Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 20:30

Dees schreef:
ingedebruijn schreef:
Klopt maar 3 kamers zijn helaas niet voldoende. We hebben er 4 nodig ivm thuiswerken, logeerkamer en kinderkamer.....

Ja maar, ja maar.....

Je verhuisplannen lopen nu zo hopeloos vast op de afwezigheid van een 4e slaapkamer? Echt?

Meid- let go! Je kunt echt wel een paar jaar zonder 4e slaapkamer. Die kinderen zijn er nog niet en zo'n logeerkamer staat meer leeg dan dat je hem gebruikt.

Waarom nu niet even gaan wonen in een minder volmaakt plaatje en over een paar jaar verder springen?

Fijn dat je voor ons kunt bepalen wat we zoeken en nodig hebben. Volgens mij ken je mij niet dus bedankt voor je advies maar laat ons zelf maar bepalen wat we nodig hebben.

Charaz

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 20:45

Ik vind het juist heel verstandig om zeker nu de huizen duur zijn niet iets te kopen wat niet volledig aan je verwachtingen voldoet.

Gamova

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 20:51

Maar een jarenplan is toch geen gek idee? Ik snap dat je niet bereid bent enorm veel eigen vermogen in een huis te stoppen wanneer dat het niet waard is maar wij hebben ook later pas kamers op zolder gerealiseerd voor onze baby. En een badkamer die niet naar je zin is kun je altijd nog vervangen als hij nog maar werkt.

Niet aanvallend bedoeld overigens want ik ken je inderdaad niet persoonlijk maar jullie maken het wel moeilijk als een huis al zo ver aan jullie verwachtingen moet voldoen. Ik snap de reactie van Dees wel, als een huis potentie heeft kun je er altijd nog wat van maken. En natuurlijk moet je in de gekte niet iets kopen waar je ongelukkig van wordt maar je kunt wellicht kijken waar je prioriteiten liggen en sommige dingen voor lief nemen.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 20:58

Wij kijken ook zeker naar dat soort huizen maar dat wil niet zeggen dat ik huizen moet gaan kopen die totaal niet naar ons zin zijn. Puur om maar wat te kopen. Zal allemaal goed bedoeld zijn maar dat vind ik echt raar om van iemand te vragen.

Volgens mij heb ik nergens gezegd dat we het perfecte plaatje zoeken. En ook dan hebben we gewoon tot nu toe geen geluk gehad. Maar we gaan gewoon niet settelen voor een huis waar we ons totaal niet gelukkig zien worden omdat het dan heel misschien makkelijker gaat.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 21:10

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 21:11

Ik snap het idee achter iets kleiners/minder kamers toch wel kopen wel.
Als je eenmaal “binnen bent” in de huizenmarkt hop je veel makkelijker verder straks.

Waarmee ik overigens totaal niet bedoel dat je iets tegen je zin in moet kopen hoor. Je moet er wel happy mee zijn.

Maar een slaapkamer minder kan ik me nog indenken :). Al kijken jullie daar wellicht ook al naar :j

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 21:16

Inge, ik zou zeker wel blijven zoeken. Uiteindelijk is het een x raak.
Wij hebben ook biedingen gedaan waarvan maar een deel gefinancierd moest worden en flink deel eigen geld maar ondanks dat nog steeds niets. En ook serieus overboden.
Met of zonder eigen geld, het is en blijft een kwestie van geluk hebben.
Ook wij irriteren ons en ik heb meerdere malen gedacht we stoppen maarja blijven toch maar doorgaan want eens is het een x raak.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 21:17

SimoneeM schreef:
Als je eenmaal “binnen bent” in de huizenmarkt hop je veel makkelijker verder straks.

Waarmee ik overigens totaal niet bedoel dat je iets tegen je zin in moet kopen hoor. Je moet er wel happy mee zijn.

Maar een slaapkamer minder kan ik me nog indenken :). Al kijken jullie daar wellicht ook al naar :j

Zeker weten maar heb gewoon niet het idee dat het iets uitmaakt zolang we niet meer eigen middelen hebben.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 22:23

Hebben jullie de vorige (voor mijn gevoel veel minder heftige) crisis op de huizenmarkt niet mee gekregen?

Mensen die ook maar wat kochten voor veel geld met de hoop op doorstroom en toen stortte de woningmarkt in, huizen stonden onder water en mensen zaten vast in hun huidige woning, inmiddels gezinsuitbreiding gekregen en te weinig slaapkamers.

