Bezuinigen op boodschappen - deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 20:50

Diesel is al heel lang niet aantrekkelijk meer, daarom heb ik een paar jaar geleden mijn Volvo verkocht. Daarvoor betaalde ik alleen al €100 per maand aan belasting, nu voor mijn benzine Subaru €37. Nog niet echt goedkoop en hij slobbert ook nog eens een flinke slok benzine.
Inmiddels ben ik zo'n 2 a 3x per maand € 75 kwijt voor benzine.
Dat wil ik beperken naar 1x per maand in de zomer en max 2x per maand in de winter.

Vanmiddag ben ik uit mijn werk eerst op de fiets naar de paarden gegaan, mijn werk zit halverwege huis en stal, dus eigenlijk onzin om eerst naar huis te fietsen, de auto te pakken en dan naar stal te gaan als mijn dochter toch niet mee gaat en ik alleen even voor de verzorging ga. Hoeven krabben en muesli met supplement voeren + uier-controle bij mijn drachtige merrie.

@ Fleurtje100, een goede fietstas die vast op je fiets zit is een fijne oplossing voor je laptop. Ik draai altijd het hengsel van de laptoptas, 2x om de zadelpen, dan de fietstas dichtmaken. Dan hoef je echt niet bang te zijn dat ze je laptop van je fiets trekken.

Mootje

Re: Bezuinigen op boodschappen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 20:53

Ik betaal 133 euro aan wegenbelasting en heb dit jaar al 4000 euro aan reparaties gehad :+ heb een megagrote auto gekocht een maand voordat ik besloot mijn paard te verkopen en te stoppen met paardrijden.... Lekker handig, maar niet heus!

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 21:46

Tiwi dat klopt, maar ik kan niet buiten de vakanties. Ik ben docent en zit dus aan de veel te dure schoolvakanties vast....

Benzine is duur inderdaad, zo vaak mogelijk de fiets
pakken is denk het enige wat je kunt doen.... Verder reis ik met de metro naar mijn werk maar dat is niet goedkoper dan de benzine... Metro kost me 5euro per dag....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 21:51

tiwi1969 schreef:
Diesel is al heel lang niet aantrekkelijk meer, daarom heb ik een paar jaar geleden mijn Volvo verkocht. Daarvoor betaalde ik alleen al €100 per maand aan belasting, nu voor mijn benzine Subaru €37. Nog niet echt goedkoop en hij slobbert ook nog eens een flinke slok benzine.
Inmiddels ben ik zo'n 2 a 3x per maand € 75 kwijt voor benzine.
Dat wil ik beperken naar 1x per maand in de zomer en max 2x per maand in de winter.

Vanmiddag ben ik uit mijn werk eerst op de fiets naar de paarden gegaan, mijn werk zit halverwege huis en stal, dus eigenlijk onzin om eerst naar huis te fietsen, de auto te pakken en dan naar stal te gaan als mijn dochter toch niet mee gaat en ik alleen even voor de verzorging ga. Hoeven krabben en muesli met supplement voeren + uier-controle bij mijn drachtige merrie.

@ Fleurtje100, een goede fietstas die vast op je fiets zit is een fijne oplossing voor je laptop. Ik draai altijd het hengsel van de laptoptas, 2x om de zadelpen, dan de fietstas dichtmaken. Dan hoef je echt niet bang te zijn dat ze je laptop van je fiets trekken.

Ja dat is bij ons nog wel een bespaarpunt.. Vriendlief heeft een Volvo S70 op benzine, ding loopt 1 op 10.. Ik vind hem veelste groot en te duur, we hebben helemaal niet zo'n grote auto nodig. Maar hij meent dat ie niet met minder dan die Volvo kan :+ Maar goed, momenteel zijn we aan het sparen voor onze bruiloft, dus niet echt geld over voor een andere auto :+

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 21:55

Relaxed schreef:
Nou geen denken aan hoor.. Vriendlief en ik zijn beide gek op vlees, als dat er niet bij zit is voor ons de maaltijd niet compleet :n

Same here, mijn kinders zijn ook geen groentefans en als er geen vleesjes tussen zitten gaan die groente's er ook niet in.

