Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 10:40

Op een niet zonnige dag weken je nog steeds ook wat stroom op :) dus die 8,2 is aanvullend op wT je nog opwekt die dag.

Overigens, als ik mijn verbruik in de zomer bekijk kom ik niet boven de 9 uit per dag met 1 volwassene en 2 jonge kinderen. Afgelopen winter wel stuk hoger (13,5 gemiddeld) maar dat was met 2 volwassenen waarbij mijn man meerdere pc's had loeien voor werk.

@cer: ik ben (gratis) uitgebreid geholpen door gemeente hierin door een duurzaamheidscoach.

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 10:43

Wij hebben onze panelen (10 stuks)sinds eind april/begin mei en die hebben toch al bijna 550 euro opgeleverd, gaat beste snel. Hebben ons(minus belasting) zo'n 4200 gekost

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 10:43

Ik heb nu de slimme app van Engie en kan precies zien hoeveel stroom ik per dag gebruik. Dat varieert tussen 4,5 en op de dagen dat het bijna 40 graden was zat ik rond de 14 omdat de airco toen de hele dag aan stond. Nu weet ik dus nog niet hoe dat in de winter gaat zijn als ik de airco wil inzetten als verwarming. Of dat daadwerkelijk goedkoper uitpakt dan CV of niet veel uitmaakt. Kan het in elk geval per dag proberen. Dan kan de CV op 19 graden. En dan nog een infraroodpaneel boven de bank voor extra comfort .

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 10:45

@Cer, wat hierboven ook al gezegd word, als je het niet ziet zitten dat zelf uit te zoeken, dan kan de gemeente je hierin helpen met een duurzaamheidscoach.

Voor de mensen die bij Greenchoice zitten, je kunt je gespaarde punten ook doneren, zodat gemeentes meer gratis duurzaamheidscoaches kunnen inzetten. Vond ik in elk geval een prima goed doel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 10:46

OleJon schreef:
Spenk schreef:
Wat doe je nou raar? Kapotte omvormer is garantie en wordt gewoon vervangen meestal binnen paar dagen. Hebben mijn ouders ook al eens gehad.

Binnen garantie periode al.
Maar na paar jaar niet.

Wij hebben onze panelen in 2013 gekocht.
En zouden ze er Binnen 10 jaar uit hebben. In 2023 dus.
Vorig jaar kapotte omvormer, beestje was dus 8 jaar.
Een nieuwe koste 750 euro. Dus duurt 1 of 2 jaar langer voordat je de panelen eruit hebt

Zat hier gewoon 10 jaar garantie op hoor.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 10:47

Zelfs toen ik wel de mogelijkheid had, een mazzeltje door kennis die panelen installeerde, werkte de woningbouw tegen. Ik was eigenlijk van plan om deze week een mail op te stellen met wat vragen over verduurzamen en überhaupt de huizen verbeteren. Want er is al jaren niksnmeer aan gedaan. Helaas is mijn ervaring dat mails snel genegeerd worden(als in; ik heb meerdere keren wat gevraagd over iets vervangen wat elke 10 jaar zou gebeuren en nog nooit een reactie gehad, zelfs geen afwijzing) dus even kijken of lees of ontvangstbevestiging wel werkt.
Ook of ze de spouwmuur isolatie gaan vervangen, want die was jaren geleden al zeiknat waardoor er telkens schimmel en vocht in de binnenmuur zit. Tot nu toe is hun oplossing de muur impregneren, maar komt telkens terug. En kost mij elke keer geld omdat schilderen opnieuw moet en vloer en stuk van gaat.

Nu vind ik het sowieso lastig dat er niks bekend is over het verduurzamen wat toch komende jaren zou moeten gebeuren? Ook zaken die nu kapot zijn worden door middel van lapmiddelen tijdelijk gemaakt ipv echt goed hersteld of vervangen. Aan de andere kant zie ik er wel tegenop, want ramen vervangen voor dubbel glas zou een forse stijging van huur betekenen zeiden ze een aantal jaar geleden. Zat toen niet in de planning nog, maar moesten we rekening mee houden.

