[Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 09:00

Ik zie niet in waarom het je meer geld zou kosten als het nu al doet :o

Voor de rest kan ik me heel goed vinden in de post van Berdien := en hoop ik voor je dat je verkopers flexibelere zijn als de meeste verkopers...
Laatst bijgewerkt door A_nouk op 21-01-15 09:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 09:18

Ik snap het wel. Zij is akkoord gegaan met de prijs , maar zij zijn akkoord gegeaan met de passage datum. Ik kan me zo voorstellen dat de hypotheek straks minder is dan de huur nu. Dat leverd dus kosten op. Je zult daar dan toch ergens een middenweg in moeten vinden.

Maar de vraag info je het daar op stuk koet laten lopen. Misschien staan zij ook wel met de rug tegen de muur.

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 09:55

renskep schreef:
Gefeliciteerd dames!
Ik vier jullie feestje mee! *\o/* hier is ook na een hoop wachten eindelijk de hypotheek erdoor en is er een afspraak bij de notaris! Y)(^) :)F

Gefeliciteerd!!

Ik ben nog druk in onderhandeling met makelaar en projectontwikkelaar. Projectontwikkelaar heeft nl 13% belastingvoordeel (btw 19% vs OVB 6%) als het op mijn naam staat voordat ze maandag met de sloop beginnen. Ik ga dus een stuk van de koopprijs af proberen te banketstaaf uiteraard! Want ik moet nu snel, snel handelen. En dan uiterlijk vrijdag bij de notaris zitten. Daar mag wel wat tegenover staan!

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 10:42

Berdien schreef:
Je bent zelf akkoord gegaan met de prijs die je er nu voor betaalt. Dan moet je niet achteraf gaan mokken dat jullie al meer geven dan het waard is. Dat doe je zelf. Je hóeft het huis niet te kopen he? Je hebt als koper nou eenmaal niet alle rechten van de wereld.

Wij zijn heel flexibel omgegaan met de prijs van het huis...
Dus mag ik ook wel wat flexibiliteit van hun verwachten...
en dit dus;;;

Shiloh schreef:
Ik snap het wel. Zij is akkoord gegaan met de prijs , maar zij zijn akkoord gegeaan met de passage datum. Ik kan me zo voorstellen dat de hypotheek straks minder is dan de huur nu. Dat leverd dus kosten op. Je zult daar dan toch ergens een middenweg in moeten vinden.

Maar de vraag info je het daar op stuk koet laten lopen. Misschien staan zij ook wel met de rug tegen de muur.

Elke maand kost ons geld wat wij niet in ons huis kunnen stoppen. Dus niet kunnen investeren...
De makelaar heeft al aangegeven dat ze de verkopers met een financiële compensatie komen.
Ze hebben aangegeven in ieder geval tot eind mei in het huis te willen zitten.
Dat is nog 4,5 maanden :(
Ik vind dat echt te lang... dus aangegeven dat ze dan wel met een hele goede compensatie moeten komen...
We hebben wel zoiets van we zijn het wel een beetje zat en als het zo door blijft gaan dan gaan we liever op zoek naar iets anders...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 11:09

Het is idd wel twee kanten op werken. En als de voorwaarde duidelijk bij de onderhandelingen is aangegeven en dus door de kopers goedgekeurd is (er is een akkoord gegeven voor een bod+ voorwaarden, dus neem aan dat ze het gezien hebben dat die 10 weken een voorwaarde was. )
Dan is bijna 2,5 maand langer dan die 10 weken wel flink.
Daar zou ik ook niet gelukkig van worden. Hier in het topic zijn er ook verschillende keren posts geweest van mensen die tijdelijk gebuurd hebben ivm overdracht van het verkochte huis terwijl het gekochte huis nog niet klaar was of leeg was.
Dus dat is geen zeldzaam iets...
Ben wel benieuwd naar het voorstel

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 11:16

ja het werkt ook twee kanten op en wij willen de verkopers prima de tijd geven...
Maar hen de tijd geven zonder financiële compensatie gaat niet werken voor ons...
wij hebben ook kosten en 4,5 maand wachten op een koophuis vind ik nogal absurt, maargoed als er iets tegenover staat wil ik best wat schuiven qua tijd

Het is de bedoeling dat de verkopers gaan huren maar ze willen zeker weten de tijd hebben om een huurhuis te vinden... (ik vind het zelf nogal lang om een huurhuis te vinden maargoed als ze die tijd nodig hebben heb ik daar begrip voor)

Swah

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 12:20

Nou het ketst hier waarschijnlijk toch af, kom er niet uit met makelaar/projectontwikkelaar en ik laat me niet pushen om snel te tekenen. :n Dan komt er wel iets anders op m'n pad hoor.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 12:24

Wat is er dan?

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 12:37

Projectontwikkelaar heeft enorm fiscaal voordeel als het voor maandag op mijn naam staat ivm start sloop maandag (19% BTW vs 6% ovb), en ze zitten enorm te drukken dat ik dus vrijdag bij de notaris zit. Maar ik laat me niet pushen. Heb wel voorgesteld koopsom wat te verlagen voor mij, dan schakel ik vandaag nog advies in mbt overeenkomsten, maar ik ben ook gewoon aan het werk, heb niet alle tijd van de wereld!

