E-reader ervaringen - deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kristie

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 21:52

Ik krijg mijn E-reader volgende week!

Lenen jullie ook e-boeken via de bieb, bevalt dat?

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 18:51

Hallo,

ik ben helemaal nieuw in het e-reader wereldje en ben d. op zoek naar advies :) ik heb echt absoluut helemaal geen idee van functies en gebruiksvriendelijkheid etc. Vind het wel erg belangrijk dat ik altijd en overal kan lezen en dat ik alle boeken kan downloaden die ik maar wil.. Engels...

help?

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 20:19

ik heb inmiddels een test gedaan waar een selectie van e-readers uit kwam, namelijk:
kobo mini
kobo glo
kobo touch
bebook toch
icarus sense G2
welke zouden jullie aanraden?
en waarom?

Renske_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 20:57

Xyris schreef:
ik heb inmiddels een test gedaan waar een selectie van e-readers uit kwam, namelijk:
kobo mini
kobo glo
kobo touch
bebook toch
icarus sense G2
welke zouden jullie aanraden?
en waarom?

Op ereaders.nl vind je erg veel relevante info m.b.t. jouw vragen, of misschien heb je die test daar ook gedaan?
Ik zou een Kobo nemen. Samen met de Sony PRS-t2 komen die (touch en glo dacht ik) als beste uit de test van de consumentenbond. De Glo heeft als voordeel op de touch dat hij achtergrondverlichting heeft en wat meer mogelijkheden m.b.t. aantekeningen, woordenboeken enzo dacht ik, en de Mini is wel erg klein maar misschien vind je dat juist handig. Ik zou dus voor de Kobo Glo gaan (heb ik zelf ook :+ ) maar die is wel duurder dan de Touch en Mini, dus wat dat betreft hangt het er vanaf wat jij graag aan functies zoekt in je ereader!

@ Kristie: voor zover ik weet kun je nog geen e-boeken lenen via de bieb (of misschien loop ik daarin achter?!). Er is wel een site waar je enkele gratis boeken kunt downloaden, "leesmeer" of zoiets.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 21:35

@Renske, Kristie, mijn bieb leent wel ebooks uit. Dat gaat via adobe digital editions en na de leentermijn is het boek niet meer leesbaar en moet je hem inleveren. Er is alleen niet veel keus, en de meesten zijn pdf's, en geen epubs.

Dallista

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 21:47

Als je Engelstalige boeken wil zou ik in elk geval de Kindle van amazon in je lijstje opnemen...

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 23:18

Ik zou voor een reader gaan waarbij je schermverlichting hebt. Dat is echt een uitkomst. Ik heb zelf een kobo glo en die bevalt heel goed.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 11:13

Ik zou zeker voor de kobo glo gaan!

De kindle schijnt ook goed te zijn (heeft geen lampje) maar is lastiger als je nederlandstalige boeken wilt lezen. Op de kobo kunnen heel veel verschillende bestanden, dus geschikt voor zowel nederlands als een andere taal.

Dallista

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 11:23

KozieZ schreef:
De kindle schijnt ook goed te zijn (heeft geen lampje).

Nieuwe generatie wel, hoor, die heet de Paperwhite. Als 1 ereader brand iets nieuws heeft, kan je gif op innemen dat de anderen binnen een paar weken precies hetzelde hebben. ;-)

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 11:29

Oké, dat wist ik nog niet, dat ze dat inmiddels ook hebben. Was te verwachten natuurlijk, maar de laatste keer dat ik zocht (voor mijn vader) had de kindle dat nog niet. :)

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 18:50

Hallo dames, weten jullie of het ook mogelijk is nieuwe ebooks op mijn Sony PRS T1 te krijgen zonder op de computer die ik kan gebruiken Calibre of de Sony Reader Library te hebben (en dit ook niet te kunnen downloaden)?

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 23:24

Sorry, Vik, heb die reader wel, maar idd altijd via de pc 'bevoorraad'.

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 10:09

Ja dat kan. Ik gebruik ook geen callibre... Gewoon de reader in de computer doen en dan de boeken knippen en plakken en de map media --> books

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 10:13

Thanks dekoezegtboe :D . Kan ik toch nog iets nieuws op mijn reader zetten voor mijn lange treinreis zondag :) .

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 10:21

Uit dat lijstje zou ik ook voor de Kobo gaan, Touch of Glo. :) Ik heb zelf sinds juni de Touch en ben er zeer blij mee. Ik lees dagelijks en heb hem pas een keer of 3 op moeten laden. Ik heb de Glo nog niet in werking gezien, maar mis bij de Touch niet dat ik geen lampje heb. Ik lees in bed met mijn nachtlamp aan en overdag is er sowieso geen lampje nodig, eigenlijk net als bij een gewoon boek dus.
Gebruik is heel simpel, verder ook nooit problemen met vastlopen oid gehad. Ik ben er heel blij mee. :j

Voor Engelse boeken kan ik de tip geven (als je een creditcard hebt) via Amazon.com te bestellen, daar zijn de e-books relatief een stuk goedkoper.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 10:32

Ik zou juist voor de Bebook gaan... Ik heb een een bebook gehad, nu een sony en een kobo van een reisgenoot geleend op vakantie, maar de bebook stak er toch bovenuit voor mij.

