[Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 10:57

Hallo! Ik kom even volgen als dat goed is? Heb eerder meegepraat in een van de vorige topics waar ik (met mijn ex) een huis kochten. De relatie is al even over en ik heb een ver-weg-vriend waardoor ik er enkel nog een paar nachten slaap. Sinds gisteren staat het te koop. Ben verbaasd hoeveel views op Funda het heeft gehad en er staat ook al een bezichtiging gepland. Huis kopen is spannend, een huis verkopen ook... Ben erg benieuwd :D

A_nouk

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 12:22

Welkom Jannaa !

Onze papieren liggen klaar bij de hypotheek verstrekker *\o/*

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 13:28

Wat een goed nieuws Pmarena!! Het is jullie ook echt gegund!!
Nu maar heel hard duimen en hopen dat diegene de financiering rond krijgt.

Hier (als het goed is) maandag een bezichtiging, klus woning, maar de vorige kluswoning waar vriendlief heel enthousiast over was en we wilden bezichtigen was binnen 4 dagen al verkocht. Hij kwam online, stuur linkje naar vriendlief en hij belde mij terug dat ik de makelaar maar is even moest gaan bellen. Helaas kunnen we niet eerder (wel voor zaterdagochtend gevraagd maarja dat is buiten kantoor uren dus dan doen ze geen bezichtigingen... ;( ) en nu ben ik zo bang voor een telefoontje dat het huis verkocht is. :=

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 13:34

Als je de woning echt heel leuk vind kan je altijd vragen aan de makelaar of je wellicht in overleg met de eigenaar even mag kijken in het weekend, dat de eigenaar zelf de deur even open doet?

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 14:25

Dit hebben we ook gevraagd, of er misschien in overleg wat mogelijk is. Makelaar zelf zou ons er over terug bellen maar heeft nog niet gebeld. Wel jammer.. want als we niks horen blijft de bezichtigingsafspraak gewoon voor maandag. Woning staat natuurlijk ook echt nog maar NET online en zullen er ook nog niet al te veel haast bij hebben. :n

((En ze hebben meer woningen te verkopen natuurlijk :+ ))

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 14:34

Oeh Pmarena, ik duim dat ze de financiering rondgebreid krijgen... zou toch heerlijk zijn als je van het hele huisgedoe af zou zijn

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 14:50

Gewoon bellen hoor Marinke, is slordig van ze als ze niet terug bellen.
Als je hier niet proactief mee om gaat dan sta je altijd achteraan :)

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 14:52

Tja, ik denk maar zo, als een eerdere bezichtiging echt niet mogelijk is, dan geld dat ook voor andere mensen die bellen en zijn jullie wel de eerste volgende die gaan kijken zeg maar.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 14:55

Dat hoop ik dan maar! :j

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 15:09

Ik kan er niet inkomen dat een verkoper geen haast heeft bij de verkoop van hun woning :P
Maar we hebben al fftjes gepbt :)

Heb inmiddels de offerte van ons voor me neus liggen, valt wel even tegen. Hebben een huis uitgezocht wat heel netjes in onze woonwensen maar ook financiële wensen past zodat we nog meer dan lekker kunnen leven.

Maar helaas moeten we toch naar de maximaal haalbare maandlast als berekend door de NHG ivm de aflossing van de restschuld ( meer als eerlijk uiteraard ! ), maar agh nu zijn we een stukje sneller van de restschuld af !

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 18:44

Er kunnen natuurlijk verschillende redenen zijn waarom er weinig haast is met verkoop van een huis. Ik heb ook eigenlijk geen haast om het te verkopen... Als er iemand komt die er nog per 1 maart in wil regel ik wel wat, maar dan moet ik wel even slikken geloof ik :+ . Vandaag een stuk minder views maar het huis staat natuurlijk niet meer voor de eerste dag online.

Voor de verkopers; hoeveel views per dag hebben jullie zo'n beetje?

EkmiC

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 20:15

Hier staat het zo'n 3 maanden te koop nu en hebben nu gemiddeld zo'n 20-30 views per dag. Ene dag veel minder, andere dag ineens 50... Dit zijn wel de views op funda. Op de eigen site van de makelaar misschien 1-2 views per week.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 20:40

Wij hebben dagen gehad waar we 150+ vieuws hadden :=

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 20:57

Oke! Erg verschillend. Vandaag 140 x en gisteren bijna 500 x. Woensdag de eerste bezichtiging. Jullie al veel mensen langs gehad?

