[Centraal]Bokkers op de woningmarkt!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wolken

Re: [HK]Bokkers op de woningmarkt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 13:53

Een hypotheekverstrekker wilt er nog wel eens om vragen bij een ouder huis. Logisch eigenlijk, anders lopen ze het risico een hypotheek te verstrekken op een huis wat er op het oog keurig uitziet maar een nieuwe fundering nodig heeft. Dan is het huis een heel stuk minder waard. Een taxateur ziet dit namelijk niet.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 15:23

Inderdaad. Wij voeren nooit bouwtechnische keuringen uit op woningen, maar dit heeft tevens als risico dat mocht er na oplevering een (groot) mankement aan het licht komen zoals bijvoorbeeld een rotte fundering, asbestplaten, houtrot e.d. Dat je deze kosten nergens kunt verhalen, gezien je eigen plicht tot onderzoek. Een verkopende partij heeft welliswaar de meldingsplicht dergelijke gebreken kenbaar te maken gedurende de verkoopsprocedure. Echter kunnen er ook zaken spelen waarvan de verkopende partij eveneens niets af heeft geweten, zoals bijvoorbeeld houtrot in de ondervloer welke pas 10 jaar na hun aankoop is ontstaan. Maar dan komt dit JUIST aan het licht tijdens een bouwtechnische inspectie, en weet je van te voren precies waar je als kopende partij aan toe bent. Mochten er nadien alsnog gebreken aan het licht komen, welke aannemelijkerwijs zijn verzwegen door de verkoper, dan kun je op basis van je bouwtechnisch rapport (en dus jouw onderzoeksplicht!) vaak een schadeclaim bij hen indienen.

Wij hebben afgelopen oktober dus zo'n 'miskoop' gehad bij een '60 jaren eengezinswoning. Houtrot in de ondervloer, verkoper wist van niets waarschijnlijk en wij zelf hebben er eigenlijk niet enorm opgelet. Na oplevering braken we de vloer eruit; Het gehele fundament was volledig rot en moest volledig worden verwijdert danwel gerenoveerd. Voor een kleine eengezinswoning en alles doe-het-zelven kwamen we alsnog op het enorme bedrag van 12.500 euro uit.... Een bedrag dat de meeste particulieren niet zomaar hebben liggen, en dus vaak ten kostte gaat van je klusbudget. Zonder bouwtechnische rapport sta je dan echt met lege handen, mooi k*t.

Wolken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 16:36

Ik heb het dus om die reden ook als ontbindende factor bij het voorlopige koopcontract.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 16:46

Alleen komen dat soort dingen vaak genoeg niet naar boven in een bouwkundige keuring.
Zeker die van VEH stellen echt geen flut voor :o

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 16:48

Maakt niet uit... Als je de bouwtechnische keuring door een erkend bedrijf laat uitvoeren heb je altijd aan je onderzoeksplicht voldaan ;)

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 16:49

Pinda_Dipje schreef:
Maakt niet uit... Als je de bouwtechnische keuring door een erkend bedrijf laat uitvoeren heb je altijd aan je onderzoeksplicht voldaan ;)

Ja maar dan heb je geen reet aan je ontbindende voorwaarde ;)

Wolken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 16:49

Dat ligt er een beetje aan welke je hebt. Ik geloof dat de "keurmeesters" extern ingehuurd worden. En dan zit er idd wel een aantal rotte appels tussen. Je bent zelf ook bij de keuring als het goed is en dan ook goed de ogen en oren open houden. En heel veel vragen stellen :) .

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 16:51

True, maar ik neem aan dat als je het als ontbindende factor mee neemt in de onderhandelingen, je ook niet kiest voor een bedrijf van lik-me-versje om een rapport op te laten maken. :D

Persoonlijk zou ik als particulier dus enkel en alleen een bouwtechnische keuring op laten maken om naderhand met een papiertje te kunnen wapperen waaruit blijkt dat ik in mijn recht sta, verder niet.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 16:53

Wolken schreef:
Dat ligt er een beetje aan welke je hebt. Ik geloof dat de "keurmeesters" extern ingehuurd worden. En dan zit er idd wel een aantal rotte appels tussen. Je bent zelf ook bij de keuring als het goed is en dan ook goed de ogen en oren open houden. En heel veel vragen stellen :) .

