Bezuinigen op de boodschappen - deel 5

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sunrise19

Re: Bezuinigen op de boodschappen - deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 09:54

Haha alles wat hier in de vensterbank staat word kaal geplukt door mijn dochter of opgegeten door mijn kat :=

Heb nog eens op die website rond zitten kijken van dat eet gedoe, maar ik snap echt niet waarom iedereen er zo enthousiast over is? En ben er nu helemaal zeker van dat je die dingen gewoon veeeeeel goedkoper kan maken door het zelf te kopen.

Hier hebben wij week aanbiedingen bij de slager en die zijn echt niet zo heel duur hoor. Verse groenten en fruit kosten ook niet veel. Zeker de seizoensgroenten en fruit niet.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 10:10

Hier leven de kruidenplantjes ook verdacht lang. Ik laat ze altijd gewoon in het potje staan, en dan zet ik ze met pot en al in een keramieken pot met altijd een bodempje water erin. Op de vensterbank op het zuiden. Als ik zie dat de blaadjes slap hangen is het water op en gooi ik er weer een flinke scheut bij :+

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 10:14

Wij hebben onze achtertuin op het zuiden en hebben daar dus met zon een sauna.. de voorkant geen idee maar heb daar de eerste helft van de dag zo'n beetje zon :+

Alles wat hier dus op de vensterbank staat verbrand :Y) Heb wel een zonnescherm maar die hangt nog steeds niet na een jaar :Y)

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 10:15

Oh mijn verse kruiden doen het altijd fantastisch! :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 10:18

Nog een tip: Als je lente-uitjes koopt, knip dan alleen het groen af en zet het uitje met een aantal cm van de stengel in een vaasje. Er groeien nieuwe sprieten aan en die kun je gewoon weer gebruiken in gerechten.
Zo heb ik al een half jaar een lente-uitje op de vensterbank staan die ik steeds weer opnieuw gebruik :D

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 10:20

Dat is nog eens een goede tip!

Ik houd mijn kruiden ook goed in leven :j Ze hebben véél water nodig. Ik heb ze in het plastic potje in een aardenwerken potje/schaaltje staan. Ik giet dagelijks/om de dag water in het schaaltje, en dan gaat ze echt heel goed. Mijn peterselie knapt uit zijn potje zo'n beetje :)) en mijn basilicum gaat al een half jaar mee :D

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 10:26

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 10:42

Nee niet per se apart, maar wel gewoon lekker afwisselend en alledaags. Je krijgt net weer even ideetjes dan de dingen die je zelf altijd kookt, tenminste, ik maak veel salade en veel italiaans dus dan is een marokkaanse tajine bijvoorbeeld best leuk om eens doordeweeks te eten.

En ja, dat kan je ook in een receptenboek opzoeken of op internet, maar als ik door de AH loop na een lange werkweek dan heb ik geen tijd/zin om rustig alle receptenboeken uit te pluizen.

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 10:50

Daarom doe ik dat dus elke week :+ Maar ja ik werk dan ook niet, dus ik heb dan makkelijk praten.
Maar je zou eventueel daar ook de recepten kunnen downloaden, dan heb je het ook en ik denk ook wel een stuk voordeliger.

Ik probeer elke week in ieder geval wel heel afwisselend te eten, maar ja logisch dat je geen zin hebt zoveel uit te pluizen als je ook nog eens 40uur werkt.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 11:00

Ik heb geen HF meer hoor, het enige wat ik wil zeggen is dat het makkelijk en leuk is om even wat nieuwe inspiratie op te doen. :)

En tsjah, ik zou ook zeeën van tijd hebben als ik niet zou werken om voordelig mn boodschappen te doen, creatieve recepten op te zoeken en meer tijd zou hebben om te koken. :+

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 11:09

Ik denk dat het ook vooral de 'aparte' ingrediënten/groentes zijn wat het zo aantrekkelijk maakt. Ik denk dat veel mensen niet verder komen dan aardappels met erwtjes/wortels/sperzieboontjes/kool en pasta met tomatensaus. Mensen weten vaak niet eens wat een pastinaak/bataat/raapsteel/venkel is en waar je het kan kopen. Dan kan ik me voorstellen dat het handig is als je geen meerdere winkels hoeft af te lopen om al je ingrediënten te vinden.
Ik heb zelf een moestuin met haast alles wat ik nodig heb, maar ik miste de knolselderij.. nou, ik ben volgens mij in vier winkels geweest voordat ik em gevonden had :=
Maar verder vind ik de gerechten ook niet heel apart inderdaad.
Die pizza met verse groentes :+ Als ik pizza maak dan doe ik er alles op wat ik kan vinden :)) Daar heb ik ook geen recept voor nodig.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 11:14

Nou voor mij was het meer dat het 'makkelijk' is om een beetje in dezelfde receptjes te blijven hangen. We eten trouwens nooit 2x hetzelfde in de week maar ik vond het met HF leuk dat je dan ook gewoon iets krijgt waar je anders niet zo snel voor zou kiezen. Zo had ik nog nooit met gember gekookt omdat ik dacht dat ik het niet lekker zou vinden maar door HF kook ik nu nog steeds regelmatig gerechten met gember.

