[Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Charaz

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 10:02

Voor degene die nu kopen, zijn jullie niet bang dat straks je huis onder water staat?

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 10:04

Nee, want doordat je geen (of gedeeltelijk) aflossingsvrije hypotheek mag hebben, los je sowieso af. Dus wordt je hypotheek automatisch lager.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 10:36

Pepper en Annepaardoe: Gefeliciteerd :D

Karuna: Echt balen he!

Charaz: Nee wij hebben een 2 onder 1 kap in huurstaat gekocht :+ Voor relatief weinig geld in deze omgeving, de wachtlijst van mensen na ons jezus :') die terug gebeld wouden worden als onze hypotheek niet door ging. Wij gaan redelijk vee verbouwen dus het huis krijgt sowieso een redelijke prijsstijging.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 11:28

Charaz schreef:
Voor degene die nu kopen, zijn jullie niet bang dat straks je huis onder water staat?

Nee, dat is precies de reden dat we niet in Breda kijken maar in omliggende steden. Daar zijn de huizenprijzen niet zo gigantisch gegroeid als in Breda. En ook hoop ik er de komende 10 jaar te blijven.

Hier goed nieuws, eindelijk kan ik jullie updaten. Na die teleurstelling vorige week woensdag, besloten maar een laatste poging te doen op dat huis. We hadden hoger geboden en erbij gezegd dat we erin kunnen zodra de financiering rond was. Na een dag niets te hebben gehoord hadden we het eigenlijk al een soort van opgegeven, kregen we vrijdag ochtend een telefoontje dat ons bod toch was geaccepteerd :):) maar omdat de andere mensen net zo ver waren als ons besloten het af te wachten tot wij een koopcontract hadden getekend, en dat hebben we zojuist gedaan :D overdracht is 1 juni, dus nog 2 maanden voor financiering. Morgen begin van de middag word het koopcontract van het appartement waar we uit gaan getekend, daarna een afspraak met de hypotheekadviseur.

:):) :):) :):)

Zooo blij!! Vrijdag hadden we nog bezichtigingen gepland staan en nergens zo’n goed gevoel gehad als bij dit huis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 11:28

Charaz schreef:

Onder water? Welnee. We lossen elke maand af en wij wonen in een zeer gewild dorp. Huizen zijn daar enorm waardevast.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 11:42

Marloes: Super, gefeliciteerd :D
Aparte man blijft het toch :=

Wij mogen morgen en donderdag de sleutel van het huis even lenen *\o/* Morgen en donderdag komen er 2 aannemers kijken, en donderdag komen ze ook al de keuken in meten, die wordt dan eind juni geleverd.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 12:28

Charaz schreef:

Nee, wij hebben gelijk 15% afbetaald en dan lossen we ook nog iedere maand af. Daarnaast willen we hier voor altijd blijven wonen :D dus het maakt niet zo veel uit of het in waarde daalt of stijgt. Tegen de tijd dat de kindjes het erven zal het afbetaald zijn en is alles wat het waard is mooi meegenomen.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 12:34

Charaz schreef:

Is wel deels de reden waarom ik nu niet ga kopen. Ik wil namelijk alleen maar hier in de stad Groningen kopen, en hier is de markt hysterisch. Je moet echt fors over de vraagprijs heen bieden, mensen bieden echt de gekste dingen. Een redelijk simpel appartement in niet eens een hele toffe wijk en pal onder de ring voor tegen de 2 ton.. :n Nou komt er wel wat overwaarde uit dit huis, maar dan nog... En natuurlijk ga je wel aflossen inderdaad, maar in hoeverre dat direct helpt in de eerste jaren?

Maar het ligt er helemaal aan waar je koopt. Genoeg plekken waar het nog niet zo hysterisch is, en je niet ver boven de waarde hoeft te kopen.

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 12:49

Charaz schreef:

Zolang dat je een tussenwoning van 80-90m2 kan kopen in bewoonbare staat, op een locatie waar werkt te vinden is, op 1 erg goed loon, of 2 gewone lonen, vind ik het risico erg laag. Want aan die prijzen gaat er altijd vraag zijn, want het komt goedkoper uit dan huren.

Risico is nog lager als je van plan bent om er lang te wonen (meer dan 5-10jaar)

Je moet toch ergens wonen, en huren is duurder en je ben het geld kwijt. Een hypotheek is eigenlijk deels een spaarrekening.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 12:52

Gefeliciteerd Marloes!

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 14:41

FatCat schreef:
Charaz schreef:

Zolang dat je een tussenwoning van 80-90m2 kan kopen in bewoonbare staat, op een locatie waar werkt te vinden is, op 1 erg goed loon, of 2 gewone lonen, vind ik het risico erg laag. Want aan die prijzen gaat er altijd vraag zijn, want het komt goedkoper uit dan huren.

Risico is nog lager als je van plan bent om er lang te wonen (meer dan 5-10jaar)

Je moet toch ergens wonen, en huren is duurder en je ben het geld kwijt. Een hypotheek is eigenlijk deels een spaarrekening.

Precies dit. Ik ben straks 150 euro goedkoper uit per maand dan de goedkoopste huurwoning in mijn klasse. Verdrf moet ik enorm veel eigen geld inleggen en doe ik het op 1 loon. Daarnaast los je af. Mocht het in de toekomst toch iets minder waard worden, dan kost het hooguit iets eigen geld wat ik bij huren na een jaar al kwijt zou zijn geweest.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 00:33

Hier ook een koper in Groningen en ik sluit mij aan bij Berdien. Wil nu ook niet kopen (tenzij nieuwbouw).

