Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Eleadoras

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 17:38

Ehh, misschien een domme vraag.. maar hoe weten jullie dat er een hoge luchtvochtigheid in jullie huis is?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 17:48

Hygrometer, als je het zeker wil weten, maar vaak ga je eerst op de symptomen af (zoals die niet drogende was).

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 17:55

Steenbok12 schreef:
Voor mij een reden om echt minder buiten de deur te doen. Overwoog een ijsje te halen met het gezin. I.p.v. dat een lekkere bak gemengd ijs gehaald en als toetje gegeten het weekend. Dat soort dingen. Gewoon Appelsap en broodjes mee als we ergens heen gaan zoals onze jaarkaart van de dierentuin.

Prijzen zijn belachelijk. Vrijdag ga ik een borrel drinken in de stad en wat eten bestellen en lekker dansen. Ben moeder en echt behoefte om weer eens de deur uit te gaan maar afgelopen zaterdag lekker een wijntje mee genomen naar vriendin en dat is ook prima en bespaart zoveel geld..

Houden jullie pepper in de gaten? Kruidvat heeft make up voor 0.50 die eruit gaat. Dus cadeau tasjes voor m'n nichtjes gemaakt voor kerst en verjaardagen met wat leuke nagellakjes enzo. Er komen vaak goede aanbiedingen of reminders naar voren. Ook via amazon laatst van SES allemaal knutsel dingen voor max 3 euro. Dus ook daar van alles voor gescoord. Komt altijd van pas. Nu onverwacht kinder verjaardag of voor de sinterklaas. Hoef ik maar even te kijken wat er nog ligt.

Dit was op het vliegveld he... dan weet je dat daar de prijzen hoog liggen.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 18:09

Ik heb hier een ontvochtiger gekocht. Met het huidige weer is de luchtvochtigheid in huis echt super hoog, tegen de 80% soms. In de badkamer zag ik alweer lichte schimmelplekjes ontstaan en ik was er helemaal klaar mee. Ventileren helpt niet, want buiten is de luchtvochtigheid ook heel hoog. Nu met de ontvochtiger is het echt ideaal, die kan je bij je wasrek neerzetten en dan is de was echt heel erg snel droog. Ik gebruik hem ook in de badkamer na het douchen, en op de bovenverdieping om de slaapkamer te drogen. Wil niet meer zonder, de lucht voelt ook veel prettiger en het bed is niet meer klam. Aanrader. Wel jammer dat het aardig wat stroom verbruikt.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 18:22

Eleadoras schreef:
Ehh, misschien een domme vraag.. maar hoe weten jullie dat er een hoge luchtvochtigheid in jullie huis is?

Bij de meeste (simpele) weerstations staat het er ook op voor binnen. Of inderdaad een hygrometer.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 20:14

Eleadoras schreef:

-'s Ochtends na het slapen veel condens op het slaapkamerrraam
-'s Ochtends je kleren aantrekken die klam aanvoelen
-Was die niet wil drogen
-Een plasje water op de grond wat de dag erna nog hetzelfde formaat heeft
-Schimmel op plekken waar je het niet wilt zien

En dit alles ondanks bijna full time luchten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 20:16

JudithO schreef:
Eleadoras schreef:

-Was die niet wil drogen

Stook je nog wel dan? Want dit is echt niet gezond en wordt ook voor gewaarschuwd..

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 20:18

Zeker, maar ik heb een huis gekocht wat qua isolatie, nou ja, nogal ondermaats is ;)
We hebben vorige week een ontvochtiger aangeschaft, die haalt de scherpe kanten er goed vanaf. Nu geen condens of klamme kleding meer, en de was droogt weer binnen als dat moet.
Project isolatie komt nog maar dat wordt project hele huis.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 20:42

purny schreef:
Steenbok12 schreef:
Voor mij een reden om echt minder buiten de deur te doen. Overwoog een ijsje te halen met het gezin. I.p.v. dat een lekkere bak gemengd ijs gehaald en als toetje gegeten het weekend. Dat soort dingen. Gewoon Appelsap en broodjes mee als we ergens heen gaan zoals onze jaarkaart van de dierentuin.

Prijzen zijn belachelijk. Vrijdag ga ik een borrel drinken in de stad en wat eten bestellen en lekker dansen. Ben moeder en echt behoefte om weer eens de deur uit te gaan maar afgelopen zaterdag lekker een wijntje mee genomen naar vriendin en dat is ook prima en bespaart zoveel geld..

Houden jullie pepper in de gaten? Kruidvat heeft make up voor 0.50 die eruit gaat. Dus cadeau tasjes voor m'n nichtjes gemaakt voor kerst en verjaardagen met wat leuke nagellakjes enzo. Er komen vaak goede aanbiedingen of reminders naar voren. Ook via amazon laatst van SES allemaal knutsel dingen voor max 3 euro. Dus ook daar van alles voor gescoord. Komt altijd van pas. Nu onverwacht kinder verjaardag of voor de sinterklaas. Hoef ik maar even te kijken wat er nog ligt.

