Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 19:48

Marcella schreef:
Gefeliciteerd en eindelijk je nieuwe droom douche plannen. *\o/*

Nou dat, maar heb nog 2 tegel dilemma's :+
De vloer en wand achter douche, rest tegels heb ik al.

Maar eerst echt officieel verkocht hebben voor ik met geld ga smjiten :+

Moonsparkle echt heerljik.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 20:14

Kan je nog even goed nadenken over die dilemma's wat je wil. :D

xwendydjx

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-26 08:12

Sjolvir gefeliciteerd!

Wij hebben vanmiddag weer een bezichtiging staan. Huis is wel aan de dure kant voor ons, maar zouden het rond kunnen krijgen. We worden ook erg enthousiast van dit huis, dus ben benieuwd!

Nu vroeg ik me af, hoeveel spaargeld houden jullie achter de hand na het kopen van een huis?
Wij gaan dan voor het eerst samenwonen en moeten ook de complete inboedel nog kopen. Dit kan je natuurlijk net zo gek maken als dat je zelf wilt. We wilde daar 20.000 voor reserveren (bank, tafel, stoelen, kasten, wasmachine, droger etc) Is dit in jullie ogen genoeg? Ik ben een beetje opzoek naar ervaringen daarover haha

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-26 09:16

Dat je het rond kunt krijgen is top, maar heb je dan ook gekeken naar de maandlasten? Misschien wel hoor, maar persoonlijk wilde ik toch niet voor de max gaan gezien hoe hoog de maandlasten dan zouden zijn.

Inboedel kun je ook in de kringloopwinkel halen of van marktplaats en langzaam steeds wat nieuws kopen. Ik zou eerder zorgen voor een goede buffer voor onverwachte klussen/onderhoud. Maar kan zijn dat je daar ook al rekening mee hebt gehouden.

Veel plezier bij de bezichtiging :D

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-26 09:26

xwendydjx schreef:
Sjolvir gefeliciteerd!

Wij hebben vanmiddag weer een bezichtiging staan. Huis is wel aan de dure kant voor ons, maar zouden het rond kunnen krijgen. We worden ook erg enthousiast van dit huis, dus ben benieuwd!

Nu vroeg ik me af, hoeveel spaargeld houden jullie achter de hand na het kopen van een huis?
Wij gaan dan voor het eerst samenwonen en moeten ook de complete inboedel nog kopen. Dit kan je natuurlijk net zo gek maken als dat je zelf wilt. We wilde daar 20.000 voor reserveren (bank, tafel, stoelen, kasten, wasmachine, droger etc) Is dit in jullie ogen genoeg? Ik ben een beetje opzoek naar ervaringen daarover haha

Ik hou altijd 15-20000 euro aan als buffer. Dus dat moet overblijven na dat ik alles gekocht heb.
Ik denk dat 20k zeker safe is voor stoelen, tafels kasten etc.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-26 11:10

Voor de volledige inboedel vind ik €20k ruim, maar ook niet overdreven als dit inclusief raambekleding is. Wij hebben toen we ons eerste huis kochten (2021) ook alles nieuw gekocht, maar waren echt wel minder kwijt inclusief raambekleding. Ligt natuurlijk ook aan je smaak. Wij kochten keukenspul gewoon bij de Ikea/Action en hebben na 2 jaar de pannen vervangen voor wat meer kwaliteit. Daarentegen kochten we wel direct een goed bed, maar ook weer geen Swiss Sense/Auping oid. Als je geen dure smaak hebt en in eerste instantie alleen de nodige zaken koopt dan denk ik dat je het met €15k ook echt wel red. Kan je later natuurlijk altijd nog eens wat vervangen voor iets van meer kwaliteit en het huis nog wat verder aankleden.

Een buffer zoals Amado7 aangeeft vind ik wel fors als je net verhuisd bent. Straks heb je in principe je hele inboedel nieuw, dus zelfs als er wat kapot gaat valt dit in de garantie. Ik zou rekening houden met ca. €10k buffer na alle kosten, maar alleen als je met de maandelijkse lasten nog kunt sparen en een vast contract hebt.

