Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 19:11

Na aanleiding van jullie stroomverbruik heb ik eens bij ons gekeken, moet zeggen dat het dan mee valt. Gemiddeld Afgelopen maand 120kw, zomer rond de 90-100. Maar dat is dus voor 2 huizen die op 1 aansluiting zitten, dus ook 2 keukens, 2x verlichting etc. 2 koelkasten en 2 vriezers draaien daar allemaal op en een elektrische scooter en airco voor verwarmen sinds afgelopen maand, we klussen heel af en toe, maar niet extreem veel. Bij mn moeder in huis is de kachel stuk.. Nouja.. Mn oom die heeft er aangezeten om de temperatuur van de ketel omlaag te brengen, maar die heeft dus ook ergens anders aan gezeten want de verwarming doet het niet meer :') Dus daar moet iemand voor komen, dat is een beetje jammer.

Hier wel weer wat zorgen minder om het paard, ze heeft nu enkele dagen ons eigen hooi gekregen en we hebben haar niet meer horen hoesten, toeval of niet.. Dat zullen we nooit zeker weten, maar mijn onderbuik gevoel zegt van wel, hoe dan ook blij toe dat het beter gaat.
Meteen de staleigenaar even gesproken over hoe verder en als.. we gaan sowieso haar bodembedekking veranderen voor de zekerheid, en als ik het idee heb dat dit hooi toch ook echt werkt en het beter gaat na langere "proefperiode" is staleigenaar bereid dit hooi voor mijn paard in te kopen zonder dat ik extra kosten heb. Onze leverancier is gelukkig ook goedkoper dan haar huidige, dus daar hebben we net toevallig geluk mee, maar vooral dat ze überhaupt de moeite en aanpassing wil doen is natuurlijk fantastisch. Vond het moeilijk om het gesprek aan te gaan omdat we soms wel wisselende ideeën hebben over bepaalde dingen, merkte ook dat de stress er van dieper zat dan verwacht, ook omdat ik echt wel andere ervaringen heb gehad op andere stallen, maar ze wou gelukkig heel graag meedenken en indien noodzakelijk dingen aanpassen, dus dat is een hele opluchting. :j

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 19:21

Tieme, die 24/7 is voor het groeiseizoen, zitten we nu niet meer in. Wij hadden hem altijd 24/7 aan staan, behalve bij zeer strenge vorst niet.

ClaudiaHS

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 19:34

Dit was mijn moeders pakket van de week van de Lidl.
Afbeelding

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 20:06

Waaw, en dat is één pakket?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 20:09

Mooi pakket zeg

Ik las dat elektrisch rijden met snel lader aan de snelweg bijna even duur wordt/is als tanken :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 20:19

Dat weet ik al langer tita. Collega van vriend moest van Amsterdam via Schiphol naar Zelzate. Heeft onderweg alsnog moeten laden, en kwam met snellader uit op dik €85. Dat was toen (voor de crisis) bijna evenveel als een tank diesel van mijn 4x4.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 20:22

Ik heb net ook weer een TGTG box gereserveerd bij de Lidl. Ben benieuwd!

tita, laden langs de snelweg moet je zien als tanken langs de snelweg, dat is altijd duurder, en doe je alleen als je haast hebt en lange afstanden moet rijden. Verder ligt het eraan met welke pas je betaalt en bij welke aanbieder je laadt, maar de meeste zijn nog steeds iets goedkoper dan benzine of diesel.
Varekaj, 85 euro voor een volle accu, daar kom je nooit aan. Dat kan echt niet. Prijzen voor snelladen liggen rond de 70 ct per kWh, en als je een accu hebt van 50 kWh, en van 10% naar 80% laadt, dan stop je er pakweg 35 kWh in = €25

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 21:48

Ik zit te denken om mijn kpn tv abo eruit te doen en te veranderen in NLziet of nederland.tv
Iemand hier daar ervaring mee? Ik neem nu veel op en kijk dan later (spoel de reclames door). Zou serieus iets van 60€ per maand schelen, best veel geld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 22:02

Iemand ervaring met smart tv? Klopt het dat je dan genoeg hebt met alleen internet om te kijken?

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-22 22:17

@Varekaj wel als je alleen een basispakket nodig denkt te hebben. TEnminste zo is dat in Nederland.
@paars ik heb KPN er ook uitgegooid, maar kijk vrijwel nooit tv dus heb alles er maar uit gedaan alleen nog maar mobiele telefoon. Scheelt me 61 Euro per maand.