Maar inderdaad, de pasta gerechten vond ik altijd wel 'zonde' van het geld. Die kan ik zelf beter. Net als de salades.

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 11:15

Zijn pastinaak en dat soort dingen geen "vergeten groenten" ? Knolselderij hebben ze hier bij de appie wel! En de plus heeft ook vaak een hoekje met wat apartere groenten/fruit.

Snap wel dat mensen het daarom nemen, maar vind het zo ontzettend duur voor recepten die nog geen 1,50 pp kosten soms. Ook wel duurdere natuurlijk maar als ik zalm zie is het telkens gecombineerd met goedkope bijproducten. Vind het dan ontzettend zonde als mensen het kopen want goedkoop is het zeker niet.

Pizza is bij ons ook alles door elkaar :P Al koop ik tegenwoordig wel kant en klare bodems die bij de croissants liggen en het gebak. Zijn al vierkant en vind ik makkelijker dan zelf rollen :+ Overigens is dat geen besparing van geld, wel van tijd.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 11:22

Knolselderij is toch geen aparte groente?

Ja het is ook duur en dat is de reden waarom ik er mee ben gestopt, maar heb er geen spijt van dat ik de box heb gehad en heb prima producten ontvangen altijd en lekkere maaltijden gegeten.

En nogmaals: hulde voor iedereen die de tijd heeft om alle supermarkten/markten af te struinen naar koopjes, recepten uit te zoeken in boeken of op internet en rustig de boodschapjes te doen. Super fijn dat je daar dan de tijd voor hebt.

Als je beide werkt dan ontbreekt het gewoon weleens aan die tijd en dan is het fijn dat er in elk geval al wat gebracht wordt. Dat betekent niet dat ik te dom ben om zelf een recept te verzinnen of een goedkope maaltijd samen te stellen, of me graag laat oplichten door een te dure boodschappenbox, want zo komt het in elk geval nu op me over.

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 11:27

Ik geloof dat ik al eerder zei dat IK makkelijk praten had, dus om nou zo op je teentjes getrapt te worden? Dit is een BEZUINIGEN topic. Waarin ik aangeef ik het ontzettend zonde vind dat je zoveel betaald voor redelijk goedkope gerechten. Ik noem niemand dom dat die zich laat oplichten. En ik snap ook dat het om te proberen wel leuk is je kennis te verrijken.

Verder is het ook niet zo dat ik de hele dag niks doe, zo komt dat weer op mij over ;) Ik kies er alleen voor er geen probleem van te maken, omdat ik weet dat wij niet in elkaars leven kunnen kijken en kunnen oordelen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 11:36

Ik vind het zeker niet dom hoor. Als je het druk hebt en genoeg te besteden hebt dan is het juist slim als je op die manier wel elke dag afwisselend en vers kan eten. Zat mensen die zoiets hebben van, 'vandaag geen zin om te koken, laten we maar mcdonalds/friet/pizza halen' := Dat vind ik veel dommer :P

Hoewel ik geen werk heb ga ik toch maar een of twee keer per week boodschappen doen. Ik heb het veel te druk met mijn tuin/dieren/huishouden/inmaken/bakken/klussen om elke dag ook nog naar de winkel te gaan. Recepten zoeken heb ik ook meestal geen tijd voor. Ik gooi gewoon een hoop gezonde groentes bij elkaar die me wel lekker lijken smaken samen :+

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 11:45

@8nnemiek: Bevalt het je dat je thuis zit? Of mis je soms de meer sociale contacten die je hebt als je werkt? Hier is het net zo druk, alleen heb ik ipv veel dieren een kind en een kat :+

Ben het verder wel met je eens dat het dan makkelijk is inderdaad, maar ik keek met de insteek bezuinigen en dan voelt het verkeerd haha :+

Ik had gisteren geen zin om te koken en toen hebben wij ook buiten de deur gegeten :P Wel bij de wok, dus niet geheel ongezond. Ik doe op maandag ochtend altijd mijn recepten eigenlijk maar ja, ik sta ook elke ochtend tussen 05:30 en 06:00 op. Niet voor mijn dochter overigens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 11:47

Ik eet bij restaurant Mam en Pap als ik geen zin heb :+

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 12:09

Ik ben alleen, werk 40 uur en heb twee paarden. Eet gezond, maar wel makkelijk door de weeks. Een snelle salade, een stamppotje, een roerbakgerecht. Over het algemeen paleo. Bedenk globaal hoe mijn week eruit ziet, waar ik ongeveer zin in zou kunnen hebben en bedenk op m'n werk voor ik langs de winkel(s) fiets wat ik ga eten en waar ik dat ga halen. Lidl en AH zitten naast elkaar, dat scheelt ook.

