[Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marsu

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 11:57

@lestria. Het was inderdaad lastig om te onderhandelen over de opties. Het is mij deels gelukt. Ik heb een aparte calculatie van de meerwerkopties door een ander bedrijf laten maken. Deze prijzen kwamen de helft lager uit. Ook werd er bijvoorbeeld een extreem hoge prijs voor een bepaald soort cv ketel gerekend. We hebben daar best wat gesprekken over gehad, ook met de aannemer.
Uiteindelijk hebben zij een van de opties van het meerwerk niet gerekend en heb ik een andere optie laten vervallen.
2000 Euro voor een trapkast vond ik wel erg duur.

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 12:25

Gefeliciteerd Bliini & Moonsparkle!

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 12:28

Ik zit vanavond met makelaar en ontwikkelaar, en heb een lijst met wensen dus daar gaan we even over onderhandelen (ze willen graag dat ik snel teken).
O.a. een stuk of wat extra stopcontacten, 2 deuren andere draairichting, andere tegels & geen douchebak badkamer (tegels en bak badkamer zitten er bij in) en afwasmachineaansluiting.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 12:36

Denk dat stopcontacten en een douchebak wel of niet etc allemaal wel te regelen moet zijn.
Als je grotere zaken wil laten doen is het raadzaam ook elders te informeren... ik heb de prijslijsten van een nieuwbouw project in ons oude dorp zitten bekijken... een dakkapel bij de bouwende aannemer bijvoorbeeld , daar kon je er 4 van op je dak laten zetten bij een willekeurige (goede) leverancier/fabrikant.

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 13:45

Grote zaken heb ik niet. Is ook een maar een klein benedenwoninkje midden in de stad, grote uitbreidingen kunnen überhaupt niet. :)

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 13:56

Ik liet een offerte maken voor de elektriciteit in de keuken, wat stopcontacten verlagen en een afzuigknop maken. Dat kwam op bijna 3000 :( ga maar kijken of dat anders kan

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 13:59

Marsu schreef:
2000 Euro voor een trapkast vond ik wel erg duur.

Was dat een balzaal dan :roll: Wij kregen 'm aangeboden voor 900 euro ofzo en dát is eigenlijk al veel te duur. (was wel een ander project dan waar we uiteindelijk voor zijn gegaan)

Wij laten zoveel mogelijk na de bouw extern doen, enige wat we wel laten doen is het meestorten van (veel) loze leidingen. Hier rekenen ze 90 euro voor het verplaatsen van (1) wandcontactdoos. Maar verder wordt de woning zo kaal mogelijk opgeleverd.

De meeste bedrijven willen de woningen zo goedkoop mogelijk neerzetten. Dat zijn de trekkers, vervolgens willen ze op het meerwerk verdienen. Onze woning wordt standaard met 4 groepen opgeleverd. Als je dat bij hén laat aanpassen naar bijv 8 groepen dan ben je zo dik 1.000 euro verder.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 14:27

10 weken vind ik wel reeel om eerlijk te zeggen. Als je al een hypotheekofferte hebt op het moment dat je gaat onderhandelen heb je al niet veel ruimte meer in tijd, aangezien die offerte maar 3 maanden geldig is.
Kopers van ons huis hebben ook een aanvaarding van 11 weken later erin gezet, 3 februari. Uiteindelijk moest de overdracht vanwege die offerte nog eerder, want anders moesten ze een boete betalen om die offerte te verlengen. Wij zijn tot de overeenkomst gekomen dat we de overdracht eerder deden, maar er toch tot die datum in zouden blijven wonen, dit omdat we iets moesten huren ter overbrugging en anders wij een maand huur extra moesten betalen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 14:33

En wie heeft de offerte op het moment dat ze gaan onderhandelen? Niemand :n Want dat houdt in dat je de taxatie e.d. laat doen voordat je gaat onderhandelen.
Bovendien was onze offerte trouwens 4 maanden geldig, dus 3 maanden is zeker niet de standaard.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 14:37

Vreemd, ik ken meerdere mensen die al een offerte hadden, en volgens mij heb je dan nog geen taxatie nodig. Die heb je nodig bij het uiteindelijk rondmaken van de hypotheek. Bij een offerte wordt al wel de rente bijvoorbeeld vastgezet.