Was dat een TGTG pakket van de Lidl? Ziet er goed uit zeg.
Lidl is erg goed bezig ook qua milieu / klimaat. Jammergenoeg heb ik er echt geen een in de buurt...

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 22:19

Varekaj schreef:
Iemand ervaring met smart tv? Klopt het dat je dan genoeg hebt met alleen internet om te kijken?

Ja, meestal staan er apps op om te kijken zoals Netflix en YouTube, of je kunt zelf apps downloaden.

Wij hebben alleen internet en geen tv pakket/aansluiting.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 22:24

Dat is 1 pakket inderdaad Annemiek.

Klopt, van de Lidl ja VHU.

Was een pakket van maandag.
De Lidl is hier op zondags dicht, dus ik denk dat de pakketten op maandag altijd wel wat groter zijn dan de rest van de week.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 23:07

Voor zover ik begrepen heb is vriend dan inderdaad van plan om met het basispakket internet te gaan werken, komt toch een eind goedkoper uit. Maar eerst de huidige tv maar verslijten.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 00:04

Varekaj schreef:

Ik heb een smart tv en kan dan streamen; dat kan rechtstreeks, maar ook via de Apple TV of bijv een Chromecast. Er staan ook apps op de tv; dus je kunt dan inloggen bij Netflix of npo start, YouTube, Pathé thuis enzo.
Ik heb een Samsung tv.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 09:08

Met een smart tv kan je idd streamen en met wat apps op de tv kijken.
Ik heb bv netflix rechtstreeks op beide televisies staan, en kan op de grote via een chromecast streamen vanaf mijn telefoon (disney plus, vtm go, go play).
De gewone tv zenders kan je echter niet afspelen (tot spijt van vriend die nu het voetbal niet kan volgen :+)

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 10:48

Annemiek ik wil wel ff melden dat tanken langs de snelweg niet altijd veel duurder is

Van 0.03/0.07€ goedkoper hoef ik niet perse in buitengebied

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 11:11

Hier helemaal geen tv abonnement meer, maar wij keken dan ook sowieso nauwelijks tv. En NOS kun je gewoon gratis via de NOS app ontvangen op elke smart tv en mediabox. Zo kijken we vaak naar het nieuws bv via de Apple tv.

tita, tanken langs de snelweg is gewoon geld weggooien. Volgens de anwb is dat gemiddeld 14 cent duurder, dat is al 7 euro op een 50 liter tank.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 11:13

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 12:39

Mijn vriend kijkt zijn serie via de mobiel, dus die zender heeft sowieso al een app. Verder kijken we vrij weinig, de tv staat vooral aan voor de sfeer... Films nemen we op en kijken uitgesteld. Series meestal ook.

Voor sport kan een abo altijd nog, al moet ik toegeven dat we daar even speciaal voor thuisblijven of op letten of er wat te zien is.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 12:48

Prairy schreef:
Purny, ik heb een interessant artikel voor je gevonden :)

https://www.businessinsider.nl/witgoed- ... Zb5g5OdWSU

Bedankt voor deze link!
Ik ben bezig met een nieuwe keuken en dus ook diverse apparaten aan het vergelijken. Dit is een goede methode om te gebruiken :j .

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 12:49

Dank voor de link. Hij moet het nog een weekje doen.

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 20:24

|( Mijn wasmachine heeft het vandaag begeven...
Wachten op een deal met Black Friday wordt lang met een gezin van 4. Maar oh.... Jongens, wat moet ik dan nu ineens kopen, en giiede deal. Ik zoek me dus suf maar heb er zo weinig verstand van.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 20:31

Check de link die ik net hierboven geplaatst heb. Daarin wordt uitgelegd hoe je goed kunt vergelijken.

Of gewoon even op marktplaats kijken, daar staan ze vaak genoeg, bijv omdat mensen gaan samenwonen.

In Best is er ook een bedrijf die 2e hands wasmachines en drogers reviseerd en weer verkoopt voor leuke prijzen. Zullen vast meer bedrijven doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 20:33

Ik vind coolblue heel fijn door de info en reviews, ook goede service! Ze nemen je oude machine meteen mee :j

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 20:50

Kijk eens wat voor reparatiebedrijven er in de buurt zijn, zitten ook wel eens 2e hands winkels aan vast, mocht machine niet reparabel zijn.