Ik heb het overigens gekocht met de gedachte om over 5 tot 10 jaar wel weer te verhuizen. Maar dan ben ik in ieder geval wel binnen op de huizenmarkt. Stel de huizenprijs daalt, dan daalt de waarde van mijn huidige huis mee, maar ook de waarde van het nieuwe huis. Nu heb ik wel relatief veel eigen geld in kunnen brengen, dus komt mijn hypotheek niet zo snel onder water te staan (tenzij er iets heel geks gebeurt). Maar bewust gekozen voor een goedkoper, kleiner huisje, zodat het ook niet onder water komt te staan en ik over een aantal jaar wel iets nieuws en groters kan kopen (indien er gezinsuitbreiding komt, dat is nu nog zeker niet het plan). Als de prijzen blijven stijgen (wat ik wel verwacht met de huidige tekorten), dan stijgt de waarde van mijn huisje mee en kan ik van de overwaarde ook een nieuw huis financieren. Plus ik heb relatief lage woonlasten tov huren, dus ik kan ook met huis meer sparen.
Nu wil dat natuurlijk niet zeggen dat je iets moet kopen waar je totaal niet op zit te wachten en waar je je ook niet fijn bij voelt. Maar, het kan een slimme keuze zijn als je alles meerekent. Net zoals even heel hard sparen en dan iets te kunnen kopen. Al blijft het gewoon echt een pittige markt en lastig om ertussen te komen.