Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 07:50

Ik ben bang dat we niet meer goedkoop gaan zitten met het gas. Iets met kwartje van kok waar we nog steeds op wachten...

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 08:02

Ik vraag met ook af he, stel dat de prijs op wonderbaarlijke wijze wel erg zou dalen, zouden de energiemaatschappijen de prijzen ook weer aanpassen? Mijn tarieven horen 2 keer per jaar aangepast te worden, maar is tussendoor al een keer extra verhoogd. Tussendoor verlagen zullen ze nooit gaan doen zeker :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 08:08

Überhaupt zullen de prijzen niet echt dalen. Energie zal een schaarser product blijven verwacht ik. Het is niet dat het probleem volgend jaar over is.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 08:14

Nederland kan de gasvelden op zee toch extra gaan benutten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 08:16

elnienjo schreef:

Nederland wil zoveel mogelijk van het gas af. Groningen gaat ook echt niet zomaar opgepompt worden.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 08:16

MyWishMax schreef:
Ik vraag met ook af he, stel dat de prijs op wonderbaarlijke wijze wel erg zou dalen, zouden de energiemaatschappijen de prijzen ook weer aanpassen? Mijn tarieven horen 2 keer per jaar aangepast te worden, maar is tussendoor al een keer extra verhoogd. Tussendoor verlagen zullen ze nooit gaan doen zeker :')

Bij ons wijzigen de tarieven iedere maand en zijn ook al een keer gezakt dus bij ons in ieder geval wel.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 08:17

We zien nu hoe kwetsbaar we zijn, dus zolang er nog geen 100% dekking vanuit andere bronnen is moet Nederland gewoon gas oppompen. En als Groningen niet meer kan dan de Noordzee.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 08:20

Maar het is toch raar dat het niet meer zou dalen? Want, ja schaars, maar dat was voor de oorlog toch ook al zo? En met alle zonnepanelen en andere vormen van groene energie die erbij komen zou toch energie ook een keer weer moeten dalen? Als ik zie hoeveel mensen in mijn omgeving panelen hebben laten leggen of dat doen komende maanden en dat de helft daarvan ook echt te veel opwekt.

En qua gas, ik bedoel niet dat het volgend jaar over is, maar zoals nu gezegd wordt dat de voorraad waarschijnlijk al een maand eerder aangevuld is is de extreme schaarste dan toch al minder. Lang niet genoeg, maar wel beter als verwacht.

Het is gewoon rot dat er wel tussendoor verhoogd wordt, maar verlagen nooit zal gebeuren.

Ik zie dus enorm op tegen volgend jaar. Dit jaar met allerlei maatregelen is het al niet te doen. Laat staan als die er volgend jaar niet meer zijn. Mijn ouders betalen nu bijna 800 euro per maand... Die krijgen nog wel zonnepanelen gelukkig, maar dat duurt lang door de drukte. Maar serieus, 800 euro. Geen vrijstaande woning oid, wel groot huis maar zit met garage wel vast aan de buren. En ze betaalde altijd al wel wat, maar dit is meer dan een verdubbeling.

Gnome, ik heb een contract waar het jn januari en juli wijzigt. Alleen dit jaar in april ook en ik ben bang dat ze voor januari weer gaan wijzigen. Daarbij geloof ik er niks van dat ze extra gaan wijzigen als het daalt...

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 08:21

Stroomprijs is inmiddels ook heel hard gestegen -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 08:22

Maar je ziet toch ook wel dat de benzine bijvoorbeeld ook amper nog verder daalt? Prijzen van 1,60 ofzo gaan we echt niet terug zien.

Dus de energieprijzen zijn de komende jaren echt niet ineens magisch de helft lager als nu.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 08:26

Wij gaan met deze prijzen komende winter gewoon weer alle dagen naar kantoor. Ookal werk ik veel liever vanuit huis en hoeft alle dagen niet meer. Maar dan kunnen we er gelijk ook douchen en staat de verwarming die dagen laag overdag.

Als goed is komt er vandaag hier iemand voor een warmtewisselaargeval..

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 08:29

Dan gaan er een hoop mensen enorme schulden opbouwen. Dit jaar zijn er maatregelen, maar als die wegvallen komen er nog meer mensen in de problemen. Want dat zijn er nu al veel met maatregelen.

1,60 voor benzine heb ik al heel lang niet meer gezien. Rond de 1,85 wel.

En heb ik het ergens over de helft lager? Nee, maar wel een daling en ik schrijf op wonderbaarlijke wijze :+ Als je dus gewoon leest stel ik een vraag wat er dan zou gebeuren... Of energiemaatschappijen dan net zo zouden handelen als nu met stijgingen waarbij ze afwijken van het normale contract.

Enige is dat er wel een enorm grote groep in de problemen zit en gaat komen. Kan je heel nonchalant over doen als je er geen last van hebt, maar er zijn nu eenmaal mensen die zich daar wel zorgen over maken

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 08:32

De overheid moet snel met een plan komen want denk dat heel veel mensen (miljoenen) financieel kopje onder gaan als de huidige tarieven lang stand houden.

Het is ook niet gezond als mensen hun spaarbuffer zien verdampen. Die is immers nodig voor de onverwachte kosten op het gebied van huisonderhoud, kapotte apparaten, auto e.d.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 08:36

MyWishMax schreef:
Dan gaan er een hoop mensen enorme schulden opbouwen. Dit jaar zijn er maatregelen, maar als die wegvallen komen er nog meer mensen in de problemen. Want dat zijn er nu al veel met maatregelen.

1,60 voor benzine heb ik al heel lang niet meer gezien. Rond de 1,85 wel.

