Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-26 13:51

xMathilde schreef:
Gefeliciteerd Jennifer!

Goede tip om alles te checken bij de eindinspectie. Maar wat is dan eigenlijk de gebruikelijke gang van zaken als iets niet naar behoren werkt? Meeste wat ik hier lees is dat er snel nog even geprobeerd wordt om het in orde te krijgen. Maar heb je als koper bepaalde rechten? Want niet tekenen voor de sleutel bij de notaris lijkt me dan weer wat drastisch?

Dat weet je aankoopmakelaar wel :j

Doubtless

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-26 14:54

Mathilde: je kunt ook (herstel)afspraken maken en dan gaan tekenen. Wij hebben na de overdracht nog laminaat moeten vervangen ivm kleine lekkage. Daar is de overdracht niet op gestopt :)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-26 18:24

xMathilde schreef:
Gefeliciteerd Jennifer!

Goede tip om alles te checken bij de eindinspectie. Maar wat is dan eigenlijk de gebruikelijke gang van zaken als iets niet naar behoren werkt? Meeste wat ik hier lees is dat er snel nog even geprobeerd wordt om het in orde te krijgen. Maar heb je als koper bepaalde rechten? Want niet tekenen voor de sleutel bij de notaris lijkt me dan weer wat drastisch?

Komt gewoon in overdracht papieren te staan, net als de meterstanden, dat het nog hersteld moet worden op kosten v verkoper.
Naast serredeur, cv stond hier ook serrehouten vloer in aangezien dak had gelekt....

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-26 10:29

Sjolvir schreef:
xMathilde schreef:
Gefeliciteerd Jennifer!

Komt gewoon in overdracht papieren te staan, net als de meterstanden, dat het nog hersteld moet worden op kosten v verkoper.
Naast serredeur, cv stond hier ook serrehouten vloer in aangezien dak had gelekt....

Is dat schade geweest die na het tekenen van het koopcontract is ontstaan?

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 10:22

Ik ga het nu dan toch delen, na bijna 2 jaar zoeken heb ik een huis gekocht :D ik heb echt momenten gehad waarbij ik de zoektocht wilde opgeven.

Maar nu dan heel erg ontzettend hard duimen dat mijn huidige huis goed verkocht zal worden.

Voor de foto's kregen we wel een lijstje met tips, maar ik vond dat de makelaar en fotograaf verder weinig persoonlijke tips gaven. Ik had verwacht dat ze ook wel wat styling tips zouden geven oid. De foto's moeten nog binnenkomen dus ik ben benieuwd.

Verder bedenken wat we willen in het nieuwe huis, dat is toch best een uitdaging als je er nog niet woont.
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 16-01-26 10:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 10:24

Wat leuk Moonsparkle! Gefeliciteerd! Dichtbij of ga je naar een andere regio?

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 10:43

Wel een andere regio, wat ik wilde was dichtbij niet te betalen

gonniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 10:46

Gefeliciteerd Moonsparkle!

OneLiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 10:55

moonsparkle schreef:
Ik ga het nu dan toch delen, na bijna 2 jaar zoeken heb ik een huis gekocht :D ik heb echt momenten gehad waarbij ik de zoektocht wilde opgeven.

Maar nu dan heel erg ontzettend hard duimen dat mijn huidige huis goed verkocht zal worden.

Voor de foto's kregen we wel een lijstje met tips, maar ik vond dat de makelaar en fotograaf verder weinig persoonlijke tips gaven. Ik had verwacht dat ze ook wel wat styling tips zouden geven oid. De foto's moeten nog binnenkomen dus ik ben benieuwd.

Verder bedenken wat we willen in het nieuwe huis, dat is toch best een uitdaging als je er nog niet woont.

Gefeliciteerd!

Herkenbaar wat betreft de styling tips, die heb ik hier ook niet gehad. Moest zelf dingen bedenken en vragen en het was de hele tijd zonnig, gaat de fotograaf precies drone beelden maken als het bewolkt is...

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 11:11

Gefeliciteerd Moonsparkle!

Ik kreeg een mail met punten voor de foto's en daar stond in: de fotograaf en makelaar zijn géén stylist _O-
De makelaar heeft wel tips gegeven toen hij de eerste keer door het huis liep qua wat weg moest (oa mijn kaptafel), maar daar was ik het niet mee eens :+
En raad eens wat pontificaal op een foto stond te shinen omdat het zo'n mooi plaatje opleverde :Y)

Vandaag is het financieel voorbehoud afgelopen van mijn verkochte woning, geen problemen dus op naar de oplevering 23 februari *\o/*

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 11:50

Gefeliciteerd Moonsparkle! Wanneer kan je erin? En wanneer gaat je huis in de verkoop?

@Bielsje: fijn, kan maar voorbij zijn. Moet je nog veel doen voor de oplevering?