Dit was op het vliegveld he... dan weet je dat daar de prijzen hoog liggen.

Klopt daar is het sowieso duur. Maar simpel een bezoekje bij de bioscoop, wat eten bij de sauna e.d. is ook echt gestegen. Laatst een mandje breekbrood met 3 mini bakjes tapenade 9.95 in de sauna.. echt schandalig. Colaatje over de 3,- inmiddels en de prijzen op een festival zijn helemaal om te huilen tegenwoordig

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-22 20:45

Ai Purny dat is wel heul veul geld... -O- alhoewel... beetje cappucino of latte machiato kost in veel hippe tentjes ook gewoon iets van rond de 6 Euro (ik heb het hier over Rotterdam / Den Haag)... vind het ook belachelijk hoor. Was vroeger (pré-Covid) echt wel van regelmatig een koffietje scoren in de stad maar doe het nu nog maar zelden / alleen bij speciale gelegenheden.
Drie broodjes kaas.... 13.75 8)7
Ik leefde vroeger op wedstrijd altijd op krentenbollen en Liga's of Evergreens. Eind van de dag lekkere zoute frieten :+ Maar die krentenbollen en Liga's kun je het lang op doen, misschien ideetje voor de volgende keer :)) Plus natuurlijk altijd water achterin de auto plus limo en koffie mee.
Saai, maar betaalbaar }:0

Citaat:
Heb wel in de doneeractie nu de update geplaatst :j
_/-\o_

Andalusië is inderdaad echt een aanrader.
Zo hondenkind weer opgehaald van pension ze is dan zo blij *\%/* <3 ik ook trouwens, mis niets van huis op vakantie maar mijn hondje, die mis ik altijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 21:05

In veel sporthallen is het tegenwoordig €2,5-€3 voor een cola, vaak Pepsi. Op Eventing eet je geen frietje/hamburger meer onder €4,5 maar daar zit wel saus bij en de hoeveelheid valt nog mee. Het is dat de bakker nog dicht is als ik moet vertrekken, anders ging ik daar wel ontbijt/belegd broodje halen om de dag door te komen. Ik heb dan ook vaak een klein flesje cola en een grote fles water mee. Eten doe ik niet altijd... :o ter plekke en vaak bij thuiskomst een snelle of vette hap.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 21:12

Maar vroeger was het heel normaal om eten van huis mee te nemen. Ter plaatse vanalles kopen is vaak toch gewoon luxe.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-22 21:17

Dat deed ik ook altijd... en doe ik nog... ^) }:0 :o :D
Zo ook met eten mee naar mijn werk etc.
Ze kijken me wel eens meewarig aan... maar ben ook nogal kieskeurig, word ook snel misselijk en eet liefst geen vlees.
Ben ook erg kieskeurig vwb mijn koffie. Kan echt niet zonder goede koffie presteren :o

Verder ben ik wel gezellig hoor :+

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 21:25

Ik ben meestal ook van eten zelf meenemen. Op het werk, maar ook op concoursen. Dan gaat ook een lading drinken mee. Kom dan eigenlijk ook nooit op het hoofdterrein, alleen met de paarden en ben altijd blij met de vrije uurtjes om lekker bij de wagen te hangen en met mederijders te kletsen. En niet weer richting hoofdterrein te moeten wandelen.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 21:35

De versnaperingen op de wedstrijd maken het inderdaad erg duur!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 23:30

Normaal gesproken let ik ook echt op de kleintjes. Maar Berlijn is vergelijkbaar met Nederland qua prijzen.
Toch fijn de euro.

Nu weer de komende weken op de kleintjes letten. Dit was even een tussendoortje qua reizen.

Over 3 weken zit ik weer in het vliegtuig

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-22 23:49

Mooi vooruitzicht Purny!

Heb ook genoten (over het algemeen) van mijn wedstrijd tijd. Gewoon al een hele dag / groot gedeelte van de dag lekker met je pony / paard / paarden / paardenbekenden / paarden 'alles' bezig zijn, heerlijk!

Ben bezig met het verkrijgen van een renteloze lening (kan onder voorwaarden worden verstrekt door de overheid, dit geldt voor Nederland, weet niet of het geldt voor België) om een investering te doen in mijn huis waardoor het energiezuiniger wordt. Weet nog niet of ik het ga doen en hoe, maar wil eerst eens uitzoeken wat mijn mogelijkheden zijn.
Voordeel van renteloze lening op uit eigen spaarpot betalen is dat ik dan mijn spaargeld nog wel heb :P alleen mijn vaste lasten gaan dan wat omhoog. Maar daar ik dan ook behoorlijk lagere energielasten zal hebben heft het een het ander op, schat ik zo in -:)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 00:15

Aan de andere kant heb je dan ook je eigen spaarpot weer snel aangevuld bij minder vaste lasten en geen aflossing hoeven betalen.

