[Centraal]Bokkers op de woningmarkt!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

berthe

Re: [HK]Bokkers op de woningmarkt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 13:36

Yv_ Al weer aan het klussen nu het weer slechter weer is?

Doom gefeliciteerd, strak huis!

Wolken Dat lijkt me prettig om te horen, dat een bouwkundige van een huis uit 1918 zegt dat het een koopje is!

Themba Dat is vervelend ! (zacht uitgedrukt) Ik hoop voor je dat het goed komt!

Wij hebben vrijdag vijf huizen bekeken. Eerste vier vielen af, dus al onze hoop gevestigd op de laatste (die bij voorbaat al onze sterke voorkeur had). Dat huis helemaal bekeken, heel grondig, eega is zelfs met een zaklantaarn de kruipruimte in geweest. Hebben we de hele rondleiding gehad, overhandigt de makelaar de brochure en zegt: "Wat ik nog wel even moet melden, is dat er al een bod is uitgebracht en ik geloof dat er ook al over onderhandeld wordt, maar u mag natuurlijk altijd een bod uitbrengen". Wij stonden helemaal met de mond vol tanden, hebben ook niets meer gevraagd. Vlak daarna rijd je dan weg, best een beetje verslagen. En dan is het ook nog 17.00 u. geweest en staat het pinksterweekend voor de deur. Dus tot dinsdag kan je helemaal niets. Dinsdagochtend direct met onze makelaar gebeld (die ook de aankoop -op provisiebasis- gaat doen) Afgesproken dat ik zelf eerst even met het kantoor zou bellen om te vertellen dat we de gang van zaken heel onprettig vonden. Ik bellen, receptioniste: maar u heeft wel belangstelling voor het huis? Ik: dat hadden we wel gehad ja. Zij: de makelaar belt u vandaag terug. Aan het eind van de dag nog geen telefoon. Ik weer met onze eigen makelaar gebeld. Afgesproken dat ik volgende ochtend zou bellen, ongenoegen uitspreken en zeggen dat onze eigen makelaar het zou overnemen. Ik bellen, receptioniste zegt: makelaar is om half elf weer op kantoor. Toen vertelde ze ook dat dit een assistent makelaar is, dat eigenlijk iemand anders dit pand 'doet', maar die was al een paar weken ziek. Ik onze makelaar bellen, met mededeling dat hij vanaf half elf kon bellen. Elf uur belt onze makelaar: assistent makelaar was nog niet aanwezig. 's Middags krijgt onze makelaar de eigenaar van het kantoor aan de lijn. Die maakt excuses voor de gang van zaken. Er wordt inderdaad op dit moment onderhandeld dus we kunnen geen bod uitbrengen. Maar: biedende partij zit aan de grens van wat ze kunnen financieren (mag zo'n makelaar dat eigenlijk wel vertellen?) dus wellicht komen de partijen niet bij elkaar. Onze makelaar heeft aangegeven dat wij serieus belangstelling hebben en snel kunnen aanvaarden, maar dat hij pas wil bieden als de onderhandelingen met de andere partij zijn vast gelopen. Nooit gedacht dat ik nog eens zou hopen dat iemand een huis niet gefinancierd zou krijgen..........

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 13:37

Dat is wel heel vervelend Themba, ik duim iig mee! Wanneer weet je meer?

Themba

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 13:50

Hoop vandaag de officiële bkr binnen te krijgen! Hypotheker heeft er 1 gevonden die niet gelijk nee zegt! Nadeel wel zonder nhg! Dus even goed inlezen wat het allemaal inhoud! Ben niet bang voordat huis over aantal jaar met verlies word verkocht aangezien we het flink onder waarde kopen! Maar even afwachten allemaal heb der buikpijn van! Vriendlief zit ook nog eens in het buitenland dus sta er u ook even alleen voor met dingen regelen! Heel irritant aangezien hij een verklaring moet schrijven met handtekening!

Ben der vandaag ook helemaal klaar mee!!

Wolken

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 14:58

Wat zonde Themba. NHG heeft neit alleen invloed op het opvangen van verlies bij verkoop, maar het scheelt ook nog eens aanzienlijk op je hypotheekrente! Even goed overleggen met de adviseur en je vriend en goed uit laten rekenen hoeveel het je in de loop van de jaren gaat kosten mocht je het zonder NHG moeten doen.

berthe, wat raar dat de verkopende makelaar de bankrekening van de kopende partij kent.. Ik heb ook continue gezegd dat ik niet meer kon lenen via de bank, maar de verkopende makelaar wist niet dat ik nog een redelijke grote buffer had bij mijn ouders... Ik zal voor je duimen!

