Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 09:11

Alles is betegeld in onze (kleine) badkamer, denk niet dat vriend gaten wil boren om zoiets omhoog te hangen. Denk dat we beter overwegen om de handdoeken na gebruik over het wasrek in de logeerkamer te draperen. Daar kan het raam open op kiep. Bij hoge luchtvochtigheid zal het alsnog niet ideaal zijn, maar beter dan vermuffen waar ze nu blijven.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-22 19:01

Ik heb ook een (verplaatsbaar) infrarood paneel aangeschaft. Echt zalig.
https://www.bol.com/nl/nl/p/cecotec-inf ... re_pdp_www

Deze dus :)
Met het prijsplafond zat ik er met mijn gas al snel aan maar ik verbruik erg weinig electriciteit. Nu hoop ik minder gas te gebruiken, en dan maar wat meer electriciteit. Ik merk het nu nog nauwelijks, verbruik ligt erg laag van dit paneel. En een kw electriciteit kost stuk minder dan 1 m3 gas...

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 20:11

Maar het verbruik van dat paneel is wel heel hoog toch? 2400 watt is veel. Anderzijds kan je er inderdaad nog steeds mee besparen als je er naar verhouding beter mee uit komt dan met gas.
Ik gebruik nu de airco voor verwarmen. verbruikt ongeveer 700watt op de full power stand. Daarmee krijg ik het in huis in een uur tijd, dus verbruik van 0,7kw, ongeveer 4 graden omhoog, en ik heb een grote woonkamer, veel m3 ivm hoogplafon en open woonkamer en keuken. Kachel staat nu nog maar op 15 graden hier, en als ik langere tijd thuis ben dan warm ik de ruimte even op met de airco, en de warmte blijft toch altijd wel een paar uur prima hangen dus 1x per dag is meestal voldoende, als ik de hele dag thuis ben soms 2x, ochtend en eind van de dag.

Besparen gaat hier niet echt top. heb een klimcursus geboekt (inclusief daarnaast onbeperkt klimmen en fitnessen) want ik moet echt sporten en dit leek mij wel een goede manier, maar niet goedkoop. Hoewel het ongeveer even duur is als de meeste sportscholen hoor per maand, dus valt an sich naar verhouding mee, maar blijft veel geld.
En ik heb concert kaartjes gekocht voor mezelf en ik wou mn moeder graag mee hebben dus voor haar als verassing.

En dan nog mn paard, die heeft al een hele poos dat ze af en toe aan het kuchen is sinds we op de nieuwe stal staan, gister zo erg dat ik wil gaan uitsluiten waar het vandaan komt en anders een DA bij moet halen. Ik denk dat het van het hooi komt, hooi is wel mooie kwaliteit betreft samenstelling, maar wel heel droog en stoffig, telkens met eten begint ze met kuchen, buiten kucht ze niet. Staleigenaar (en stalgenoot) vinden het wel meevallen en denken beide dat het ergens anders aan ligt, dat levert discussie op waar ik wat moeite mee heb.
Maargoed, heb nu eerst ander hooi gekocht bij de leverancier waar ze op de oude doe het zelf stal ook van kreeg en wat goed ging, dus als ze dan nog hoest weten we dat het daar niet aan ligt, als ze dan stopt met hoesten zit het dus in het hooi, alleen hooi zit bij de nieuwe stal bij de stalprijs in, dus dit zijn weer extra kosten terwijl we al een behoorlijke stalprijs betalen.
Als dit niet werkt gaan we andere bodembedekking proberen. Dat zou de makkelijkste oplossing zijn, ik hoop alleen dat als we dat zelf moeten gaan aanschaffen dat we iets kunnen met de kosten, want volle pond betalen en nog zelf hooi of bodembedekking apart inkopen dat is niet te doen.
Word er af en toe wel een beetje moedeloos van. Paard staat dusdanig ver van huis dat ik heel erg afhankelijk ben van andere, naast dat we ook niks leuks meer kunnen doen vind ik dat ook best lastig, zeker als je niet helemaal het zelfde idee deelt over sommige dingen. Heb gister maar weer even een nieuwe advertentie geplaatst op mp voor stallen, hoop haar ooit dichter bij huis te kunnen plaatsen maar het is zo lastig in deze omgeving.

