Kamerplanten asiel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 20:32

Mooie collectie, Kaplaars!

Crotons kunnen een behoorlijke uitdaging zijn. Hopelijk krijg je die van jou er bovenop, Momo94.

Afbeelding
Mijn Hoya ‘Sunrise’. Bloeit zelfs dit voorjaar. <3

magda_90

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 20:52

Is dat die stek die je van mij had? *\%/*

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 06:47

Ik heb 10 jaar lang een croton gehad die het heel goed deed, maar een jaar geleden is er 1 stam afgestorven en nu weer een… heel gek want de andere stam doet het dus nog wel (stonden bij elkaar, dus omstandigheden precies hetzelfde). Maar misschien is hij gewoon op.

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 12:33

Ik heb jullie hulp nodig.
Ik had ooit een stippenbegonia met een blad of 10 in een klein potje.

Die heb ik ooit getracht te stellen met wat snoeisels, maar het mislukt steeds.

Helaas is hij nu wel erg groot aan het worden.
Aan de onderkant is hij ook wat kaal. Door beestjes het blad moeten besluiten en dat vond hij niet leuk.

Hoe kan ik hem het beste stekken?

Afbeelding

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 13:46

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 17:28

Wow wat een joekel! Als ik langs jouw huis zou lopen zou ik haast stil blijven staan om te kijken haha!

Ik ben ook aan het stekken geslagen.
Ik wilde eerst voor 50 euro aan stekjes bestellen maar dacht ja daahaag ben gekke henkie niet, ik kan de meeste stekjes niet eens in leven houden _O- dus heb van m'n eigen planten stekjes geknipt.

Afbeelding
Die Golden Pothos links achteraan lijkt variegata in één stek van de hele plant te hebben dus ik heb de gok genomen en die stek apart eruit gehaald en ga ik proberen verder op te kweken.

Afbeelding
Deze zijn nog niet zo blij...

Dit zijn echt ideale stekvaasjes van IKEA.
Afbeelding

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 18:11

Wauw wat een gave plant luxorvalkje. Ik zou idd ook wel even goed kijken als ik langs zou lopen.

Die glaasjes zien er idd handig uit voor te stekken. Ik gebruik shotglaasjes.

Ik heb van de week toch wat potten bij het tuincentrum gehaald. De prijs viel nog best mee. Goede tip ook van de mandjes! Daar had ik anders nooit naar gekeken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
M'n pannenkoek krijgt bloemetjes. En hij wil maar niet recht groeien :')

Biks2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 18:22

Mooie potten!

En wat leuk een bloeiende pannenkoekplant :D die is duidelijk erg happy.
Recht groeien doet die van mij helaas ook niet. Wel liters water drinken overigens, is echt mijn meest dorstige plantje.

Trouwens, met het ewrten stekje gaat het niet zo goed. Volgens mij gaat hij weer dood binnenkort.

Momo94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 18:56

Tanya schreef:
Ik heb 10 jaar lang een croton gehad die het heel goed deed, maar een jaar geleden is er 1 stam afgestorven en nu weer een… heel gek want de andere stam doet het dus nog wel (stonden bij elkaar, dus omstandigheden precies hetzelfde). Maar misschien is hij gewoon op.

Ik heb mijn croton gekregen. Vond het eigenlijk ook best gek is een half jaar goed gegaan en nu is hij niet meer blij.. we gaan ons best doen en we gaan het dan wel zien. Toen ik hem uit de pot haalde was het potgrond wel goed vochtig net niet tegen het nat aan. Wortels zagen er ook goed uit en geen rotting. Nu maar de hydrokorrels onderin en hopelijk verschil. Sproei hem een keer per week en geef meerdere keren water en een keer per week voeding.

Bidoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 23:16

Wat een wáánzinnige stippelplant, luxorvalkje. Heb je die gestut of met touwtjes vastgemaakt?

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 10:24

Wat een joekel Luxorvalkje! :))

Wat gaaf die bloeiende Pannenkoek!

Puera schreef:
Mooie collectie, Kaplaars!

Crotons kunnen een behoorlijke uitdaging zijn. Hopelijk krijg je die van jou er bovenop, Momo94.

[ [url=m/r6Bv4l.jpg]Afbeelding[/url] ]
Mijn Hoya ‘Sunrise’. Bloeit zelfs dit voorjaar. <3

<3

Mijn moeder wilde van 2 Waaierpalmen, Livistona Rotundifolia, af. Werden te groot voor de vensterband, nu hier nog een plek vinden

Afbeelding

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 12:31

Heb ff een pot gehaald en staan er samen in. In de werkkamer 5 meter van Zuidraam, is hopelijk niet te donder
Afbeelding

Skyla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 12:45

Oh wat staat die mooi. Ik heb 2 keer zo een gekocht maar kan ze op de een of andere manier maar niet in leven houden. De katten zijn er helaas ook gek op.

Iemand raad? Vind dit zo een leuke plant maar doet het alsmaar slechter. Zou deze eerder recht voor het raam moeten of doe ik wat anders verkeerd? Ik water wanneer ik voel dat de aarde wat droog komt. En het hangt tussen 2 ramen in, niet echt donker maar ook niet in het licht/zon.

Afbeelding

Sinds kort 2 stekjes van deze, hoop zo dat het lukt. De wortels groeien maar super traag. Hoe lang duurt het normaal voor ze redelijk wat wortels hebben?
Plakband is voor de katten die graag met het water spelen en de stekjes er uit halen.

