Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 17:52

Fitzroy schreef:
Wat bieden ze voor de prijs die ze opgeven? Fotograaf, video, 360 gr foto’s?
Zit dat in de courtage of werken ze met een starttarief?
Hoe verloopt het biedingsproces? Werkt de makelaar met losse afspraken of kijkdagen ?

En verhuizen is echt niet zo erg. Ik ben de in 2,5 jaar tijd 3 x verhuisd en leef nog steeds.

Moonsparkle, ik had je nog niet gefeliciteerd maar bij deze *\o/*
Naar welke regio ga je?

Vaak zit je rond de 1% courtage (wel afhankelijk van de verwachte verkoopprijs natuurlijk). In principe komen daar de zogenoemde opstartkosten nog bij, denk hierbij aan Funda aanmelding, verkoopfoto's, inmeten e.d.

Overigens zou ik meerdere makelaars uitnodigen, kiezen voor degene met het beste gevoel en dan vragen of die het voor dezelfde prijs kan doen als de makelaar die het laagste zit qua courtage. Vaak gaan ze daar wel in mee ;)

Marcella

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 18:21

Ik heb toen 3 makelaars uitgenodigd voor informatief, want woonde op dat moment tijdelijk in de flat wegens renovatie eigen flat.

Meer was er niet in de omgeving en lag buiten hun werkgebied.

xwendydjx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 11:07

Leuk om weer jullie updates te lezen!
Moonsparkle gefeliciteerd met de aankoop van de woning, goed begin van 2026!

Wij hebben net voor de kerstvakantie een huis bezichtigd en een bod uitgebracht (15k boven de vraagprijs) en we waren volgens de makelaar veelste laag. Nu ben ik wel benieuwd wanneer het beidiengsregister online komt en waarvoor het uiteindelijk weg is gegaan.

Ondertussen hebben we een erg mooi huis gezien en die gaan we 27-1 bezichtigen, even afwachten hoe dat voelt en waarschijnlijk anders een bod uitbrengen. Helaas wel aan de bovenkant van ons budget, maar dat komt vast ook wel weer goed. Verder hou ik vooral ook funda in de gaten of er nog iets leuks op komt haha

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 21:52

Ik wilde eigenlijk meerdere verkoopmakelaars langs laten komen, maar er was voor mij in die periode zoveel te regelen terwijl ik ook in een emotionele rollercoaster zat dat ik bij de eerste makelaar die langskwam dacht: ik vind het wel prima laten we dit gewoon doen. Kon me overigens wel vinden in wat zij vertelde en vond haar ook aardig. Er waren meerdere makelaars daar in dienst wat ervoor zorgde dat ze ook vrij flexibel waren en dingen evt uit handen konden nemen. Bezichtigingen werden wel door vast persoon gedaan, maar de kopers zijn daarna echt nog wel 6x langs geweest voor inmeten en met een aannemer en met nog iemand etc. Ik woonde daar toen al niet meer en ex had er geen zin in dus daar is elke keer iemand van de makelaar bij geweest.

Voor aankoopmakelaar heb ik bij mijn vrienden rondgevraagd wie een aankoopmakelaar hadden en wat ze ervan vonden. De meeste vonden hun aankoopmakelaar 'wel prima', maar er was één iemand die echt heel enthousiast was. Daarom bij die aankoopmakelaar langsgeweest om eens te kijken of de klik er was en toen die er was gelijk mee in zee gegaan. Heel blij mee :D

Spannend Wendy! In principe wordt het biedlogboek vrijgegeven op het moment dat de (ver)koop definitief is. Dus als hij verkocht is met voorbehoud, wanneer het voorbehoud is afgelopen en als hij verkocht is zonder voorbehoud zou het logboek snel zichtbaar moeten zijn. Je kan altijd even mailen als je het graag wil weten, maar het zou kunnen dat op dit moment het voorbehoud nog loopt en het daarom nog niet zichtbaar is. Bij het huis dat ik heb gekocht was het logboek ook niet zichtbaar voor mij in move dus heb ik hem via de mail opgevraagd toen de koop definitief was. Ik was erg nieuwsgierig :o

AljaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 07:24

20 november sloot er bij ons ook een bieding op een huis waar wij ook op geboden hadden en gisteren nog steeds geen biedingslogboek zichtbaar.

Dus ook de makelaar maar eens gebeld maar ook dat was nog niet definitief rond.

xwendydjx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 08:10

Alja schreef:
20 november sloot er bij ons ook een bieding op een huis waar wij ook op geboden hadden en gisteren nog steeds geen biedingslogboek zichtbaar.