Maar na dit alles ga ik echt weer (be)sparen :Y) Heb sowieso een extra baantje voor de winter. Kerstbomen versieren :') _O-

Prairy

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 20:21

Wat? Waar? Wat betaalt dat? :))

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-22 20:24

Citaat:
Maar het verbruik van dat paneel is wel heel hoog toch? 2400 watt is veel. Anderzijds kan je er inderdaad nog steeds mee besparen als je er naar verhouding beter mee uit komt dan met gas.

Precies dat dus. Het is overigens heel snel aangenaam dus dan kan hij weer uit, je verwarmt er uiteraard heel plaatselijk mee.

Kerstbomen versierder, dat is een job die ik nog nooit eerder heb gehoord [&] {:) +:)+

Vervelend hoor met je paard. Stalling is hier ook echt hopeloos. Ben heel voorzichtig ook naar stalling aan het zoeken, leuke stalling, want hier geldt echt eerst stalling voor elkaar hebben dan het paard, maar ben al paar maanden wat aan het rondkijken, kan niets geschikts vinden (prijs - kwaliteit - afstand - stalgenootjes etc).
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 08-11-22 20:25, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 20:24

Ik heb net een gesprek met mijn wasmachine gevoerd. Of ie het nog even anderhalve week wil doen :+
Ding is echt terminaal en aan vervanging toe...

Kerstbomen versieren wil ik ook :D

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 20:51

Ik kreeg in het andere topic bijna heel bokt over me heen ivm ons belachelijk hoge stroom verbruik.

Maar we zijn goed bezig :j
We letten echt heel goed op nu (al kan het nog beter want we zitten nog steeds vrij hoog qua stroom)

We zaten afgelopen maand op 393kw en dan is er veel geklust. Dus zaagtafel, bouwstofzuiger en andere machines veel gebruikt.
De lamp in de stal is nu langer aan omdat de paarden niet meer buiten kunnen blijven ivm de wolven .. en ik ze niet van 17 uur tot 8 uur in het donker wil hebben staan.

verder moeten we even kijken waar het hoge verbruik vandaan komt. Want naar ons idee hebben we echt niet gek gedaan en juist super opgelet.

Maar van de zomer zaten we een stuk hoger. Toen stoomde we nog hooi voor de paarden (al vrees ik dat dat toch weer gaat moeten ..).
Sproeide deze asociale de wei ..

Hadden we regelmatig de airco aan en keken we nergens naar :oo.

Nu dus een stuk bewuster.
Ook met gas.
Deze maand zaten we op 10m3. Dat is best netjes toch?

Als we dit zo volhouden kunnen we toch aardig besparen op de maandelijkse kosten :j.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 21:01

Wij hadden afgelopen maand 15m3 gas verbruik en 547 kWh (elektrische auto slurpt). Gas gebruiken we alleen voor douchen, warm water komt nu bijna alleen nog maar uit de Quooker. Verwarmen volledig met houtkachel en gewoon een warme trui, bodywarmer, dekentje etc.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 21:04

Citaat:
Vervelend hoor met je paard. Stalling is hier ook echt hopeloos. Ben heel voorzichtig ook naar stalling aan het zoeken, leuke stalling, want hier geldt echt eerst stalling voor elkaar hebben dan het paard, maar ben al paar maanden wat aan het rondkijken, kan niets geschikts vinden (prijs - kwaliteit - afstand - stalgenootjes etc).