En heb ik het ergens over de helft lager? Nee, maar wel een daling en ik schrijf op wonderbaarlijke wijze :+ Als je dus gewoon leest stel ik een vraag wat er dan zou gebeuren... Of energiemaatschappijen dan net zo zouden handelen als nu met stijgingen waarbij ze afwijken van het normale contract.

Enige is dat er wel een enorm grote groep in de problemen zit en gaat komen. Kan je heel nonchalant over doen als je er geen last van hebt, maar er zijn nu eenmaal mensen die zich daar wel zorgen over maken

Dat bedoel ik dus lager dan die 1,85 zie je niet en dat is met accijns verlaging. Die stopt ook een keer.

Maar nee de energie prijs zal nu niet tussendoor dalen alles wat nu in de opslag zit is mega duur ingekocht. Pas wanneer de prijs nu stabiel laag blijft zullen die prijzen weer doorberekend worden. Maar alle gas voor komende winter en voorjaar is mega duur ingekocht en zal dus megaduur verkocht worden. Zolang er niet een hele voorraad weer goedkoop ingekocht wordt voor langere tijd zal de prijs niet veel lager worden.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 08:41

De electriciteitsrpijs is gekoppeld aan de gasprijs heb ik gisteren geleerd. Hoe het precies zit, weet ik niet meer. Nogal ingewikkeld :')

Macron zei dat het tijdperk van overvloed gedaan en voorbij is.
Na 7 vette jaren nu de 7 magere vermoedelijk :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 08:48

Spenk schreef:
elnienjo schreef:

Nederland wil zoveel mogelijk van het gas af. Groningen gaat ook echt niet zomaar opgepompt worden.

Maar hoe wil Hugo dat doen in een land met woningcrisis en vol jaren ‘30, ‘40, ‘50, ‘60 etc. Woningen.

Wij hebben energielabel A in onze jaren ‘80 woning en hebben dalijk maximale isolatiemaatregelen aan de binnenkant getroffen en het is nog steeds niet voldoende voor een warmtepomp. Aan de buitenkant isoleren is grappig, maar gaat ook in de tienduizenden euro’s zoniet tonnen lopen.

Kan Hugo wel gillen dat warmtepompen verplicht moeten worden. Maar bij veel woningen wordt dat ‘um niet op korte termijn .

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 08:52

In de EU komt men nu bij elkaar om die gas- en electriciteitsprijs van elkaar los te gaan koppelen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 08:52

Ja, dikke jassen aan binnen dan maar Menino, lees ik als tip :j

(ik vind het ook een beetje een gek verhaal, dat ze dit op zich niet supergoed doordacht hebben.. ja de mensen met verstand van zaken en financiele middelen, die lukt het wel denk.. maar er zijn idd mensen / woningen voor wie het allemaal niet zo klip en klaar is.. denk ik)

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 08:53

In ons oude huis en daar de hele wijk kunnen echt geen warmtepompen.
Huizen dik honderd jaar oud, totaal niet geïsoleerd, houten vloeren en merendeel nog sociale huur dus vraag me af hoe ze dat willen gaan doen.
Ze kunnen wel zoveel roepen maar daar is niet echt over nagedacht.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 08:55

Spenk schreef:
Dat bedoel ik dus lager dan die 1,85 zie je niet en dat is met accijns verlaging. Die stopt ook een keer.

Maar nee de energie prijs zal nu niet tussendoor dalen alles wat nu in de opslag zit is mega duur ingekocht. Pas wanneer de prijs nu stabiel laag blijft zullen die prijzen weer doorberekend worden. Maar alle gas voor komende winter en voorjaar is mega duur ingekocht en zal dus megaduur verkocht worden. Zolang er niet een hele voorraad weer goedkoop ingekocht wordt voor langere tijd zal de prijs niet veel lager worden.

Nee, nu niet, maar ooit? Dit jaar blijft sowieso verschrikkelijk en de hele winter. Volgend jaar zomer zou al te optimistisch zijn. Maar ergens komende jaren?

Ik maak me gewoon zorgen erover. Nu met maatregelen wordt het al lastig om te betalen. Lukt misschien net wel of net niet. Maar daarna?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 08:57

MoniqueT schreef:
In de EU komt men nu bij elkaar om die gas- en electriciteitsprijs van elkaar los te gaan koppelen.

Dat wordt nog een werkje van heel lange adem me dunkt. Vermoed dat ik het niet meer zal meemaken :')

Hier in BE komt deze week ook één of ander overlegcomité samen ivm die hoge prijzen. Beter laat dan nooit natuurlijk. :+
Als Europa de prijzen niet wil bevriezen, doen we het desnoods alleen zei onze premier. We gaan het zien...

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 08:59

idinn schreef:
Wij gaan met deze prijzen komende winter gewoon weer alle dagen naar kantoor. Ookal werk ik veel liever vanuit huis en hoeft alle dagen niet meer. Maar dan kunnen we er gelijk ook douchen en staat de verwarming die dagen laag overdag.

Idd ook mijn idee. Nu hopen dat die corona versie 6.0 niet de kop op gaat steken, want als rijksoverheid werk ik weer als eerste verplicht thuis dan :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 09:02

Ja wij ook, ze zijn hier heel erg strikt :')

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 09:07

MoniqueT schreef:

Hopelijk mensen die wel hun gezond boerenverstand weten te gebruiken, want als we het van de Nederlandse politiek moeten hebben wordt het niks.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 09:09

Tancreda4 schreef:
idinn schreef:

Idd ook mijn idee. Nu hopen dat die corona versie 6.0 niet de kop op gaat steken, want als rijksoverheid werk ik weer als eerste verplicht thuis dan :=

Krijg je toch vergoeding voor?