Dat wil je echt niet, duur kopen is een ding, en niet zo erg als het huis naar je zin is, maar mee gaan in de gekte en maar wat kopen om te kopen… ik zou het niet adviseren.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 22:37

Charaz schreef:
Hebben jullie de vorige (voor mijn gevoel veel minder heftige) crisis op de huizenmarkt niet mee gekregen?

Mensen die ook maar wat kochten voor veel geld met de hoop op doorstroom en toen stortte de woningmarkt in, huizen stonden onder water en mensen zaten vast in hun huidige woning, inmiddels gezinsuitbreiding gekregen en te weinig slaapkamers.

Dat wil je echt niet, duur kopen is een ding, en niet zo erg als het huis naar je zin is, maar mee gaan in de gekte en maar wat kopen om te kopen… ik zou het niet adviseren.

Precies dit

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 22:46

Weet je toevallig nog waarop hij toen is ingestort? Ik ben ergens bang dat we op een dieptepunt gaan kopen en dan inderdaad met de gebakken peren zitten.. Het valt niet te voorspellen natuurlijk..

Wij hebben vanmiddag ons hypotheek gesprek gehad en kunnen best een hoop meer lenen dan we hadden verwacht. :oo We kunnen onze zoekopdracht dus weer een stukje uitbreiden :D

Ik zou ook niet zomaar stoppen met zoeken, Inge. Heb je al eens gekeken naar FinancieelFit? Da's een soort van garantie/check/certificaat dat je een huis kan kopen zonder voorbehoud van financiering. Er zijn ook hypotheekadviseurs die je een dergelijke garantie kunnen geven. Dan kun je bij een bod in ieder geval aangeven dat je wel moet financieren, maar dat dat al geregeld is. Dat is voor veel verkopers ook een pre!

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 22:57

Ik denk persoonlijk dat de markt de komende jaren nog lang niet gaat instorten. Als ze nu keihard gaan bijbouwen zijn de voorspellingen alsnog dat het pas over een jaar of 10 wat bijtrekt. En dan moeten ze dus echt mega gaan bijbouwen.

Alles kan natuurlijk, maar een echte crisis zie ik niet zo snel komen.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 23:02

Ik woon hier nu 4,5 jaar en toen was de markt net weer aan het aantrekken en vonden mensen het nog gewaagd dat wij niet eerst onze vorige woning hadden verkocht.

McGregor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 23:27

Anne. schreef:
Weet je toevallig nog waarop hij toen is ingestort? Ik ben ergens bang dat we op een dieptepunt gaan kopen en dan inderdaad met de gebakken peren zitten

Als ik me niet vergis, werden er destijds veel te makkelijk te hoge hypotheken verstrekt. Dus extra geld dat gebruikt kon worden om andere aankopen te doen. Dat gaat nu niet meer, want je kunt maar 100% van de taxatiewaarde financieren.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 23:28

Inge, ik zou ook nog niet gelijk opgeven. Ook gewoon nieuwbouw in de gaten blijven houden. Wij hebben ook een sociale koop woning kunnen bemachtigen. Ja heb je een portie mazzel nodig maar je weet maar nooit wat er voor je in de sterren staat zeg ik altijd maar.

En geef niet op. Nu in de zomer is het aanbod vaak wat minder maar ook toch vaak minder kijkers. Vorig jaar keken we rond deze tijd bij 2 huizen die zelfs al een tijdje te koop stonden.

Maar ik snap het wel als je sowieso minstens even pauze wilt. Het zoeken is zo intensief. Die teleurstelling elke keer zo naar. Echt ik hoop dat de markt snel een beetje bijtrekt.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 23:38

McGregor schreef:
Anne. schreef:
Weet je toevallig nog waarop hij toen is ingestort? Ik ben ergens bang dat we op een dieptepunt gaan kopen en dan inderdaad met de gebakken peren zitten

Als ik me niet vergis, werden er destijds veel te makkelijk te hoge hypotheken verstrekt. Dus extra geld dat gebruikt kon worden om andere aankopen te doen. Dat gaat nu niet meer, want je kunt maar 100% van de taxatiewaarde financieren.

Dat is al wat langer geleden, dat er werd geadviseerd wat meer te lenen om direct een nieuwe auto te kopen zodat je daar voorlopig geen omkijken naar had.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 23:42

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 23:43

Anne. schreef:
Weet je toevallig nog waarop hij toen is ingestort? Ik ben ergens bang dat we op een dieptepunt gaan kopen en dan inderdaad met de gebakken peren zitten.. Het valt niet te voorspellen natuurlijk..