Maar ik heb jullie tips opgevolgd, alles bij elkaar gekiept en geroerbakt met knoflook en ketjap.
Was wel lekker maar toch weer wat droog, de kinders waren niet enthousiast.
Maar goed, volgende keer beter :)

Wij zitten ook met een zuipende Volvo station, helaas hebben we ook wel zoiets groots nodig en alles wat zuinig is is in aanschaf weer een stuk duurder dus ja.
Zodra er een beetje geld over is komt er een goedkoop, superzuinig, superlicht en superklein boodschappenwagentje. We hebben dat grote monster toch alleen nodig als we met het hele spul weg gaan en dat is niet vaak.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 22:07

volgende keer de ketjap schrappen en b.v. de roomsaus van de aldi gebruiken. [doosje kost iets van 85? cent en er zitten 3 zakjes in]
heb ik altijd op vooraad voor dit soort dagen.
gaat ook prima met spekjes.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 22:18

Ketjap was een tip van iemand hier.
Is roomsaus wel lekker bij wortelen en paprika?
Ik zal de volgende keer bij Aldi eens kijken, ik gebruik op het moment heel weinig kant en klare sausjes, vroeger kon ik bijna niet zonder maar tegenwoordig lukt het aardig :)

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 22:21

paprika past er goed bij en ik denk dat roerbak wortel ook wel zal gaan. ;)

edit; ik maak ook mijn meeste sausen zelf maar voor dit soort hutselklus gerechten vind ik het fijn om in huis te hebben.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 23:02

Roomsaus smaakt overal bij :D

Lydalfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 23:10

Het sausje van roomkaas past echt overal bij. Het is echt mijn 'restjes' recept. Maakt niet uit welke groenten je nog hebt liggen..

Maar anneliesjd, wat betreft de groenten, als je nu niet zegt dat het 'vegetarisch' is, maar gewoon een lekker recept..? Ik bedoel wij hadden thuis regelmatig een moment van; goh, volgens mij zit er geen vlees in wel? Achteraf dan. Het woord vegetarisch kwam geeneens in ons op. Net zoiets als: goh, er zitten geen worteltjes in (o.i.d. ;) )Tegenwoordig vinden het heel normaal.

Gister at ik nog:
Tortelloni's met bloemkool en broccoli (Alles 10 min. koken)
als 'saus' ricotta verdund met kookroom (of budget: roomkaas, zonder kruiden, van de aldi met melk verdund.)
en dan walnoten er op het laatst overheen.
Jumsie!

Of zomers is deze 'salade' ook heel lekker:
Een blik linzen (ga uit van een kleine 200 gr de man)
Lenteuitje (of gewoon uitje heel fijntjes gesneden)
Een tomaat de man
fiëta
Beetje olijfolie en peper en zout erover heen
en dan heel belangrijk: citroensap!
Half uur in de koelkast en de linzen en de ui garen dan door de zuren van de citroen.
Afbakbroodje erbij: smullen maar!
(Hoewel deze salade met een gewoon uitje ipv lente ui misschien wel iets te heftig van smaak is voor kinderen denk ik...)

En verder zijn er ook heel veel lekkere hartige taarten waar ook geen greintje vlees in te bekennen is. Bijvoorbeeld spinazie en geitenkaas (en eventueel weer iets van noten, bijvoorbeeld pijnpoompitten) is altijd erg lekker. Nou echt waar, in zo'n taart heb je dat écht niet door hoor!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 23:58

Lydalfa schreef:
Maar anneliesjd, wat betreft de groenten, als je nu niet zegt dat het 'vegetarisch' is, maar gewoon een lekker recept..? Ik bedoel wij hadden thuis regelmatig een moment van; goh, volgens mij zit er geen vlees in wel? Achteraf dan. Het woord vegetarisch kwam geeneens in ons op. Net zoiets als: goh, er zitten geen worteltjes in (o.i.d. ;) )Tegenwoordig vinden het heel normaal.

Haha mijn man ziet dat al voor het op zijn bord ligt hoor, die zal er niet snel wat van zeggen waar de kinders bij zitten maar achteraf hoor ik dan wel dat dat geen succes was. Heb het overigens nooit geprobeerd want ik hou zelf ook wel van een stukje vlees.
En bij de kinderen gaat het vaak zo dat we vlees op de lepel hebben 'kijk lekker kipje' en daarachter liggen dan stukjes groente die tegelijk naar binnen gaan.

Er zijn maar heel weinig groente's die ze gewoon eten zonder vlees, wortels als ik ze goed heb klaargemaakt, ooit aten ze beide heel makkelijk rode kool maar nu ineens niet meer, iets van bloemkool met een sausje wil de oudste ook nog wel, die eet het zowieso wel op als het moet maar de jongste (net 2 geworden) eet het gewoon niet als het haar niet aanstaat.
Enige wat zij wel héérlijk vind is soep en dan kijkt ze niet eens naar vlees maar schept net zo makkelijk grote stukken prei en wortel erin.
Overigens is ze geen slechte eter hoor, ze eet goed maar vist bv wel de champignons en grote stukken paprika eruit, als ik het klein snijd gaat het meeste wel met het vlees mee naar binnen.

