Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Saul schreef:Ik kreeg in het andere topic bijna heel bokt over me heen ivm ons belachelijk hoge stroom verbruik.
Maar we zijn goed bezig![]()
We letten echt heel goed op nu (al kan het nog beter want we zitten nog steeds vrij hoog qua stroom)
We zaten afgelopen maand op 393kw en dan is er veel geklust. Dus zaagtafel, bouwstofzuiger en andere machines veel gebruikt.
De lamp in de stal is nu langer aan omdat de paarden niet meer buiten kunnen blijven ivm de wolven .. en ik ze niet van 17 uur tot 8 uur in het donker wil hebben staan.
verder moeten we even kijken waar het hoge verbruik vandaan komt. Want naar ons idee hebben we echt niet gek gedaan en juist super opgelet.
Maar van de zomer zaten we een stuk hoger. Toen stoomde we nog hooi voor de paarden (al vrees ik dat dat toch weer gaat moeten ..).
Sproeide deze asociale de wei ..
Hadden we regelmatig de airco aan en keken we nergens naar.
Nu dus een stuk bewuster.
Ook met gas.
Deze maand zaten we op 10m3. Dat is best netjes toch?
Als we dit zo volhouden kunnen we toch aardig besparen op de maandelijkse kosten.
Saul schreef:Ik heb geen idee hoe wij zo hoog zitten.
We hebben wel een oude koelkast en oude oven.
Wel een droger die 1a 2x per week draait. Wasmachine wel bijna dagelijks.
Verder werkt mijn partner thuis. Dus laptop ed altijd aan.
Ik stofzuig iedere dag soms zelfs 2x en dat is echt nodig.
De lamp in de stal is nu savonds langer aan.
Binnen hebben we led.
Een vrieskist van 2 jaar oud.
Ik kook iedere dag op inductie.
Waterkoker paar keer per dag.
Een oude vaatwasser die ook iedere dag draait.
De tv staat hooguit 3 uur per dag aan.
Wel een babyfoon die de hele nacht aan staat.
Vriend laad zijn telefoon dagelijks op, ik om de dag.
Ik stoom geen hooi meer voor de paarden.
Het enige extra is het gereedschap van mijn partner iedere zaterdag.
Ik weet het echt niet ..
Neonlight schreef:Onze koelkast van 25+ jaar oud verbruikt minder dan de Amerikaanse koelkast van 3 jaar oud.
Citaat:Financiële tegenvaller, ik moet een kroon...
Sansevieria schreef:Neonlight schreef:Onze koelkast van 25+ jaar oud verbruikt minder dan de Amerikaanse koelkast van 3 jaar oud.
Dan is die van jou echt de uitzondering op de regel denk ik, meestal is dat echt niet het geval.
Onze Amerikaanse koel/vries-kast heeft een verbruik van meen ik 228 Kwh per jaar.
Na onze verhuizing indertijd de meest energiezuinige die ik kon vinden
Laptop gebruik ik hier ook ivm thuiswerk, opladen en dan van de lader af inderdaad.
Zal zuiniger zijn dan een vaste pc.
Neonlight schreef:Eind september hebben we ook stappen ondernomen, onder andere tijdklokken op de vijverpompen dat die ipv 24/7 nog maar 12/7 draaien. .