Wij hebben ook weer een huis op het oog. Loopt geen storm dus we hebben wat tijd om e.e.a. uit te zoeken. Dat heb ik vandaag allemaal in gang gezet. Even kijken wat erop terugkomt en dan wie weet binnenkort een bod doen :)

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 11:58

Gefeliciteerd Moonsparkle! Qua stylen van fotos geen ervaring mee.
Wel het lastig om te weten wat je in het nieuwe huis wil. Bij ons staan bij 1 van de plattegronden geen maten. Dat is nou net de verdieping waar we wel moeten klussen. Hoewel we er vanuit kunnen gaan dat die maten overeenkomen met de andere verdieping is het niet ideaal.
Vind het qua kleuren ed heel lastig. Nu zit overal een soort van roze. Omdat het overal zit wordt ik er kriegel van. Maar lastig om te bepalen waar we het wel en niet ok vinden. Het is nog geen 2 jaar geleden allemaal gedaan dus eigenlijk onzin om het te veranderen waar het niet nodig is...

Bielsje wat fijn dat t bij jullie rond is.

Doubtless spannend, maar leuk, en fijn dat t geen storm loopt!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 12:04

Verkoop overeenkomst getekend en overdracht is 6 maart. *\o/* *\o/*

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 12:07

Marcella schreef:
Verkoop overeenkomst getekend en overdracht is 6 maart. *\o/* *\o/*

Wat fijn! :D

Dat zal een opluchting zijn.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 12:11

Doubtless schreef:
Gefeliciteerd Moonsparkle! Wanneer kan je erin? En wanneer gaat je huis in de verkoop?

@Bielsje: fijn, kan maar voorbij zijn. Moet je nog veel doen voor de oplevering?

Wij hebben ook weer een huis op het oog. Loopt geen storm dus we hebben wat tijd om e.e.a. uit te zoeken. Dat heb ik vandaag allemaal in gang gezet. Even kijken wat erop terugkomt en dan wie weet binnenkort een bod doen :)

Oeh, spannend!

In het nieuwe huis is de basis klaar, nu schilderen, afwerken en vloer leggen maar wat een klus nog stiekem -O-

Maar we "moeten" de 7de verhuizen dus de oplevering staat er wat los van :Y)

@JustMe8484, kun je geen afspraak maken om te meten? De plattegronden zijn ook niet altijd even exact dus daar zou ik qua voorbereidingen niet vanuit gaan zeg maar :+

Gefeliciteerd Marcella!

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 12:12

moonsparkle schreef:

Gefeliciteerd, voor jou ook een goed begin van 2026 dus

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 12:35

Scheelt straks goede 310 euro per maand aan VvE kosten voor mijn oom.

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 12:44

Bielsje schreef:
@JustMe8484, kun je geen afspraak maken om te meten? De plattegronden zijn ook niet altijd even exact dus daar zou ik qua voorbereidingen niet vanuit gaan zeg maar :+

In theorie zou dit prima kunnen ja. Maar geloof dat vriendlief zich er niet zo druk om maakt. Dus prima, moet ik ook maar niet doen dan he? We gaan toch ook geen materialen aanschaffen voordat we de sleutel hebben. Ik kan het simpelweg nergens kwijt.
Hoewel er nu wel een lading laminaat in de huiskamer staat. Onze nieuwe slaapkamer heeft een zwarte vloer en in het weekend was bij Praxis laminaat flinke korting. Dus dat hebben we vast... Maar verder wachten we tot we de sleutel hebben voor we echt wat halen, dus dan kunnen we gelijk gaan meten. Ben nu afspraken aan het inplannen voor diverse offertes. Dingen die niet direct haast hebben maar wel fijn om de afspraken vast te hebben staan.

Marcella: voor jullie ook super fijn!

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 13:14

Ik ga voor nu ook uit van de maten van de plattegrond. Heb wel de verkopers gevraagd de ramen te meten zodat ik kan kijken of we tijdelijk het gordijn kunnen gebruiken die we kunnen meenemen. De sleutel krijgen we 13 februari. Zal nog wel even duren voor we echt verhuizen, dat zal ergens in april zijn gezien we met name de weekenden hebben om dingen te doen, maar ook zodat alles hier nog even staat voor bezichtigingen.

Marcella ook gefeliciteerd, fijne geruststelling en dat is dan ook weer een stap verder in het proces.

Voor de foto's van ons huis werden gemaakt was er die sneeuw, toen belde ik ook nog van dat het me niet handig leek omdat je dan de tuin helemaal niet ziet. De makelaar vond het wel kunnen :P Gelukkig was het net de dag ervoor weg gesmolten. Maar anders hadden we al afgesproken dat ze een andere dag voor buiten foto's zouden komen.