Hier trouwens geen hulp vanuit gemeente. Geen energieboxen, geen energiecoach. Het enige wat daarvan bekend is vanaf januari is dat de gemeente ging nadenken wat ze gingen doen.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 11:10

MyWishMax schreef:
Zelfs toen ik wel de mogelijkheid had, een mazzeltje door kennis die panelen installeerde, werkte de woningbouw tegen. Ik was eigenlijk van plan om deze week een mail op te stellen met wat vragen over verduurzamen en überhaupt de huizen verbeteren. Want er is al jaren niksnmeer aan gedaan. Helaas is mijn ervaring dat mails snel genegeerd worden(als in; ik heb meerdere keren wat gevraagd over iets vervangen wat elke 10 jaar zou gebeuren en nog nooit een reactie gehad, zelfs geen afwijzing) dus even kijken of lees of ontvangstbevestiging wel werkt.
Ook of ze de spouwmuur isolatie gaan vervangen, want die was jaren geleden al zeiknat waardoor er telkens schimmel en vocht in de binnenmuur zit. Tot nu toe is hun oplossing de muur impregneren, maar komt telkens terug. En kost mij elke keer geld omdat schilderen opnieuw moet en vloer en stuk van gaat.

Nu vind ik het sowieso lastig dat er niks bekend is over het verduurzamen wat toch komende jaren zou moeten gebeuren? Ook zaken die nu kapot zijn worden door middel van lapmiddelen tijdelijk gemaakt ipv echt goed hersteld of vervangen. Aan de andere kant zie ik er wel tegenop, want ramen vervangen voor dubbel glas zou een forse stijging van huur betekenen zeiden ze een aantal jaar geleden. Zat toen niet in de planning nog, maar moesten we rekening mee houden.

Hier trouwens geen hulp vanuit gemeente. Geen energieboxen, geen energiecoach. Het enige wat daarvan bekend is vanaf januari is dat de gemeente ging nadenken wat ze gingen doen.

Kun je dit niet aankaarten bij de huurcommissie?
Heeft mijn moeder ooit ook aan de hand gehad, kozijnen die er haast uitvielen, schimmel in huis, daar is er iemand komen kijken, en de huur werd verminderd, tot de gebreken opgelost waren.
Is wel al heel wat jaren geleden, dus of dat nog zo werkt ben ik niet helemaal zeker van.

Cer

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 11:15

Je moet nog steeds de investering kunnen doen denk? Dat gaat de coach niet betalen vermoed ik? Niet alle huizen zijn geschikt ook helaas :)

Trieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 11:18

Citaat:
Is 8,25 kwh niet weinig? Dat is toch een redelijk gemiddeld stroomverbruik per dag. Op dagen dat ik mijn airco langdurig aanhad zat ik boven de 10.

Wat je gedurende de dag opwekt, kan je natuurlijk direct gebruiken. Wat je over hebt gaat in de accu. Dat gebruik je dan eerst wanneer je niet voldoende opwekt voordat je van het net haalt.
Grotere accu moet je dan wel voldoende zonnecapaciteit hebben om de accu vol te krijgen. En er zitten ook weer regels aan hoe grote accu je als particulier in je huis mag plaatsen. Buiten dat zijn de accu's ook nogal prijzig. Op deze manier hoeven we nu in ieder geval niet overdag onze stroom in te leveren voor 0,0655 cent en 's nachts weer in te kopen voor 31 cent. Dat scheelt toch weer wat.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 11:20

Cer schreef:
Je moet nog steeds de investering kunnen doen denk? Dat gaat de coach niet betalen vermoed ik? Niet alle huizen zijn geschikt ook helaas :)

Het was ook gericht op je "snuggerheid", niet het geld.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 11:37

Mywishmax, misschien wat meer bewoners aanspreken en zo met de hele buurt zo’n verhuurder aanpakken. En de openbaarheid op social media zoeken wil ook nog wel eens helpen. Ook richting de gemeente.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 11:43

Sansevieria schreef:
Kun je dit niet aankaarten bij de huurcommissie?
Heeft mijn moeder ooit ook aan de hand gehad, kozijnen die er haast uitvielen, schimmel in huis, daar is er iemand komen kijken, en de huur werd verminderd, tot de gebreken opgelost waren.
Is wel al heel wat jaren geleden, dus of dat nog zo werkt ben ik niet helemaal zeker van.