De drie huizen die ik de afgelopen tijd heb gevolgd zijn allen voor >40.000 boven de vraagprijs weg gegaan. Daar kan en wil ik niet aan mee doen.

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 07:07

Wow dat is wel heel veel boven de vraagprijs! Nee ik koop in het oosten en heb er zelfs nog een paar procent af gekregen en spullen bij geregeld. Dat is wel een verschil matuurlijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 11:06

Wij hebben nog onder de waarde kunnen kopen vorig jaar mei. Wij hadden wel afgesproken dat we niet over waarde heen wilden kopen. Dan bleven we huren.

Hier is het ook gekkenhuis op de markt. Houten is populair bij mensen die uit Utrecht weg willen nu.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 11:19

Het wordt hier ook alleen maar gekker. Er staat een huis te koop 1 straat verderop van wat wij gekocht hebben, dat huis heeft geen dakkapellen op zolder, dus verlies je een hoop ruimte. Verder qua badkamer en keuken vergelijkbaar, tuin is de helft van onze tuin en staat voor 25.000,- meer te koop :oo Ik snap dat echt niet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 11:21

Wij hebben ook nog iets onder de vraagprijs kunnen kopen. Het loopt niet wel meer op. Maar ik zit in het noord oosten.

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 11:26

Ik zit op de grens met België.
Wij hebben 30k van de prijs afgedaan en een hoop spul laten ze staan...
Maar als ik tegen de collega’s vertel waar ik ga wonen zeggen ze wel allemaal “Zo ver!”

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 11:58

Wij hebben dus een huis gekocht die 4 maanden te koop stond, omdat er last minute toch iemand anders is die het ook wou hebben, hebben wij de vraagprijs betaald. Voor ons is dat geld het huis waard, ik zie wel wat het over 10 jaar waard is. Waarschijnlijk niet minder als wat de hypotheek dan waard is.
Het appartement wat we dus verkopen is ook zo bizar gegaan... hebben we via via verkocht. Als dat niet was gegaan hadden we 1 kijkdag op inschrijving en dan kon daar iedereen zijn eindbod doen. De ervaring van de makelaar was dat er dan ook dik boven de vraagprijs word geboden meestal. Dat is de woningmarkt dus in Breda, ben zooo blij dat ik die gekheid niet mee hoef te maken als koper!
Overigens is den haag nog gekker... daar word op die manier dus 30.000-40.000 boven de vraagprijs geboden. Is iig gebeurt bij een appartement van iemand die we kennen.

Bo tsja rare man had hij wel gisteren alsnog bevestigd... hij moest toch even kwijt na het tekenen dat we eigenlijk overboden waren maar die mensen hadden hun bod ingetrokken omdat hun zo geen huis willen kopen... hun zaten de eerste keer dus ook niet op de vraagprijs, hoe komt het dan ineens dat ze weten dat ze boven de vraagprijs hadden moeten zitten? Vind het een beetje te toevallig. Maar goed, nog 2 maanden wachten en dan hebben we de sleutel!

Bedankt allemaal :D

Pepper3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 19:41

Nog bedankt voor de felicitaties! Wij zijn volle bak aan het verven. En ik moet zeggen dat het vlot gaat. Ik werk smorgens en smiddags, dan ga ik de Kids halen en mijn man en mijn vader verven in de avond. Hun doen het groffe werk en ik werk alles netjes af ook de plekjes die niet goed gepakt hebben werk ik nog even bij. De kleinere oppervlaktes doe ik wel zelf. We gaan voorlopig alleen even de muren sauzen. En de kozijnen en deuren over een tijdje. Want zaterdag moeten we ook uit onze oude woning zijn. Maar zoals het nu gaat gaat dat prima lukken.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 19:58

djuulsie schreef:
Het wordt hier ook alleen maar gekker. Er staat een huis te koop 1 straat verderop van wat wij gekocht hebben, dat huis heeft geen dakkapellen op zolder, dus verlies je een hoop ruimte. Verder qua badkamer en keuken vergelijkbaar, tuin is de helft van onze tuin en staat voor 25.000,- meer te koop :oo Ik snap dat echt niet!

Vragen kan natuurlijk altijd. Of ze het ervoor verkopen is een ander verhaal ;)

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 19:59

Goed bezig pepper! Wel foto's plaatsen hè.

Pepper3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 20:02

Ik probeer morgen wat foto's te plaatsen!

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 20:08

Ik kan ook niet wachten. Het is bijna rond. Dan nog een paar maanden sparen en verf kopen en spullen uitzoeken. Ik moet een complete inrichting kopen, het is mijn eerste eigen huis. Kan veeeeel tips gebruiken, maar dat past beter in het interieur topic denk ik

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 21:32

Spannend!

Mijn moeder is interieurdesigner en mijn vader erg handig. Ik maak een moodboard, laat mijn pinpas achter en ga twee weken op vakantie. Bij terugkomst heb ik dan een geheel ingerichte woning :Y)

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 00:02

Charaz schreef:

Geinig , dat niet maar die gestoorde woningmarkt van nu heeft mij wel doen besluiten niet heel actief meer te zoeken.
Als er iets langskomt leuk , wellicht interessant maar anders blijf ik gewoon lekker zitten.
Die gekte zakt vanzelf wel weer af.