Dus ook de makelaar maar eens gebeld maar ook dat was nog niet definitief rond.

Dan moeten wij denk ik ook nog maar even geduld hebben.. Waren vooral benieuwd waarvoor het huis uiteindelijk is verkocht om ook te kijken wat de markt doet en dit meenemend in het huis wat we willen kijken

Hij staat op Funda ook nog als verkocht onder voorbehoud, dus ik denk dat hij verkocht is onder voorbehoud van financiering, anders stond die waarschijnlijk al op verkocht

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 19:51

Wij zijn als starters nu voor de 5e keer overboden. Dit keer doet het echt zeer; het huis was zo leuk! De makelaar belde ons omdat hij ons kent, maar eigenlijk doet hij dat normaal niet eens. We waren zo enorm overboden en zonder voorwaarden, dat er niks meer aan te doen was. Hij vond ons bod een heel goed bod (net geen 20k overboden), maar er heerst gewoon gekte waardoor mensen tienduizenden euro's overbieden zonder voorbehoud van financiering. Erg demotiverend...

_Anne_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 20:51

PeerAppel schreef:
Wij zijn als starters nu voor de 5e keer overboden. Dit keer doet het echt zeer; het huis was zo leuk! De makelaar belde ons omdat hij ons kent, maar eigenlijk doet hij dat normaal niet eens. We waren zo enorm overboden en zonder voorwaarden, dat er niks meer aan te doen was. Hij vond ons bod een heel goed bod (net geen 20k overboden), maar er heerst gewoon gekte waardoor mensen tienduizenden euro's overbieden zonder voorbehoud van financiering. Erg demotiverend...

In welke omgeving zoeken jullie?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 21:51

Het ligt eraan hoeveel procent die 20k was. Het scheelt nogal of je 20k overbiedt op een huis van 275.000 of 400.000.
Evengoed wel balen.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-26 05:55

Was de vraagprijs ook reëel? Sommige makelaars doen de vraagprijs expres lager inzetten. Dan wordt er standaard meer overboden.

Bij onze zoektocht in 2024 was dit standaard 40-60K

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-26 06:59

Mijn huis zal denk ik of nog deze week of volgende week online komen, vind ik toch ook heel erg spannend.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-26 07:50

Snap ik Moonsparkle! Nu wij steeds verder in het proces voor een huis zitten wordt de verkoop van ons huis ook reëler. En daar kijk ik deze keer wel tegenop. Er zijn hier in het dorp nu een paar huizen die niet verkocht raken. Ondanks dat ik ons huis echt super fijn en veelzijdig vind ben ik er toch bang voor dat het bij ons zou gebeuren :+

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-26 11:58

Denk dat iedereen wel die angst heeft zelfs al woon je ergens waar alles zo weg is :o

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-26 14:10

Ik moet zeggen toen we in Den Bosch woonden vreesde ik er niet voor. Onze makelaar kon toen ook al heel veel vertrouwen geven dat het wel voor een bepaalde prijs weg zou gaan. De makelaar die we nu gesproken hebben geeft zelf ook al aan dat dit huis wat typischer is en een kleinere doelgroep aanspreekt. Nou ja, we gaan het zien.

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-26 19:30

_Anne_V schreef:
In welke omgeving zoeken jullie?

Oost Groningen :D En dan maar in 2 woonplaatsen. Gelukkig komt er genoeg online, want we hebben al 5 keer kunnen bieden in een krap jaar, waarvan we ook een halfjaar "huizenpauze" hebben gehad.

Fitzroy schreef:
Het ligt eraan hoeveel procent die 20k was. Het scheelt nogal of je 20k overbiedt op een huis van 275.000 of 400.000.
Evengoed wel balen.

8,16% in een omgeving waar het gemiddelde overbiedpercentage op ongeveer 3-4% ligt.

future_vet schreef:
Was de vraagprijs ook reëel? Sommige makelaars doen de vraagprijs expres lager inzetten. Dan wordt er standaard meer overboden.

Bij onze zoektocht in 2024 was dit standaard 40-60K

Ja, deze was zeker reëel! Woningstats, Huispedia en Walter Living staan daar ook achter.

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-26 16:47

Ja inderdaad, het blijft toch zo moeilijk voorspelbaar met huis verkopen. En qua timing ook net wat mensen in de buurt verder doen met verkoop wat ook weer invloed heeft...

Balen PeerAppel, al 5x kunnen bieden maar het nog nooit geworden dus? Ik heb wel echt geluk gehad met aankoop, maar ook wel duidelijk wat ik wilde en genoeg ruimte voor overbieden door verkoop van het oude huis.

