[Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kirstenn

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 13:51

Of gewoon mee-BBQ'en ;)

scheelt dat we in onze eigen plaats aan t zoeken zijn, rn mn zwager en schoonzus wonen in dezelfde straat. Dus kunnen ook veel met hun overleggen hoe het is

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 14:06

Oeh dat is wel super handig inderdaad +:)+

UK_eef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 20:08

Dat is handig, Kirsten! Daar moet je het wel van hebben inderdaad, van ervaringen van vrienden en familie.

Ik had vandaag een gesprek bij de Eigen Huis en ik heb me toch (weer) lichtelijk verbaasd over wat je (als alleenstaande) aan eigen kapitaal moet hebben wil je een huis kopen. De berekeningen lieten toch wel zien dat je zo'n 4000,- euro zelf klaar hebt moeten liggen. Daar zaten de makelaarskosten a 3500,- nog niet eens bij in. :x

Hebben jullie ook ervaring met deze kosten? Ik vind dat echt hele behoorlijke bedragen voor een alleenstaande :=

Kirstenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 20:09

Ik vind t wel meevallen eigenlijk :=

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 20:12

Je mag niet meer alles financieren, dus moet je het zelf inderdaad betalen. Niet alleen als alleenstaande moet je dus een eigen kapitaal hebben. KK is toch een behoorlijk vast percentage, is dus makkelijk uit te rekenen.
Makelaarskosten hoef je niet te hebben, aankoopmakelaar is niet perse nodig. Makelaarskosten bij aankoop van een huis is voor de verkoper, tenzij je een aankoopmakelaar neemt.
Wij konden kk nog wel meefinancieren, maar hebben het uit eigen kapitaal betaald. Zo ook de restschuld, die helaas toch behoorlijk was. -O-

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 20:17

Oef best een leuk huisje tegen gekomen! Karakteristiek (loveee! <3 ) en schuur wat erbij zit kan mooi in gesleuteld worden MITS er een achterom is (volgens funda wel maar of die breed genoeg is is nog maar de vraag natuurlijk). Karakteristiek en voldoende ruimte voor sleutelen is lastig, nog niet tegen gekomen hier in elk geval. :+ Maar daarbij dan direct wel de nadelen, tussenwoning en je hebt geen eigen oprit. Wij willen het liefst eigenlijk een hoekwoning, twee onder 1 kap of vrijstaande woning. Met oprit en als de trailer dan ook nog eens bij huis zou kunnen staan zou het helemaal geweldig zijn. Lastig, lastig, lastig..

Ik vind €4.000,- eigenlijk ook nog wel mee vallen eerlijk gezegd, dacht zelf dat het al snel naar een €20.000,- zou gaan (minimaal!) wat je aan eigen kapitaal moet inleggen en persoonlijk vind ik dat ook helemaal zo gek niet. :n

Alleen jammer dat sparen toch wel best bestraft word hier in NL en daardoor héél veel Nederlanders in verhouding maar weinig spaargeld hebben.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 20:22

Hier werd toch wel met 10.000€ Gerekend aan eigen vermogen dus €4000 valt nog wel mee :)

Kirstenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 20:38

_Marinke_ niet toevallig in Zevenaar aan t kijken? ;) zelfde soort huis zijn wij vanmorgen geweest

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 21:10

_Marinke_ schreef:
Alleen jammer dat sparen toch wel best bestraft word hier in NL en daardoor héél veel Nederlanders in verhouding maar weinig spaargeld hebben.

Is dat zo, of zijn we hier in Nederland te makkelijk met geld uitgeven? Want de trend is wel dat we allemaal die leuke technische gadgets moeten hebben, een dure auto moeten rijden die we niet eens kunnen financieren (95% van de auto's in Nederland zijn niet met eigen geld betaald maar of gefinancierd of geleased), en we moeten allemaal op vakantie, of een paard hebben terwijl we het maar net kunnen bolwerken, ga zo maar door.

Nu weet ik dat wij niet slecht verdienen, maar wij rijden 2 auto's, waarvan er eentje 16 jaar oud is (golf) en de andere een Aygo is, we een huis hadden en nu hebben van ruim onder wat wij aan kunnen aan hypotheek, niets aan dure apparatuur hebben qua geluidsinstallatie en dergelijke (sterker nog, het is zwaar verouderd en we werden uitgelachen in de winkel, maar mooi niet dat wij voor iets anders gingen), telefoons zijn al jaren oud en daar kunnen we mee bellen :D , en zo kan ik eindeloos doorgaan. Als ik zie wat anderen kopen en doen met een salaris wat nog niet de helft is dan dat van ons, echt, dan vraag ik me af.... :x
Wij zijn wel van het sparen, en hebben een behoorlijk eigen vermogen. Is wel flink geslonken na de restschuld van het vorige huis, maar we hebben nog steeds een fiks eigen vermogen.

Kirstenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 21:20

Ik zie het ook niet als straffen. Je betaalt het uiteindelijk toch wel, alleen dan zonder rente ipv met rente.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 21:35

Kirstenn schreef:
_Marinke_ niet toevallig in Zevenaar aan t kijken? ;) zelfde soort huis zijn wij vanmorgen geweest

Nee kijken in het oosten van het land. :D

Ik ben opgegroeid met het idee van geld wat je niet hebt kun je niet uitgeven en het is belangrijk en goed om een spaarpotje te hebben.. Maar het is wel zuur als je vervolgens belasting moet betalen over je spaargeld terwijl je het juist zo goed kunt gebruiken bij het kopen van een huis bv (wat dus weer gestimuleerd word). Dan voelt het wel een beetje als een straf en ik snap heel goed dat veel jongeren dan gaan voor een gave vakantie of een high tech snufje in plaats van dat ze het naar de belasting brengen... Er zullen vast manieren zijn om onder die belasting uit te komen maar dat kan toch niet de bedoeling zijn. :o

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 21:56

UK_eef schreef:
Daar zaten de makelaarskosten a 3500,- nog niet eens bij in. :x

Als koper heb je toch geen makelaarskosten? Ik vind 4000 euro eigenlijk helemaal niet veel := In de toekomst wordt het trouwens alleen maar meer hoor!