Blinnii

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 14:50

Voor de offerte heb je inderdaad nog geen taxatie nodig, die komt daarna :) Wel bij het uiteindelijk goedkeuren van de hypotheek.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 15:02

In ons geval moest de taxatie wel vooraf gevraagd door de bank :j

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 15:15

Als je een bestaand (koop)huis hebt en je koopt een ander huis en je wil onder NHG een hypotheek is een taxatie verplicht.

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 15:17

Ik lees hier nog steeds mee, post alleen niet zo heel veel. Net weer bericht van de SVn dat ze nu nog een overzicht van m'n eigen middelen willen hebben. Ik blijf dingen insturen naar ze, elke keer is er weer iets _-:(

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 15:19

Ligt aan de bank/verstrekker of je wel of niet al een offerte hebt. ING baseert de offerte op o.a. de aankoopprijs van de woning, en die weet je pas ná de onderhandelingen. Dus met een offerte in de hand gaan onderhandelen over prijs woning/aanvaarding gaat niet lang niet altijd lukken.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 15:26

ABN doet niets zonder aankoopcontract zelfs...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 17:07

ik ken het fenomeen alleen van uit de reclame van...ik dacht nationale nederlanden oid
met die kerel die een dansje staat te doen in een huis waar hij aan het kijken is

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 19:08

LizMD schreef:
Ik lees hier nog steeds mee, post alleen niet zo heel veel. Net weer bericht van de SVn dat ze nu nog een overzicht van m'n eigen middelen willen hebben. Ik blijf dingen insturen naar ze, elke keer is er weer iets _-:(

Er stond toch in het aanvraag pakket precies wat je toe moest sturen :o

Kirstenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 19:58

Gefeliciteerd Blinii en moonsparkle!

Wij hebben net besloten welke huizen we gaan bezichtigen. We zitten aan onze huidige woonplaats gebonden en er is weinig wat ons beiden aanspreekt dus ik hoop eigenlijk dat hier al wat tussen zit. We hebben beiden een andere nr 1 dus ben benieuwd!

Miran88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 21:47

Gefeliciteerd Blinnii en moonsparkle

Wij zijn nu net terug van de hypotheekadviseur. Alles nog even een keer laten berekenen en nog wat vragen gesteld. Morgen de makelaar bellen en een bod doen. Zo spannend allemaal.

Kirstenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 21:49

Zeker spannend Miran88, hopen dat jullie eruit gaan komen met het bieden!

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 22:43

Gefeliciteerd dames!
Ik vier jullie feestje mee! *\o/* hier is ook na een hoop wachten eindelijk de hypotheek erdoor en is er een afspraak bij de notaris! Y)(^) :)F

Miran88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 23:20

Ik hoop het ook kirstenn. Dit is stiekem toch wel een beetje ons droomhuis. Al zijn we ons er wel van bewust dat als dit niks wordt er nog meer leuke huizen zijn :)

Gefeliciteerd renskep!

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 00:21

A_nouk schreef:
Oprecht denk ik dat je je wat makkelijker op moet gaan stellen :o
Het is redelijk kort dag voor die mensen en er moet best voor geregeld worden ook vanuit jullie.

Je hebt een woning die je nog een maand langer aan kan houden, zonder dat daar consequenties aan zitten.. Van een maand in die woning blijven zitten vergaat de wereld niet.

Als je mijn koper was geweest had je de deur tegen je neus gekregen denk ik O:) de wereld bestaat niet uit alleen geld.
er zitten wel degelijk consequenties aan voor ons.. Het kost ons geld... En natuurlijk bestaat de wereld niet alleen uit geld. Maar wij hebben al genoeg flexibiliteit getoont met de ondehandelingen en geven al meer dan dat het huis waard is. Dan vind ik dat ze nu wel wat flexibiliteit aan ons kunnen toekennen. Maar we horen morgen hoe en wat....

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 08:35

Je bent zelf akkoord gegaan met de prijs die je er nu voor betaalt. Dan moet je niet achteraf gaan mokken dat jullie al meer geven dan het waard is. Dat doe je zelf. Je hóeft het huis niet te kopen he? Je hebt als koper nou eenmaal niet alle rechten van de wereld.