[Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nefertarie

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 23:11

Hallo allemaal!

Kan ik hier ook meepraten?
Eind vorig jaar kregen wij, na een leuk huis gezien te hebben, het idee om ons huis te koop te zetten.
Dat is eigenlijk binnen 1 dag verkocht!! 1 april gaan we eruit!

We hebben zelf een ontzettend leuk huis gezien en inmiddels een bod gedaan en getekend.
Het is nogal een bijzonder pand/erf, dus het is een spannende tijd. We hopen dat iedereen akkoord gaat en dat wij 1 mei de sleutel krijgen :):)

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 09:15

Gefeliciteerd nefertarie!

Hier vandaag de dag van de bankgarantie, ben benieuwd of de bank alles op tijd voor elkaar krijgt!

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 11:00

Hier moet alles aangeleverd worden in 1 mail met max 5 mb...
het taxatierapport is al 6 MB :')

wtf... :=
Hebben jullie dit probleem ook gehad met de bank?

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 11:03

Nope, anders misschien taxatie rapport even afdrukken en inscannen in een andere bestand indeling als pdf?

Taxatie rapport goed uitgevallen?

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 11:03

We transfer?

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 11:10

A_nouk schreef:
Nope, anders misschien taxatie rapport even afdrukken en inscannen in een andere bestand indeling als pdf?

Taxatie rapport goed uitgevallen?

jup... 3000 boven wat wij betalen... dus top! :)

We transfer mag niet helaas en zip ook niet...
En we hadden er een wachtwoord op gezet dat mocht ook niet (wat ik wel raar vind want al onze persoonlijke gegevens sturen wij zo via het internet... niet echt veilig :n)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 11:14

Kun je het niet mailen naar je adviseur dat die het voor je aanlevert?

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 11:17

Berdien schreef:
Kun je het niet mailen naar je adviseur dat die het voor je aanlevert?

We hadden het naar hem gemaild en hij zegt dat ze het zo niet gaan accepteren...
Mijn vriend gaat hem zo even bellen... Hij heeft een eigen bedrijf en moet allemaal jaarcijfers en rapporten inleveren... in totaal 20 MB... dat krijg je niet in 5 MB gepropt...
Hij gaat hem bellen hoe hij verwacht dat wij dit oplossen.. want mijn vriend is IT'er en zelfs hij zegt dat het erg moeilijk is...(als je geen gebruik mag maken van zip etc)

even het telefoontje afwachten dus :)

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 11:17

Ik heb hem trouwens afgeleverd op kantoor, en de makelaar heeft hem de bank toegestuurd... :=

Zelf afleveren in papier vorm, en anders usb stickje?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 11:21

Wat suf zeg. Bij ons leveren klanten het per post aan (alles in één envelop), anders sturen ze het naar mij en lever ik het aan. Dan heb je ook geen gezeur met maximale databeperkingen. Niet heel klantvriendelijk vind ik... raar ook dat de adviseur daarin niets kan betekenen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 12:37

Da's ook suf inderdaad...? Zal toch wel vaker voor komen zeker :=

Hee Berdien, zo vind ik het ook wat apart...misschien ook wel interessant voor anderen?

Van de week aan de telefoon gehangen met de hypotheekadvieslijn van de ING.

Om even te informeren wat de waarde is momenteel van het beleggingsdeel van mijn hypotheek, ik moest destijds een bedrag inleggen omdat ik anders de hypotheek niet kreeg, en dat bedrag wil ik nu natuurlijk (gezien de restschuld bij verkoop...) gebruiken als aflossing op de hypotheek want die hypotheek moet toch afgelost worden als we straks bij de notaris zitten :)

*duimt heel erg hard dat het doorgaat met de koper...*

En nu begrijp ik dat ik dan eerst via de post een brief moet sturen naar het ING Beheer om toestemming te geven om die aandelen te verkopen...? Dat klinkt ook zo ontzettend kneuterig, een papieren brief... kan dat nou niet anders :?

Je zou verwachten dat je bij de bank gewoon de datum van overdracht aangeeft en dat die dan simpelweg zeggen welk restbedrag je op die dag nog bij de notaris klaar moet hebben staan om het hypotheekbedrag (minus de beleggingswaarde) af te lossen zodat die hypotheek opgeheven wordt :)

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 12:43

Wij hebben een spaarhypotheek en hebben dus al 7 jaar gespaard in een pot.
Op 1 april hebben we dit deel nodig om onze restschuld te verlagen.
Nu blijkt inderdaad dat dat bedrag pas NA die datum vrijkomt.
Dat heeft te maken met het risico wat zij lopen bij overlijden. Op zich logisch, maar het lijkt mij in deze tijden van slechte huizenmarkt en restschulden, dat zij hier wel een oplossing voor hebben?

Dus ik heb inderdaad ook gebeld hierover en ik moest mijn verkoopakte inscannen en mailen, zodat zij het gespaarde deel van onze hypotheek kunnen aftrekken, dit blijft staan in een potje en NA de overdracht wordt dit afgelost.
Snappie?