Maar toen begon de makelaar mij ontzettend naar te bejegenen en te dreigen dat de projectontwikkelaar het dan wel zelf koopt bla bla, nou ik ben er echt klaar mee. Vooral de toon. Laat me niet pushen zeg! Ga toch weg, ik zoek wel wat anders.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 12:40

Vrijdag bij de notaris, is ook wel erg vlug :=
Je vooral inderdaad niet op laten jagen, gelukkig nog huizen genoeg te koop!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 12:41

Wat een rarigheid.. Als hij er voordeel bij heeft lijkt mij dat een wel zo netjes om dat voor een gedeelte door te geven ivm halsoverkop alles moeten regelen. := Koopt ie het maar lekker zelf :)) Ik denk trouwens dat je 21% bedoelt ipv 19%?

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 12:48

Ja klopt idd, 21%, vs. 6% o.v.b. Dus hij heeft 15% voordeel. Nou ben er klaar mee hoor idd. Er staan wel andere leuke dingen te koop!

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 12:53

Dit dus.

Belastingvoordeel

In de situatie waarin de nieuw gerealiseerde appartementen worden verkocht aan de toekomstige bewoners daarvan na oplevering, dan geldt dat over de volledige koopsom 21% btw is verschuldigd. Zoals in de praktijk algemeen bekend, kan in dergelijke situaties echter een belastingvoordeel worden behaald. Dit kan worden gerealiseerd door te werken met koop- aanneemovereenkomsten.

De bestaande oude onroerende zaak wordt dan eerst gesplitst in toekomstige appartementsrechten. Voorafgaand aan de sloop van het pand worden deze appartementsrechten alvast verkocht en geleverd aan de toekomstige bewoners van het pand, terwijl diezelfde kopers met de aannemer een separate aanneemovereenkomst sluiten.

De levering van de appartementsrechten is dan niet belast met 21% btw, maar is onderworpen aan 6% overdrachtsbelasting. Dit belastingvoordeel komt toe aan de projectontwikkelaar die normaliter werkt met VON verkoopprijzen.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 12:53

OVB = overdracht belasting?

Dan is het toch zelfs maar 2% of is dat bij nieuwbouw anders?
Laatst bijgewerkt door A_nouk op 21-01-15 12:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 12:54

Ohh ook dat. Dit is een stuk uit 2012 dus percentages zijn anders hè? Had de 21 ipv 19 al aangepast.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 12:54

Is het niet zo dat hij die BTW terugkrijgt?

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 12:56

Dus zijn voordeel is dan nog wat groter :j maar blijkbaar is hij niet zo gebrand op verkopen.
Makelaar zal waarschijnlijk wel een provisie krijgen over de verkoopprijs dus zal wel niet zo blij zijn met een lagere prijs.

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 12:58

Ja ontwikkelaar is wel gebrand op verkopen, daarom zaten we gisteravond halsopverkop nog aan tafel. Nu gaat hij het zelf voor vrijdag nog op naam ofzo zetten zei de makelaar. Nou succes ermee! Ben echt pissed, vooral om hoe de makelaar mij bejegende. Mafkees.

Kirstenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 13:02

Lekker verhaal Swah. Jammer maar je moet je indd niet laten pushen. Miss komen ze alsnog over de brug als je aangeeft dat je grens hier ligt.

Anne_mieke88 wat ik ook mee zou nemen in je overweging dat bij een andere woning het allemaal weer dusdanig veel tijd en moeite in beslag neemt dat je daarbij ook weer uit kan komen op overdracht eind mei. Ik snap je punt wel hoor, ze zijn hiermee akkoord gegaan dus dan hadden ze daar beter over moeten nadenken.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 13:04

Swah, en als je het alsnog graag willen hebben over een maandje of twee nog een keer kijken. Als er echt geen kopers meer op af komen willen ze over 2 maanden vast wel onderhandelen :j

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 13:14

Dank voor het luisterend oor allemaal (nou ja oog). :) Heeft zoveel impact hè dat hele huizengedoe. Is geen broodje wat je even koop.t

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 13:16

Nee al lijkt het dat soms wel, in wat voor een rap tempo alles elkaar opvolgt :=

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 13:22

4,5 maand wachten op een koophuis is toch niet zo extreem?
Ik tekende het voorlopige koopcontract op 18 maart en kreeg de sleutel 1 augustus.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 13:23

Swah schreef:
Dank voor het luisterend oor allemaal (nou ja oog). :) Heeft zoveel impact hè dat hele huizengedoe. Is geen broodje wat je even koop.t

Dat is het zeker niet, heel goed dat je je niet laat intimideren door zo'n makelaar!

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 13:39

Liezel1 schreef:
4,5 maand wachten op een koophuis is toch niet zo extreem?
Ik tekende het voorlopige koopcontract op 18 maart en kreeg de sleutel 1 augustus.

Ik vind van wel... Als je huis 1,5 jaar te koop staat en er zijn kopers die betalen wat je er voor wilt hebben... maar ze willen er 2,5 maand later in... dan ga je toch bergen verzetten om dat klaar te spelen? Lijkt mij wel...

Swah schreef:

Brengt wel wat frustraties mee indd :)