Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Whupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 16:01

Ik ben nog steeds een stille volger, komende donderdag krijg ik eindelijk na 4 maanden de sleutel en gaat alles beginnen! Zoveel zin in! Het valt me wel echt op dat voor de vraagprijs waar mijn huis(je) in januari te koop mee stond, er eigenlijk niets meer in die buurt te koop staat. Wel een vergelijkbaar huis qua woonoppervlakte, maar met 30m2 minder grondoppervlakte (ik heb 107m2 en dit is 75m2) en de vraagprijs daarvoor is 15k hoger :evaw: . Nu weet je natuurlijk niet wat er overboden wordt, maar ik verwacht dat dat ook nog wel moet. Dan is die wachttijd toch minder erg geweest :D .

Ik heb het overigens gekocht met de gedachte om over 5 tot 10 jaar wel weer te verhuizen. Maar dan ben ik in ieder geval wel binnen op de huizenmarkt. Stel de huizenprijs daalt, dan daalt de waarde van mijn huidige huis mee, maar ook de waarde van het nieuwe huis. Nu heb ik wel relatief veel eigen geld in kunnen brengen, dus komt mijn hypotheek niet zo snel onder water te staan (tenzij er iets heel geks gebeurt). Maar bewust gekozen voor een goedkoper, kleiner huisje, zodat het ook niet onder water komt te staan en ik over een aantal jaar wel iets nieuws en groters kan kopen (indien er gezinsuitbreiding komt, dat is nu nog zeker niet het plan). Als de prijzen blijven stijgen (wat ik wel verwacht met de huidige tekorten), dan stijgt de waarde van mijn huisje mee en kan ik van de overwaarde ook een nieuw huis financieren. Plus ik heb relatief lage woonlasten tov huren, dus ik kan ook met huis meer sparen.

Nu wil dat natuurlijk niet zeggen dat je iets moet kopen waar je totaal niet op zit te wachten en waar je je ook niet fijn bij voelt. Maar, het kan een slimme keuze zijn als je alles meerekent. Net zoals even heel hard sparen en dan iets te kunnen kopen. Al blijft het gewoon echt een pittige markt en lastig om ertussen te komen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 16:54

SimoneeM schreef:
Dat kan, maar de huizenprijzen blijven stijgen dus wrs hebben jullie dan ook overwaarde.
Dan breng je toch makkelijker eigen geld mee voor overbieden.

Huren voor lage huur en heel hard kunnen sparen zou ook werken natuurlijk maar de realiteit is wel vaak dat de huren enorm hoog zijn en sparen niet goed meer wil.

Een goedkoper huis stijgt minder hard.
Stel een huis was 300 waard en is nu mss 20% meer waard = 360
Een groter huis die 500 waard was en die stijgt 20% = dat 600
Verschil in gestegen waarde 40.

Wij komen meestal geeneens aan kijken toe, dan is de lijst al vol.
En met dat overbieden.. je moet dan wel alsnog een x bedrag moeten kunnen lenen.

In de periode dat wij dit huis kochten was het verschil tussen dit huis en een wat groter huis 50/60.000 nu is dat verschil eerder 100/125

Moon_light94

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 17:15

Ik hoor juist om me heen allemaal goedkope huizen die bizar zijn gestegen := Misschien is dat de regio dan, geen idee.

Maar het is idd zo dat als de huizen te duur zijn je niets kunt. Maar ik vraag me af of je er dan wel tussen gekomen was als je niet dat kleinere huis had gekocht. Tenzij je huur laag genoeg was.

Maarja. Uiteindelijk is het vooral gewoon een rotmarkt..

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 17:33

Wij hadden (veel) meer aan hypotheek kunnen krijgen hoor, maar wij wilde eigenlijk weg waar wij woonde.
Toentertijd was de huizenmarkt veel relaxter, kon je 2 x bezichtigen; rustig een bod doen enz.
Maar iedereen zei: nee niet zoveel gaan lenen, huizen gaan nog veel minder waard worden en dan staat je huis onderwater, neem genoegen met nu een kleiner huisje, die 80% is van wat wij wilde, dan kun je straks zo doorgroeien naar een wat grotere.
En nu, zeker spijt. Niet om de buren/wijk hoor, dat is prima, maar wij hebben best wel wat concessies gedaan waar ik nu wel spijt van heb.

Een huis waar wij toen naar gekeken hadden en op afraden van iedereen maar niet gedaan hebben... is nu voor heel veel opnieuw verkocht en nu zouden wij hem geeneens kunnen kopen... komen geeneens in de buurt van de kosten.
Ondanks een hoger inkomen en (over)waarde van dit huis.