Kan me het gemak van de boxen wel voorstellen, maar vindt het ook érg prijzig voor simpele gerechten. Plus dat ik alleen ben en ze hebben ze volgens mij niet voor één persoon. En nou kan ik wel die van twee personen nemen, maar het was net de bedoeling dat er nog wat kilo's afgingen :))

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 12:19

Mijn situatie is erg vergelijkbaar met die van Berdien. Ben alleen, werk 40 uur, heb twee paarden te doen.
Eet doordeweeks makkelijk omdat ik snel naar stal wil, gezien twee paarden op een avond toch best wat werk is.
Bedenk in het weekend wat ik ongeveer wil eten. Doe boodschappen voor een week en verse dingen haal ik in m'n pauze of na werktijd even snel.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 12:28

Boxen doen we niet aan, veel te duur! Kan goed begrijpen dat je ze koopt als je weinig tijd hebt trouwens, maar ik heb juist veel tijd :j

Nu met een kindje eten we vrijwel volledig biologisch en ook dat hoeft niet duur te zijn. We hebben de eerder genoemde Vitatas, verder koop ik alles in de aanbieding of met kortingsstickers.
Vlees koop ik online, dat is wildrundvlees of hele antibioticavrije bio kippen, variërend van 8/10,50 euro de kilo. Als je drie keer per week vega eet doe je 2 of 3 maanden met je vlees.
Brood bak ik zelf van simpele bio bloem, vleeswaren eten we niet, dat vind ik dan weer te duur bio. Rauwe bio melk koop ik 80 cent de liter. Alles bij elkaar ben ik niet meer geld kwijt dan met reguliere voeding, wèl een hoop tijd.
Vorige week weer eens wat regulier vlees en groenten gegeten, want: toch wel erg aantrekkelijk geprijsd, maar ml en beeb hadden het meteen door. Niet te vreten als je eenmaal overgestapt bent :n

obelix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 12:46

C_arola schreef:
@ Obelix, aardappels ga ik in de schuur bewaren. Ik heb geen idee of je appels lang kunt bewaren zonder ze te bewerken, ik ben bang van niet.

Oeps! :+ verkeerd gelezen sorry hahaha

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 13:49

Sunrise19 schreef:
@8nnemiek: Bevalt het je dat je thuis zit? Of mis je soms de meer sociale contacten die je hebt als je werkt? Hier is het net zo druk, alleen heb ik ipv veel dieren een kind en een kat :+

De sociale contacten waren op mijn werk ook nooit zo denderend :+ Ooit als grafisch vormgever met een vreselijk gemeen duits meisje moeten samenwerken :+ en later bij een wasserij gewerkt waar je alleen in de pauze met mensen kon praten en dat is op zich wel gezellig maar dan ga ik liever doordeweeks eens naar vriendinnen en familie toe, waar ik in het weekend nooit tijd voor heb.
Wel zit ik er aan te denken om eens een advertentie op te hangen voor mensen die bang zijn voor paarden, of mensen met weinig ervaring die graag eens een rustige buitenrit willen maken.. Onze belg is zo ontzettend lief en rustig en betrouwbaar, het lijkt me leuk om zo een klein centje bij te verdienen en ook om gewoon wat nieuwe mensen te leren kennen :j
Ik heb sinds deze maand geen inkomen meer, mijn ww is afgelopen en ik heb nog geen nieuwe baan gevonden.. Maar ik moet zeggen dat ik toch liever thuis werk, en ik wil dus het liefst weer gaan schilderen en illustreren. Het is heerlijk om even pauze te kunnen nemen van je schilderwerk om even het brood in de oven te schuiven :D

Phormicola, dat merken we hier ook enorm! Bio eten heeft echt veel meer smaak! Vooral uit eigen tuin. Ik test het wel eens uit bij vriendlief. Dan zeg ik niet wat hij krijgt, maar het eten uit eigen tuin weet ie altijd eruit te halen!
Binnenkort krijgen we een paar kipjes en die wil ik ook biologisch voeren. Benieuwd hoe de eieren dan smaken :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 14:10

Hmm standje van bewindvoerder gehad :+ , ik geef teveel uit de laatste tijd. Vorige week en deze week was het 60 ipv 40 euro , + konijnen voer is teveel . Zo ik mag weer aan de bezuinigingen

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 14:23

Mijn vriend en ik werken beide >40 uur per week. Ik maak op zaterdag een weekmenu voor de hele week, waarbij ik ook rekening kan houden met hoe lang het duurt om een gerecht te bereiden. Dus als we een keer vette haast hebben, zorg ik dat we de dag ervoor voor twee dagen koken, of iets snels&simpels eten.

En als ik naar de inhoud van de HF-boxen kijk, denk ik vaak: nou ik kook net zo gevarieerd! En dan is mijn manier wel stuk goedkoper. Maar ik snap wel heel goed dat mensen met weinig tijd en inspiratie kiezen voor zo'n box.