Snap ik, ik heb mn paard al meer dan 10 jaar, we stonden altijd echt geweldig, maarja toen verhuisde we zelf 2,5 jaar geleden en moest het paard natuurlijk mee, want een doe het zelf stal aan de andere kant van Nederland ging natuurlijk niet. Maar sindsdien is het echt drama. Fijne en goede stallen in de buurt zijn niet te vinden. Paard staat nu 32km van huis op een dure plek en ik heb geen auto, iemand anders zorgt nu voor haar, prima voor tijdelijk, want op wat meningsverschillen na is de basis zorg wel echt goed, maar ik hoop wel echt dat we binnenkort iets dichterbij gaan vinden, want op deze manier is het niet leuk meer, werk me suf om het te betalen en ondertussen heb ik er zelf even banketstaaf gezegd helemaal niks aan, en dan nu nog dat hoesten er bij :7 maargoed, uiteindelijk komt het wel weer goed hoop ik, en anders overweeg ik haar te gaan verleasen, dan heb ik er niks aan, maar kan ze in ieder geval op een fijne stal blijven staan en worden voor mij de kosten gedrukt. Wil haar niet naar een stal verhuizen dichterbij zolang er niks is dat geschikt is voor haar.

Prairy schreef:
Wat? Waar? Wat betaalt dat? :))

Hahaha dat klinkt echt als een idyllische baan hè :') het betaald behoorlijk goed, 15 bruto per uur, hele dagen alleen maar kerstbomen opzetten voor bedrijven, versieren, alles wat met kerst te maken heeft eigenlijk. Volgens mij zijn er wel meer bedrijven in NL die dat doen.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 21:08

Dat is inderdaad niet heel slecht, hopelijk ben je niet allergisch voor de naalden haha. Lijkt me best geinig als ik straks uit de ziektewet ben, om even te doen.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 21:12

Hier geen elektrische auto .. we willen een slimme meter bestellen om te kijken wat de apparaten verbruiken.

Wat zou trouwens zuiniger zijn?
Ik gebruik graag warm water voor poetsen ed.

Maar uit de kraan duurt ten eerste super lang voordat het warm is en ten tweede kost dat gas.

Wat zou nu het beste zijn? Toch de kraan, of de waterkoker of een pannetje op een inductie plaat?

Lastig hoor geen geschikte stal in de buurt.

Wel weer een leuke bijbaan :D

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 21:16

Wij hebben op het werk ook een bedrijf wat bij ons de kerstboom komt brengen en optuigen.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 21:36

Prairy schreef:
Dat is inderdaad niet heel slecht, hopelijk ben je niet allergisch voor de naalden haha. Lijkt me best geinig als ik straks uit de ziektewet ben, om even te doen.

Wel allemaal kunstbomen hoor haha. Ik zit niet in de ziektewet, maar kan ivm gezondheid ook niet veel werken, dus vond dit ook echt ideaal, tijdelijk lukt namelijk wel en dan heb ik ook een einde in zicht en periode dat ik weet dat ik weer kan rusten/bijkomen :j

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 21:38

Saul schreef:
Ik kreeg in het andere topic bijna heel bokt over me heen ivm ons belachelijk hoge stroom verbruik.

Maar we zijn goed bezig :j
We letten echt heel goed op nu (al kan het nog beter want we zitten nog steeds vrij hoog qua stroom)

We zaten afgelopen maand op 393kw en dan is er veel geklust. Dus zaagtafel, bouwstofzuiger en andere machines veel gebruikt.
De lamp in de stal is nu langer aan omdat de paarden niet meer buiten kunnen blijven ivm de wolven .. en ik ze niet van 17 uur tot 8 uur in het donker wil hebben staan.

verder moeten we even kijken waar het hoge verbruik vandaan komt. Want naar ons idee hebben we echt niet gek gedaan en juist super opgelet.

Maar van de zomer zaten we een stuk hoger. Toen stoomde we nog hooi voor de paarden (al vrees ik dat dat toch weer gaat moeten ..).
Sproeide deze asociale de wei ..

Hadden we regelmatig de airco aan en keken we nergens naar :oo.

Nu dus een stuk bewuster.
Ook met gas.
Deze maand zaten we op 10m3. Dat is best netjes toch?

