Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 19:59

Chawi schreef:
Klopt, maar ik heb het over een bestaand huis kopen met aanvaarding pas over 1,5 jaar, dus een hypotheek offerte die zolang moet lopen, is niet geheel normaal. De verkopende partij verhuist naar de nieuwbouw.

Tenminste, mijn financieel adviseur had al leuke rekensommetjes van minimaal 20.000 euro wat je extra kwijt kan zijn aan de verlenging van je hypotheek offerte . Los van of het mogelijk is. Meeste verlengen maar tot een max van 1 jaar. Langer kan dus niet.

Mijn hypotheek adviseur had ook voor ons nog een scenario in het najaar en dat was wachten tot april en dan alsnog de hypotheek aanvraag doen(ongeveer 5 maanden wachten). Een gewaagd voorstel maar hij wilde alles overwogen hebben. kunt de koop overeenkomst gewoon tekenen met risico dat als je de hypotheek niet rond krijgt je 10% boete betaald. Dat is 30.000 bij ons(en wat je zegt als je sowieso die 20.000 al kwijt zou zijn dan heb je 'maar' een risico van 10.000.

Omdat we beide in de zorg werkte en vaste aanstelling hadden en genoeg eigen geld hadden vertrouwde die dat wel. Inmiddels kwam hij met florius en daar hadden we ik geloof een ietsje hogere rente (1.75?) voor 30 jaar zonder verdere boete. Maargoed ik wilde toch zekerheid omdat ik echt graag hier weg wil en ook geen risico wilde lopen mocht er iets met mij of mijn man gebeuren. Ik wil zo graag dat mijn zoontje hier niet opgroeit. Nu zijn we namelijk verzekerd mocht er iets gebeuren dus kunnen altijd met ons kind verhuizen

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 21:13

Voor de mensen die een NVM-aankoopmakelaar hebben: levert een zoekopdracht in dag NVM-systeem echt wat op? En hoe werkt het vervolgens met het inplannen van een bezichtiging? (Zou natuurlijk per makelaar kunnen verschillen, maar ben wel benieuwd.)

Wij overwegen nu toch om ook een aankoopmakelaar in te schakelen, vooral vanwege het 'extra' aanbod en biedingsadvies. Dus ben benieuwd naar de ervaringen.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 22:03

xSwanHeart schreef:
Voor de mensen die een NVM-aankoopmakelaar hebben: levert een zoekopdracht in dag NVM-systeem echt wat op? En hoe werkt het vervolgens met het inplannen van een bezichtiging? (Zou natuurlijk per makelaar kunnen verschillen, maar ben wel benieuwd.)

Wij overwegen nu toch om ook een aankoopmakelaar in te schakelen, vooral vanwege het 'extra' aanbod en biedingsadvies. Dus ben benieuwd naar de ervaringen.

Je kunt bij verschillende makelaars een zoekopdracht achterlaten. Dan ontvang je aanbod in de meeste gevallen eerder dan dat de woningen op Funda staan. Dit aanbod ontvang je dan niet alleen van de makelaar waar je, je hebt ingeschreven. Dit ontvang je ook van andere makelaars die met hetzelfde systeem werken.

Je kunt zelf verschillende eisen aangeven waaraan de woning moet doen (aantal kamers, type woning, prijsklasse, locatie etc.). Zodat je niet álles ontvangt, maar alleen wat mogelijk passend bij je is.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 10:09

Wij zijn inmiddels, met makelaar, 2 keer kansloos uit de bus gekomen. Goed gesprek gehad en komt er gewoon op neer dat we 30k eigen geld nodig hebben om mee te kunnen doen in deze markt. Dat gaat ons een paar jaar kosten dus wij trekken ons nu volledig terug.

Starters.. Succes ;(

Moon_light94

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 10:12

Wat balen Inge! :(:)
Maar ik denk idd wel dat dat tegenwoordig zo is in deze markt. Tis gewoonweg verschrikkelijk…

En een fijn nieuw huurplekje? Of is dat ook niet doen?

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 10:16

Inge, wat ontzettend frustrerend!

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 10:18

Jeetje wat balen Inge!!! Wat een zotte markt is het ook eigenlijk... Snapte eerst niet precies hoe of wat, maar nu des te beter. Om een huis te krijgen moet je overbieden. En dan alles boven taxatie waarde moet je uit eigen zak betalen.
Zonder overwaarde op ons huidige huis hadden we ons nieuwe huis ook niet kunnen financieren. Dus hoe ontzettend lastig moet het dan zijn als je een eerste huis moet kopen nu... Bizar eigenlijk.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 10:19

SimoneeM schreef:
Wat balen Inge! :(:)
Maar ik denk idd wel dat dat tegenwoordig zo is in deze markt. Tis gewoonweg verschrikkelijk…

En een fijn nieuw huurplekje? Of is dat ook niet doen?

Ik zit net 2 jaar in deze woning dus dan begin je weer helemaal opnieuw met punten sparen. Zie ik dus ook niet snel gebeuren en waarschijnlijk betaal je dan ook de hoofdprijs.

Gnome

Wendy_Komen schreef:
Jeetje wat balen Inge!!! Wat een zotte markt is het ook eigenlijk... Snapte eerst niet precies hoe of wat, maar nu des te beter. Om een huis te krijgen moet je overbieden. En dan alles boven taxatie waarde moet je uit eigen zak betalen.
Zonder overwaarde op ons huidige huis hadden we ons nieuwe huis ook niet kunnen financieren. Dus hoe ontzettend lastig moet het dan zijn als je een eerste huis moet kopen nu... Bizar eigenlijk.

Precies en die bedragen hebben we gewoon niet staan. Kunnen enorm bieden maar wel onder financiering en dan hoeven ze je niet.