Ja maar volgens de voorwaarden van VEH worden al veel dingen uitgesloten. Als ze bijv. niet goed onder de vloer kunnen etc. etc.
Bij veel oude huizen kan dat erg moeilijk zijn bijvoorbeeld. Als ze geen kruipruimte hebben of wat dan ook.

En tuurlijk is het goed om te voldoen aan je onderzoeksplicht, als je het niet hebt gedaan sta je erg zwak. Maar het betekent niet direct dat je dan ook je gelijk haalt.

Overigens hadden wij ook een keurmeester van VEH en die heeft bijv. dak op de dakkapel goedgekeurd. Bleek vreselijk slecht te zijn. Maar omdat nu in zijn rapport stond dat het goed was zijn we nog veel verder van huis met de verkoper :')

Wolken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 16:54

Oef, dat is zuur!

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 23:08

En helaas kan je dat dan niet verhalen op de keurder...
Wij hebben het huis ook laten keuren door VEH, en ik had het idee dat onze keurder wel goed was. We moeten natuurlijk nog veel doen en kunnen dus nog van alles tegen komen, maar hij had goede tips voor verbetering van de woning mbt bijvoorbeeld de doorluchting (die nu slecht is, gevolg veel condens en daardoor waterschade op behang etc).

berthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 07:15

Wij hebben, toen we ons huis te koop zetten, zelf een bouwkundig rapport op laten stellen door een bouwkundige met een eenmansbedrijf, waarvan we goede berichten hadden gehoord. Ons huis ( nog wel) is oud en wij wilden het risico niet lopen dat er na de verkoop nog problemen bleken te zijn (als kopende partij bouwkundig rapport liet opstellen) . Mijn schoonouders hadden aantal jaren geleden hun huis verkocht op voorwaarde bouwkundige keuring. Toen bleek er beginnende zwam onder de vloer te zitten. Toen haakten de kopers af.

Gisteren heeft koper voorlopig koopcontract getekend. Nu nog 3 werkdagen bedenktijd afwachten.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 07:21

Zo dan, van stilte naar ineens een heleboel gepraat ;).

Is het ook niet zo dat een huis ouder dan (pak 'm beet 50 jaar??) gekeurd móét worden?
Ik heb het bij mijn huis ook laten doen, maarja, was ook niet meer dan logisch met die doorgezakte vloer :+.

Verbouwing staat hier nu een klein beetje stil. Vorig weekend begonnen aan het opmetselen van de muurtjes van de badkamer, maar daarna is het ineens zulk lekker weer geworden, dat ik de tuin maar even onder handen heb genomen, daar 's middags van geniet en 's avonds lekker aan het motorrijden ben. Genieten mag ook best he, af en toe :P. Had een supergaaf plantje gekocht voor op de tuintafel, maar die deed het niet zo best meer. Blijkt dus dat-ie in de zon moet ipv de schaduw, dus heb de tuinset maar aan de andere kant gezet :).

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 09:50

Lekker Yv, ook belangrijk inderdaad, goed dat je dat doet +:)+

Ik ben daar niet zo goed in, wil het liever af hebben zodat ik klaar ben en dàn kan gaan genieten...maar vraag me zachtjes aan wel af of dat moment ooit komt :+

Wat betreft die bouwtechnische keuring: ik wilde die graag omdat je dan toch wat dingetjes hoort en inderdaad aan je onderzoeksplicht voldoet. Maar hoe goed de keurder ook is...hij heeft ook geen röntgen-ogen natuurlijk en aangezien je geen planken of plafondplaten uit iemand huis gaat slopen om het skelet of de ondervloer van het huis beter te kunnen zien....kun je nog best wat missen natuurlijk :=

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 14:32

Wolken: Gefeliciteerd en de aanhouder wint!