Gelukkig maar, ik was al bang dat dit geldbedrag extra geleend moest gaan worden, omdat zij met allerlei addertjes onder het gras zo'n hypotheek aan ons hebben verkocht.....

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 12:45

Klopt, dat moet per brief. De reden daarvan is best heel eenvoudig, we willen namelijk een handtekening erop zien van de schuldenaar/beide schuldenaren. Dit zodat duidelijk is dat beide schuldenaren hiermee akkoord zijn.

We kunnen er ook niet automatisch vanuit gaan dat iemand bij een restschuld de waarde van de aandelen wil gebruiken, wellicht moeten deze om een of andere reden behouden blijven, heeft iemand ander vermogen of wordt de restschuld meegefinancierd. Om ervoor te zorgen dát de aandelen gebruikt kunnen worden, moet dat vantevoren aangegeven worden zodat de notaris ook de juiste gelden op kan gaan vragen.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 12:50

Nefertarie schreef:
Wij hebben een spaarhypotheek en hebben dus al 7 jaar gespaard in een pot.
Op 1 april hebben we dit deel nodig om onze restschuld te verlagen.
Nu blijkt inderdaad dat dat bedrag pas NA die datum vrijkomt.
Dat heeft te maken met het risico wat zij lopen bij overlijden. Op zich logisch, maar het lijkt mij in deze tijden van slechte huizenmarkt en restschulden, dat zij hier wel een oplossing voor hebben?

Dus ik heb inderdaad ook gebeld hierover en ik moest mijn verkoopakte inscannen en mailen, zodat zij het gespaarde deel van onze hypotheek kunnen aftrekken, dit blijft staan in een potje en NA de overdracht wordt dit afgelost.
Snappie?

Gelukkig maar, ik was al bang dat dit geldbedrag extra geleend moest gaan worden, omdat zij met allerlei addertjes onder het gras zo'n hypotheek aan ons hebben verkocht.....

Dit is wel totaal wat anders als een beleggings hypotheek welke werkt met aandelen, jou spaarhypotheek is een vast bedrag welke niet kan fluctueren door de aandelenmarkt :) Aandelen kunnen meer en minder waard worden waardoor het belegde vermogen anders kan zijn op het moment dat je je woning verkoopt.

Nefertarie, ik weet niet of je ook gaat overstappen naar een andere bank, anders zit het allemaal nog niet zo moeilijk in elkaar. We hebben namelijk hetzelfde aan de hand, wij blijven wel bij dezelfde bank.

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 13:00

Ja, ik snap dat een beleggingshypotheek nog iets ingewikkelder is.
Maar bij beide moet je geld hebben van de verstrekker.

Wij gaan inderdaad overstappen, aangezien de huidige bank met weinig spetterende voorstellen kwam.
Maar ik ben blij dat het zo makkelijk ging, eigenlijk.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 13:00

Berdien: Ik vond het vrij ingewikkeld overkomen allemaal, zo aan de telefoon :P

Moet je maar hopen dat de brief aankomt, hoelang duurt het verwerken dan, wanneer en hoe krijg je bericht terug dat het voor elkaar is, hoe weet ik nou hoeveel geld ik er nog bij moet leggen bij de overdracht... dat soort dingen.

Ik heb echt het idee dat ik ergens een online account ofzo mis waarin het gewoon allemaal netjes op een rijtje staat / voortgang bijgehouden wordt en waarvan een papieren brief sturen dan slechts een onderdeeltje is :)

Kan dat nou echt niet via de mail, gewoon een formulier waar je je handtekening onder zet en dat doormailt en zo ook een berichtje terug krijgt?

Ik begreep ook iets dat je ik dacht 92% van de waarde van de belegging kan gebruiken voor de aflossing bij de notaris, en dat de laatste 8% pas later teruggestort wordt?

En bij doorvragen over of de actuele waarde ook daadwerkelijk is wat je uitgekeerd krijgt of dat daar nog kosten van afgehaald worden waardoor dat bedrag kleiner wordt (en hoeveel dan...?) begreep ik dat er alleen een tientje per fonds waarin je belegd hebt af gaat?

Ik vond het al met al allemaal maar vaagjes en weet nu eigenlijk niet heel erg zeker hoeveel geld ik nog bij de notaris moet gaan krijgen op de overdrachtsdatum, dat vind ik vrij onprettig want zeker met een restschuld moet je toch zorgen dat het juiste bedrag op tijd bij de notaris is....

Was die 8% naderhand nu voor het verrekenen van de juiste dagwaarde ofzo op de datum van overdracht...? Of wordt het beleggingsgebeuren al voor de overdrachtsdatum "verkocht" waardoor het bedrag dat je daarmee af kan lossen al eerder vaststaat?

