[Centraal]Bokkers op de woningmarkt!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

veerledec

Re: [HK]Bokkers op de woningmarkt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 14:14

Kapitaalverzekering is wel iets anders dan een levensverzekering. Voor een kapitaalverzekering zal je niet zo snel aan een keuring toekomen normaal gesproken.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 14:36

Ja daarom vroeg ik ook wat voor verzekering..... ik heb eigenlijk geen idee wat er allemaal in is.
Ik twijfel nog om de overlijdensrisico op te zeggen. Moet ik nog eens naar kijken. Als we die afsloten kregen we flinke korting op provisie enzo. Dus zeker het eerste jaar was de verzekering soort van "gratis".

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 14:40

Is je premie zo hoog dan?

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 14:47

veerledec schreef:
Is je premie zo hoog dan?

Nee. Maar dan nog. Eigenlijk wilden we het sowieso niet doen, maar zijn overgehaald vanwege die korting.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 15:22

Manzano, wij hebben de overlijdensrisicoverzekering op elkaars namen en in ons samenlevingscontract zo'n woonbeding-dinges vast laten leggen zodat bijv. ik niet ineens het volle bedrag aan hypotheek moet betalen als mijn vriend wat overkomt (en andersom) en er toch kan blijven wonen.
Als dat je niet zo boeit verder dan zou je het misschien wel op kunnen zeggen, mits dat 'mag' van je hyptheekverstrekker?

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 15:28

Ja dat mag sowieso, want het was geen voorwaarde.

Wie betaalt dan de rest van de hypotheek??

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 15:33

Je overlijdensrisicoverzekering?

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 15:39

Ja maar die keert toch gewoon een bedrag uit. Wat je daar mee doet is aan jou. De bank wil gewoon de hypotheek ontvangen.
Nou ja, geen idee ook. Ik zal eens kijken wat ik er mee ga doen verder. Ik heb liefst zo min mogelijk verzekeringen :+

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 15:43

Ik kon er ook iets bijkopen, zodat ik alsnog mijn hypotheek kan betalen bij arbeidsongeschiktheid of bij het kwijtraken van mijn baan geloof ik.... Dat mocht niet van mijn vader :+

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 15:50

Ik heb NHG volgens mij was het daar verplicht.
Volgens mij kan ik er niet echt van op vakantie en een landrover van kopen, maar gaat het meteen naar de hypotheekverstrekker
http://www.independer.nl/overlijdensris ... theek.aspx

Mootje, waarom mocht dat niet? Wij hebben het niet maar in deze tijden vraag ik me af of het niet verstandiger is.
Laatst bijgewerkt door Nic op 11-05-12 15:51, in het totaal 1 keer bewerkt

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 15:50

Dat probeerden ze bij mij ook, maar daar was ik via mijn werkgever al voor verzekerd (arbeidsongeschiktheid dan).

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 15:52

Phuuw, van al die kapitaal, overlijdensrisico en arbeidsongeschiktheidsverzekeringen heb ik echt GEEN verstand. Geen idee, wat wat dekt en of het nodig is :o Wij zitten dinsdag weer bij de Rabo, met mijn pa erbij (aangezien hij ook geld schenkt). Hij moet daar maar over oordelen :+

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 15:53

Jeetje wat heeft iedereen toch lieve ouders.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 15:54

Ik heb ook NHG, maar was niet verplicht. Vriendlief heeft ook geen verzekering op mijn leven :n

Als het geld bij ons vrij komt is het vrij te besteden.
Maar als het naar de hypotheekverstrekker gaat dan is het neem ik aan een aflossing en dalen daardoor de hypotheeklasten?

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 15:55

Nicolletje schreef:

Heb ik ook... maar neem van mij aan, dat dit allemaal niet zo was geweest als mijn broertje niet verongelukt was. Daardoor staan mijn ouders compleet anders in het leven. Zij zien ons liever genieten van hun geld terwijl zij nog leven, als dat ze overleden zijn en wij erven alles. Dus eigenlijk is het helemaal niet zo leuk om het te krijgen zeg maar.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 15:56

rowo schreef:
Nicolletje schreef:

Heb ik ook... maar neem van mij aan, dat dit allemaal niet zo was geweest als mijn broertje niet verongelukt was. Daardoor staan mijn ouders compleet anders in het leven. Zij zien ons liever genieten van hun geld terwijl zij nog leven, als dat ze overleden zijn en wij erven alles. Dus eigenlijk is het helemaal niet zo leuk om het te krijgen zeg maar.

Idd hele nare achterliggende reden :j :j :(:) :(:)

Maar ook wel verstandig hoor. Buiten dat het fijn is dat je er nu van kan genieten (en zij het blijkbaar kunnen missen) is het gewoon ook zonde als je er straks successierechten over moet betalen.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 16:01

Tja, ze hebben het zo gemaakt dat ze het kunnen missen. Alles zit in de zaak en het huis.... en als alles ineens vrij komt betalen wij ons scheel aan successie idd.

Maar goed, t is natuurlijk bij de aankoop wel een hele fijne bijkomstigheid, want wij hoeven veel minder hypotheek op te nemen. Neemt niet weg, dat we het anders alsnog ruim hadden kunnen betalen hoor.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 16:04

Vreemd dat het niet verplicht was
https://voorwaardenennormen.nhg.nl/norm ... ering.html

Tenzij jullie iets met lening is lager dan de waarde hebben ofzo.

Rowo, wat naar.
Ja dan ga je inderdaad wel nadenken.
Mijn vader wil mij wel helpen maar het was nooit nodig (qua huis dan).

