Bezuinigen op de boodschappen - deel 5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 19:12

Hier elke 2/3 dagen boodschappen doen. Het zou beter zijn voor de portemonnee om het minder vaak te doen maar ik eet iedere dag een banaan en langer dan 3 dagen hou ik ze echt niet goed, en dan moeten ze al behoorlijk groen zijn. Ze rijpen zo gruwelijk snel af in huis. En echt gele bananen lust ik eigenlijk niet, overrijpe bananen gaan standaard naar de cavia's. (alle bananenschillen ook, zijn ze dol op. Cavia's kunnen die zonder problemen verteren. Ze krijgen ondertussen al meer dan een jaar iedere dag minimaal 1 schil).

Hier wel een paard maar op moeder's kosten (eigenlijk ook moeder's paard, maar op dit moment doe ik de volledige verzorging). Scheelt dus een hoop in budget. Wel binnenkort naar de ruitersportzaak, moet wat spulletjes hebben. En daarna even overleggen wat ik krijg (al het nodige krijg ik) en wat ik zelf moet betalen.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 19:14

Jargeau schreef:
Yep, ik heb ook een paard. Enne, zeker duur... Maar ja, hoe bezuinig je daar op?

Geen idee. Ze staan nu alleen voor op ijzers vanwege de winter, dat scheelt, maar de zomer als ik op concours ga moet ze weer vierkant.
Stalgeld is hier gewoon veel (maar daar mogen we het hier niet over hebben.......... :o )

MoSt81

Re: Bezuinigen op de boodschappen - deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 19:24

Mijn paard staat ook alleen voor op ijzers, zonder is geen optie voor hem. Wedstrijden rij ik niet, rijkleding doe ik jaren mee, dekjes heb ik genoeg dus koop ik ook al jaren niet meer. Tsja, verder weet ik het ook niet. (maar dit gaat inderdaad niet meer over boodschappen :) )

pimmetje222

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 19:28

Wij hebben 2 Fjorden, maar die kosten niet veel. Staan aan huis, we hooien zelf. Stro voor een vriendenprijsje van de buurman. Hoefsmid alleen bekappen, dus het valt alleszins mee.
Niet over boodschappen, maar wel over 'inkopen'. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 19:29

Hebben jullie nog een tip voor mij?
Heb net spare-ribs gegeten, komen uit de vriezer. En zijn nu dus in de oven opgewarmd, maar heb er nog 3 over. Kan ik die een nachtje in de koelkast bewaren? en morgen weer eten?

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 19:35

De Lidl vaatwasblokjes (W5) kwamen net op tv voorbij, als beste uit de test bij de consumentenbond. En nu in de aanbieding, 2 pakken voor 5 euro :)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 19:44

Gaat prima, ik eet spareribs meestal niet in één keer op.

Phant0m

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 19:45

Ik ga morgen de markt even goed onder de loep nemen, weet een beetje de aanbiedingen van de winkel
Dus even vergelijken met elkaar

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 19:45

Paard is hier ook wel een behoorlijk kostenplaatje.
Lichte eczemer dus heeft ook nog jaarlijks dekens nodig en heeft het hele jaar speciaalvoer wat ook wat duurder is dan bv. basisbrok (ben ik in de wintermaanden €40 pm aan kwijt, zomermaanden iets minder). Staat in de zomerperiodes vierkant op ijzers(a €85 per keer, bekappen de rest vh jaar €30), wat dan ook wat sneller doortikt. Gemiddeld per maand kost hij me zo'n €500 (met ook nog verzekering enzo erbij,entingen,ontworming), maar daar wordt dan ook rekening mee gehouden..
Voor de hond ben ik ook maandelijks zo'n €50 kwijt aan voer en dan heb ik nog 2 nijnen, maar dat valt wel mee. Daar haal ik de brokken/hooi en stro bij de hornbach, daar is alles een stuk goedkoper en het hooi/stro daar is kwalitatief heel goed. En naast de brokken en hooi krijgen ze een hoop groenvoer. Maar dat zijn de kosten ook niet. Witlof/wortels/andijvie, beetje broccoli en dan wat ik gewoon heb liggen thuis wat ik zelf niet meer gebruik voor te koken; tomaten/beetjes appel/schijfje banaan/stukjes peer. Op mijn dieren bespaar ik totaal niet, maar geef er ook geen onnodig geld aan uit. Paard krijgt wat hij nodig heeft en heb alweer een tijd niks 'leuks' gekocht, maar ben op het moment ook zelf niet aan't rijden ivm zwangerschap dus ga dan ook geen nieuwe dekjes of wat dan ook kopen (mijn bijrijdster heeft hem de laatste tijd verwend met nieuwe spulletjes:) ) Ik heb wel laatst een nieuwe winterdeken gekocht(aanbieding die ik echt niet voor m'n neus voorbij kon laten gaan) en afgelopen week nieuwe regendeken moeten komen omdat de huidige plotseling gaatjes had en niet meer waterdicht was :( was dan weer niet gepland, maar die dingen blijf je houden helaas.