Wedstrijden zijn hier echt de hele dag. 1ste rubriek om een uur of 9, laatste om een uur of 4/5. En dan kan het ook nog een uurtje of 3 rijden zijn. :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 08:44

Ik had onlangs eentje, was op 1,5u rijden enkele rit. Dressuur om 10u30, springen om 16u25 en cross om 16u45 :O En dan nog naar stal tuffen, paard uitladen, afkoppelen en 30min naar huis karren. Dan weet je't wel wat je gedaan hebt die dag. De andere 2 eventings lag alles dichter bij elkaar qua uren en was ik telkens rond 18u alweer thuis. Ondanks ook telkens dik 1,5u enkele rit. Komend weekend de laatste, die is hooguit op uurtje afstand.

Op best wat plekken werken ze met een drankkaart, maar ik krijg die in mijn eentje nooit op. En ze doen vaak moeilijk als je dan vraagt om bonnetjes te schrappen bijvoorbeeld voor een lager bedrag. (Vb kaart kost €20, dan willen ze daar de helft niet van schrappen en €10 rekenen). Ja dan hoef ik niets hoor.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 09:37

JudithO schreef:
Eleadoras schreef:

-Was die niet wil drogen

Ik heb me er in verdiept en ben sinds vorig jaar ook aan het testen. Dit had ik in mn notities staan wat aardig werkt:
“Houd je ruimte ‘warm’ tijdens de het drogen van de was. Dat betekent niet dat je de verwarming direct vol open moet draaien, maar wel dat het raam beter dicht kan blijven. Als je was dan droog is lucht je even flink door het raam wagenwijd open te zetten. De lucht die vol met vocht zit vliegt snel naar buiten. Er gaat dan natuurlijk wel wat warmte verloren, maar een stuk minder dan wanneer het raam de hele dag open staat.”

De luchtvochtigheid buiten is nu ook echt hoog, pas einde vd middag daalt die wat en gaan hier de ramen/deuren helemaal open (ramen wel op kier).

Wij hebben een redelijk energiezuinige ontvochtiger gekocht. We draaien onze wassen alleen in het weekend, op een zolderkamer, deur dicht en dan staat hij continu aan om de vochtigheid op max 60% te houden. Die blaast ook warme lucht uit zodat de kamer op temperatuur blijft.
Vanaf maandagochtend is alles dan droog en kan de ontvochtiger weer uit.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-22 22:15

Citaat:
Aan de andere kant heb je dan ook je eigen spaarpot weer snel aangevuld bij minder vaste lasten en geen aflossing hoeven betalen.

Dat klopt :j
Alleen ben beetje angstig voor minder reserves hebben :o

Hier ook niet snel drogende was... vandaag toch maar het een en ander even buiten gehangen. Doe ik in de zomer regelmatig trouwens. Ruikt altijd zo heerlijk. Maar moet dan wel zeker weten dat het niet gaat regenen, vaak genoeg de boel zeiknat weer binnen moeten halen, dat is ook zo ruk, moet je nog een keer wassen :roll:
Ik doe in herfst/winter wel eens de centrale verwarming even aan en dan de was op wasrekje met blowertje erbij. Dat droogt ook goed.
Heb geen droger :+

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-22 19:14

Zo vandaag weer lekker op mijn e-fiets naar opdrachtgever. Het waaide best hard en eerlijk is eerlijk, met mijn gewone fiets was ik echt niet gegaan. Dus nog steeds erg blij met de aanschaf. Staat ondertussen bijna 1500 km op de teller :oo fiets gemiddeld zo'n 400 km/maand :)
Hoop dat ik het ga volhouden in de komende wintermaanden... ben niet zo'n regenfietser...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 19:17

Ik moet toegeven dat fietsen bij regen als je er verder niet doodop van wordt, dat dat nog altijd veel minder erg klinkt dan wanneer je behalve nat van regen ook nog nat van het zweet met ijskoud gezicht en buiten adem van tegenwind ergens aankomt. En weer terug moet soms.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 01:37

15 euro voor eten met drinken en koffie… das echt spotgoedkoop.
Ik kan niet zonder de droger maar jeans gaat er echt niet in. Dan maar even verwarming aan straks.

Zit nu in Chili en dat is ook gewoon duur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 08:03

Ik mag de DA bellen voor een bezoekje en ik vrees dat dat niet goedkoop gaat aflopen -O- Hij moest sowieso komen voor mijn ene mini. Krijg de chip niet omgezet van NL naar BE via de digitale weg, dus hij moet papieren komen invullen.
Mijn paard had last van de warmte vorige week en plan was na de laatste cross een bloed te laten nemen. Staat knollemans nu al 2 dagen met een opgelopen onderbeen aan de pezen... Niks mank, niks last, niks warm, maar dit is nooit een goed teken.