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 17:45

Zoiets hadden wij ook. Hadden zo maar een mooi huis gezien vlak hier in de buurt. Vrijstaand , kleiner dus prima voor ons pensionado's. Geen trappen meer .

Eigenlijk vanuit het niets maar de plek was mooi. Toch niet gedaan op afraden. Moest bv een nieuw dak op . Maar nu ook wel wat spijt. Inmiddels hebben wij gewoon veel meer informatie over wat we kunnen of niet. Wij zitten nu in een ruim gezinshuis met 5 slaapkamers dus die zijn we zo kwijt in gewilde buurt. We hebben in de 40 jaar allang afbetaald en hij zou 2 x over de kop kunnen gaan. Maar goed we blijven nu maar zitten en dat is ook prima hoor

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 21:02

Brainless schreef:
SimoneeM schreef:
Dat kan, maar de huizenprijzen blijven stijgen dus wrs hebben jullie dan ook overwaarde.
Dan breng je toch makkelijker eigen geld mee voor overbieden.

Huren voor lage huur en heel hard kunnen sparen zou ook werken natuurlijk maar de realiteit is wel vaak dat de huren enorm hoog zijn en sparen niet goed meer wil.

Een goedkoper huis stijgt minder hard.
Stel een huis was 300 waard en is nu mss 20% meer waard = 360
Een groter huis die 500 waard was en die stijgt 20% = dat 600
Verschil in gestegen waarde 40.

Wij komen meestal geeneens aan kijken toe, dan is de lijst al vol.
En met dat overbieden.. je moet dan wel alsnog een x bedrag moeten kunnen lenen.

In de periode dat wij dit huis kochten was het verschil tussen dit huis en een wat groter huis 50/60.000 nu is dat verschil eerder 100/125

Maar in het hogere segment stijgen de prijzen niet zo hard als in het lagere segment hoor. Hier in de buurt zie je duidelijk dat vanaf 500.000 de prijzen echt niet zo idioot stijgen als in het segment onder de 400.000.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 23:07

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 13:54

Nou wij zoeken tussen de 4 en de 5 ton en het is drama.

Morgen bezichtiging en dan f niet want geen aanbod en vakantie.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 13:56

Hier aan het wachten tot de hypotheek verstrekker de documenten heeft goed gekeurd en offerte leveren. Zou het liefst volgende week langs de notaris gaan voor sleutel overdracht...
Zit elk uur de app van de verstrekker te checken, maar geen progressie :o

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 14:05

horsii schreef:

Ja, ook in die prijsklasse is het gekkenhuis. Volgens mij wordt het pas echt rustiger als je boven de 6 ton gaat zoeken... (Helaas voor ons ver buiten budget :') )

Wij hebben volgende week donderdag weer een bezichtiging staan. Wel buiten Arnhem, dus niet ideaal. Maar wel een leuk huis met veel ruimte op de benedenverdieping. Dus we zullen het weer zien...

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 14:23

Swanheart ook boven de 6 ton is het gekkenhuis

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 14:38

Gekkenhuis is wel nu zeker. Sprak vorige week met wandelen een makelaar die weet waar ik woon. Of ik niet wilde verkopen voor minstens 250000 euro maar mogelijk wel meer. :oo gewoon zo zonder moeite. De lijst van woningzoekenden bij hem is idioot lang.

echt bizar minstens 100000 euro meer dan vorig jaar. 8)7 Het is dat ik wil wonen en voor de overwaarde nergens iets kleins dan contant kan afrekenen. Tinyhouse met ministukje grond is genoeg. Maar anders wordt het wel heel antrekkelijk. De vier slaapkamers met plek voor nog een meer. En als je beneden slaapkamer meerekend zelfs 6 mogelijk. :P

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 14:41

Tja, dat is bij mij ook. Ook wel een ton meer. Maar ja, je moet zelf ook weer wonen :+

Loei

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 14:43

Wij gaan vandaag bieden op het huis waar we bezichtigd hebben vrijdag. Het huis staat 2 maand te koop en ze vragen teveel. Onze adviseur zegt ook dat het huis max 265 waard is, maar dat we 250 moeten bieden omdat het huis voor te veel te koop staat, en dat denkt heel Nijverdal want anders was die in deze tijd echt wel verkocht. We wachten het maar weer af :)

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 16:33

Daks schreef:
Swanheart ook boven de 6 ton is het gekkenhuis

Oh echt? Bizar. Nouja, dan hoef ik in ieder geval niet te balen dat we een paar ton tekort komen :')

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 12:30

xSwanHeart schreef:
horsii schreef:

Ja, ook in die prijsklasse is het gekkenhuis. Volgens mij wordt het pas echt rustiger als je boven de 6 ton gaat zoeken... (Helaas voor ons ver buiten budget :') )

Wij hebben volgende week donderdag weer een bezichtiging staan. Wel buiten Arnhem, dus niet ideaal. Maar wel een leuk huis met veel ruimte op de benedenverdieping. Dus we zullen het weer zien...

