Nieuw oud huis gekocht. Indeling omgooien... of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 19:52

mirim schreef:
Een oude boerderij ga je niet 'verkrachten' door er zonnepanelen op te zetten.

Dan is deze al 'verkracht' met een dakkapel; dat vind ik op een boerderij ook niet horen.

Mariska, het huis is wel redelijk oud, volgens mij, maar is het ook echt een boerderij geweest vroegah? Met de koeien nog op de deel en de mensen hutjemutje in het voorhuis?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 19:54

Ik heb geen boerderij nee.

Maar wel liefde voor erfgoed. Alleen niet alle situaties zijn hetzelfde. Sommige boerderijen zijn zo klassiek, dat daar op geen mogelijkheid een zonnepaneel in te verwerken is. Maar de boerderij van Mariska en Gerard is niet een boerderij in oorspronkelijke staat - daar is al heel wat aan veranderd en daar wordt nog heel wat aan veranderd. Dat geeft vrijheid om het niet meer precies te doen zoals het vroeger was (zoals ze ook de keuken en woonkamer geheel anders doen, en dakramen willen plaatsen), maar om een nieuwe mooie vorm te kiezen. Wat mij betreft kan het zoeken naar nieuwe mooie oplossingen ook liefde voor erfgoed zijn, omdat het toont hoe dingen kunnen veranderen en groeien met de tijd, gebruik makend van nieuwe mogelijkheden.

Als dat met zorg gedaan wordt, kan dat heel mooi zijn, ook als het niet strict klassiek is. En die zorg spreekt wel uit dit topic, dus daar maak ik me geen zorgen om. Als het echt niet mooi kan, denk ik niet dat ze het doen. Maar stel dat het wel mooi kan (en het budget is er enzo)? Dan heb je toch maar mooi een boerderij met zonnepanelen.

Hilary

Re: Nieuw oud huis gekocht. Indeling omgooien... of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 19:57

Heh, jij zegt veel mooier wat ik bedoelde, Shadow :o

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 19:58

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 20:14

Volgens mij mogen die nog een beetje doorontwikkeld worden Yvonne, wat ik er van heb gehoord iig, is de opbrengst nog niet wat het zou kunnen zijn.

Ons huis is ook zo'n 200 jaar oud en heeft de nodige veranderingen al ondergaan in de tussentijd.
Echter zullen we toch ons best doen om het van binnen "modern" te maken, maar de buitenkant zo authentiek mogelijk te houden of te maken.
Het orginele huis dat is slechts gokken hoe dat ooit is geweest omdat er nergens een tekening oid te vinden is, maar de dichtgemetselde deuren bijvoorbeeld wijzen soms wel een beetje de goede richting uit.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 20:33

Wij in de wijk hebben ook allemaal een schuin stukje dak.
Mijn buren twee huizen verderop hebben ook ramen in het schuine gedeelte gezet, en eerlijk gezegd ik vind het foeilelijk!

Gelukkig zitten ze in mijn huis niet...
Maar mijn achterdeuren zijn dan wel ietsje hoger (190 cm). Ik vind deze beperkte hoogte niet storend, maar ik ben zelf ook niet lang :D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 20:50

mirim schreef:
Ik lees hier over zonnepanelen.
Natuurlijk is het een mooi systeem, maar sorry hoor.......niet op een boerderij :n

Joh, verdiep je eens in wat er op de markt te koop is. Wat je in NL gemiddeld op het dak ziet liggen is maar een oplossing, namelijk de allergoedkoopste en simpelste optie anders kan het helemaal niet uit.

De dakpannen die er nu bij Mariska en Gerard op liggen zijn simpele betonnen sneldekkers, die ook op sociale woningbouwhuizen ligt. Dat past evenmin op een dergelijk huis, dus waar gaat het over.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 21:53

Ikke, ik verdiep me wel zeker in wat er op de markt te koop is :D je moest eens weten!
Maar maakt niet uit.
Zonnepanelen op een boerderij vind ik geen pan.
Ik ben het helemaal met palousa-boy eens ; een boerderij houd je aan de buitenkant het liefst in originele staat en de binnenkant pas je aan aan de moderne normen als je dat wilt.
We wonen nu zelf in een stolpboerderij ,die te koop staat overigens , en die is van binnen aangepast en de buitenkant is zoveel mogelijk origineel.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-16 17:51

Beetje een dipje.. Vandaag de aftimmering van het schuine deel afgehaald.. En we schrokken een beetje van wat er achter weg kwam. Schijnbaar is de hele zuidzijde van het dak afgetimmerd met spaanplaat.. En zijn er in het verleden (want het is nu droog) meerdere lekkages geweest.. poedersuiker.. Toch maar het hele dak laten doen voor we verder gaan? Een snelle berekening leert dat we ongeveer 175 m2 dak hebben.. Totale kosten inclusief platen en pannen? 20.000 euro? Gok ik, misschien zelfs wel meer?

Morgen maar eens met onze klushulp overleggen. Kijken wat we zelf kunnen doen om de kosten iets te drukken..
Pannen eraf halen, een (grote :D) partij tweedehands pannen zien te vinden..

