Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 00:19

Ik heb in oktober 6 m3 gas verbruikt en 100 kWh. Ik ben heel blij met mijn energiezuinige appartement.

Faelynn, wat leuk ! Hoe kom je aan zoiets? Via het uitzendbureau of heb je kennissen in die business?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 00:22

Mijn energie verbruik overzicht van vorig jaar en dit jaar in een grafiek. Vooral gas zie je enorm verschil, vorige winter hebben we volledig op hout verwarmd, en in de badkamers met elektrische vloerverwarming. We hebben dit jaar (veel) meer met de elektrische auto gereden omdat mijn man weer 2x per week naar kantoor gaat.
Afbeelding

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 02:43

Wij zitten qua stroom tussen de 600 en 700 kWh maandelijks. :o
Groot deel komt van gereedschap wat veel gebruikt wordt, maar ook een fiks aandeel van de vijverpompen.
Eind september hebben we ook stappen ondernomen, onder andere tijdklokken op de vijverpompen dat die ipv 24/7 nog maar 12/7 draaien. In huis was alle verlichting halogeen, dat ook omgezet naar led. Ben aan het wachten op het oktober overzicht wat dit nu uit maakt.
Overigens hebben we bijna alles ook gemeten op verbruik en kwamen we niet zo hoog uit, 150 kWh kunnen we niet echt vinden. Lijkt me sterk dat de verlichting zoveel verbruikt. Maar dat hebben we toen niet kunnen meten, en nog een paar dingetjes niet.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 07:38

Misschien dat je slimme meter het niet goed doet als je die hebt? Daar schijnen nogal eens problemen mee te zijn. Ik wil de mijne in zelf nog een keer testen, als ik het niet vergeet :+

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 09:33

Oh handig als ze niet goed blijken te werken :=

Mooi verschil prairy!
Wij wonen hier idd pas 4 jaar.

Maar we kunnen het ouderlijk huis van mijn vriend overnemen. En dat zouden we toch wel graag willen.

De vraag is alleen een beetje of we alle vergunningen rond krijgen en wanneer alles gaat gebeuren.
Dat kan begin volgend jaar zijn maar kan bij wijze van ook nog meer dan een jaar duren.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 10:36

Naar de slimme meter hebben we ook gekeken, maar voor we die hadden was het verbruik al hoog.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 10:55

Ik schrok ook best van mijn verbruik in oktober... Ik snap er sowieso niet zoveel van. In augustus was mijn verbruik +/- 90 kWh, en in september ook. Terwijl ik in september de halve maand niet thuis ben geweest ivm vakantie. In oktober heb ik ineens een verbruik van 150kWh :wow: .

Terwijl ik ook in oktober een week niet thuis ben geweest... Dus waar dat verbruik dan vandaan komt...

Ik sta nog quitte met de teruglevering en verbruik gelukkig, en met de tegemoetkoming denk ik dat ik zeker niet mag klagen, maar toch..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 11:38

Ik bespaar de laatste dagen door mijn telefoon op te laden op het werk ipv thuis :') Iets met elk beetje helpt.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 12:11

Ik zag de vacature voorbij komen. Minimaal MBO werk en denk niveau.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 12:17

Fitzroy schreef:
Ik heb in oktober 6 m3 gas verbruikt en 100 kWh. Ik ben heel blij met mijn energiezuinige appartement.

Faelynn, wat leuk ! Hoe kom je aan zoiets? Via het uitzendbureau of heb je kennissen in die business?

Facebook advertentie van het bedrijf :')

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 12:40

Saul schreef:
Ik kreeg in het andere topic bijna heel bokt over me heen ivm ons belachelijk hoge stroom verbruik.

Maar we zijn goed bezig :j
We letten echt heel goed op nu (al kan het nog beter want we zitten nog steeds vrij hoog qua stroom)

We zaten afgelopen maand op 393kw en dan is er veel geklust. Dus zaagtafel, bouwstofzuiger en andere machines veel gebruikt.
De lamp in de stal is nu langer aan omdat de paarden niet meer buiten kunnen blijven ivm de wolven .. en ik ze niet van 17 uur tot 8 uur in het donker wil hebben staan.

verder moeten we even kijken waar het hoge verbruik vandaan komt. Want naar ons idee hebben we echt niet gek gedaan en juist super opgelet.

Maar van de zomer zaten we een stuk hoger. Toen stoomde we nog hooi voor de paarden (al vrees ik dat dat toch weer gaat moeten ..).
Sproeide deze asociale de wei ..

Hadden we regelmatig de airco aan en keken we nergens naar :oo.

Nu dus een stuk bewuster.
Ook met gas.
Deze maand zaten we op 10m3. Dat is best netjes toch?

Als we dit zo volhouden kunnen we toch aardig besparen op de maandelijkse kosten :j.

