[Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 13:40

A_nouk schreef:
Dus zijn voordeel is dan nog wat groter :j maar blijkbaar is hij niet zo gebrand op verkopen.
Makelaar zal waarschijnlijk wel een provisie krijgen over de verkoopprijs dus zal wel niet zo blij zijn met een lagere prijs.

Prijzen liggen meestal vast bij nieuwbouwhuizen. Dus of dit laatste geval zo is is maar de vraag.. Hij zal iig er wel bij in schieten als de projectmakelaar dit zelf opkoopt. Maar laat 'm lekker.. Genoeg andere huizen hoor. Het komt mij wat kortzichtig over om dan dat voordeel niet door te geven. Al is het maar voor een klein gedeelte..

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 13:45

Anne_mieke88 schreef:
Liezel1 schreef:
4,5 maand wachten op een koophuis is toch niet zo extreem?
Ik tekende het voorlopige koopcontract op 18 maart en kreeg de sleutel 1 augustus.

Ik vind van wel... Als je huis 1,5 jaar te koop staat en er zijn kopers die betalen wat je er voor wilt hebben... maar ze willen er 2,5 maand later in... dan ga je toch bergen verzetten om dat klaar te spelen? Lijkt mij wel...

Lijkt jou ja. Blijkbaar denken die mensen daar heel anders over.
Ben benieuwd wat er gebeurt als jullie onverwacht de financiering niet op tijd rond hebben, en daardoor alsnog de overdracht moeten uitstellen. Want die kans is ook niet uitgesloten, gezien de lange termijnen die sommige hypotheekverstrekkers hanteren om een defnitieve beslissing te maken over een offerte.

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 14:02

Wendy schreef:
Swah schreef:
Dank voor het luisterend oor allemaal (nou ja oog). :) Heeft zoveel impact hè dat hele huizengedoe. Is geen broodje wat je even koop.t

Dat is het zeker niet, heel goed dat je je niet laat intimideren door zo'n makelaar!

Intimideren is wel het juiste woord ja. Mafkees. :\ Hoef daar ook nooit zaken meer mee te doen. Als hij niet zo raar had gedaan waren we best tot elkaar gekomen.

Sammie

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 14:03

Ik zou de projectmakelaar hier over mailen :')

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 14:20

Wendy schreef:
Lijkt jou ja. Blijkbaar denken die mensen daar heel anders over.
Ben benieuwd wat er gebeurt als jullie onverwacht de financiering niet op tijd rond hebben, en daardoor alsnog de overdracht moeten uitstellen. Want die kans is ook niet uitgesloten, gezien de lange termijnen die sommige hypotheekverstrekkers hanteren om een defnitieve beslissing te maken over een offerte.

Dat zien we dan wel weer ;)
Wij zijn het niet altijd eens in het topic merk ik, maar dat geeft niet... ieder mens is anders...
En wij kiezen er nu gewoon voor om op onze trepen te staan, omdat wij vinden dat we al genoeg hebben ingeleverd/flexibiliteit hebben getoond. Dat jij dat niet vind dat kan en dat mag je ook vinden.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 14:34

Ik denk dat het voorlopig koopcontract nog niet getekend is? Als dat wel zo is kan er een leuke boete-clausule op staan als ze zich niet aan de datum houden. Tja, en anders kunnen ze er zo nog onderuit komen en de koop afketsen.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 14:55

Neonlight schreef:
Ik denk dat het voorlopig koopcontract nog niet getekend is? Als dat wel zo is kan er een leuke boete-clausule op staan als ze zich niet aan de datum houden. Tja, en anders kunnen ze er zo nog onderuit komen en de koop afketsen.

bedoel je als wij de datum niet halen? snap het niet helemaal?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 14:56

Nee de verkopers vermoed ik (dat Neon bedoelt) :D

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 14:58

Ze bedoeld schat ik zo dat wanneer er een koopovereenkomst is, en de verkoper wil zich niet aan de afspraken houden qua opleverdatum dat er een boete aan vast hangt.

Als je nog geen koopovereenkomst hebt getekend kunnen ze nog zonder gevolgen besluiten het huis niet aan je te verkopen.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 15:49

A_nouk schreef:
Ze bedoeld schat ik zo dat wanneer er een koopovereenkomst is, en de verkoper wil zich niet aan de afspraken houden qua opleverdatum dat er een boete aan vast hangt.

Als je nog geen koopovereenkomst hebt getekend kunnen ze nog zonder gevolgen besluiten het huis niet aan je te verkopen.

o zo... ja dat klopt... :)
Dat kunnen ze ook nog besluiten... en dat is ook hun goedrecht :j
Alleen ik persoonlijk denk niet dat ze dat doen... je huis na 1,5 jaar eindelijk verkocht en krijg je er ook nog voor wat je wilt hebben...
Mochten ze besluiten toch niet door te gaan dan kijken wij gewoon rustig verder :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 15:58

Dat je akkoord gaat met de vraagprijs dat is natuurlijk absoluut geen gunst ofzo, voor minder had je het wellicht gewoon niet gekregen omdat het voor hen al de bodemprijs was :P

Maar als ze officieel akkoord zijn gegaan met een afspraak voor de overdracht over 10 weken, dan zullen ze het in principe gewoon over 10 weken op moeten leveren, hadden ze eerst maar beter na moeten denken.

Nu zijn ze afhankelijk van jullie goodwill en het is begrijpelijk dat je dan minstens compensatie wilt voor langer door moeten huren van je huidige woning.

Wel wordt het een interessante situatie als jullie het onverhoopt qua financiering of iets zelf niet op tijd voor elkaar zouden krijgen voor de overdrachtsdatum.

