manzano schreef:Oh daar zal het mee te maken hebben dan. Wij hebben 1 verzekering (ik op het leven van vriendlief) van gering bedrag (althans, dat denk ik dat het dat is voor een verzekeraar). Hij kreeg alleen een vragenlijstje.
Wij hebben heel goed nagedacht over het bedrag, zodat onze kids goed verzekerd zijn als ons allebei wat overkomt of 1 van ons. Wij hebben ons allebei verzekerd. Als ik wegval, is er geld nodig voor opvang. We houden er rekening mee, dat we tot onze jongste een jaar of 13 is, dat er opvang voor ze moet zijn en dat we dan inkomen daar aan kwijt raken. Daar is het bedrag op afgestemd. Verzekering eindigt dan ook als de jongste 18 wordt. Dan redden ze het vast wel, zonder extra geld uit een verzekering en dan kunnen ze eventueel het huis verkopen als we allebei weg zijn gevallen. Hopelijk is het overdreven. 
Die premie is heel wisselend. Vergelijken loont ontzettend de moeite! Ik denk dat ik ondertussen al wel 6 verzekeringen heb gehad en elk jaar weer was ik goedkoper uit. Dat regelmatig checken is heel lonend.
Nicolletje: Wij hebben er ieder 1 apart. Als 1 van de 2 overlijdt, heeft de ander geld, net als bij jouw verzekering. Als wij allebei overlijden, hebben onze kids het bedrag 2x. Om die reden hebben we het niet kruiselings gedaan. Dat was in totaal 2 euro per maand duurder dan de constructie die jij hebt.
Een overlijdensverzekering mag je altijd stopzetten, mits de verzekering niet is verpand aan je hypotheek. Soms wordt dat wel geeist door de bank, maar dan hoor je dat van te voren te weten. Dan mag je die alleen met toestemming van de bank eindigen. Als dat wel zo is, moet je een akte van verpanding tussen je papieren hebben. Zo heet die akte meestal. Overigens ben je niet verplicht om je hypotheek af te lossen met de uitkering van deze verzekering. Je kan het natuurlijk ook gebruiken om er je levensonderhoud van te kunnen betalen.
Rowo: Dat is een heftige gebeurtenis. De dood van je broertje zal bij jou ook wel littekens hebben achtergelaten? Ik kan begrijpen, dat je als ouder dan het materiele in het leven anders gaat bekijken. Maar ik denk dat je ouders dit ook hadden gedaan als je broertje nog wel had geleefd. Zo iets zit in ze of niet. Ik ben niet zo opgevoed, maar toch zal ook ik alles doen om te proberen de dromen van mijn kids waar te krijgen.
Ik vind het in elk geval heel nobel van je ouders dat ze je zo willen helpen! En idd, beter zo naar de kinderen, dan naar de belastingdienst. Die kunnen er echt niet mee omgaan. 
Vandaag weer bij de architect geweest.. Als het goed is, hebben we volgende week de definitieve tekening en gaan ze bodemonderzoeken doen om de structuur van de grond te bepalen voor de fundering. Spannend! Zal wel een grote Ginaf zijn. Zoontje lief zal wel weer buiten hangen dan. Gelukkig komt de vakantie er aan.