Permacultuur

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-22 18:12

Indische kers heeft het hier amper of niet gedaan. Daar ben ik klaar mee.
Mosterdblad vind ik lekker en leuk.
Goudsbloemen daarentegen doen het goed en geven kleur, vind ik leuk. Morgen ga ik weer wat planten rond de fruitbomen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 18:27

Goudsbloemen heb je tegenwoordig in meerdere kleuren dan alleen oranje. Heb ze ook in het geel staan met de variatie van iets lichter tot gemêleerd.

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 19:07

pien_2010 schreef:
Indische kers heeft het hier amper of niet gedaan. Daar ben ik klaar mee.
Mosterdblad vind ik lekker en leuk.
Goudsbloemen daarentegen doen het goed en geven kleur, vind ik leuk. Morgen ga ik weer wat planten rond de fruitbomen.

Hier groeit de oostindische kers als onkruid haha ideaal als je ergens bladluis hebt, je legt er een takje oost Indische kers bij en ze verhuizen allemaal daarheen haha daarna dat takje ergens deponeren en tadaaaa!

Afrikaantjes zijn ook echt een ideale moestuinbloem.
Zonnebloem, aardpeer, ook leuk!
Van zonnebloemen kan je ook bijna alle delen gebruiken.

Calendula is idd een heel leuke, groeit makkelijk, hoe meer bloemen je oogst, des te meer je krijgt. Ook ideaal om te drogen voor in de thee of om huidolie te maken bvb. (En zoveel meer toepassingen)
Kleefkruid bvb laat ik ook staan voor in de thee :D

Echinacea is ook een prachtige plant.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-22 19:25

Zonnebloemen heb ik ook en ik zal morgen wel eens een foto maken van andere bloemen die ik gezaaid heb en waarvan ik niet weet wat het allemaal is.

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 20:02

Billy met wat v olie maak.jii huid olie van de goudsbloem?

Sizzle waarom is komkommer kruid niet gezond?

Ik zie prachtige korenbloem,.had ik vorig jaar in verschillende kleuren, alles goed uit laten bloeien maar dit jaar bijna niks terug helaas
Ook.papaver veel minder

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 20:11

Citaat 1:
„Behalve de bloemen worden ook de jonge blaadjes als sla of als spinazie gegeten. Er kan ook thee van de bernagie worden getrokken.
Een en ander wel met mate, want de bernagie bevat ook kleine hoeveelheden kankerverwekkende stoffen die bovendien giftig zijn voor de lever.“

Citaat 2:
„De bloemen en bladeren zijn eetbaar, maar wees hier wel voorzichtig mee: bernagie bevat giftige stoffen (pyrrolizidine alkaloïden) die leverschade kunnen veroorzaken als je daar veel van binnenkrijgt. Kleine hoeveelheden geven geen probleem, maar voorzichtigheid is dus wel geboden. „

Dat maakt dat ik nou niet perse de behoefte heb om hem op te eten. Andere dingen zijn ook lekker en hij staat ook verder gewoon prachtig in de tuin.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 22-06-22 20:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 20:11

Symke schreef:

Ik zie prachtige korenbloem,.had ik vorig jaar in verschillende kleuren, alles goed uit laten bloeien maar dit jaar bijna niks terug helaas
Ook.papaver veel minder

Kan eigenlijk met alle olie, ik heb nu amandel olie gebruikt.

Als je aan lanoline kunt komen, kun je samen met Sint Jans olie en calendula olie een EHBO zalfje maken, werkt erg goed bij kleine wondjes of brandwonden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 21:16

Voor Indische kers is het nog steeds vroeg hoor. Het is normaal dat hij nu pas een beetje begint te groeien. Het is een late zomer/ herfst bloeier.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-22 09:35

Ik heb twee kleine flut plantjes en heb het werkelijk overal gezaaid. Maar je post geeft hoop Sizzle.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 10:08

Als ze nog niet opgekomen zijn komen ze waarschijnlijk ook niet meer, maar de kleine plantjes kunnen nog op tempo komen.
Het zijn grote zaden die vogels ook erg op prijs stellen, dus misschien is er gewoon goed gesnacked in je tuin door bezoekers :D

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 10:44

Mocht je aardpeer willen proberen Pien, dat is net zo erg als aardappel als je het eruit wil hebben, dus echt alles moet eruit.
Bij het andere huis kwamen we er ook niet meer vanaf :+

De bloemen zijn wel leuk. Zijn een soort zonnebloemen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-22 11:17

Dat las ik Palousa_boy dat wil ik dus niet. Ik zit hier al met bamboo vd vorige bewoners die ik moet temmen. Vreselijk spul.

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 11:44

Symke schreef:

Ook.papaver veel minder

Eigenlijk kan je het met bijna elke soort olie wel maken. Maar net wat je zelf fijn vind, wel zou ik biologisch aanraden en als je bvb kokos"olie/vet" neemt, neem dan degene die NIET ontgeurd is.
Zelf vind ik kokosvet minder geschikt omdat het de huid echt afdicht en daar krijg ik zelf bultjes van.

Ik neem vaak zelf heel goede kwaliteit olijfolie. Maar ook Arganolie, amandelolie, jojobaolie, .... kunnen allemaal.

Je laat dan alles 2 tot 3 weken trekken in de zon, en daarna kan je alles zeven en gebruiken.
Ook kan je bvb kamille (verzachtend), rozemarijn (doorbloeding) en veel meer gebruiken.

De oost indische kers staat hier overigens echt al héél groot en weelderig en met véél bloemen.
Ze komen altijd als 1 van de eerste planten op bij mij samen met de phacelia en goudsbloem.
Ze komen door de vele zaden die ze maken makkelijk terug in de tuin, maar je kan je ze ook net zo goed heel makkelijk wieden en bijhouden vind ik.