En voor de verkopers is het toch een listige situatie op zich, die moeten nu halsoverkop een nieuwe woning regelen terwijl de kans bestaat dat jullie de financiering niet rond krijgen of de verkoop om een andere reden niet door laten gaan....en dan zitten zij ineens nog met hun oude huis in hun maag.

Kan me voorstellen dat ze zich pas aan een ander huis vast willen leggen als toch instens jullie boetevrije bedenktijd (zeg maar) afgelopen is :)

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 16:06

Natuurlijk ik snap hun hele situatie ook wel... Ze hebben twee kinderen en moeten nu ineens een andere woning zoeken... dat is heel vervelend...
We hebben ze nu voorgesteld om eind april de overdracht te laten plaatsvinden (dus allebei een maand inschikken; wij iets langer hun iets korter) en daarbij een relatief kleine financiële tegemoetkoming.
De makelaar zou het overleggen... ben wel iets meer op mijn strepen gaan staan. Want ben zo ongeduldig als de pest :') niet dat er weer 2 dagen overheen gaan... Ik ben iemand die van actie en reactie houdt...
Het liefst zit ik gewoon met de verkopers aan de tafel... geen gezeur geen gemiep maar meteen duidelijke antwoorden en meteen reactie....
maar helaas moet ik geduld hebben..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 16:12

Ja begrijpelijk, en lijkt me een net voorstel :j

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 17:06

Ik bedoelde het inderdaad zoals A_nouk zegt. :j Maar er is dus nog geen voorlopig koopcontract getekend.
Ik hoop voor jullie dat ze op het voorstel in gaan wat jullie nu gedaan hebben.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 17:13

Ah.. Zo! Nu snap ik 'm (ook) :=

Nou ben benieuwd welke reactie er dan nu komt van hun kant.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 17:17

Wij hadden zelf het vermoeden dat de toenmalige eigenaar van ons huidige huis de opleverdatum ook niet ging halen. Wij woonden in een tijdelijke woning tegenover ons huidige huis, konden het dus precies zien, en er was maar weinig activiteit te zien, en ook uit de burengeruchten bleek dat er nog geen andere woning was (en dat met 3 kinderen).
Op vrijdag kwam er toch ineens actie, en maandag werd het inderdaad opgeleverd. Anders hadden we na 8 dagen in gebreke blijven flink kunnen innen (wat overigens ook niet gewenst was, want 32 dagen later trouwden we, en het feest was in de schuur van het nieuwe huis gepland :+ ).

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 19:29

1,5 jaar te koop is toch niet belachelijk lang???

Miran88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 19:54

Pff wat een dag. Vanochtend de makelaar geprobeerd te bellen. Kregen hem niet te pakken. Toen via het makelaarskantoor geprobeerd en kregen we hem wel te pakken. Heeft er sochtends net een andere geïnteresseerde een bod gedaan. Wij mochten ook een bod neerleggen.

Vanmiddag teruggebeld dat allebei de biedingen zijn afgewezen. Nu moeten we allebei morgen voor 13:00 een bod mailen. En dan wordt het ja of nee.

Vind het toch helemaal niet leuk hoor onderhandelen voor een huis :+

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 20:17

Maar das ook wel een hele spannende versie Miran, met de wetenschap dat er nog een andere gegadigde is := Zitten jullie ver onder de vraagprijs of kun je straks een scherp eindbod neerleggen?

Annemieke 4,5 maand langer is wel erg lang ja... Ik vind wel dat als je in je onderhandelingen een datum hebt geaccepteerd, je daar in principe ook aan vast houdt. Er is tenslotte mee akkoord gegaan. Als er dan zoveel bij komt, mag daar zeker wel wat compensatie op volgen. Wij hebben toen ook scherp onderhandeld, met een bod en met er over 6 weken in willen. Dat hebben ze geaccepteerd, tot onze grote verbazing, maar ook een gezin met kinderen wat daar zelf voor gekozen heeft. Uiteindelijk is het iets later geworden, op ons eigen verzoek en dat bleek met de financiering ook wel handiger. Eerder had niet gelukt vanwege onze vakantie tussendoor.
Helaas is er bij ons ook nog van alles gewijzigd door de verkopers en hadden wij dat maar te slikken omdat het anders niet door kon gaan. Vond ik niet tof :n Had de koop daar op laten schieten als we het huis niet zo graag hadden gewild. Wat een gedoe...

Swah wat jammer, maar groot gelijk dat je je niet onder druk laat zetten!

Kirstenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 20:23

Oeh extra spannend Miran88! Poeh, best een gok want je weet natuurlijk niet wat die andere partij gaat bieden..

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 20:30

Liezel1 schreef:
1,5 jaar te koop is toch niet belachelijk lang???

Tegenwoordig niet :))

Miran88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 20:36

Nou het is lastig. Volgens de makelaar zitten wij en de andere partij niet ver van elkaar vandaan. Net voor de kerst hebben wij een tegenbod gehad. Deze hebben wij toen niet geaccepteerd omdat we dat eerst nog even voor onze gemoedsrust met de hypotheekadviseur wilde berekenen. Dat bedrag is ook wel echt het uiterste en gaan wij morgen ook bieden. Het blijft een gok je weet niet wat die andere partij doet.

Vrees dat dit een nachtje wordt waar ik niet zoveel ga slapen haha. Stress!

Kirstenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 20:39

Scheelt dat jullie voor jezelf al een max hadden! Horen jullie morgen ook al meteen meer? Anders wordt het nog meer nachtjes slecht slapen haha ;)

Miran88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 20:49

Ja de makelaar heeft gezegd dat morgen dan de beslissing wordt genomen. Laten we het hopen haha.

UK_eef

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 22:33

Mag ik hier ook mee kletsen? Ik ben me ook aan het oriënteren op een koophuis. :)