Ik ben zelf nu druk bezig met het regelen van een hypotheek. Bij het bouwtechnisch onderzoek heeft de meneer de schuur ( oud vakantiewoningtje) aangemerkt als woning waar nog 50.000 direct aan verbouwd moet worden. Maar er zit geen vergunning op en zal ook zeker de komende jaren niks aan gedaan worden. Helaas mag je, als je ene hypotheek onder NHG neemt, geen huis kopen waaraan meer dan 10% verbouwd moet worden een volledige hypotheek nemen, maar storten ze het bedrag dat verbouwd moet worden volgens offertes van officiele bedrijven in een bouwdepot. Als het zo is zoals het bouwtechnisch onderzoek betekend dat dat ik een gat van € 50.000 in mijn financering heb en alles wat ik in de woning wil aanpassen ook nog eens door werklui moet laten doen ivm bonnetjes e.d. terwijl mijn familie echt superhandig is en mijn broer electricien. Nu dus laten taxeren door een taxateur met uitleg dat ze het voormalig vakantiehuisje ook echt aanmerken als schuur ipv woning, hetgeen het nu ook voor wordt gebruikt. Dan hoeft er alleen een nieuw dak op en blijf ik onder de 10%. Wat een bereklus om allemaal te regelen!

berthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 15:12

Themba, moeilijke overwegingen lijken me dat te worden. NHG heeft idd wel veel voordelen. En dan ook nog alles alleen moeten beslissen!

Wolken, wat een ingewikkelde regelingen ook allemaal! Eigenlijk betekent dat dat je als starter geen opknapper kan kopen om zelf op te knappen? Of geldt die regel ook als je wel overwaarde inbrengt? In het laatste geval zouden wij zelf ook een probleem hebben (als het huis waar ik het over had toch mocht doorgaan)

Wolken

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 15:59

Het is iig de vaste regel van de NHG. Als starter kan je dan idd geen opknapper kopen. Ik ga een redelijk deel lenen via mijn ouders wat ik wilde gebruiken voor de verbouwing, maar daar gaat de NHG niet helemaal mee akkoord. In het slechtste geval moet ik € 30.000 euro meer lenen van mijn ouders dan ik zou willen en zal mijn hypotheekbedrag € 30.000 minder zijn, terwijl ik zo min mogelijk bij mijn ouders wil lenen... Ik heb net een afspaak gemaakt met een taxateur ( € 475 ) voor een IWWn taxatie. Hopelijk komen de noodzakelijke verbouwingskosten niet boven de € 200.000. Duur geintje toch, zo een huis kopen. Hypotheek regelen: € 2.500, Bouwkundig onderzoek € 300, Taxateur € 475, notaris € 1300. En dan heb je nog niet eens een huis!
Laatst bijgewerkt door Wolken op 31-05-12 16:02, in het totaal 1 keer bewerkt

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 16:01

Kan iemand me kort uitleggen wat die NHG precies is en wat het inhoud? Klinkt ingewikkeld is ieder geval.

Wolken

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 16:04

Nationale Hypotheek Garantie. In het kort houdt het in dat als je aan een aantal voorwaarden voldoet je in geval van nood je huis moet verkopen niet blijft zitten met een restschuld. Deze stichting neemt dan de onderwaarde over van je. Omdat dit een extra zekerheid is aan de bank, die krijgt immers zijn geld, krijg je een aanzienlijk lagere rente. NHG kan je afsluiten bij je hypotheek kost je 1malig iets van € 1200.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 16:14

nhg heeft ook eigen website.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 17:03

Jeutje, is dat € 1200 tegenwoordig? Toen ik mijn 1e huis kocht was het € 750, dat was in 2007/2008 geloof ik?

Themba

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 17:13

Maar je moet aan kunnen tonen dat je restschuld of je mogelijke betalingsachterstanden niet door jouw zijn ontstaan!! Zitten nog heel wat regels aan vast voor ze jouw restschuld overnemen!!

Met verschil in rentenier tussen de 0,2 en de 0,5 procent! Opzich nog te overzien!!
Het ziet er allemaal redelijk rooskleurig uit!! Omdat we ver onze top hypotheek zitten en een goede sterke verklaring hebben voor de bkr notering!! Maar durf pas te juichen als ik de sleutels in mijn handen heb!!

berthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 17:23

Themba, lijkt positief !

Kreeg net telefoontje van onze makelaar. "Ze" (=verkopende makelaar) zijn weer vrij met het huis. Nu snel een lijstje met tijden maken waarop wij volgende week kunnen kijken en naar onze makelaar mailen.

Wolken

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 17:47

0,2 en 0,5 is toch echt best wel veel als je het in geld uitdrukt hoor.

Spannend Berthe! Met de verkopende makelaar afgesproken dat jullie nu even "voorrang" hebben?

Cindyrella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 11:38

Joepie... A.s dinsdag de eerste bezichtiging voor mijn appartement! Spannend hoor!
Maandag nog maar ff goed opruimen, stofzuigen, ramen open e.d.

Jullie nog meer tips?? Woon al ruim een half jaar bij mijn vriend & mijn schoonvader op de boerderij,, dus woon niet meer in het appartement, maar het is nogwel volledig gemeubileerd e.d.

Wolken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 13:03

Spannend! Hoe lang staat het nu te koop?

Wat mij positief bijgebleven is, was een verse bos bloemen op tafel. Maar het zal van iedereen anders zijn.

Cindyrella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 13:19

Staat nu net 2 weekjes te koop! Dus das best wel rap!