Overigens zou ik ook incalculeren dat het op jouw leeftijd (volgens profiel 25) aannemelijk is dat je de komende jaren nog (soms fors) in salaris stijgt. Op je 25e zit je normaliter niet op je max.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-26 11:20

Ik heb zo'n 15 jaar terug een pannenset gekocht destijds bij Blokker. Ik zie nu nog steeds geen reden om ze te vervangen :P

Alleen koekenpannen zijn wel een keer vervangen

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-26 11:23

moonsparkle schreef:
Ik heb zo'n 15 jaar terug een pannenset gekocht destijds bij Blokker. Ik zie nu nog steeds geen reden om ze te vervangen :P

Mijn vriend had er een laten vallen en toen was die helemaal krom en de oren gingen elke keer los, maar het was ook wel de goedkoopste pannenset van alle pannensets van de Ikea _O-

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-26 11:38

Ik ben met iemand meegegaan naar de Makro ooit, daar een bestekset gekocht en die doet het nog steeds. Ik ben alleen de helft van de vorken kwijt en ik snap nog steeds niet hoe dat kan. Messen zou ik snappen maar nee hoor :')

Servies had ik ook goedkoop en later heb ik steeds stukken van een ander servies voor mijn verjaardag gevraagd. Daar ben ik nu vrij compleet mee en nu heeft manlief besloten dat hij alleen nog maar van vierkante borden wil eten dus ik kan weer opnieuw beginnen _O-

Ik heb nooit een complete inboedel gekocht dus van die prijzen geen verstand. Met mijn huidige ervaring weet ik wel dat ik geen huis zou kopen aan de top van mijn budget als het grote ramen heeft. Jeetje, wat zijn gordijnen duuuuuur :+

Ons spaargeld is ook een niet relevant aangezien we spaargeld hebben voor een renovatie of gedeelte nieuwbouw dus dat is een beetje over de top :Y)

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-26 12:20

wij zijn ook akkoord gegaan met een bod op ons huis. iets boven de vraagprijs maar blij mee en is zonder voorbehoud.
wij hebben nu 1 maand dubbele lasten dus dat valt gelukkig erg mee.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-26 12:21

Bielsje schreef:
Ik ben met iemand meegegaan naar de Makro ooit, daar een bestekset gekocht en die doet het nog steeds. Ik ben alleen de helft van de vorken kwijt en ik snap nog steeds niet hoe dat kan. Messen zou ik snappen maar nee hoor :')

Servies had ik ook goedkoop en later heb ik steeds stukken van een ander servies voor mijn verjaardag gevraagd. Daar ben ik nu vrij compleet mee en nu heeft manlief besloten dat hij alleen nog maar van vierkante borden wil eten dus ik kan weer opnieuw beginnen _O-

Ik heb nooit een complete inboedel gekocht dus van die prijzen geen verstand. Met mijn huidige ervaring weet ik wel dat ik geen huis zou kopen aan de top van mijn budget als het grote ramen heeft. Jeetje, wat zijn gordijnen duuuuuur :+

Ons spaargeld is ook een niet relevant aangezien we spaargeld hebben voor een renovatie of gedeelte nieuwbouw dus dat is een beetje over de top :Y)

Is ook maar net waar je die gordijnen koopt. Ik heb Veneta en Karwei langs laten komen en Veneta was (tot mijn grote verbazing) het voordeligste. Het viel mij in ieder geval alles mee. Maar vaak blijven gordijnen wel achter in een woning, dus misschien hoef je die wel helemaal niet nieuw te kopen.

Overigens lijkt spaargeld mij zeker wel relevant, want na de ver-/nieuwbouw wil je ook nog een buffer overhouden. Wij hebben hier, ondanks een volledige renovatie, echt wel rekening mee gehouden.

Hou je hart (en portemonnee) trouwens maar goed vast als je gordijnen al duur vind, want dat is niets bij een renovatie of nieuwbouw :')

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-26 12:32

mavantos schreef:
Bielsje schreef:

Is ook maar net waar je die gordijnen koopt. Ik heb Veneta en Karwei langs laten komen en Veneta was (tot mijn grote verbazing) het voordeligste. Het viel mij in ieder geval alles mee. Maar vaak blijven gordijnen wel achter in een woning, dus misschien hoef je die wel helemaal niet nieuw te kopen.

Overigens lijkt spaargeld mij zeker wel relevant, want na de ver-/nieuwbouw wil je ook nog een buffer overhouden. Wij hebben hier, ondanks een volledige renovatie, echt wel rekening mee gehouden.

Hou je hart (en portemonnee) trouwens maar goed vast als je gordijnen al duur vind, want dat is niets bij een renovatie of nieuwbouw :')

Ik zei ook óns spaargeld ;). Spaargeld is zeker relevant maar wij zijn 9+ jaar aan het sparen voor een huis wat flink verbouwd zou moeten worden dus dat bedrag gaat nergens over en dat is dus niet relevant voor een potje voor een inboedel aankoop of potje voor dingen die kapot gaan.