Maar ik weet wel wat hij had gedaan in het geval van gedoe-met-huis-ex-van vriend en hij is het totaal niet eens met mijn schoonouders dat zij weigerden (nouja... liever niet zeg maar) garant te staan zodat hij zijn mooie huis op zijn naam kon krijgen.
Ik denk dat hij alles op alles had gezet om mij te helpen.

Ik vergeet nooit meer die hoofden van schoonlui toen vriend, schoonlui en ik naar de bank op 5 januari 2011 (net ná die nieuwe regels) en de bank zei
"Tja sorry meneer maar u bent nu met pensioen, nu kan het niet meer, tenzij u even 50.000 euro (een veel hoger bedrag dan toen) meteen ophoest"
Oeps.

Het zijn hele lieve mensen hoor verder, ik denk dat ze zich achteraf toch wel een beetje schuldig hebben gevoeld want mijn vriend kreeg gratis hun oude auto en straks weer een vakantie.
Laatst bijgewerkt door Nic op 11-05-12 16:06, in het totaal 1 keer bewerkt

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 16:05

Ja hypotheeklening is stuk lager dan aankoopbedrag :j

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 16:06

Zo die zullen wel heel erg balen ja!!!

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 16:08

Dat zal het zijn dan :j

Ik weet eigenlijk niet waar 'mijn' vrijgekomen geld heen gaat, mijn bankrekening of de hypotheek :=
Het lijkt mij het meest verstandigste, de hypotheek :j anders rij ik straks in een

Afbeelding

:+

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 16:09

Hahahahaha......... ja dan is dat verstandiger ja :D

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 16:10

manzano schreef:
Zo die zullen wel heel erg balen ja!!!

Ik geloof dat ze ook blij zijn met dit huis, hoewel het een stukje uit de buurt ligt.
Zoon komt nu niet meer elke week eten en andere zoon heeft ook net een huis gekocht dus moeders loopt nu in een leeg huis :(:)

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 23:56

manzano schreef:
Oh daar zal het mee te maken hebben dan. Wij hebben 1 verzekering (ik op het leven van vriendlief) van gering bedrag (althans, dat denk ik dat het dat is voor een verzekeraar). Hij kreeg alleen een vragenlijstje.

Wij hebben heel goed nagedacht over het bedrag, zodat onze kids goed verzekerd zijn als ons allebei wat overkomt of 1 van ons. Wij hebben ons allebei verzekerd. Als ik wegval, is er geld nodig voor opvang. We houden er rekening mee, dat we tot onze jongste een jaar of 13 is, dat er opvang voor ze moet zijn en dat we dan inkomen daar aan kwijt raken. Daar is het bedrag op afgestemd. Verzekering eindigt dan ook als de jongste 18 wordt. Dan redden ze het vast wel, zonder extra geld uit een verzekering en dan kunnen ze eventueel het huis verkopen als we allebei weg zijn gevallen. Hopelijk is het overdreven. ;)

Die premie is heel wisselend. Vergelijken loont ontzettend de moeite! Ik denk dat ik ondertussen al wel 6 verzekeringen heb gehad en elk jaar weer was ik goedkoper uit. Dat regelmatig checken is heel lonend.

Nicolletje: Wij hebben er ieder 1 apart. Als 1 van de 2 overlijdt, heeft de ander geld, net als bij jouw verzekering. Als wij allebei overlijden, hebben onze kids het bedrag 2x. Om die reden hebben we het niet kruiselings gedaan. Dat was in totaal 2 euro per maand duurder dan de constructie die jij hebt.

Een overlijdensverzekering mag je altijd stopzetten, mits de verzekering niet is verpand aan je hypotheek. Soms wordt dat wel geeist door de bank, maar dan hoor je dat van te voren te weten. Dan mag je die alleen met toestemming van de bank eindigen. Als dat wel zo is, moet je een akte van verpanding tussen je papieren hebben. Zo heet die akte meestal. Overigens ben je niet verplicht om je hypotheek af te lossen met de uitkering van deze verzekering. Je kan het natuurlijk ook gebruiken om er je levensonderhoud van te kunnen betalen.

Rowo: Dat is een heftige gebeurtenis. De dood van je broertje zal bij jou ook wel littekens hebben achtergelaten? Ik kan begrijpen, dat je als ouder dan het materiele in het leven anders gaat bekijken. Maar ik denk dat je ouders dit ook hadden gedaan als je broertje nog wel had geleefd. Zo iets zit in ze of niet. Ik ben niet zo opgevoed, maar toch zal ook ik alles doen om te proberen de dromen van mijn kids waar te krijgen.
Ik vind het in elk geval heel nobel van je ouders dat ze je zo willen helpen! En idd, beter zo naar de kinderen, dan naar de belastingdienst. Die kunnen er echt niet mee omgaan. :P

Vandaag weer bij de architect geweest.. Als het goed is, hebben we volgende week de definitieve tekening en gaan ze bodemonderzoeken doen om de structuur van de grond te bepalen voor de fundering. Spannend! Zal wel een grote Ginaf zijn. Zoontje lief zal wel weer buiten hangen dan. Gelukkig komt de vakantie er aan. :')

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 07:51

Komt de vakantie er aan ? Het is net vakantie geweest zeg :P Kinders lijken soms wel vaker vrij te hebben dan naar school te gaan :+

Ik hoor jullie volgens mij voornamelijk over een uitkering bij overlijden, maar hebben jullie dan ook een back-up in geval van arbeidsongeschiktheid ?

Dood is 1 ding, maar als je net-niet-dood bent na een ongeval dan krijg je niks, maakt wel veel kosten en werken gaat niet meer :=