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-16 17:54

Nog even twee foto's van wat we aantroffen.. Het gat heeft Gerard gemaakt, erachter zit zwart (landbouw?) plastic en daarachter de pannen.
Afbeelding
Afbeelding

Ik zou op zich wel zonnepanelen willen, maar op dit moment moeten we echt even zuinig zijn en het zo goedkoop mogelijk doen.
Laatst bijgewerkt door Mariska_28 op 07-08-16 18:08, in het totaal 1 keer bewerkt

lisanne87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 18:06

Wat een domper -O-

J00P

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 18:08

He Mariska, ik volg al vanaf het begin. Nu eerste berichtje..
Ik ben zelf ook aan het klussen (wel een minder groot project), je komt inderdaad vanalles tegen bij een oud(er) huis.
Kan het zijn dat ze het met het zeil waterdicht hebben geprobeerd te maken?
Ik hoop dat het meevalt en dat er een goede oplossing komt.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 18:22

De enige manier om te kijken of het plastic waterdicht is, is de pannen er vanaf halen en kijken.

Spaanplaat is op zich geen grote ramp, zo lang het maar droog is/blijft.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-16 18:29

Uiteindelijk willen we de pannen toch vervangen, omdat de zware sneldekkers te zwaar zijn voor de dak constructie. Misschien is het wel beter dat we het nu doen, en dan meteen isolatie platen eronder, is het meteen geïsoleerd en lopen we niet het risico om lekkage op ons nieuwe plafond te krijgen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 18:38

En dan is het toch handig om eens te informeren wat het verschil is tussen gewone nieuwe pannen+isolatie of zonnepaneelpannen :D

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 19:12

Oei, dat is zeker een domper. Aan de andere kant ... misschien is het wel een meevaller in zoverre dat dit een goed moment is om keuzes te maken die je vooruit helpen naar een nog fijner huis.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 19:15

Oei... manlief riep hier meteen 'hele kap vernieuwen' vanwege het hout wat er ook rot uitziet.
Enorm balen zeg, dit konden jullie nou net even niet gebruiken -O-

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 19:18

Die plekken, zijn die droog (oude lekkage) of voel je dat de platen vochtig zijn en zou het dan duiden dat het dak niet waterdicht is.

Ik kan me voorstellen dat een lekkage ooit de reden is geweest om deze sneldekkers erop te leggen (relatief goedkope oplossing).

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-16 22:26

Net aan het googelen geweest, en ik schat aan materialen zo'n 10.000 euro kwijt te zijn.. Als we zelf veel doen, zou het toch wel voor 15.000 te doen moeten zijn toch?

Voor wie het leuk vind de berekening:

Oppervlakte dak: Ongeveer 175m2

OSB platen: 60 platen van 18 mm dik à 18 euro per stuk --> 1100 euro.

Isolatieplaten: Voor totale oppervlakte prijzen gezien rond de 3000 tot 5000 euro afhankelijk van de dikte.

Hout voor tengels en panlatten:
30 ct per meter. Tengelafstand 78 cm. Gemiddelde panlat afstand 31 cm bij ovh pan.

Totaalprijs tengels + panlatten ongeveer 250 euro

Dakpannen. Normaalprijs voor 175 m2 4500 euro. Maar hier hoop ik op te kunnen besparen door een restpartij te vinden. Sowieso wil ik een keramische pan..
Hopelijk lukt het pannen te vinden voor rond de 2500 euro.

Nou, en dan komen er nog schroeven, spijkers, band etc etc bij..

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 04:36

He das balen maris! Maar gelukkig nu ontdekt dan dat je alles bijna af hebt en het water gutst naar binnen op je nieuwe vloertje.
Weet uit ervaring hoe ongelooflijk doos dat is...

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 07:16

Heb je al aan een metalen dak gedacht? Erg brandveilig en je kunt bijna niet zien dat het geen individuele pannen maar platen met panmotief zijn.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 07:25

balance schreef:
Heb je al aan een metalen dak gedacht? Erg brandveilig en je kunt bijna niet zien dat het geen individuele pannen maar platen met panmotief zijn.

En dan isolatieplaten eronder, van die kant-en-klare panelen. Hoef je de binnenkant niet eens af te timmeren.
Daarnaast moet underlayment voor iets meer dan de helft te leveren zijn! Als je op zo'n partij meer dan 10 - 12 euro moet betalen, wordt je soort van besodemietert.

Overigens, waarschuwing voor die dakplaten: heel goed opletten bij dakdoorvoeringen!

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 10:14

Willen jullie dan ook nog zonnepanelen?

Ik las hier Al iets over zonnepanelen in de vorm van een dak Pan. Dat is mogelijk. Maar je hebt ook een constructie waarbij zonnepanelen als dak dienen ipv dakpannen.

En vriend van mij heeft een eigen bedrijf in zonnepanelen en heeft dit al eens gelegd op een dak.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-16 10:22

Vrees dat we daar geen geld voor hebben, wat ik zie zijn ze echt flink duurder dan pannen.

Ik wil geen dakpanplaten. Vind het niet mooi, en omdat we een kapel hebben is het ook niet handig qua lekkage..

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 10:28

balance schreef:

Dat hebben buren hier ook op een deel van hun boerderij... zal vast met kosten te maken hebben gehad, want het is echt geen gezicht.
Je ziet juist heel goed dat het geen pannen zijn....