Manzano: Grappig appartement wel. Ik vind alleen de meubels niet passen in zo'n huis. Kan er even de vinger niet opleggen waarom niet. :o

Stybba schreef:
@ rowo: ik verwacht niet dat het verder een probleem is, maar wachten duurt zo alng :P

@ manzano: ik ben misschien woonhuizen gewend dan, ik weet niet beter dan dat de keuken uitkomt in de woonkamer... Bij mijn ouders loop je de hal binnen, vervolgens de keuken en dan de woonkamer. Zowel vanuit de keuken als de woonkamer kan je weer naar buiten (verder geen deuren). Bij mijn weten is dit een vrij standaard iets voor huizen. Hoewel je idd ook nog de constructie hebt dat je via de hal de keuken en de woonkamer in kan en dan vaak ook nog van woonkamer naar keuken. Ik vind het ook praktischer dat je maar 1 deur door hoeft ipv 2 als je met eten gaat lopen sjouwen :P

Goed nieuws saskiaatje, hopelijk loopt alles goed!

Ik weet niet beters, dan dat je via de bijkeuken in de keuken komt. Ook heel onpraktisch als je buiten wil eten. :j Op de tekening staan nu terrasdeuren van de keuken naar het terras. En vanuit de bijkeuken (aan de andere kant) kan je dan toch ook de keuken weer in. Via de keuken kan je naar de woonkamer, maar dat kan dan ook vanuit de hal. Ik baalde van de deuren in onze vorige keuken. Ik kon door de indeling in de keuken de tafel niet dusdanig neerzetten, dat je er makkelijk omheen kon. Dan stootte je je tegen de vensterbank, of de deur kwam tegen de stoel. Dus vandaar dat ik nu een huis wil, waarvan de deuren niet de keuken in gaan, maar juist de keuken uit. Dat scheelt al enorm in ruimte. In veel huizen loop je via de hal door naar de woonkamer. Zo ken ik er dan weer een aantal. Wij krijgen een keuken die wel is afgescheiden van de woonkamer, maar niet dicht. Bij ons gaat de deur nu al nooit dicht. Maar ik wil niet hebben dat je vanuit de woonkamer op het aanrecht kunt kijken. :+
Ik wil een woonkeuken met een grote eettafel. Bij ons zitten we daar het liefst. Dus bij ons geen eettafel in de woonkamer.

Berthe: Gefeliciteerd!!

Yv: Herkenbaar! Ik wil ook vanuit de keuken in de woonkamer kunnen kijken. Verder kranten wij in de keuken en onze keuken kijkt straks op de stallen en de wei...

Mootje: Volgend jaar joh! Dan hoop ik op een mooie boerderijkeuken...

Volgens mij is een bouwkundig onderzoek niet verplicht, maar je staat wel sterker als er een verborgen gebrek naar voren komt. Ons huis is niet gekeurd hoor. Wij weten al heel lang dat we het toch gaan slopen. ;) Ik ken wel iemand die van Nederland naar België is gegaan, andersom is interessant, daar weet ik ook niet veel van. Van Asbest is het toch plicht om het te melden?

En hier zien we natuurlijk allemaal nadelen, maar uhm... ik hoorde laatst iemand die een schuur ging afbreken en er een kist met goud vond... _/-\o_ Da kan natuurlijk ook, maar helaas gebeurt dat meestal bij iemand anders. O:)

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 09:18

Ff niet gereageerd.... wil wel ff Wolken en Pmarena feliciteren met hun verjaardag :D :D

Wat betreft een bouwtechnische keuring maken wij dat nog steeds zelden mee. Toevallig net een woning verkocht waar het weer wel bij gebeurd incl. een ontbindende voorwaarden in de koopakte.
Ikzelf heb ook een oudere woning gekocht. Ook gedacht aan een keuring. Heb het uiteindelijk niet gedaan, aangezien ik geheel op de verkopers vertrouw dat ze de waarheid spreken over met name de vloer beneden. Ook nog met een aannemer doorheen gelopen die me op het 1 en ander heeft gewezen...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 09:37

Ojee, gesnapt :P

Wolken ook jarig ? Gefeliciteerd, we hebben lekker weer iig lijkt het :P

Nee serieus, zo weinig b.t. keuringen?? Dat verbaast me :j

Wolken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 11:24

Whaaaa!!! 27 mei rocks!!! Hoe oud ben je geworden Pmarena? Nog speciale plannen? Ik mag vandaag 30 kaarsjes uitblazen 8-) Volgens mij is het altijd lekker weer op onze verjaardag lijkt het wel. Vanmiddag lekker varen en vanavond een BBQ.