Maar goed, de kosten van de dieren staat voor mij ook los van ons boodschappenbudget. We leven gewoon veel te ruim. Het is niet dat we het niet kunnen betalen, maar we sparen op deze manier gewoon zoveel minder als dat we kunnen doen en dat willen we niet meer. Zeker niet als we over een paar weken een kindje erbij hebben, dan willen we toch wat meer kunnen sparen bv.

pimmetje wat betreft de spullen in de diepvries. Vlees wat ingevroren is, bewaar ik niet langer dan 3maanden en sausen enz wat gemaakt is en ingevroren is, ook niet. Dus tja, dan kun je wel nagaan hoelang het dus al erin ligt.. :') En da's dus ook echt zonde, want een diepvries is juist zo'n fijne oplossing om geen onnodig eten weg te gooien en wat te kunnen besparen door grotere hoeveelheden te maken en in te vriezen! Dus dat staat ook hoog op 't lijstje om drastisch te veranderen

vaatwastabletten haal ik bij de action. sun vaatwastabletten; 80 stuks voor €6 nog wat.. da's echt geen geld!
Heb ze laatst bij de AH met de hamsterweken meegenomen, 2e gratis. had ik 80 stuks voor €6,40 geloof ik. Dus net zoveel als wat ze bij de action normaal kosten voor 80 stuks :)
En zag dat de waspoeder enz. bij de action ook zoveel goedkoper is!
Ook poetsspullen enz. ga ik meteen voor naar de action! Scheelt echt een hoop geld

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 20:06

Ik heb vlees in mijn vriezer liggend dat er al anderhalf jaar in ligt. Laatst nog wat van gehad en nog helemaal goed. Ik denk wel dat ik de koolvisfilet weg ga gooien die er dus al zo lang in ligt. 4 van gekocht toentertijd en er liggen er nog 4 in. Ik denk niet dat dat ooit nog wat gaat worden.

saroanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 20:08

Debgizmo, voor die 18 euro heb je dan ook zuivel, brood, fruit etc...?

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 20:12

Vind 18 euro zonder zuivel etc al knap

DebGizmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 20:35

saroanda schreef:
Debgizmo, voor die 18 euro heb je dan ook zuivel, brood, fruit etc...?

zitten ook nog appelen en bananen bij. Druiven had ik nog en mandarijnen gekregen van moeder. Zuivel zit er niet bij (had ik nog voldoende in huis)

Die 18 euro is:

andijvie
doperwten/wortelen
sperziebonen
spinazie
appelen
bananen
heel volkoren brood
12 puntjes (1 zak)
speklappen (2x van eten)
gehakt (x3)
spaghetti
gehaktkruiden (2x)
mix voor spaghetti
zak chips
aardappelen zak

Verder dus nog e.e.a in huis en met de verhuizing aankomende zaterdag in zicht niks extra's meer gehaald.

En dit is dan dus het weekmenu (of eigenlijk 5 dagen menu) wat ik daarvan eet:

ma: aardappelen, spinazie, eieren en gehaktbal
di: aardappelen, andijvie, kleine rookworst en speklap
wo: aardappelen, wortels en doperwten en speklap
do: aardappelen, sperziebonen en gehakbal
vr: spagheti

Beleg e.d. had ik ook nog in huis (worssoorten en kaas) en voldoende droog beleg
Laatst bijgewerkt door DebGizmo op 05-02-13 20:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 20:36

Knap!!

Phant0m

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 20:37

En waar was je geweest dg ??

DebGizmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 20:38

Roselie schreef:
Knap!!

als dat voor mij geld, dank je :o is wel voor het eerst hoor dat het zo goedkoop is (echt goed opgelet) en natuurlijk nog het e.e.a in huis dus als ik alles had moeten halen had ik natuurlijk duurder uit geweest

DebGizmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 20:39

Phant0m schreef:
En waar was je geweest dg ??

de hoogvliet

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 20:41

Ja was v jou
:)

Phant0m

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 20:49

Volgens mij hebben wij die niet

pimmetje222

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 20:58

Voor ik iets weggooi uit de vriezer ontdooi ik het eerst - als ik dan twijfel mik ik het alsnog weg.
Ik vries ook regelmatig resten van het eten in. Dan hebben we eens in de zoveel tijd een Leftover dag - klinkt gezelliger dan kliekjesdag - lekker makkelijk.