EkmiC

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 21:21

Hier nog geen bezichtiging gehad. Staan teveel appartementen te koop hier in de stad... maar we sparen rustig verder. We hebben ook geen haast maar zou graag toch wel over maximaal een jaar iets anders willen.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 08:51

T leek eerst allemaal zo ver weg en nu krijgen we over 5 weken de sleutel. We houden ons huurhuis nog even aan, dus buitenom spullen kopen (behang, keuken, vloer etc.) Kunnen we nu nog niet veel doen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 09:42

Hier na jaren te koop staan meestal tussen de 0 en 15 views per dag.

Bij meer dan 20-30 een paar dagen achter elkaar zat er een bezichtiging aan te komen _O-

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 17:34

Owwww pmarena wat superfijn dat er een voorzichtige koper is *\o/* Ik duim heel hard voor jullie mee dat het rond komt, mag wel na al die jaren en het werk wat jullie er in gestoken hebben.

Anouk ook steeds meer positieve geluiden, fijn!

Spannend Marinke, hopelijk kunnen jullie iig gaan kijken.

Hier loopt er nog steeds iets niet helemaal goed, oude hypotheekverstrekker wil nog steeds iedere maand geld afschrijven voor de spaarhypotheek die in principe vanaf oktober is overgegaan in de nieuwe hypotheek. Adviseur heeft er al eens achteraan gebeld maar nieuwe verstrekker moet dat regelen en blijkbaar heeft dat niet zoveel haast... Heb inmiddels de incasso geblokkeerd, wil best elke maand betalen maar geen idee hoe en of dat geld dan terecht komt in de nieuwe hypotheek dus dan stort ik het er liever direct in....

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 18:17

Dank je :)

Hè dat zijn vervelende zaken zeg, als dat zo al een paar maanden aan suddert en er achteraan gegaan is zou ik zachtjes aan ook de boel blokkeren inderdaad, misschien dat ze er dan eens goed in duiken :j

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 18:33

Bah Tamara vervelend dat ze hun zaken niet op orde hebben!

Hier vanmorgen de offerte in de bus gedaan bij de hypotheekverstrekker. Maandag wordt onze bankgarantie gestort !

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 12:05

Is de spaarhypotheek ook al wel daadwerkelijk overgegaan? Ik zou heel voorzichtig zijn met storneren/blokkeren. Stel dat het spaargedeelte nog bij de eerste verstrekker staat (kan even duren, max 9 maanden bij fiscaal geruisloos voortzetten) en jij betaalt geen inleg meer, dan voldoe je niet aan de fiscale regels en ben je je vrijstelling kwijt. Zoek dit dus goed uit! Beide verstrekkers moeten dit regelen, de nieuwe vraagt de gelden op en de oude moet het rechtstreeks (dus niet via jullie!) doorstorten naar de nieuwe.

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 18:44

Gats dat klinkt niet echt lekker Berdien, maar snap niet helemaal wat je bedoelt :o Hoe bedoel je dat we dan de vrijstelling kwijt zijn? Welke vrijstelling? Deze spaarhypotheek was afgelost (fout van de notaris) en door adviseur weer hersteld. Kregen toen een naheffing dat we nog voor 5 maanden moesten betalen. Prima, dat hebben we ook gedaan. Stond ook echt zo in de brief, tm november betalen. Alleen schreven ze toen nog een keer extra af, en sindsdien weer elke maand. En vrouw aan de telefoon kon ook niet vertellen hoe of wat. Adviseur is er wel achteraan gegaan maar die zei dat het idd wel even kon duren. Geen idee of de hypotheek al overgezet is, ging er eigenlijk vanuit van wel maar geen bericht of iets van.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 18:53

Je hebt waarschijnlijk een spaarhypotheek met een rekening/verzekering die in box 1 valt. Daardoor betaal je geen belasting over de opgebouwde waarde en de uitkering. Echter moet je dan wel aan een aan tal strenge eisen voldoen, anders ben je de vrijstelling kwijt en betaal je wel belasting over de opgebouwde waarde/uitkering.

Als de waarde van de vorige spaarhypotheek dus nog niet is omgezet en nog bij verstrekker 1 staat, moet je ook nog de inleg/premie aan verstrekker 1 betalen. Als je dat niet doet voldoe je niet aan de eis dat je minimaal 15/20 jaar aaneengesloten premie/inleg hebt betaalt en dan moet je dus bovengenoemde belasting gaan betalen. Erger is nog dat je dan de rechten op zo'n vrijstelling kwijt bent, en die krijg je niet meer terug!

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 21:21

Oh dat klinkt niet zo fijn := Thanks, ik ga even mailen met de hypotheekadviseur want geen idee hoe en wat, dan moet hij nog maar wat beter z'n best gaan doen even om eea helder te krijgen!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 22:07

Ja zeker doen! Wellicht loopt het allemaal goed, maar zeker met dit soort dingen kan een keer extra checken nooit kwaad! Als ik ergens mee kan helpen moet je even een gil geven, dan kijk ik met je mee! :)