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 07:51

Ik maak altijd wraps met mijn restjes. We hebben altijd wel gehakt in de vriezer liggen. Dat is ons basisding die we altijd op voorraad houden. Voor bijvoorbeeld dit soort gevallen. Ik snijd de groentes die ik nog heb liggen en rauw kan eten klein (uien, sla, tomaatje, komkommer,wortel etcetc) en doe die in bakjes. De groentjes die je moet koken snijd ik ook klein en die 'stoom' (bloemkool, broccoli etc) ik dan in de magnetron (in een boterhamzakje een paar minuutjes op de hoogste stand). Dan daarbij creme fraiche en eventueel wrapsaus (ook dit hebben wij altijd op voorraad).
Het gehakt even bakken en dan een zakje wrapkruiden (kost 49cent ofzo), met een klein beetje water bakken en dit in de koekenpan op tafel zetten. Zo kan je zelf je wraps samenstellen, iedere keer met andere groentes erbij. Je kan er meestal nog een paar dagen van eten. De gestoomde groentes kan je ook afgekoeld eten.
Als we geen gehakt hebben, doe ik soms ook weleens gerookte zalm erbij. Of de gerookte forel van de Lidl, ook heerlijk. Vooral in de zomer.

Wij hadden een bmw 3 serie. Die hebben we de deur uit gedaan. Veel te duur..... In plaats daarvan hebben we nu een opel corsa. Scheelt echt enorm veel geld. Mijn vriend mist zijn bmw wel heel erg. Maar ja ik vind het gewoon zonde zo'n grote auto. We maken te weinig kilometers om er wat aan te hebben.
Ik heb zelf een mitsubshi colt, een paar jaar geleden gehad van mijn vriend voor mijn verjaardag. Hij rijdt ongeveer 1 op 18. Het is een heerlijke auto, maar ik vind het nog wat te duur rijden. We doen hem niet weg, omdat hij pas 1 jaar oud was toen we hem kochten.
Ik rijd ermee naar de manege op en neer en soms ook langere stukken. Naar school 1 keer in de maand (Barneveld), en af en toe naar mijn veulen, die staat hier 150km vandaan. Vandaag ga ik er toevallig weer heen.
Ik zou dit liever in de opel corsa doen, maar ik pas niet in de auto. Ik ben extreem klein (1.47m), en ik kan niet met mijn linkerbeen bij de koppeling. Heel irritant.... Ik pas in heel veel auto's niet helaas.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 08:06

Sharmila, Ik ga mijn auto ook enorm missen als hij eruit gaat. Ik weet inmiddels heel zeker dat ik geen paard meer wil, dus heb de auto niet meer nodig, maar ik wil hem gewoon niet verkopen :')
Annelies, Als ik het zo lees gaat op deze manier het eetgedrag van je kinderen ook niet beter worden ;)

Maakt er hier iemand smoothies, naast Marley? Ik heb een staafmixer, maar ga ervanuit dat een smoothiemaker fijner is om smoothies mee te maken.... Hebben jullie suggesties?

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 08:08

Als ik geen paard zou hebben zou ik mijn toet ook weg doen hoor. Ik ben nu echt heel erg verwend. Sterker nog.....ik heb geeneens een fiets meer. O:) Echt heel erg.

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 08:09

Mootje schreef:
Sharmila, Ik ga mijn auto ook enorm missen als hij eruit gaat. Ik weet inmiddels heel zeker dat ik geen paard meer wil, dus heb de auto niet meer nodig, maar ik wil hem gewoon niet verkopen :')
Annelies, Als ik het zo lees gaat op deze manier het eetgedrag van je kinderen ook niet beter worden ;)

Maakt er hier iemand smoothies, naast Marley? Ik heb een staafmixer, maar ga ervanuit dat een smoothiemaker fijner is om smoothies mee te maken.... Hebben jullie suggesties?

Ohw ja dat doe ik ook weleens. Ik heb een blender. Ik weet niet of dat anders is. Ik doe er vaak een beetje magere yoghurt door. Vind ik toch lekkerder. :D

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 08:11

Een blender is prettig Moo, een simpele is voldoende. Of een juicer schijnt ook prettig te zijn, zou ik zelf nog wel willen hebben :)

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 08:13

Ik ga in september een feestje geven voor ongeveer 40 mensen,hoe kan ik dan redelijk goedkoop in kopen?
Ik begin om 4 uur voor wat (10/15) familie die weer ver terug moet met koffie (wat ik al geregeld heb met een bedrijf in ruil dat ik in de vakantie op de hond pas) en dan dacht ik aan soep met bv een broodje.
Voor sávonds wil ik makkelijke hapjes. Liefst koud en van te voren te maken. Ik heb nog nooit een feestje gegeven dus vind het best moeilijk met bv drinken. Kijk fris kan je lang bewaren maar wijn en bier drink ik zelf niet.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 09:11

