bijen/hommels/vogels en overige dieren in de tuin, dus wil hun daarmee ook tegemoed komen Daarnaast ook voor stukje minder onderhoud/maaien, ik ben altijd al druk genoeg met de rest van het erf en de paarden, moesttuin ect ect.

Hoe pak ik dat nu het beste aan? Gras is nu in behoorlijke slechte staat, te lang de winter in gegaan omdat het te nat was om te maaien. Kan ik het “op” het gras doorzaaien ( Dus heel kort maaien, opruimen en harken/grond iets los halen) of moet ik echt kale grond hebben? Misschien eerst wat kleinere stukken en dat het zichzelf vermeerderd?

Er groeien nu al wat kruiden zoals madeliefjes, wat klaver, muur, paardenbloem.

Hoor graag ideeen/ervaringen....

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 19:50

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 20:12

Dat dus. En als je wel echt in de bestaande grasmat wil werken raad ik je aan om te maaien en het maaisel af te voeren. Wacht eerst eens af wat er vanzelf komt en zaai alleen op kale stukken losse grond zoals molshopen.

Sanniejtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 20:21

Sanniejtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 20:24

Malenka schreef:
Dat dus. En als je wel echt in de bestaande grasmat wil werken raad ik je aan om te maaien en het maaisel af te voeren. Wacht eerst eens af wat er vanzelf komt en zaai alleen op kale stukken losse grond zoals molshopen.

Ja ik twijfel daar over. Want echt frezen iod schijnt ook weer niet heel goed te zijn voor je bodem leven. En ben bang dat als ik het op “kale” grond ga doen dat ik ook een hoop krijg wat ik niet wil hebben. Dit ivm met het huidige maaibeleid van de gemeente qua bermen e.d.

Ik denk dat ik gewoon eens wat kleine stukjes ga doen om te kijken wat het doet. En molshopen heb ik genoeg haha, dus dat is een goede inderdaad.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 20:54

Mijn moestuin laat ik straks van het voorjaar frezen leven zat in de bodem. Maar gras frees je niet even zomaar moet je een behoorlijk zware voor hebben.

Sanniejtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 21:24

Daar blijken de meningen dus verdeeld over te zijn :Y)

Maar ik denk dat het gewoon een stukje wat omspitten gaat worden en kijken wat dat doet. Onze moestuin spitten we ook gewoon ipv frezen. Of nou ik niet maar mn partner :=

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 22:57

Ik heb het vorig jaar geprobeerd in/op de bestaande grasmat. Wel eerst goed opengemaakt met de verticuteer machine. Maar was jammerlijk mislukt. Er kwamen wel wat bloemen. Maar vooral gras :o
Zeker niet de mooie bloemenweide waar ik van droomde......

Dus ik zou het echt iets open maken / omspitten. Die zaadjes wortelen toch wel heel moeilijk door de graszode heen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 23:31

Beste werkt gras afsteken en dan zaaien denk ik.

Zou graag spitten, maar mijn schouders en nek vinden dit niet fijn en geen vent. Vast wel een op de moestuin die het wil doen, maar dat kost geld (en frezen ook en dan liever 1x uitgeven). Spitten zou ook niet zo goed zijn voor de bodem.

Sanniejtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 23:40

Kelan schreef:
Ik heb het vorig jaar geprobeerd in/op de bestaande grasmat. Wel eerst goed opengemaakt met de verticuteer machine. Maar was jammerlijk mislukt. Er kwamen wel wat bloemen. Maar vooral gras :o
Zeker niet de mooie bloemenweide waar ik van droomde......

Dus ik zou het echt iets open maken / omspitten. Die zaadjes wortelen toch wel heel moeilijk door de graszode heen.

Ja was ik al bang voor. Dank, ik ga het denk maar ik kleine stukjes doen om eens te kijken hoe dat gaat.

Sanniejtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 23:42

Marcella schreef:
Beste werkt gras afsteken en dan zaaien denk ik.

Zou graag spitten, maar mijn schouders en nek vinden dit niet fijn en geen vent. Vast wel een op de moestuin die het wil doen, maar dat kost geld (en frezen ook en dan liever 1x uitgeven). Spitten zou ook niet zo goed zijn voor de bodem.

Ja dat is inderdaad ook nog een optie.

Ik zit zelf ook nogal krakkigmikkig in elkaar (reuma en o.a. kapotte heupen) dus mn vent heeft weer een klus op lijstje haha. Maar snap dat je dit dan de kortste klap voor jouw is

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 11:43

Even een vraagje of jullie tips hebben voor onze smalle border in de voortuin.
Er staan wat planten, maar er is volgens mij nooit echt over nagedacht. Mijn vriend boeit het niet zo.
Ik vind het voornamelijk erg saai en kaal.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bij de straat staat een bol struikje, geen idee wat dat precies is, daarachter staat een lavendel, daarachter staat een ander bol struikje maar die ziet er niet uit. Helemaal bruin blad enzo.
De bomen weet ik ook niet welke dat zijn.
Verder staan er een paar pluim spirea's in een hortensia (moet even kijken wat voor ookalweer) 3 siergrassen, een kamperfoelie bij het hekje. En veel kruipend spul, waarvan ik ook niet weet wat het is :D

Jullie lezen het al, ik ben echt een planten kenner _O-
Ik vind de voorkant kaal en saai, zou er graag wat meer kleur in hebben ook in de winter. Maar het is een smal strookje en de bomen staan er natuurlijk ook.
Er is volgens mij nooit iets aan gedaan kwa voeding/bemesting. We zitten hier op zandgrond.
Wat kan ik hier het beste mee doen om het er gezelliger uit te laten zien. En ervoor te zorgen dat de planten het goed gaan doen.
De lavendel is namelijk de enige die het goed doet.
Voortuin zit trouwens op het zuidoosten. Dus vooral 's ochtends zon.

Ik heb nog wat foto's gevonden van juli vorig jaar
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 12:01

Wat vind je zelf mooi en wil je zelf houden?
In principe is dit een aardige basis. Voor meer kleur in het voorjaar kun je denken aan tulpen, allium, krokussen. Voor in de zomer zou je bijvoorbeeld lelies kunnen planten (ook bollen). Om in de winter een wat fraaier gezicht te krijgen wat groter blad wat wintergroen blijft is denk ik interessant en anders een blad verliezende plant met mooie (gekleurde) stengels.

Maar extra vaste planten erin wordt denk ik wel te druk. Je mist sowieso een beetje de verbinding tussen het stukje achter en voor. Als je planten wat meer terug laat komen op verschillende plekken krijg je meer rust en een minder rommeltje.

Dus bijvoorbeeld Buxusbol - Lavendel - Siergras - Hortensia - Siergras - Lavendel - Buxusbol - Siergras - Hortensia

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 12:12

Persoonlijk zou ik er dan denk ik voor kiezen om er met name lavendel in te zetten. Misschien afgewisseld met wat vrouwenmantel oid. Die hebben beide niet veel water nodig. Want vooral dat is denk ik je belemmerende factor. Voorjaarsbloeiende bollen er tussen her en der is ook een leuke. En een klimmer die daar meer naar zijn zin staat. Voor de bomen is zo'n situatie trouwens wel zwaar. Er is weinig boomspiegel vrij en daarmee hebben de wortels het zwaar om water te vinden.