Helaas niet, hier is het tot 1.5 miljoen gekkenwerk en overbieden helaas. Dat is dan ook niet helemaal ons budget maar wel iets meer dan 6 ton en er is letterlijk niets te vinden voor dat geld wat ons past. Zelfs een aftands krot wat voor veel te veel te koop stond is verkocht, de markt is echt waanzin. Ik denk dat je in het westen met 6 ton ook niet ver komt hoor, voor dat geld verkocht een vriend van ons zijn appartementje in Amsterdam.

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 15:45

Loei schreef:
Wij gaan vandaag bieden op het huis waar we bezichtigd hebben vrijdag. Het huis staat 2 maand te koop en ze vragen teveel. Onze adviseur zegt ook dat het huis max 265 waard is, maar dat we 250 moeten bieden omdat het huis voor te veel te koop staat, en dat denkt heel Nijverdal want anders was die in deze tijd echt wel verkocht. We wachten het maar weer af :)

succes Loei, toevallig het huis aan de leerlooierstraat?
Wij zijn 2 jaar terug daar een huis wezenkijken voor toen nog 185.000

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 16:16

Wij gaan een bod uitbrengen op het huis welke wij vanmorgen bezichtigd hebben.
Moet nog veel gebeuren, maar wel potentie en prachtig kavel.
Verkoop op inschrijving, twintig kijkers en vrijdag voor twaalf uur moet het bod binnen zijn.
Nog even met de aankoopmakelaar overleggen welk bod we gaan doen.

Loei

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 17:09

robbie88 schreef:
Loei schreef:

succes Loei, toevallig het huis aan de leerlooierstraat?
Wij zijn 2 jaar terug daar een huis wezenkijken voor toen nog 185.000

Nee beethovenlaan ;)

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 17:36

horsii schreef:
Wij gaan een bod uitbrengen op het huis welke wij vanmorgen bezichtigd hebben.
Moet nog veel gebeuren, maar wel potentie en prachtig kavel.
Verkoop op inschrijving, twintig kijkers en vrijdag voor twaalf uur moet het bod binnen zijn.
Nog even met de aankoopmakelaar overleggen welk bod we gaan doen.

Succes, hopelijk nu eens een keertje prijs voor jullie! *\o/*

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 20:40

:wave:

Mijn vriend en ik zijn een beetje aan het rondkijken om toch te verhuizen. We wonen in de UK en het gaat hier allemaal best wel anders.

We wonen momenteel in mijn koopappartement en willen op de lange termijn naar Nederland. Het plan was in eerste instantie om te blijven zitten tot we naar Nederland zouden gaan, en daar het huis van mijn ouders kopen. Maar goed, we willen op de korte termijn aan kinderen beginnen dus toch besloten om Nederland pas over iets langer te doen en toch eerst nog een keer in de UK te verhuizen. We wonen in Bristol en de markt hier is helaas net zo gek als wat ik hier lees :+ We hebben daarom een vrij ruim zoekgebied, graag onder de £300k, 3 slaapkamers, een garage als het even kan (voor een home gym :D ), fijne buurt (onderhoud bij de buren is nogal een dingetje hier) en een ruime (woon)keuken (huizen zijn hier al snel erg hokkerig). Oh en liefst instapklaar, we hebben nu een hele fijne badkamer en keuken en als her even kan wil ik daar niet op inleveren. Vooral omdat het toch niet echt ons forever home wordt. We gaan het zien :+ Heb vrijdag 2 bezichtigingen en zondag een afspraak bij een nieuwbouwproject.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 22:56

Succes loei, hopelijk wordt het wat.

Spannend eulogy, succes met de zoektocht.
Bizar dat de markt ook bij jullie gewoon gestoord is.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 11:07

Loei schreef:

Al nieuws hierover?

Loei

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 13:32

Helemaal niks nog :( Maandag bod gedaan en nog niks gehoord van de verkopers. Ik hoop echt vandaag.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 13:51

Loei schreef:
Helemaal niks nog :( Maandag bod gedaan en nog niks gehoord van de verkopers. Ik hoop echt vandaag.

Wanneer was de deadline?