Veneta was ik heel verbaasd over maar die viel me echt nog veel te duur uit. Ik moest 4 gordijnen hebben en voor 2 zat ik voor "een tientje pm" al ruim over de 1000 euro. Het zal wel per M2 zijn geweest met een meerprijs voor ieder zoompje of haakje ofzo want we hebben geen ramen van 25 meter :')

xwendydjx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-26 13:32

mavantos schreef:
Voor de volledige inboedel vind ik €20k ruim, maar ook niet overdreven als dit inclusief raambekleding is. Wij hebben toen we ons eerste huis kochten (2021) ook alles nieuw gekocht, maar waren echt wel minder kwijt inclusief raambekleding. Ligt natuurlijk ook aan je smaak. Wij kochten keukenspul gewoon bij de Ikea/Action en hebben na 2 jaar de pannen vervangen voor wat meer kwaliteit. Daarentegen kochten we wel direct een goed bed, maar ook weer geen Swiss Sense/Auping oid. Als je geen dure smaak hebt en in eerste instantie alleen de nodige zaken koopt dan denk ik dat je het met €15k ook echt wel red. Kan je later natuurlijk altijd nog eens wat vervangen voor iets van meer kwaliteit en het huis nog wat verder aankleden.

Een buffer zoals Amado7 aangeeft vind ik wel fors als je net verhuisd bent. Straks heb je in principe je hele inboedel nieuw, dus zelfs als er wat kapot gaat valt dit in de garantie. Ik zou rekening houden met ca. €10k buffer na alle kosten, maar alleen als je met de maandelijkse lasten nog kunt sparen en een vast contract hebt.

Overigens zou ik ook incalculeren dat het op jouw leeftijd (volgens profiel 25) aannemelijk is dat je de komende jaren nog (soms fors) in salaris stijgt. Op je 25e zit je normaliter niet op je max.

Dankje voor je uitgebreide antwoord!
Zelf vind ik het prima om alles te halen bij de Ikea/action etc, alleen heb ik een vriend met een dure smaa0k :evaw: . Bijvoorbeeld een mooie eiketafel van marktplaats zou ik ook al goed vinden en bespaard een hoop geld.
Nu blijft er in dat huis eigenlijk niks achter en gaat zelfs de spiegel uit de badkamer mee.. Ik hou zelf wel van financiele zekerheid en een buffer achter de hand, ook vanwege de dieren. Nu sta ik er zelf zo in om liever wat meer buffer te houden en eventueel na het eerste jaar versnelt de hypotheek af te lossen (als het sparen nog goed gaat naast de maandelijkse lasten)

over het stukje salaris, ik heb momenteel (Gelukkig) al een goed salaris en verwacht zeker de komende 2 jaar niet te stijgen in salaris. Dit door een fout vanuit de organisatie, ik verdien nu namelijk met 36u werken wat je met 40u werken zou verdienen. Dit gat van 10% wordt eerst opgevuld met de verhogingen voordat mijn salaris weer omhoog gaat.
Daarentegen verwacht ik wel dat mijn vriend nog omhoog gaat in salaris

xwendydjx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-26 13:43

moonsparkle schreef:
Dat je het rond kunt krijgen is top, maar heb je dan ook gekeken naar de maandlasten? Misschien wel hoor, maar persoonlijk wilde ik toch niet voor de max gaan gezien hoe hoog de maandlasten dan zouden zijn.

Inboedel kun je ook in de kringloopwinkel halen of van marktplaats en langzaam steeds wat nieuws kopen. Ik zou eerder zorgen voor een goede buffer voor onverwachte klussen/onderhoud. Maar kan zijn dat je daar ook al rekening mee hebt gehouden.

Ja ik ben aan het rekenen gegaan met de bruto maandlasten, aangezien netto van best wat dingen afhankelijk is (vriendlief vind dat ik met netto moet gaan rekenen). Die zouden we nu we beide volledig werken goed kunnen dragen en in de toekomst als 1 minder gaat werken ook nog. We zouden momenteel nog 90k meer kunnen lenen, maar dat wil ik vanwege de maandlasten ook niet.

Het huis wat we nu op het oog hebben is ook in 2020 gebouwd en is toen alles nieuw ingegaan. Daardoor eigenlijk alleen kosten voor het verven en de inboedel. Daarnaast ook lage maandlasten (hun betalen nu 40 euro voor elektra + water), als dit niet het geval was vond ik dit ook niet het juiste huis voor ons vanwege de kosten. Ik dacht nu zelf in totaal 50k achter de hand te houden, dit voor inboedel + verf en een flinke buffer. Kunnen we uiteindelijk naast de maandlasten nog goed sparen wil ik ook versneld gaan aflossen om de maandlasten weer omlaag te krijgen.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-26 14:03

JenniferU schreef:
wij zijn ook akkoord gegaan met een bod op ons huis. iets boven de vraagprijs maar blij mee en is zonder voorbehoud.