Hier wel een nieuwe uitdaging, heb van de week een ongeluk gehad. Been gebroken en moet ook nog geopereerd... Half februari krijg ik de sleutel van mijn nieuwe huis :') Gelukkig veel mensen die willen helpen maar heel frustrerend om zelf dan dus niks te kunnen.

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-26 17:08

Mijn appartement komt waarschijnlijk in maart / april online.

Ik heb al wel een desktop taxatie laten doen. Die was aardig hoog voor mijn gevoel. Ik denk niet dat ik dat ervoor krijg. Zal ik potentiële kopers toegang geven tot dit document? Het kan hen sowieso helpen met de hypotheek.

Eenzelfde appartement als dat van mij staat nu te koop. Heeft energielabel A, en de mijne C. In hetzelfde gebouw, dus dat vind ik raar. Wij zijn met twee personen heel weinig kwijt voor verwarming, gas, water en licht. Makelaar kan ook niet duiden waar dat verschil vandaan komt

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-26 17:35

Er zijn datums geprikt hier voor kijkdagen, ben heel benieuwd hoeveel er zullen komen. Ik ben heel nieuwsgierig en tegelijkertijd wil ik het een soort van allemaal niet weten :')

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-26 23:09

Luxorvalkje schreef:
Mijn appartement komt waarschijnlijk in maart / april online.

Ik heb al wel een desktop taxatie laten doen. Die was aardig hoog voor mijn gevoel. Ik denk niet dat ik dat ervoor krijg. Zal ik potentiële kopers toegang geven tot dit document? Het kan hen sowieso helpen met de hypotheek.

Eenzelfde appartement als dat van mij staat nu te koop. Heeft energielabel A, en de mijne C. In hetzelfde gebouw, dus dat vind ik raar. Wij zijn met twee personen heel weinig kwijt voor verwarming, gas, water en licht. Makelaar kan ook niet duiden waar dat verschil vandaan komt

Is er iemand langsgeweesr voor het energielabel? Of heb je dat toen het nog kon online aangevraagd?

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 22:35

De vorige bewoners hebben dat aangevraagd. Het is nog tot en met deze zomer geldig.

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 07:14

Luxorvalkje, kun je niet vragen of je het energie label mag inzien en vergelijken?

Moonsparkle spannend ook zeg. Hopelijk pakt het allemaal positief uit!

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 09:03

Luxorvalkje schreef:
De vorige bewoners hebben dat aangevraagd. Het is nog tot en met deze zomer geldig.

Een energielabel is 10 jaar geldig. Als deze tot 2026 geldt is deze dus in 2016 aangevraagd. In 2021 is de regelgeving omtrent de energielabels veranderd. Tot 2021 kon je zelf alle gegevens invullen en werd deze op afstand vastgesteld, kostte ook vrijwel niks. Tegenwoordig komt er een energieadviseur langs en die berekend veel nauwkeuriger.

Dit kan natuurlijk zorgen voor een verschil tussen het oude en nieuwe label.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 14:43

moonsparkle schreef:
Ik ga het nu dan toch delen, na bijna 2 jaar zoeken heb ik een huis gekocht :D ik heb echt momenten gehad waarbij ik de zoektocht wilde opgeven.

Maar nu dan heel erg ontzettend hard duimen dat mijn huidige huis goed verkocht zal worden.

Voor de foto's kregen we wel een lijstje met tips, maar ik vond dat de makelaar en fotograaf verder weinig persoonlijke tips gaven. Ik had verwacht dat ze ook wel wat styling tips zouden geven oid. De foto's moeten nog binnenkomen dus ik ben benieuwd.

Verder bedenken wat we willen in het nieuwe huis, dat is toch best een uitdaging als je er nog niet woont.

Gefeliciteerd!
duim hard met je mee dat je huis goed verkocht wordt.

Na 2x verlengen van hun datum om financiering rond te krjigen hadden mijn kopers die 21 januari rond *\o/* (deadline was 22e, dit keer) en 4 febr. is overdrahct.

Dan kan ik eindeljik als het echt echt verkohct is aan mijn nieuwe huis laten knutstelen.
Mijn huis is onder de vraagprijs verkocht (3.5%), maar mijne heb ik ook onder de vraagprijs gekocht (6.8%). Is maar net hoe je inzet. Op laag en hopen op flink overbieden of hoger en denken vp of iets eronder is ook oke.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 15:17

Gefeliciteerd en eindelijk je nieuwe droom douche plannen. *\o/*

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 16:25

Wat fijn! Kan me voorstellen dat het een hele zorg minder is :D