Als we dit zo volhouden kunnen we toch aardig besparen op de maandelijkse kosten :j.

Is inderdaad veel.
Maar gereedschap neemt eenmaal veel stroom.
Zijn zonnepanelen een optie?
Voor schoonmaken zou ik inderdaad water in de waterkoker doen.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 21:46

Zonnepanelen zijn voor nu geen optie omdat wij mogelijk binnen nu en een jaar gaan verhuizen.

En aangezien er run op is zullen ze op z’n vroegst pas volgend jaar liggen en wie weet zijn we dan al wel weg :=

Ik hoop dat we er achter kunnen komen waar ons grote verbruik in zit.

Dan ga ik voor de waterkoker qua warm water :j

Sunrise

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 22:05

Hebben jullie niet zo’n simpele energie meter die je tussen apparaat en stopcontact steekt? Ik heb hem gratis bij Vattenfall gekregen en het is echt best wel handig!

Je komt er toch achter dat een hoop dingen meer stroom verbruiken dan je zou denken.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 22:21

Och wij hebben afgelopen maand ook bijna 400 kw aan stroom verbruikt :o

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 22:23

Nee die hebben we niet. Zo iets willen we dus idd hebben.

Wij zitten ook bij Vattenfall maar niets gekregen.

Claudia met hoeveel zijn jullie thuis?

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 22:25

Wij zijn met z'n 5en.
Wel bijna alles nu op stroom.
Enkel voor douchen gebruiken wij nog gas.

Sunrise

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 22:30

Saul schreef:
Nee die hebben we niet. Zo iets willen we dus idd hebben.

Wij zitten ook bij Vattenfall maar niets gekregen.

Claudia met hoeveel zijn jullie thuis?

Ja oké gekregen is niet het goede woord. Ik heb hem ingeruild voor spaarpunten en kreeg hem daardoor gratis. Weet niet of je ook van die punten spaart anders is het zeker een aanrader :)

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 23:02

Bij de action heb je er ook zag ik. Kun je ook via een app je apparaat bedienen.

Ik heb hem bijvoorbeeld op mijn stroomapparaat zitten van de paarden. Zit ik net binnen en twijfel ik of ik de stroom erop gezet heb... ff checken in de app en evt. Aan zetten. Ideaal.

Verbruik is ook zichtbaar een verschil met zomer (dag en nacht buiten) of net als nu alleen overdag (want ze staan nu snachts binnen). Ik vind het wel grappig :D

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 23:09

Wat enorm leuk om kerstbomen te gaan optuigen!! Veel plezier.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-22 23:26

10m3 gas voor een maand? Dat verbruik ik in 4 /5 dagen zo ongeveer ... :o in de herfst / winter dan. In de zomer zit ik iets lager maar niet eens echt veel.
Daarentegen slechts zo'n 100/110 Kwh stroom

Dus het is wel duidelijk waar er bij mij winst te halen valt ...

En dan zit ik nu op gemiddeld zo'n 35% minder verbruik dan vorig jaar. Wel mooi die verbruiksstaatjes van EnergieDirect.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 00:15

Ik kook op inductie, warm water via de Quooker en verwarming op hout, dan blijft er niet veel over.

Ik heb de Home wizard energie P1 meter met 3 stekkers (2 was uiteindelijk ook genoeg geweest maar vooruit).

Is inderdaad erg handig om meer inzicht te hebben. Ik kan met die dingen nu ook bijv instellen wanneer de auto mag laden, zeker nu met ons dynamisch contract is dat erg interessant. Kijken wanneer de stroom het goedkoopst is, app instellen en laden maar.

Saul, jullie wonen daar toch nog niet zo lang? Waarom wil je weg?

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 00:17

Wij bekijken het nu ook iedere maand. Zijn sinds de verbouwing over op inductie, hebben een nieuwe houtkachel en ook een kokendwaterkraan.

Ben wel benieuwd na de winter waar het gaat eindigen.