Fijn, gefeliciteerd!

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-26 14:08

JenniferU schreef:

Daar zou ik ook blij mee zijn :D

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-26 14:09

xwendydjx schreef:
moonsparkle schreef:

Ja ik ben aan het rekenen gegaan met de bruto maandlasten, aangezien netto van best wat dingen afhankelijk is (vriendlief vind dat ik met netto moet gaan rekenen). Die zouden we nu we beide volledig werken goed kunnen dragen en in de toekomst als 1 minder gaat werken ook nog. We zouden momenteel nog 90k meer kunnen lenen, maar dat wil ik vanwege de maandlasten ook niet.

Het huis wat we nu op het oog hebben is ook in 2020 gebouwd en is toen alles nieuw ingegaan. Daardoor eigenlijk alleen kosten voor het verven en de inboedel. Daarnaast ook lage maandlasten (hun betalen nu 40 euro voor elektra + water), als dit niet het geval was vond ik dit ook niet het juiste huis voor ons vanwege de kosten. Ik dacht nu zelf in totaal 50k achter de hand te houden, dit voor inboedel + verf en een flinke buffer. Kunnen we uiteindelijk naast de maandlasten nog goed sparen wil ik ook versneld gaan aflossen om de maandlasten weer omlaag te krijgen.

Ik zou zelf met bruto rekenen, dan kan het meevallen als je jaarlijks terugkrijgt. Maar als misschien nog de hypotheek rente aftrek wordt afgeschaft valt het in ieder geval niet tegen. Maar klinkt of jullie daar al goed rekening mee hebben gehouden.

40 aan water en elektra? Hoe kan dat? Dan ga ik daarin investeren
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 27-01-26 14:27, in het totaal 2 keer bewerkt

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-26 14:21

moonsparkle schreef:
40 aan water en elektra? Hoe kan dat? Dan ga ik daarin investeren

Nou inderdaad zeg. Wij hebben een hoog energielabel, zonnepanelen, verwarmen niet veel en zijn 270,- per maand kwijt. Deel je geheim :D

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-26 14:25

Water is hier al de helft en dan zijn we ook nog eens enorm zuinig met water. Energielabel A en ook daar zijn we zuinig mee, maar is toch wel veel hoger qua maandlasten.

Hoe staat het in de vragenlijst? Staat er het voorschot wat ze misschien zelf heel laag hebben staan?

xwendydjx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-26 14:33

Jennifer U gefeliciteerd! erg fijn dat je maar 1 maand dubbele lasten hebt :)

Ik heb nog even de vragenlijst erbij gepakt, ze hebben 12 zonnenpanelen en betalen inderdaad aan voorschot 15 euro per maand en elektra
Voor het water betalen ze als voorschot 25 euro per maand en gebruiken op jaarbasis 116 m3. Ik heb geen idee wat normaal is (vanwege 1ste x huiskopen en thuis een bedrijf)
Wel is het huis uit 2020, erg goed geisoleerd (a+++ energielabel) en heeft een warmtepomp

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-26 14:41

Douchen ze met koud water dan? Ongelooflijk 40 euro per maand.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-26 14:43

Water a 25,- per maand snap ik wel. Maar 15 euro elektra? Dat vraag ik me af. Dat is bij ons 250.. (zonder warmtepomp).

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-26 14:49

Ik heb mijn voorschot zo laag mogelijk gezet en spaar verder liever zelf. Dan zijn mijn maandlasten ook 'heel laag'.
Volgens mij hoort er ook te staan wat ze daadwerkelijk per jaar kwijt zijn of dat zou ik anders navragen zodat het geen verrassing is.

xwendydjx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-26 15:08

ik heb nog even extra zitten bekijken wat gegoogled, ze gebruiken per jaar 4054 KWH. Ze hebben 12 zonnenpanelen en ik denk dat vanwege de teruglever vergoeding de lasten nu zo laag zijn. Ik denk wel dat dit veranderd als je moet gaan betalen voor het terugleveren.

Dankje voor jullie heads up, ga er straks even wat vragen over stellen tijdens de bezichtiging

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-26 15:10

xwendydjx schreef:
ik heb nog even extra zitten bekijken wat gegoogled, ze gebruiken per jaar 4054 KWH. Ze hebben 12 zonnenpanelen en ik denk dat vanwege de teruglever vergoeding de lasten nu zo laag zijn. Ik denk wel dat dit veranderd als je moet gaan betalen voor het terugleveren.

Dankje voor jullie heads up, ga er straks even wat vragen over stellen tijdens de bezichtiging

Ook even vragen wat die zonnepanelen opleveren aan vermogen. En hoe oud ze zijn.