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-26 11:25

Ik weet nu wel dat een huis kopen en verkopen niet goed voor mijn zenuwen zijn. Ik vind het verschrikkelijk om te wachten. Wij doen iniedergeval geen bieden op inschrijving maar gewoon traditioneel.Volgens mij waren de kijkers gister wel enthousiast nu dus afwachten of ze wat neerleggen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 14:35

Ik kom ook even aanhaken op dit topic. Mijn partner heeft samen met zijn broer en zus een appartement geërfd en de taakverdeling onderling is zo uitgevallen dat hij en ik de makelaar voor verkoop mogen gaan regelen. Mooi appartement, toevallig 2 weken geleden nog eentje uit hetzelfde appartementencomplex verkocht.

Het verbaasd me dat die vastgoedrakkers alleen maar willen vertellen wat verkoop via hun kantoor gaat kosten bij een eerste kennismaking. Tja.... dus komende week ga ik hun en mijn tijd maar verspillen door meerdere eerste kennismakingen te hebben. Want ik wil wel eerst een overzicht hebben van de kosten voordat ik de directe familie laat kiezen welke makelaar het wordt.
Is geen emotionele verkoop - we willen de hoogste netto opbrengst.

Iemand hier nog goede tips welke vragen ik die makelaars kan voorleggen?

O ja, en privé spelen wij ook met de gedachte om te gaan verhuizen. Dus ik lees al een tijdje mee. Maar telkens als ik me bedenk hoe ongelooflijk veel werk verhuizen is, krijg ik weer koudwatervrees en denk ik laat maar :D Binnenkort wil ik toch eens gaan kijken bij andere huizen. Misschien voelt het dan allemaal wat minder 'eng'.

AljaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 15:14

Als jij gaat verhuizen mag je mij dat wel als eerste laten weten ;)

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 15:34

Wat ik een plus vind is de optie om op zaterdag te kunnen bezichtigen. Ik had zelf vaak veel gedoe met plannen en werk om woningen te kunnen bezichtigen. Hoeveel tijd wordt er voor bezichtigingen genomen?

Wat is de courtage en wat zit er bij de prijs in?

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 16:48

Dees schreef:
Ik kom ook even aanhaken op dit topic. Mijn partner heeft samen met zijn broer en zus een appartement geërfd en de taakverdeling onderling is zo uitgevallen dat hij en ik de makelaar voor verkoop mogen gaan regelen. Mooi appartement, toevallig 2 weken geleden nog eentje uit hetzelfde appartementencomplex verkocht.

Het verbaasd me dat die vastgoedrakkers alleen maar willen vertellen wat verkoop via hun kantoor gaat kosten bij een eerste kennismaking. Tja.... dus komende week ga ik hun en mijn tijd maar verspillen door meerdere eerste kennismakingen te hebben. Want ik wil wel eerst een overzicht hebben van de kosten voordat ik de directe familie laat kiezen welke makelaar het wordt.
Is geen emotionele verkoop - we willen de hoogste netto opbrengst.

Iemand hier nog goede tips welke vragen ik die makelaars kan voorleggen?

O ja, en privé spelen wij ook met de gedachte om te gaan verhuizen. Dus ik lees al een tijdje mee. Maar telkens als ik me bedenk hoe ongelooflijk veel werk verhuizen is, krijg ik weer koudwatervrees en denk ik laat maar :D Binnenkort wil ik toch eens gaan kijken bij andere huizen. Misschien voelt het dan allemaal wat minder 'eng'.

Ik heb onlangs zelfde situatie met huis van oma gehad (die leeft nog, maar niet meer in staat zelf te verkopen).

Ik heb vooral gekeken naar welke makelaar het beste verkocht.

De courtage ligt overal ongeveer tzelfde dus daar vond ik t verschil niet. Voor die €500 meer of minder verkopen ze soms voor €10K beter.

Onze makelaar, welke ik kwa handelen trouwens niet prettig vond, had gewoon echt standaard de hoogste verkoopprijzen per m2 in de wijk. (Mijn vriend doe de backoffice van funda dus wij zien ook daadwerkelijke verkoopprijzen)

Voor aankoopproces zou ik deze dus niet kiezen want vond de communicatie matig. En dat zou me veel stress geven.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 17:09

Wat bieden ze voor de prijs die ze opgeven? Fotograaf, video, 360 gr foto’s?
Zit dat in de courtage of werken ze met een starttarief?
Hoe verloopt het biedingsproces? Werkt de makelaar met losse afspraken of kijkdagen ?

En verhuizen is echt niet zo erg. Ik ben de in 2,5 jaar tijd 3 x verhuisd en leef nog steeds.

Moonsparkle, ik had je nog niet gefeliciteerd maar bij deze *\o/*
Naar welke regio ga je?