Afbeelding

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 13:06

Dank je, aan de andere kant heeft de muur dezelfde kleur als de pot, had dat goed ingeschat *\o/*

Ik heb ook moeite met Palmen goed te houden, := hopelijk lukt het met deze wel

Dat plantje zit bij de graslelie in zie ik, misschien andere waterbehoefte, ik noem maar wat want ik ken het plantje niet

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 14:21

Jis_ schreef:
Heb ff een pot gehaald en staan er samen in. In de werkkamer 5 meter van Zuidraam, is hopelijk niet te donder
[ [url=m/Ipn0t4.jpg]Afbeelding[/url] ]

<3
Wat mooi! Ook de combinatie met de bloempot.

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 14:53

Er staan twee bamboestokken in de pot van spikkel :)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 15:41

Jis_ schreef:
[ [url=m/Ipn0t4.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat een mooi plekje. :+:

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 16:02

Hey allemaal!

Ik volg al enige tijd vol bewondering jullie topic. Ik ben zelf van t kastje 'kan zelfs geen cactus in leven houden'.

Met jullie tips en wat hulp van een collega ben ik op mijn werk in de zorg aan het stekken en planten gegaan. De mensen vinden t geweldig!
En ondertussen heb ik thuis ook wat dingetjes staan.. (helemaal trots).

Alleen heb ik nu een klein probleempje.. het plantje op de foto..
Ik ben er helemaal verliefd op, al van t moment dat we m als stekje kregen in onze plantenbib. Maar nu vrees ik dat hij dood gaat voor mijn ogen! Wat doe ik mis?

Hij staat op een plankje zonder rechtstreeks zonlicht, al heb ik m van de week ook voor t raam met middagzon gezet in een poging om m te redden..
Ik geef water als de grond droog wordt..
T enige wat ik kan bedenken is dat t misschien te koud is in huis (17 graden als we er niet zijn)..
Wie heedt er nog tips?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 16:32

Is het een fittonia? Dan zou ik wat meer water geven en het slappe blad afknippen. Die houden volgens plantsome van een plek zonder direct zonlicht en licht vochtige aarde

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 16:48

Pfoe mozaïek plantjes zijn niet de makkelijkste

Ik zou kijken naar een gesloten eco systeempje. Je kunt in veel tuincentra glazen potten vinden met een kurk deksel

Ik heb een syngonium in die van mij staan
Afbeelding

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 16:51

Die zijn zo leuk inderdaad! <3

Maar ook best gevoelig voor wortelrot (mijn ervaring dan, ik wil altijd te goed voor ze zorgen en verzuip ze daardoor af en toe := ). Doordat het andere plantje er nog goed uit ziet, misschien toch ook wortelrot? Nu heb ik niet zo veel ervaring met deze, dus misschien is het wel iets heel anders. Ik vond ze in ieder geval altijd best lastig, al waren ze wel makkelijk te stekken haha.

Ben benieuwd of hier nog meer mensen zijn met een liefde voor siernetels? <3

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Vorige week zo'n 30 zaadjes gezaaid, waarvan al een deel boven is (helaas nog niet te zien welke kleuren _O- maar wel 1 met 3 blaadjes! Helemaal linksvoor zie je m)

Afbeelding

Deze week weer zo'n 60 zaadjes gezaaid en altijd zo leuk om te zien wat voor kleurtjes en vormen er weer op komen!

En mijn favorietje op dit moment

Afbeelding

Deze (Riverwalk) geeft ook altijd heel erg toffe baby plantjes, dus kan niet wachten tot hij bloemetjes krijgt. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 17:06

Ik vind het altijd jammer dat ze hier de winter nooit goed doorkomen.. ik heb zelfs weleens kleine plantjes van vakantie meegenomen. Waren spotgoedkoop op de markt. Heb ze in pringlebussen gepropt in de handbagage :')

Ik heb een plant met spint en ben te lui er wat aan te doen. Dus het is een zeer triest exemplaar aan het worden. Ga ik m straks redden als er niks meer te redden valt. Zit ik maanden tegen afgeknipte stengels straks aan te kijken. Meer mensen weleens last van zulk uitstelgedrag? -O-
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 31-03-22 17:07, in het totaal 1 keer bewerkt

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 17:07

Wat gaaf! Mijn buurvrouw is daar ook helemaal fan van die heeft jaren een prachtige collectie gehad.

Ikzelf heb geen last van uitstelgedrag maar ik wil dan ook absoluut niet dat de plaag in mijn collectie komt te zitten. :o

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 17:10

Diverse Hoya staan weer in bloei. :+:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En nog een paar leuke foto's.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 17:25

Ohh die Hoya bloemetjes! <3

Zijn Hoya's lastig of valt dat mee? Hebben ze veel licht nodig? Zou er eigenlijk toch wel een paar willen, zeker als ze bloemen krijgen, maar nu nog een vrij donker huis helaas... Dus ben bang dat ze het hier nu niet zo goed zullen doen.

Siernetels zijn inderdaad niet super makkelijk mooi te houden in de winter, hebben veel licht nodig om kleur te behouden. Andere kant hebben ze een mega groeikracht, dus als je ze in het voorjaar kort snoeit heb je in no time weer een mooie plant!

Vind het vooral ook altijd super leuk om ze te zaaien en dan te zien wat er boven komt, zoveel verschillende kleurtjes en bladvormen mogelijk. :D

Dit jaar wil ik er een hoop in de moestuin bakken zetten (gaan dit jaar toch geen groente kweken haha) en hopelijk krijgen ze een hoop bloemen en dan voor volgend jaar weer een hoop spannende zaden. :))