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 22:49

UK_eef schreef:
Dat is handig, Kirsten! Daar moet je het wel van hebben inderdaad, van ervaringen van vrienden en familie.

Ik had vandaag een gesprek bij de Eigen Huis en ik heb me toch (weer) lichtelijk verbaasd over wat je (als alleenstaande) aan eigen kapitaal moet hebben wil je een huis kopen. De berekeningen lieten toch wel zien dat je zo'n 4000,- euro zelf klaar hebt moeten liggen. Daar zaten de makelaarskosten a 3500,- nog niet eens bij in. :x

Hebben jullie ook ervaring met deze kosten? Ik vind dat echt hele behoorlijke bedragen voor een alleenstaande :=

Hangt ook af van je koopsom toch? Wij hebben voor de hypotheek 2600 zelf ingelegd w/o taxatie voor de NHG en deel k.k. wat niet is meegefinancierd. De verbouwing a 15.000 euro hebben we verder zelf betaald.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 22:53

Ik geloof dat wij niks zelf betaald hebben :o
Alles is betaald vanuit de hypotheek en we hebben zelfs nog wat gestort gekregen van de notaris.
Het geld was er hoor, maar bij ons kwam dat zo uit.

Nu zijn we druk aan het klussen en bedenken we elke keer weer iets wat eerst moet voor we ...* vul maar in*
De kast op hangen bijvoorbeeld.
Eerst de badkamer klaar. Want er moet een gat geboord worden en een koof worden gemaakt in de woonkamer. Eerst dat, en dan de kast pas ophangen
en ga zo maar door :')

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 22:56

Hier ook. We wilden eerst alleen de keuken doen, maar ja, toen tikten we voor een prikkie een grote partij tegels op de kop. Dus de badkamer en toilet doen we dan ook maar direct. En ach nu we toch bezig zijn, frezen we de leidingen ook maar in. En plaatsen we een inbouwtoilet. En een glaswandje in de douche. Als we straks klaar zijn hebben we het halve huis gerenoveerd :'). Maar dat is misschien meer een verhaal voor een klus/verbouwtopic!

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 07:42

Bcc heeft nu aanbiedingen en nu is een fornuis daar 200 euro goedkoper alleen krijgen we 16 maart pas de sleutel dus ik twijfel :') zullen we deze ergens nu kwijt kunnen (90cm breed plus waarschijnlijk grote verpakking) of zullen we wachten en dan misschien 200 euro extra moeten betalen.

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 07:48

moonsparkle schreef:
Bcc heeft nu aanbiedingen en nu is een fornuis daar 200 euro goedkoper alleen krijgen we 16 maart pas de sleutel dus ik twijfel :') zullen we deze ergens nu kwijt kunnen (90cm breed plus waarschijnlijk grote verpakking) of zullen we wachten en dan misschien 200 euro extra moeten betalen.

Heb je een link? Zoek ook nog zn kookookplaat :p

Wij hebben de afzuigkap laatst al gekocht, hebben de ruimte om het op te slaan dus letten nu al op de aanbiedingen. Nog 4 weken wachten op de sleutel!

Kirstenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 08:36

_Marinke_ schreef:
Kirstenn schreef:

Zevenaar ligt in het oosten haha :D

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 09:27

Trouwens. Mediamarkt heeft vanaf vanavond tot zondag ook weer de btw vrije dagen he! Dat is feitelijk 17,36% korting.

sjaslique

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 11:01

moonsparkle schreef:

Is het misschien niet mogelijk om nu al te kopen en pas later geleverd te krijgen?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 11:04

Dat geld wat je achter de hand moet hebben vind ik ook niet veel :n
Waar ik het wel mee eens ben is dat het niet bepaald gestimuleerd wordt om te sparen. De rente is laag (is lange tijd lager geweest dan de inflatie), en je betaalt ook nog eens belasting over je spaargeld als je teveel spaart :') Dus in feite verlies je geld door te sparen. Dat is toch gek?
Desondanks sparen manlief en ik vrolijk door hoor.

Kirstenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 11:08

Ja true :j

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 11:15

Kirstenn schreef:
_Marinke_ schreef:

Zevenaar ligt in het oosten haha :D

Ohh echt? :oo Ik vroeg hier thuis nog waar het lag.. _O-
Maar wij kijken in Nijverdal. ;)

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 17:51

€4000 vind ik ook niet veel. Sterker nog, ik vind dat je als alleenstaande met de wens om een huis te kopen, dat minimaal als buffer zou moeten hebben :o Anders vraag ik me haast af waar je dan eventuele andere kosten van betaalt, niet alleen geplande verbouwingen maar ook ongeplande, gebreken, dingen die stuk gaan... Zelfs nu er veel geld in ons huidige huis is gaan zitten, hebben we nog een buffer wat dik boven die €4000 zit. Zodat er een nieuwe auto kan komen als dat nodig is, de ketel vervangen kan worden als ie het begeeft en we niet de was met de hand hoeven te doen als de wasmachine ermee ophoudt.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 18:34

sjaslique schreef:
moonsparkle schreef:

Is het misschien niet mogelijk om nu al te kopen en pas later geleverd te krijgen?

Kan het proberen, maar 2 maanden is wel best lang