Dallista

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 13:30

Leo schreef:
Voor Engelse boeken kan ik de tip geven (als je een creditcard hebt) via Amazon.com te bestellen, daar zijn de e-books relatief een stuk goedkoper.

Maar die kan je, neem ik aan, niet zonder extra handelingen op de Kobo zetten, en dan kom je in territorium van misschien-niet-helemaal-legaal.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 13:43

Ik heb de kobo glo nu een maand ongeveer.
Heb hem 1 keer moeten opladen.
Gaat hij sneller leeg als je hem op slaapstand hebt staan?

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 13:48

ja, mijn ervaring is wel dat hij sneller leeg gaat als hij op slaapstand staat. Niet heel snel maar wel sneller dan wanneer je em uitzet.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 13:51

Die van mij had ik een paar dagen niet gebruikt (3 ofzo) en die stond op slaapstand.
Toen ik weer wilde gaan lezen was hij leeg.
Dus ik denk dat hij al een beetje leeg was.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 13:57

Amazon is juist legaal, Dallista :')

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 14:04

En op de kobo kan je juist heel makkelijk veel verschillende extenties zetten. Dus ik denk dat je daar alle legaal gekochte boeken juist makkelijk op kan zetten.

Dallista

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 14:21

Mootje schreef:
Amazon is juist legaal, Dallista :')

Ja, daar twijfel ik ook geen seconde aan (ik heb zelf een Kindle en koop altijd bij amazon). Maar kan me niet voorstellen dat je op een Kobo e-boeken van Amazon kan zetten... althans niet zonder de DRM eraf te halen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 15:50

Dat kan wel, via een of ander adobe programma, aldus de gebruiksaanwijzing van kobo.
Het zou heel dom zijn van boekverkopers om hun ebooks onheschikt te laten zijn boor andere eteaders, dat werkt júist illegaal downloaden in de hand.
Of je nu via kobo, bol.com of amazon legaal koopt, moet niet uitmaken, netjes kopen is legaal en moet je gewoon kunnen lezen op een ereader.

Dallista

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 16:06

Marije_jiplover schreef:
Dat kan wel, via een of ander adobe programma, aldus de gebruiksaanwijzing van kobo.
Het zou heel dom zijn van boekverkopers om hun ebooks onheschikt te laten zijn boor andere eteaders,

Maar bij amazon wel het geval. Als het je lukt met een adobe programma om zowel de DRM copy protectie van amazon *en* hun eigen file types (ze hebben er meerdere) te omzeilen en converteren, knap, maar ik ben nog niet overtuigd, sorry. :o

edit: tja... van de Kobo site:
Citaat:
Omdat Kobo de twee meest populaire eBook-formaten ondersteunt (ePub en PDF), kunt u de Kobo eReader en gratis Kobo-Apps gebruiken om compatibele boeken uit andere bibliotheken of van andere leveranciers te lezen. De meeste eBooks van online boekwinkels en bibliotheken zijn beschermd met behulp van Digital Rights Management (DRM). Hierdoor wordt ongeoorloofd kopiëren en verspreiden tegengegaan. De Kobo eReader ondersteunt een van de meest bekende DRM-soorten — Mobile Technology van Adobe Reader®. U kunt uw Kobo eReader gebruiken om alle ePub- of PDF-boeken die met deze technologie zijn beschermd te lezen.

En daar zit nou de kink in de kabel... amazon heeft een eigen format, dus niet epub of pdf. Quote van wikpedia:
Citaat:
There are five main ebook formats at present. Mobipocket, KF8, Topaz,[35] ePub and PDF. The Amazon Kindle uses Mobipocket, KF8 and Topaz (...). Other ebook readers mostly use ePub format ebooks, but with differing DRM schemes.

Citaat:
Amazon's DRM is an adaption of the original Mobipocket encryption, and is applied to Amazon's Mobipocket, KF8 and Topaz format ebooks.

Of heel kort gezegd: amazon doet moeilijk en laat hun e-boeken niet uitwisselbaar zijn met andere e-readers. Eigen format, en dan ook nog eens een eigen vorm van DRM, waar de Kobo e-reader niets mee kan. :( Als je een Kindle koopt en puur en alleen legaal aan je boeken wilt komen, heb je maar 1 keus: amazon.com. Omgekeerd heb je als Kobo (of Sony reader, of Nook gebruiker) ook niets aan de amazon Kindle store.
Laatst bijgewerkt door Dallista op 04-01-13 16:20, in het totaal 2 keer bewerkt