Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 12:07

ingedebruijn schreef:
xSwanHeart schreef:
Balen zeg, Inge! Kunnen jullie niet huren in de vrije sector? Dat is natuurlijk duur en maakt dat je minder kunt sparen, maar je leven en kinderwens on hold zetten omdat je geen huis kunt kopen is ook van de zotten natuurlijk... Je betaalt dan misschien meer huur, maar je kunt wel dóór.

Nouja dat voelt gewoon echt als iedere maand geld weggooien. We hebben nog even de tijd dus we blijven voorlopig waar we zitten.

Tja, is het geld weggooien als je daardoor verder kunt gaan met je leven? In mij optiek niet.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 12:36

Als je doel echt een koophuis is, is het ook niet erg om andere doelen even uit te stellen. Misschien is het wel jammer, maar ik vind dat "leven on hold"-argument altijd zo dubbel. Als je nu even een minder leuke keuze moet maken om het dan over een paar jaar beter te hebben en echt te kunnen gaan voor wat je wilt, vind ik dat eigenlijk geen slechte keuze. Niet alles in het leven kan altijd meteen op het moment dat je het wilt, doelen on hold zetten is dan niet verkeerd.
Ik vind huren ook weggegooid geld als dat betekent dat je echt maar heel weinig tot niets kunt sparen, want dan weet je dat je de droom van een koophuis echt heel ver naar achteren kunt schuiven.

PoelieWoelie

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 12:41

Waar zoeken jullie Inge? Ik kan het zo even niet terugvinden.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 12:44

Gini schreef:
Als je doel echt een koophuis is, is het ook niet erg om andere doelen even uit te stellen. Misschien is het wel jammer, maar ik vind dat "leven on hold"-argument altijd zo dubbel. Als je nu even een minder leuke keuze moet maken om het dan over een paar jaar beter te hebben en echt te kunnen gaan voor wat je wilt, vind ik dat eigenlijk geen slechte keuze. Niet alles in het leven kan altijd meteen op het moment dat je het wilt, doelen on hold zetten is dan niet verkeerd.
Ik vind huren ook weggegooid geld als dat betekent dat je echt maar heel weinig tot niets kunt sparen, want dan weet je dat je de droom van een koophuis echt heel ver naar achteren kunt schuiven.

Helemaal eens. Dit betekent dat de kinderwens voor de huidige huizen op de lange baan moet. Qua leeftijd kan het nog wel maar heel ideaal is het niet als het over 2 3 jaar gaat. Gaan nu kijken naar eventueel samenwonen over een tijdje in een van de huurhuizen zodat het sparen nog sneller gaat.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 12:45

ingedebruijn schreef:
[

Nouja dat voelt gewoon echt als iedere maand geld weggooien. We hebben nog even de tijd dus we blijven voorlopig waar we zitten.

Jullie wonen nu wel samen en hebben dus geen dubbele huur? Dat scheelt wel met sparen natuurlijk.

Over leven 'on hold'.. Met een kinderwens denk ik dat het wel ergens zo voelt. Zeker als je boven de 30 bent.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 12:46

PoelieWoelie schreef:

Friesland en Drenthe.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 12:47

Winged schreef:
ingedebruijn schreef:
[

Jullie wonen nu wel samen en hebben dus geen dubbele huur? Dat scheelt wel met sparen natuurlijk.

Over leven 'on hold'.. Met een kinderwens denk ik dat het wel ergens zo voelt. Zeker als je boven de 30 bent.

Nee we wonen nog apart. Sparen al 1000+ per maand gelukkig maar dat kan dus inderdaad nog omhoog als we wel samen gaan wonen. Betekent voor mijn vriend alleen een enorme reistijd 4x pw die hij nu niet heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 12:48

Je zou je toch bijna opgeven voor Kopen Zonder Kijken bij RTL zeg -O-

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 12:54

@Inge: hoe lang zijn jullie nu bezig? En welke regio zoeken jullie?

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 12:59

ingedebruijn schreef:
PoelieWoelie schreef:

Friesland en Drenthe.

Wij hebben net in Groningen Stad een huis gekocht met exact dit budget. Heel ruim en een huis waar je zeker de komende 20 jaar kunt wonen. Het is dus zeker mogelijk.

Nu weet ik niet hoe de huizenmarkt in Friesland is (die in Drenthe zal wel net zo heftig zijn als Groningen?). Maar als je een budget hebt van 320.000 dan kun je zoeken op huizen van rond de 260.000, dan heb je nog ruimte om te overbieden. Als je dan onder voorbehoud van financiering biedt kan het dan eigenlijk nooit mis gaan. Alleen moet het huis dan wel worden getaxeerd op het geboden bedrag.

Bij ons was dat geen probleem overigens;
Vraagprijs: 290.000
Bod: 317.500
Taxatie: 322.500
Bouwdepot: Tot 354.000

Dus het kan dus wel :)

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 13:03

Zo hebben we de afgelopen 4 maanden inderdaad gezocht en ik denk inmiddels 8 keer geboden. We worden echter of nog veel verder overboden.. Lees nog 60k bovenop onze 30k boven de vraagprijs. Of ze bieden zonder voorwaarden.

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 13:05

Hier gekregen voor de vraagprijs en onder voorbehoud van volledige financiering…
NW Friesland dus misschien maakt dat ook het verschil.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 13:06

Ja die regio is voor ons niet heel ideaal ivm werk.