Jullie zitten wel hoog inderdaad met verbruik stroom.
Als ik vergelijk met ons.
Wij zitten gemiddeld rond de 20pKW.
Dan hebben wij nog wel 3 tropische aquariums.
2 vijvers.
We hebben geen droger en vaatwasser.
Wasmachine draait 3 keer per week.
2 vriezers.
1 koelkast.
Stofzuig om de dag.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 12:56

Ik heb geen idee hoe wij zo hoog zitten.
We hebben wel een oude koelkast en oude oven.

Wel een droger die 1a 2x per week draait. Wasmachine wel bijna dagelijks.

Verder werkt mijn partner thuis. Dus laptop ed altijd aan.
Ik stofzuig iedere dag soms zelfs 2x en dat is echt nodig.
De lamp in de stal is nu savonds langer aan.
Binnen hebben we led.
Een vrieskist van 2 jaar oud.

Ik kook iedere dag op inductie.
Waterkoker paar keer per dag.

Een oude vaatwasser die ook iedere dag draait.
De tv staat hooguit 3 uur per dag aan.
Wel een babyfoon die de hele nacht aan staat.
Vriend laad zijn telefoon dagelijks op, ik om de dag.

Ik stoom geen hooi meer voor de paarden.

Het enige extra is het gereedschap van mijn partner iedere zaterdag.

Ik weet het echt niet ..

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 13:04

Ik kan, als je een slimme meter hebt, echt die home wizard aanraden, met zon energy meter. Je krijgt er echt veel inzicht door en kunt ook bijv instellen dat iets in de nacht of wanneer dan ook uit moet moet staan of juist aan.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 13:44

Wij hebben best veel apparaten die altijd stroom verbruiken. 2 koelkasten en 2 diepvriezers bijvoorbeeld. Dan 2 vijverpompen, en 2 keer vloerverwarming. Voor de vloerverwarming hebben we ook maatregelen genomen dat hij niet constant pompt zonder dat de verwarming aan staat.
Droger draait 3 keer per week, soms 4 keer. Evenzoveel keer draait de wasmachine. Wel werkt er altijd iemand vanaf thuis, maar dat maakt niet heel veel uit. Voor Corona zaten we ook heel hoog.
In september zijn we 3 weken weg geweest en zaten we op 450 kwh, vorig jaar ook 3 weken niet thuis en op 512 kwh. In juli zijn we dus volledig thuis geweest met een verbruik van 655 kwh.
Ik zit echt te wachten op het rapport van oktober. De vijverpompen nog maar de helft laten draaien zou bijna 100 kwh moeten schelen. Dan de verlichting, vloerverwarming, het moet toch zichtbaar te zien zijn.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 13:58

Zit die pomp op je filter? Gaan je bacteriën niet dood zonder zuurstof als je pomp niet aanstaat?

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-22 14:31

Hier geen verstand van aquaria Y;(
Ook niet zoveel verstand van gas - inductie verschil qua kosten. Iemand enig idee wat je bespaart als je overstapt van gas op inductie?

**edit**
Heb het al gevonden. Nou is ook niet wereldschokkend eigenlijk :+
https://www.coolblue.nl/advies/verbruik-kookplaat.html
Hier staan uiteraard oude prijzen in maar dan nog... iets van 35 m3 gas besparen is eigenlijk ook niet echt de moeite. Leuk meegenomen als je toch gaat veranderen in je keuken maar anders...

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 14:47

Financiële tegenvaller, ik moet een kroon...

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 15:00

Saul schreef:
Ik heb geen idee hoe wij zo hoog zitten.
We hebben wel een oude koelkast en oude oven.

Wel een droger die 1a 2x per week draait. Wasmachine wel bijna dagelijks.

Verder werkt mijn partner thuis. Dus laptop ed altijd aan.
Ik stofzuig iedere dag soms zelfs 2x en dat is echt nodig.
De lamp in de stal is nu savonds langer aan.
Binnen hebben we led.
Een vrieskist van 2 jaar oud.

Ik kook iedere dag op inductie.
Waterkoker paar keer per dag.

Een oude vaatwasser die ook iedere dag draait.
De tv staat hooguit 3 uur per dag aan.
Wel een babyfoon die de hele nacht aan staat.
Vriend laad zijn telefoon dagelijks op, ik om de dag.

Ik stoom geen hooi meer voor de paarden.

Het enige extra is het gereedschap van mijn partner iedere zaterdag.

Ik weet het echt niet ..

ik vermoed dat je oude koelkast, oven en wasmachine de boosdoeners zijn.
Oude koelkasten staan er bekend om dat het stroomslurpers zijn.

Hier zie ik de meter echt gaan draaien bij wijze van...als ik de oven aan zet, die zal nu 5 jaar oud zijn, dus niet eens oud, maar een stroomvreter.
Hetzelfde bij de wasmachine, terwijl die pas twee jaar oud is, en een "energiezuinige".