Winged

wat ontzettend balen Inge :(:) Hebben jullie nog woonalternatieven of wordt het een jaar afzien? (in de hoop dat prijzen niet verder stijgen ook)

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 10:26

Winged schreef:
wat ontzettend balen Inge :(:) Hebben jullie nog woonalternatieven of wordt het een jaar afzien? (in de hoop dat prijzen niet verder stijgen ook)

Nee we wonen prima maar niet samen. En beide huizen zijn niet geschikt voor 2 personen + 4 huisdieren en nog een kinderwens. Dat is onze reden om samen wat te gaan kopen maar dat zit er voorlopig niet in. Dusja we gaan verder sparen en dan zien we over een paar jaar weer.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 10:40

ingedebruijn schreef:
Winged schreef:

Nee we wonen prima maar niet samen. En beide huizen zijn niet geschikt voor 2 personen + 4 huisdieren en nog een kinderwens. Dat is onze reden om samen wat te gaan kopen maar dat zit er voorlopig niet in. Dusja we gaan verder sparen en dan zien we over een paar jaar weer.

Wat balen Inge! En veel proberen in te schrijven voor nieuwbouw? Dan hoef je niet te overbieden, alleen heel veel mazzel hebben helaas. Dat wel.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 10:41

Is ook geen optie in ons budget. Laatste 3 beginnen bij de 450k..kaal.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 10:43

Balen zeg, Inge! Kunnen jullie niet huren in de vrije sector? Dat is natuurlijk duur en maakt dat je minder kunt sparen, maar je leven en kinderwens on hold zetten omdat je geen huis kunt kopen is ook van de zotten natuurlijk... Je betaalt dan misschien meer huur, maar je kunt wel dóór.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 10:43

Enorm balen.. Zeker ook met jullie wensen. Hopelijk wordt het allemaal snel beter. En jullie hebben al best een ruime regio, neem aan dat jullie niet naar Oost-Groningen oid willen?

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 10:45

ingedebruijn schreef:
Is ook geen optie in ons budget. Laatste 3 beginnen bij de 450k..kaal.

Wat is jullie budget eigenlijk wat er geleend kan worden?
(hoef je niet te delen natuurlijk)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 10:51

Balen Inge, maar inderdaad deze markt is door het mee moeten nemen van flink eigen geld echt 3x niks voor starters.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 11:07

Balen inge.. Wij beginnen net op de woningmarkt als starters, maar ik hou ook mijn hart vast hoor.
De afwijzing van ons eerste bod was realitycheck nummer 1. Er zullen er vast nog wel een hoop volgen, maar het heeft ons in ieder geval doen besluiten om nog maar even wat liefde en aandacht aan ons huidige huurhuisje te geven zodat het leven hier in ieder geval nog prettig blijft/wordt.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 11:13

Winged schreef:
Enorm balen.. Zeker ook met jullie wensen. Hopelijk wordt het allemaal snel beter. En jullie hebben al best een ruime regio, neem aan dat jullie niet naar Oost-Groningen oid willen?

Nee dat is echt geen doen qua werk. Anders zouden we het er wel op willen wagen maar ook daar gaat het hartstikke mal.

Ons budget is 320 max incl. Ik krijg nu ook weer van alle kanten het bieden zonder voorwaarden om m'n oren want het risico is zo klein. Mja vervolgens niemand die garant gaat staan dus lekker makkelijk vanaf de zijlijn.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 11:14

xSwanHeart schreef:
Balen zeg, Inge! Kunnen jullie niet huren in de vrije sector? Dat is natuurlijk duur en maakt dat je minder kunt sparen, maar je leven en kinderwens on hold zetten omdat je geen huis kunt kopen is ook van de zotten natuurlijk... Je betaalt dan misschien meer huur, maar je kunt wel dóór.

Nouja dat voelt gewoon echt als iedere maand geld weggooien. We hebben nog even de tijd dus we blijven voorlopig waar we zitten.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 11:41

Wij hebben trouwens wel gewoon geboden onder voorbehoud financiering. Dus dat je met die voorwaarde helemaal geen huis meer kan krijgen is niet geheel waar.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 11:49

Wendy_Komen schreef:
Wij hebben trouwens wel gewoon geboden onder voorbehoud financiering. Dus dat je met die voorwaarde helemaal geen huis meer kan krijgen is niet geheel waar.

Onder volledige financiering?

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 11:51

Poeh... Zit daar verschil tussen :=
Geen idee eigenlijk. Maar hadden we wel tegenaan gelopen dat als we de gehele prijs in de hypotheek hadden moeten krijgen we hem inderdaad niet konden betalen.
Dus dan excuses, wist niet dat er verschil qua bieden tussen zat.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 12:01

Zeker. Wij zouden de vraagprijs hebben moeten financieren onder voorbehoud. Vonden ze ook geen goed plan.
Maar mocht de hypotheekadviseur straks positief zijn over onze mogelijkheden, dan ben ik ook wel bereid om voor een echt droomhuis te bieden zonder voorwaarden. Denk ik. Wel een risico.. Maar ik hoor om me heen steeds vaker dat het gebeurd en ook gewoon goed gaat.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 12:05

Anne. schreef:
Zeker. Wij zouden de vraagprijs hebben moeten financieren onder voorbehoud. Vonden ze ook geen goed plan.
Maar mocht de hypotheekadviseur straks positief zijn over onze mogelijkheden, dan ben ik ook wel bereid om voor een echt droomhuis te bieden zonder voorwaarden. Denk ik. Wel een risico.. Maar ik hoor om me heen steeds vaker dat het gebeurd en ook gewoon goed gaat.

Klopt maar als het wel fout gaat, heb je een schuld en geen huis voor de komende jaren.