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 13:08

Inge wat ontzettend jammer dat het niet lijkt te lukken. Balen ook dat de nieuwbouwwoningen zo'n hoge start prijs hebben zeg anders had dat misschien nog wel gekund. Heb echt met je te doen!

Nog 12 weken en dan krijgen we eindelijk de sleutel van ons nieuwe huis. Ben echt enorm dankbaar dat het ons gelukt is om ons droomhuis te kopen in deze gestoorde markt.

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 13:08

ingedebruijn schreef:
Zo hebben we de afgelopen 4 maanden inderdaad gezocht en ik denk inmiddels 8 keer geboden. We worden echter of nog veel verder overboden.. Lees nog 60k bovenop onze 30k boven de vraagprijs. Of ze bieden zonder voorwaarden.

Dat is wel echt bizar!

Wij hebben drie keer geboden (allemaal Groningen en Eelde) en we zaten overal wel redelijk in de buurt van het hoogste bod. Maximaal 20.000 overboden overal.. Misschien kiezen jullie de verkeerde huizen uit :=

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 13:10

Tja wat is verkeerd.. :+ ruim binnen ons budget en ook onze wensen. Ik ga niet kopen om maar iets te kopen.

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 13:11

ingedebruijn schreef:
Tja wat is verkeerd.. :+ ruim binnen ons budget en ook onze wensen. Ik ga niet kopen om maar iets te kopen.

Groot gelijk! Misschien dat je nog wel kan overwegen om in andere plaatsen te zoeken? En dan de reistijd naar werk voor lief te nemen.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 13:12

Christadk schreef:
ingedebruijn schreef:

Groot gelijk! Misschien dat je nog wel kan overwegen om in andere plaatsen te zoeken? En dan de reistijd naar werk voor lief te nemen.

Haha de woningen waarvoor we nu hebben gekeken zitten op 2 uur rijden enkele reis. Dus wat dat betreft hebben we de rek er al uit.

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 13:18

ingedebruijn schreef:
Haha de woningen waarvoor we nu hebben gekeken zitten op 2 uur rijden enkele reis. Dus wat dat betreft hebben we de rek er al uit.

Jammer! Dan blijft er idd weinig over behalve flink sparen.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 13:20

Het verbaast me wel hoor, Inge. Zoiets geks zoeken jullie toch niet? En dan nog zo'n ruim zoekgebied, is gewoon idioot dat dat niet lukt...

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 13:25

Jeetje Inge ik vind het echt heel zuur voor jullie zeg! Had het jullie zo gegund!

Hier nog 70 dagen voor we eindelijk de sleutel krijgen, wachttijd van 10 maanden dus we zijn er wel aan toe hahaha

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 13:30

ingedebruijn schreef:

Misschien is het in deze tijd wel handig om je wensen iets naar beneden bij te stellen en te gaan voor het huis wat je wel kunt bemachtigen, dat wel in de juiste regio ligt en van waar uit je gewoon een paar jaar de tijd kunt nemen om verder te groeien, zowel in financiën als in gezinsomvang.
Een tussenwoning in een dorpje is vast niet je droomhuis, maar het kan wel de juiste springplank zijn voor over een jaar of 4-5. Je hoeft zo jong nog niet meteen gebakken te zitten voor de rest van je leven.

https://www.funda.nl/koop/drachten/huis ... a-cura-74/

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 13:32

xSwanHeart schreef:
Het verbaast me wel hoor, Inge. Zoiets geks zoeken jullie toch niet? En dan nog zo'n ruim zoekgebied, is gewoon idioot dat dat niet lukt...

Nou precies ons idee.. Zoeken echt geen vrijstaande villa of huizen waar niets aan mag gebeuren. Ook nog echt in kleine dorpjes.. Misschien gewoon botte pech maar volgens de makelaar moet je en flink overbieden en goede voorwaarden hebben.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 13:34

Dees schreef:
ingedebruijn schreef:

Misschien is het in deze tijd wel handig om je wensen iets naar beneden bij te stellen en te gaan voor het huis wat je wel kunt bemachtigen, dat wel in de juiste regio ligt en van waar uit je gewoon een paar jaar de tijd kunt nemen om verder te groeien, zowel in financiën als in gezinsomvang.
Een tussenwoning in een dorpje is vast niet je droomhuis, maar het kan wel de juiste springplank zijn voor over een jaar of 4-5. Je hoeft zo jong nog niet meteen gebakken te zitten voor de rest van je leven.

https://www.funda.nl/koop/drachten/huis ... a-cura-74/

Klopt maar 3 kamers zijn helaas niet voldoende. We hebben er 4 nodig ivm thuiswerken, logeerkamer en kinderkamer. Maar hebben laatste keren ook gewoon tussenwoningen geprobeerd die een ton onder ons budget lagen. En ook dat wil dus niet.

Het is echt geen onwil of zoeken boven onze macht. Het zit er gewoon niet in zonder meer eigen middelen.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 13:40

ingedebruijn schreef:

Ja da's het zure.. mensen die in een veel lagere prijsklasse zoeken en dan flink gaan overbieden -O- Hopeloos.

Voor 3 ton moet je toch een twee onder 1 kap kunnen vinden.... Maar neeeeee