Als ik die apparaten niet aanheb blijven we ruim onder de 10 Kwh per dag, verwarmen met de airco inbegrepen. Gaan we overheen als de oven of wasmachine aan zijn geweest.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 15:05

Onze koelkast van 25+ jaar oud verbruikt minder dan de Amerikaanse koelkast van 3 jaar oud. :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 15:25

Zijn er opties om bijvoorbeeld de laptop op batterij te gebruiken ipv constant aan de stroom, en pas opladen indien nodig? Powerbank gebruiken tussendoor? Mobiel/powerbank opladen in de auto via de stekker als je onderweg bent? babyfoon op batterij een optie? Oude ijskisten, koelkasten en ovens kunnen volgend mij echt wel stroomvreters zijn. Diepvries is meest zuinig als hij goed vol zit, koelkast ook. Droogkast proberen wij minder te gebruiken en meer te drogen aan een wasrek. Ook kledij zijn we bewust mee. Bijvoorbeeld geen 20 verschillende kleuren per week en stoffen, maar beetje alles in lijn en wat kan 2x dragen. Een rijbroek trek ik gerust 4x/week aan. Een spijkerbroek ook 2x naar werk.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 16:07

Neonlight schreef:
Onze koelkast van 25+ jaar oud verbruikt minder dan de Amerikaanse koelkast van 3 jaar oud. :=

Dan is die van jou echt de uitzondering op de regel denk ik, meestal is dat echt niet het geval.
Onze Amerikaanse koel/vries-kast heeft een verbruik van meen ik 228 Kwh per jaar.
Na onze verhuizing indertijd de meest energiezuinige die ik kon vinden :D

Laptop gebruik ik hier ook ivm thuiswerk, opladen en dan van de lader af inderdaad.
Zal zuiniger zijn dan een vaste pc.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-22 16:46

Vier jaar terug bij verhuizing nieuwe apparatuur gekocht van wasmachine t/m koelkast. En dat maakte echt wel heel veel uit in het stroomverbruik. Plus geen droger en geen diepvries meer :7

Gisteren gesprek gehad met energie-adviseur. Mijn huis zal bij het nieuwe meten van energielabel stijgen van E... naar D, wellicht zelfs C :D kijk dat is goed nieuws. Blijkbaar verbruik ik per m2 niet eens echt veel fossiele energie. Daar wordt oa bij de nieuwe methode die vanaf 2021 wordt gehanteerd naar gekeken.
Ben daar erg blij om / cq geeft me een gerust gevoel. Want ik had zoiets van als ik mijn huis volgend jaar wil verkopen (wat ik van plan ben) en ik heb een huis met een E label... dat is niet zo handig.
Krijg offerte over vloerisolatie en isolatie van een muur. Ben benieuwd :$

Citaat:
Financiële tegenvaller, ik moet een kroon...

Balen. Heb je geen aanvullende verzekering die je nog kunt gebruiken?
Anders even noodvulling op laten doen, als het kan, en overhevelen naar volgend jaar?
Ik moet ook op een kies nog een kroon, maar laat het volgend jaar doen. Ben totaal door mijn aanvullende tandartsverzekering heen. Gelukkig kon het nog wel wachten. Dus dat dan maar gedaan.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 16:53

Neonlight schreef:

Inderdaad onze vrieskist is 19 jaar oud. Maar werkt prima.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 17:31

Sansevieria schreef:
Neonlight schreef:

Dan is die van jou echt de uitzondering op de regel denk ik, meestal is dat echt niet het geval.
Onze Amerikaanse koel/vries-kast heeft een verbruik van meen ik 228 Kwh per jaar.
Na onze verhuizing indertijd de meest energiezuinige die ik kon vinden :D

Laptop gebruik ik hier ook ivm thuiswerk, opladen en dan van de lader af inderdaad.
Zal zuiniger zijn dan een vaste pc.

Gegeven verbuik van de fabrikant van onze koelkast is ook veel minder als wat hij daadwerkelijk verbruikt. Wij hebben alle apparaten een tijd terug gemeten op verbruik gedurende 48 uur. En daar kwamen veel hogere cijfers uit, en kwam ie zelfs hoger uit als de oude Liebherr koelkast. Zit wel groot diepvries stuk in, de oude koelkast heeft alleen een klein bovenvakje.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 18:31

Neonlight schreef:
Eind september hebben we ook stappen ondernomen, onder andere tijdklokken op de vijverpompen dat die ipv 24/7 nog maar 12/7 draaien. .

Oeh dit zou ik je echt afraden. Een vijverpomp mag max 2 uur achter elkaar uitstaan. Wanneer hij langer uitstaat dan sterven alle goede bacteriën af die in het filter zitten en die kan vervolgens giftige stoffen afgeven.
+ In de winter hele grote kans dat je filter bevriest of kapot vriest wanneer het stil staat.