Bloemen wist ik inderdaad, stukje appeltaart in de oven, voor huiselijk & zoete geur! Maar werkt dat ook, als degene die komt kijken mannelijk is?

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 13:21

Appeltaart moet je echt niet doen..... is een leuk fabeltje, maar als mensen er niet van houden (zoals ik bijv. dus niet enkel mannen) is het wel echt pech. Gewoon alles lekker schoon en fris.

Cindyrella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 13:57

Thanks voor de tip! :) Zo had ik er niet over nagedacht!

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 14:15

@Themba: succes!

@Berthe: pffff, ik ben benieuwd!

@Cindyrella: ik zou echt moeten lachen als ik zou constateren dat er "heel toevallig appeltaart gebakken wordt :D ".
Idd zorgen dat alles heel goed opgeruimd en schoon is, succes iig!

Hier bezig met het inrichten van de zadelkamer en dakkapel nummer drie, voor onze eigen slaapkamer *\o/* , wordt momenteel gemaakt. Verder nu even iets rustiger, zijn we ook wel aan toe, langzaam een beetje leren genieten van hetgeen al allemaal aangepakt is.

berthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 14:19

Cindyrella, je appartement is leuk ! Helemaal niet flat-achtig. En ik vind je tekst op de website ook heel prettig. Goed idee trouwens van die makelaar. Ik zette sommige deuren ook open, voor een ruimtelijk effect maar moet je wel even selectief in zijn, deur naar de bijkeuken zette ik bijv. niet open.

Schoon is al heel wat, trouwens. In een van de huizen die wij vrijdag bekeken hebben, lagen honderden insecten dood op de vloer. (zegt de makelaar, terwijl we met de voeten in de insecten staan: hier heeft een oude mevrouw gewoond, zij is overleden. Zegt mijn partner: ze is toch hopelijk wel begraven? zegt de makelaar: dat weet ik niet. Altijd ingewikkeld als je een grap moet uitleggen, makelaar dacht: ik weet niet of ze begraven is of gecremeerd :) )

We gaan maandagmorgen om 8.45 u. voor de tweede bezichtiging. Aankoopmakelaar mee. Enthousiasme nog een beetje temperen maar we hebben allebei heel veel zin in dit huis.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 14:21

@Berthe: oh, geweldig die opmerking van je man :') :') :') _O- .

Cindyrella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 14:32

Hahaha Berthe.... Die opmerking van je man! Te grappig! En dan die makelaar er nog serieus op in gaan ook! :D

Thanks voor het compliment en de tips!
Moet overigens nog iets verzinnen voor mijn banken, witte bank is heel besmettelijk en.dus echt niet meer mooi. Ooit eens met zo'n vlekkenverwijder spulletje op bezig geweest, daar is het alleen maar slechter door geworden! Dat wordt grand foulard o.i.d achtigs!

Avaluna: zadelkamer, dakkapel, uitrusten & genieten van hetgeen gedaan is... zonder helemaal terug te lezen, zijn jullie een boerderij aan het opknappen o.i.d? Leuk.... maar veel werk?! Maargoed, als ik het zo hoor hebben jullie straks wel een paradijsje!!

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 14:53

@Cindyrella: idd een boerderij :D.

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 22:03

Spannend Cindyrella! Zou wat zijn in deze tijd dat het zo snel verkocht raakt :)

Ik ben vandaag weer in ons-bijna-huisje geweest (overdracht is eind deze maand) om de keuken op te laten meten. Ik was er al een half uur eerder dan ik had afgesproken met de man voor de keuken, heb dus gelijk alle post gesorteerd. Vorige bewoners zijn er duidelijk al even uit, ik vond zelfs kerstkaarten :')
Het ergste is dat ik me gruwelijk erger aan de tuin en hoe verwaarloosd het er uit ziet. Maar ik mag er nog niet aan en het heeft ook geen grote prioriteit als we de sleutel hebben :( :P Heb al helemaal in mijn hoofd wat er uit moet en wat er in mag blijven staan (fruitboompje mag blijven, heb alleen geen idee wat het is :D )
Hoe is het opmeten bij jullie eigenlijk precies gedaan, hebben ze echt heel precies alles gemeten van boven tot onder (zoals bij de badkamer van mijn ouders voor een op maat gemaakte douchedeur) of globaal de meetlat van muur tot muur om een indicatie van lengte te krijgen?

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 22:39

Cindyrella schreef:
Joepie... A.s dinsdag de eerste bezichtiging voor mijn appartement! Spannend hoor!
Maandag nog maar ff goed opruimen, stofzuigen, ramen open e.d.

Jullie nog meer tips?? Woon al ruim een half jaar bij mijn vriend & mijn schoonvader op de boerderij,, dus woon niet meer in het appartement, maar het is nogwel volledig gemeubileerd e.d.

Wat bij mij heeft geholpen (denk ik...) is vlak voordat de mensen kwamen een bakje koffie (senseo, maar ok) zetten.
En als alles nog schoon is, vlak ervoor een sponsje met lekker schoonmaakmiddel (in mijn geval Marseille-geur) uitknijpen in de wasbak, dan is het net of de badkamer, keuken, wc nét schoongemaakt is.