Annelies, leer je ze zo niet zelf dat vlees lekker is en groenten niet? Als je zegt 'lekker vleesje' dan maak je duidelijk dat het vlees lekker is, en niet de groenten. Kun je niet zeggen 'Kijk, lekkere broccoli'? De kinderen zijn nog zo jong dat je ze moet voeren, het lijkt me handig om nu alvast gewoon die lekkere groenten naar binnen te duwen zodat ze het straks wel eten.
Overigens totaal niet vervelend bedoeld of wat dan ook hoor :). Gewoon nieuwsgierig :)

DebGizmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 09:13

roompot is vaak ook erg goedkoop qua last minute, maar ik weet niet hoe dat zit met de vakantie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 09:13

Wraps maken, opgerold en dan in stukjes snijden. Doet het altijd goed. Ik vind lekker ouderwets komkommer/tomaatje/worteltje/bloemkooltje met een apparte dip erbij ook prima.

Auto's echt veel en veel te duur eigenlijk! Rijden hier gemiddeld 350 euro in de maand aan bezine op.
Wordt echt tijd voor een label A auto.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 09:20

Ik rijd 1 tank per maand- 80 euro. Dat is eigenlijk alleen naar Bowie en terug, moet ik eigenlijk bij het stalgeld optellen!

Verder gebruiken we de auto bijna nooit, als we geen paard hadden zouden we best zonder kunnen. Al ben je dan toch wel veel minder mobiel natuurlijk.
Ik gebruik de auto ook wel voor korte ritjes, de weekboodschappen en de sportclubs van de kinderen.

Maar als er echt flink bezuinigd moest worden, ging de auto eruit en Bowie op een wei zonder verzorging....

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 10:09

wraps inderdaad, gehaktballetjes (al dan niet de balletjes van de Ikea uit een grote zak), kaas, worst, groente met een dip, toastjes enz.

Ik moest vroeger gewoon eten wat de pot schafte, lekker of niet. En bij ons moest eerst de groente op voor ik aan mijn vlees mocht beginnen.

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 11:32

kohtje schreef:
Ik ga in september een feestje geven voor ongeveer 40 mensen,hoe kan ik dan redelijk goedkoop in kopen?
Ik begin om 4 uur voor wat (10/15) familie die weer ver terug moet met koffie (wat ik al geregeld heb met een bedrijf in ruil dat ik in de vakantie op de hond pas) en dan dacht ik aan soep met bv een broodje.
Voor sávonds wil ik makkelijke hapjes. Liefst koud en van te voren te maken. Ik heb nog nooit een feestje gegeven dus vind het best moeilijk met bv drinken. Kijk fris kan je lang bewaren maar wijn en bier drink ik zelf niet.

Wraps met ham of zalm. Oprollen en kleine stukjes snijden. Koude kippenkluifjes die al gaar zijn, gehaktballetjes, stokbrood met salades, komkommerschijfjes, snoeptomaatjes, mini worstenbroodjes en saucijzenbroodje (die zijn warm het lekkerst, misschien eventjes in de oven zetten, het is snel klaar).
Dit soort hapjes krijgen we altijd op verjaardag bij m'n vriend thuis, erg lekker!
Wijn ofzo kan je dan misschien het beste kopen bij een slijterij of paar dagen van te voren bij een supermarkt en vragen of je de dichte flessen terug mag brengen :)

Wij gaan ook maar eens bezuinigen. Gewoon puur omdat dat geen kwaad kan. We wonen nu 4 weken samen en gemiddeld kostte het 100 euro per week aan boodschappen. Maar we hebben nu wel veel restjes mie, macaroni en rijst staan, dus de volgende keer kan het goedkoper. Vooral in het begin moet je alles nog kopen.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 11:39

kohtje schreef:

Makkelijke hapjes:

- blokjes kaas
- prikkertjes, met bijvoorbeeld kaas en fruit of een bolletje gember, en komkommer
- kleine rolletjes, gemaakt van wraps, met bijvoorbeeld kaas en spinazie erin
- arabisch brood met humus, pesto, roomkaas of dat soort dingen
- toastjes met Franse kaas
- In repen gesneden worteltjes met een dipsausje (bijvoorbeeld honing/mosterd)
- gevulde eieren
- en een bak chips :D

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 11:48

Dank je wel dames,dit gaat me lukken.