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 12:18

Bedankt v de tips met olie, heb zin om dat te gaan maken

Oostindische kers hier nog heel klein, duidelijk nog maar net uit
Terwijl phaecelia al bijna uitgebloeid is.
De eerste goudsbloem sinds vorige week, komen nog heel veel

Wat een verschil met jou Billy!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-22 13:38

Leuk, olie zelf maken!

Hier wat foto's en van de meeste weet ik glad niet wat het is. KOmt uit een zakje met gemengd zaad

Goudsbloemen zelf gezaaid
Afbeelding

?
Afbeelding

Aubergines komen er aan buiten *\o/*
Afbeelding

Aubergines komen er aan in de kas
Afbeelding

?
Afbeelding

?
Afbeelding

?
Afbeelding

Mooie grote zonnenbloemen
Afbeelding

En vandaag de eerste 3 zakjes van de sperziebonen geblancheerd en de rest bakken we vanavond op de plaat op (ook geblancheerd). Ze proeven zalig!

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 18:43

[/quote]

Je laat dan alles 2 tot 3 weken trekken in de zon, en daarna kan je alles zeven en gebruiken.
Ook kan je bvb kamille (verzachtend), rozemarijn (doorbloeding) en veel meer gebruiken.
[/quote]

Jaren terug waren we op vakantie op Samos en daar hebben we bij de grot van Pythagoras olie gekocht die v van alles helpt. Olijfolie met kruiden maar staat niet.op wat en dat meisje sprak nauwelijks Engels dus geen idee wat erin zit.
Maar dat helpt dus enorm tegen van alles en nog wat!

Ik ga dus met.olijfolie maken.

Hoeveel zal ik daarbij gooien?
Zal wel niet heel precies zijn ik heb even geen idee aan hoeveel bloemen ik moet denken.

En kan ik goudsbloem en kamille en rozemarijn combineren?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-22 10:05

Symke ik heb geen verstand van olietjes maken, dus kan je geen antwoord geven.

Hier is het echt oogsten begonnen.

De grote knoflookbollen die ik echt moest zoeken. Zo blij mee.
Afbeelding

De brocoli komt er aan, we hebben veel sla waaronder gisteren heerlijke stamp met ijsbergsla gegeten. Waqt zorgelijk is dat het te nat blijft voor de tijd van het jaar, en onze tomaten zijn daar niet blij mee. Dus hopelijk komt gauw de zon want er hangen al veel groene tomaten aan de planten, maar de bladeren beginnen te krullen en dat is niet goed.

De tuin staat nu zo vol, dat we er amper nog in kunnen lopen via de stap stenen. Volgend jaar maar eens naar kijken hoe we daar mee omgaan.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-22 20:35

Hoe gaat het met jullie tuinen?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 20:49

Verbazingwekkend in takt nog na meerdere hagelstormen met stuiterbal grote korrels :x

Ik ben heel tevreden met de rode tuinmelde, dat staat heel leuk en is een lekkere sla.

Bijna de fout gemaakt om een goji bes struikje mee te nemen, gelukkig net op tijd ingelezen _O-

We hebben een jonge kleine cultivaat walnoot boom neer gezet.

Tevens een vaag netwerk aan waterleidingen gevonden die we even systematisch moeten checken en/of verwijderen.

Afbeelding

Afbeelding

De baby vijg is een beetje in ingegroeid :') maar hij lijkt tevreden

Afbeelding

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 21:07

Eh waarom geen gojibes? Ik heb me niet ingelezen en 2 struikjes geplant die ik voor 2,50 bij de AH had gevonden :')

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 21:09

De rode melde staat er mooi bij. Erg leuk, ik kom hem niet vaak tegen.

Hier ontploft de tuin en tegelijkertijd ook de naaktslakken populatie. Ik ben benieuwd welke pompoenen en courgettes het uiteindelijk overleefd hebben. Ik heb zo veel opnieuw moeten zaaien en verplanten dat ik echt het overzicht kwijt ben inmiddels. Dus ondanks mijn zorgvuldig labelen bij het zaaien is het uiteindelijk toch nog chaos.

Inmiddels zijn alle tuinbonen geoogst, hebben we van de week andijvie uit de tuin gegeten, zijn de peultjes grotendeels geoogst en zijn de nieuwe planten alweer goed aan het groeien, we hebben tussendoor al wat knoflook en ui geoogst om te gebruiken en vandaag heb ik de grootste uien geoogst zodat de rest wat meer ruimte heeft. De tomaten gaan ook fantastisch. Ik ben zo benieuwd naar de rassen van dit jaar!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-22 21:14

Ziet er goed uit Malenka en Sizzle!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 21:15

Prairy schreef:
Eh waarom geen gojibes? Ik heb me niet ingelezen en 2 struikjes geplant die ik voor 2,50 bij de AH had gevonden :')

Omdat ze blijkbaar woekeren als de ziekte. Voor je het weet heb je een stekeloerwoud van 4 meter. Sommige mensen hebben blijkbaar wel 15 meter wortelnetwerk moeten verwijderen omdat het hele terras omhoog kwam van zo‘n leuk struikje.

Als je veel ruimte hebt geen probleem, maar ik heb een heel normale tuin.

Malenka, dat is zeker ontploft!
Tof dat het zo goed groeit.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 27-06-22 21:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 21:15

Ah. Goed om te weten. Misschien toch maar in een pot ingraven dan :+

Malenka, ziet er goed uit, jullie huis ook. Ben benieuwd hoe het met je gaat en of jullie al iets verder zijn kunnen gaan met jullie huis?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 21:18

Ook zorgen dat hij niet op de grond komt met zijn takken want die maken ook gelijk wortels. De bessen zelf schijnen ook nogal goed uit te zaaien.