Vaatwastabletten doormidden breken of zelfs in 4en breken, probeer maar, meestal is dat gewoon al genoeg om je vaat schoon te krijgen.
Wasmiddel ook, daar gebruik ik heel weinig van en de was is echt schoon.

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 21:10

Hoogvliet, zo handig, ook met de kassabonnen. Als je twaalf zegels hebt, krijg je het product gratis. Vaak is het wasmiddel en wasverzachter, super handig. Heb het nog nooit gekocht. Nu werk ik ook bij de hoogvliet, dus haal altijd wel wát in mijn pauze en krijg de bonnen van mijn schoonouders, dus heb meestal wel 6 kaarten vol per actie als ik spaar. En aangezien ik een heel lief persoon ben deel ik altijd met mijn bijrijdster de wasmiddel en wasverzachter. Z

Om de drie weken is het iets anders, zit ook wel eens drinken op, maar dat spaar ik nooit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 21:29

Ik was vandaag in de stad nog wat dingen kopen voor wintersport donderdag (ook lekker low budget). En aangezien daar de AH zit heb ik daar gelijk de boodschappen voor het weekend gedaan. Ik ben verantwoordelijk voor het beleg dat meemoet haha. Dat bedrag reken ik dus buiten mijn boodschappengeld en valt onder vakantiegeld. Maar zoals de pasta en jam zal van overblijven en neem ik weer mee terug naar kot. Verder direct nieuwe kip gekocht, had nog maar 1 portie in de vriezer en is daar stukken goedkoper en beter als bij de GB. En mijn chili saus was weer bijna op, dus ook maar weer een fles van meegenomen. Dat gaat altijd erg hard hier dat spul :')

Ik las een heel stuk terug iets over basilicum plantjes. Die van de AH gaan bij mij nooit lang mee, die van de Jumbo doen het altijd wel super goed. Maar met dit weer begin ik er nog niet aan. Die dingen willen graag veel water en vooral heel veel zon. Mijn ma zette ze eerst op het aanrecht neer en dan waren ze binnen anderhalve week dood. Toen ben ik ze in de zon gaan zetten (begin van de dag in de woonkamer op de grond voor het raam, in de middag op de keukentafel). Elke dag een flinke scheut water en ze staan heel erg lang mooi :j Ben blij als het weer zonniger weer gaat worden, dan kan ik weer een plantje in huis halen. Bieslook heb ik ook buiten in de tuin staan en komt elk jaar na de vorst gewoon weer opzetten. Vorig jaar een plantje gekocht voor binnen, maar daar kwamen helaas vliegjes in. En jammere is dat ik hier op kot er geen buiten kan zetten.

Mijn paard valt qua kosten niet onder het boodschappenbudget. Maar hij krijgt dan ook alleen na het rijden een half vitaminekoekje (vooral voor de lekker), dus qua brok zijn het de kosten ook niet. En ik rij met een beetje geluk alleen op zondagen, maar soms paar weken helaas niet. Dus die koeken gaan ook niet echt snel. Verder staat die wat verder van huis, maar daar zijn de stalkosten wel redelijk laag en alles wordt voor me gedaan verder.

Uit de vriezer gooi ik eigenlijk nooit wat weg, heb tot nu toe nog nooit iets gehad wat na ontdooien niet meer goed bleek te zijn. En sommige dingen liggen er echt veel langer in als 3 maanden :j

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 21:30

@Mizora: Van rijpe banaan kan je ook heel goed chocolade/banaan muffins maken, of lekker om door een fruitshake te gooien!

_bloempje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 22:44

Ik eet ook nog lang uit de vriezer. Al is het wel zo dat ik geen grote vriezer heb, dus het blijft dan meestal al niet te lang liggen.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 00:09

Merken jullie nou echt verschil in de prijzen bij de verschillende supermarkten? Ik ga meestal naar de AH en soms naar de Jumbo of C1000, maar volgens mij verschillen die niet veel?

Aldi en Lidl ga ik eigenlijk zelden heen, alleen voor afbakbroodjes en keukenrol, vind het verschrikkelijke winkels en de kwaliteit ook niet je van het.