Het roept al met al een berg vragen op :P

Zou zo graag gewoon horen welk bedrag ik precies bij moet leggen bij de notaris :)

Hier een deel spaar en een deel belegging, maar het duizelt me een klein beetje of ik geen belangrijk puntje mis ofzo dat straks roet in het eten gooit :=

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 13:03

Vind je het goed als ik er later op terug kom? Ik ben nu aan het werk en heb het rázend druk :=

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 13:16

Ik herken het helemaal PMarena.
Alles is zo vaag en iedereen heeft er een mening/oordeel over.
Maar niemand komt met duidelijke richtlijnen, die zorgen dat JIJ alles op een rijtje hebt.
Komt alles wel goed? Wat moet ik zelf regelen? Ben ik niks vergeten?

Heb je bv al een definitief energie-label geregeld?

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 13:18

Definitief energielabel moet je hebben zodra je woning passeert bij de notaris :) ( Notaris attendeert je daar ook nog op als het goed is )

Dat is iets wat je zelf moet regelen.

Op deze website kom je al je benodigde info tegen ! http://www.zoekuwenergielabel.nl/

Is overigens heel weinig werk en voor €10 al geregeld, krijg je in je mailbox thuis :j

Dat energielabel is eigenlijk echt gewoon kansloos :o Onze nieuwe woning, heeft label B gekregen terwijl de woningen die van dezelfde periode opleverdatum zelfde inhoud oppervlakte en voorzieningen allemaal een energielabel A hebben.. Voor ons maakt het niet uit of het een A B C of misschien wel D zou zijn, maar het geeft wel aan dat hetgeen ze als onderbouwing hiervoor gebruiken totaal niet waarheidsgetrouw is.

Mijn ouders hebben een voorlopig label D! gekregen met een ketel die nog geen 2 jaar oud is, ramen en kozijnen die nog geen 7 jaar geleden volledig zijn vernieuwd HR++ met kunststof kozijnen. Het is dus als je je huis verkoopt wel de moeite om eventjes aan te tonen dat je een boel verbeteringen hebt aangebracht mocht je een laag energielabel krijgen.
Laatst bijgewerkt door A_nouk op 09-02-15 13:22, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 13:21

Tuurlijk Berdien, het is vrijblijvend hoor :D
Vind het allang super van je dat je zoveel duidelijkheid verschaft hier in het topic +:)+

Nef: dat energielabel moet ik nog achteraan inderdaad, van de week een keer langs het huis om te kijken of dat voorlopige ding in de brievenbus ligt.

Heb wel al online gekeken met bijzonderheden invullen maar nog niet helemaal duidelijk of dat voorlopige ding ook volstaat voor verkoop of dat je echt iets actief aan moet vragen.

Eerst even afwachten of de verkoop inderdaad door gaat want ook al zegt de makelaar dat het 99% zeker is, ik hou even een slag om de arm zeker zolang we nog niks getekend hebben.

Koopster zal toch eerst even 100% concreet groen licht moeten hebben qua financiering....

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 13:23

Voorlopig is niet voldoende Pmarena, je moet hem definitief maken :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 13:24

Ja ik las het :j

Ga ik wel doen als er iets concreets is. Kan nu toch geen bewijsmateriaal aanleveren voor ketel enzo, want huis is verhuurd :P

Of zou het geen ramp zijn als ik gewoon de voorlopige gegevens aanhoud die ze zelf hebben bedacht?
Wie boeit het immers of het allemaal klopt :o

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 13:25

Ik heb hem inmiddels ook ja, voor €8,-
Wij hebben een C label. Ik vond dat je er nog best wat dingetjes voor moest doen, zoals foto's maken e.d.
Het schijnt ook (nog) weinig voor te stellen.

Maar goed, dat is ook weer geregeld.

Krijg net bericht dat het taxatie rapport klaar is *\o/*

Edit: de labels worden gewoon gegokt op bouwjaar. Mijn ouders hebben een huis uit 1949, dan krijg je standaard een laag label. Je moet dan zelf invullen dat je dingen hebt laten isoleren, dubbele beglazing e.d.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 13:31

Pmarena, is het belangrijk voor jou koper dat dat label nog positief bij wordt gesteld, anders zou ik er als ik jou was de moeite niet insteken en nu gewoon definitief aanvragen :j Het gaat er alleen om dat je bij de notaris kan laten zien dat je een energielabel hebt, al is het een E label dan maakt dat nog niet uit.

Wij hebben hem 3 weken geleden aangevraagd en hoefde niets te doen :) Maar goed nieuwbouw appartement uit 2010, hadden direct al label A..

Maar dat van onze nieuwe woning vind ik wel erg bijzonder, 9 huizen hebben label A en ons huis uit dezelfde rij en bouwjaar heeft een label B. 31-12-2014 was hij nog A en 01-01-2015 werd het een B :')

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 13:36

Volgens mij niet, maar daarom wacht ik even af tot het echt concreet is en dan regel is dat suffe ding wel :P

Kan je geen enkele reden vinden van het wijzigen van het label? Verbouwing of iets :P

Ik heb ook echt geen idee van isolatie enzo van mijn oude huis, is flink verbouwd en gemoderniseerd maar ik ga ook de muren niet openmaken om te kijken wat er in zit ofzo :=