Wij hebben vanmiddag ons hypotheek gesprek gehad en kunnen best een hoop meer lenen dan we hadden verwacht. :oo We kunnen onze zoekopdracht dus weer een stukje uitbreiden :D

Ik zou ook niet zomaar stoppen met zoeken, Inge. Heb je al eens gekeken naar FinancieelFit? Da's een soort van garantie/check/certificaat dat je een huis kan kopen zonder voorbehoud van financiering. Er zijn ook hypotheekadviseurs die je een dergelijke garantie kunnen geven. Dan kun je bij een bod in ieder geval aangeven dat je wel moet financieren, maar dat dat al geregeld is. Dat is voor veel verkopers ook een pre!

Er is niemand die je op papier 100% garantie geeft op voorhand. Zowel de makelaar als hypo zien het niet fout gaan maar kunnen niets garanderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 09:59

Ik denk dat het heel verstandig is om serieus een eisenlijstje te maken en je daar zo veel mogelijk aan te houden, hoe gek je ze ook proberen te maken momenteel

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 10:26

SimoneeM schreef:

Grappig.. dit is precies wat ons verteld is.... dus 10 jaar terug een toch te kleine woning gekocht.
Zijn toe aan een grotere.. maar ja, nu zijn die helemaal onbetaalbaar geworden.

Loei

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 10:31

robbie88 schreef:
Loei.. ik woon in dezelfde omgeving.. inmiddels 2jr terug gekocht.. maar krijg nogvan 2 makelaars de mailtjes met huizen die nog niet op funda staan.. mijn ervaring zelfs 2 jr terug dat je met op funda kijken te laat bent.. wil je alleen nijverdal?

Hoi! Ja alleen Nijverdal. Wij krijgen die mailtjes inmiddels ook. We hebben vanmiddag weer een bezichtiging aan de beethovenlaan. Huis staat al anderhalve maand te koop, dus ik vraag me af waarom. :o

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 10:34

Loei schreef:
robbie88 schreef:
Loei.. ik woon in dezelfde omgeving.. inmiddels 2jr terug gekocht.. maar krijg nogvan 2 makelaars de mailtjes met huizen die nog niet op funda staan.. mijn ervaring zelfs 2 jr terug dat je met op funda kijken te laat bent.. wil je alleen nijverdal?

Hoi! Ja alleen Nijverdal. Wij krijgen die mailtjes inmiddels ook. We hebben vanmiddag weer een bezichtiging aan de beethovenlaan. Huis staat al anderhalve maand te koop, dus ik vraag me af waarom. :o

Haha in deze tijd krijg je daar inderdaad argwaan bij. Toch veel plezier en succes. Wie weet!!

Loei

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 10:38

Haha precies! 2 huizen verderop is het huis binnen 10 dagen verkocht. Waarom deze er dan inmiddels al 40 dagen op staat? Hij is wel 30.000 duurder aangeboden maar woonoppervlak is ook meer en het enige wat eruit moet is de keuken. Geen idee we gaan het zien!

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 13:20

Huizenmarkt zie ik helaas ook niet heel snel veranderen. De krapte en vraag zijn enorm en dat met de stikstof crisis en de weinig bouwplannen.

Werkeloosheid valt ook mee. Ik was erg benieuwd naar de corona en de klap daarvan maar sommige sectoren hebben het enorm zwaar maar er is wel ruimte geweest om ander werk te gaan doen en omscholen e.d. begreep op het nieuws dat de werkeloosheids cijfers ook alweer dalen.

Daarbij is de rente nu ook laag. Tuurlijk betaal je veel voor een huis maar een veel lagere rente ga je bijna niet meer krijgen nu.

Ik ben wel bewust voor een toekomst huis gegaan. Waar we eventueel willen eindigen qua dorp locatie en ruimte. Hoe het tzt er voor staat zien we dan wel weer.

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 13:24

Brainless schreef:
SimoneeM schreef:

Grappig.. dit is precies wat ons verteld is.... dus 10 jaar terug een toch te kleine woning gekocht.
Zijn toe aan een grotere.. maar ja, nu zijn die helemaal onbetaalbaar geworden.

Dat kan, maar de huizenprijzen blijven stijgen dus wrs hebben jullie dan ook overwaarde.
Dan breng je toch makkelijker eigen geld mee voor overbieden.

Huren voor lage huur en heel hard kunnen sparen zou ook werken natuurlijk maar de realiteit is wel vaak dat de huren enorm hoog zijn en sparen niet goed meer wil.