De keuring was eergisteren goed gegaan. Alles zag eruit zoals je kan verwachten van een huis uit 1918. De dakgoten moeten tussen de 3 en 5 jaar vervangen worden, wat lood op het dakterras moet vervangen worden, tussen de 5 en 8 jaar moet het dakje op een dakkapel vervangen worden en de ketel komen kosten bij, maar omdat ik gelijk een CV laat installeren is dat niet van toepassing. Hij vond het een koopje wat ik ervoor ga betalen :P . Ook nog even gezellig geklets met de groenteboer aan de overkant.

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 11:39

Gefeliciteerd pmarena en Wolken!

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 16:55

Hallo dames,
Ik ben lekker 2 weken op vakantie geweest naar spanje! het was heerlijk !!!
Voor dat we maandag's weg gingen zijn wij nog even bij het huis wezen kijken wat ons intressant leek en uiteindelijk een bod gedaan, na een herbod is deze geaccepteerd ;)

Zometeen hebben we een afspraak met de hypotheker om alle bankzaken in actie te gaan zetten.
Morgen gaan wij het voorlopig koopcontract tekenen en per 1 okt kunnen we erin.

Dit wordt ons huis :D

http://www.funda.nl/koop/sint-pancras/h ... ialaan-25/

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 17:05

Wolken schreef:
Whaaaa!!! 27 mei rocks!!! Hoe oud ben je geworden Pmarena? Nog speciale plannen? Ik mag vandaag 30 kaarsjes uitblazen 8-) Volgens mij is het altijd lekker weer op onze verjaardag lijkt het wel. Vanmiddag lekker varen en vanavond een BBQ.

De keuring was eergisteren goed gegaan. Alles zag eruit zoals je kan verwachten van een huis uit 1918. De dakgoten moeten tussen de 3 en 5 jaar vervangen worden, wat lood op het dakterras moet vervangen worden, tussen de 5 en 8 jaar moet het dakje op een dakkapel vervangen worden en de ketel komen kosten bij, maar omdat ik gelijk een CV laat installeren is dat niet van toepassing. Hij vond het een koopje wat ik ervoor ga betalen :P . Ook nog even gezellig geklets met de groenteboer aan de overkant.

Oeh groenteboer aan de overkant, da's handig!

Klussen valt ook wel mee dan toch +:)+

Ik ben 32 geworden, uit 1980 dus da's altijd makkelijk rekenen als ik even twijfel over m'n leeftijd :P

Ja is dat zo met lekker weer? Ik heb het jaren niet gevierd eigenlijk, hecht er niet zo veel waarde aan :)
Zondag wel BBQ met familie gehad, waaide wel flink zeg, poeh !

Bedankt allemaal voor de felicitaties :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 17:08

Doom: mooi huis!

Ziet er lekker ruim, licht en luchtig uit, gefeliciteerd +:)+

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 17:27

Bedankt!!! jij nog gefeliciteerd met je verjaardag!

Themba

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 11:23

Oh dames duimen jullie mee!

Komen er achter dat er een A2 notering bij de bkr staat! Loopt volgend jaar juli af! Nu is de hypotheker van alles aan het bellen enz in de hoop dat we kans maken... A2 isontstaan door ziekte en overlijden van schoonvader in het buitenland waardoor we veel in het buitenland hebben gezeten en er ondertussen een incasso was ingeschakeld!

Iemand hier ervaring mee? Schijt hem zeven kleuren en ben heel hard aan het duimen dat het nog goed gaat komen maar heb er een hard hoofd in! Zou echt klote zijn! Ons droomhuis door onze neus geboord!! Door zo,n poedersuiker omstandigheid een aantal jaar geleden!

Willen dinsdag wel de keuring laten doorgaan mocht het toch nog goedkomen dan is die in elk geval al gedaan!!

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 11:51

Dat is balen Themba. Hopelijk kunnen ze nog iets regelen, al heb ik er zelf in de huidige tijd een hard hoofd in. Ze zijn niet meer zo makkelijk en vrijgevig helaas. Wij duimen hoor!