Dat is de volgende stap. Van de keren hiervoor heb ik stom genoeg geen bewijs van verzenden oid. Heb toen aantal keer gebeld en zou terug gebeld worden wat nooit gebeurd is, gemaild en paar keer formulier via de site ingevuld. Die laatste krijg je ook geen kopie van en is eigenlijk de officiële manier om contact op te nemen. Maar het bedrijf wat de reparaties doet reageert op niet op reparatie verzoek dus ik ga eerst nog mailen en dan bevestiging aanzetten.

Maar aantal van die dingen zijn ook niet erg genoeg voor huurcommissie. Anderen misschien wel, hoewel sommige dus ook opgelapt zijn en tijdelijk en nu geen problemen geven. Alleen hebben degene die het gerepareerd hebben aangegeven dat het al lang compleet vervangen had moet worden en het dus wachten is op nieuwe problemen. Maar op dit moment dus geen probleem, behalve schade binnen van laatste keer. Daar zegt de verhuurder over dat het niet onder hun valt maar voor mijn rekening komt, of voor mijn verzekering, alleen geven die aan dat het niet onder de vergoedingen valt omdat het door gebrekkig onderhoud komt oid. Dus niet aangepakt, te duur.
Daar zit wel een deel van het probleem, nu geen schade/problemen, maar komt zeker weten terug als het niet compleet vervangen wordt.

Maar ga zeker contact opnemen als ze het weer negeren of niet op lossen.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 11:43

MWM wij woonden eerst in de Lesepsbuurt in Utrecht, als je op Google kijkt zie je foto’s.
De buurt is ruim 100 jaar oud en Mitros wilde het slopen en dat kwam ook door heel slecht onderhoud.
De hele buurt is in opstand gekomen en na veel gedoe is het helemaal opgeknapt, zij zeggen renovatie en wij zeiden achterstallig onderhoud.
Je kan heel wat bereiken met de buurt :j

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 12:04

Mijn ouders hebben de afgelopen 2 maanden geen stroomopbrengst gehad vanwege omvormer die stuk was. Mooi zuur!

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 12:35

Sanet schreef:
Mijn ouders hebben de afgelopen 2 maanden geen stroomopbrengst gehad vanwege omvormer die stuk was. Mooi zuur!

Bij micro-omvormers gaat de opbrengst van alle andere panelen toch gewoon door ondanks één kapotte?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 12:50

Menino schreef:
Samantha89 schreef:
Zoals ik het lees krijg je uiteindelijk alleen nog maar geld voor het opgewekte stroom en wordt het stroom wat je oplevert en wat je verbruikt dus niet meer 1 op 1 weggestreept. Dus wil je je eigen opgewekte stroom gaan gebruiken moet je overdag dingen doen zoals wassen. Maar dat is dus de pest, meeste mensen werken overdag waardoor je dus heel weinig je eigen stroom verbruikt. En heel veel krijg je niet meer voor je opgewekte stroom.

Edit:
[ [url=m/63mWMS.jpg]Afbeelding[/url] ]
Foto toegevoegd van een tabel.

Eigenlijk zouden alle consumentenapparaten met een accu moeten komen voor de nacht, vanaf nu :=

Grote opslagaccu’s in huis zouden nog te ingewikkeld zijn. Maar als je koelkast nou overdag 2x zoveel stroom neemt zodat het s nachts ook op je opgewekte stroom functioneert…. En je wasmachine ook. Of wellicht de kleinere huishoudelijke apparaten.

Tot zover mijn pitch :D

Je kunt iig wel ook grote powerbanks opladen. Ga je je warmtepomp niet mee voorzien. Maar van die luxe camping accu’s kunnen wellicht ookal heel wat stroom mee opslaan. Wel goed om vast over na te denken.

Groot is niet nodig. Koelkast en diepvries nemen niet continue stroom. Die kan je overdag laten draaien als de zon schijnt, moet je enkel wel meer opletten hoe je er mee omgaat. Vriezer heeft niet voor niets een X uur veilig bij stroomstoring garantie (hier is die iets van 36 uur zelfs), dan is je voedsel nog bevroren genoeg om goed te blijven. Wasmachine draaien overdag is logisch, dan is er meer stroom dan vraag, dus die 2 dichter bij elkaar brengen is voor alle partijen voordelig. Immers als die 2 beter op elkaar aansluiten, is er minder infrastructuur, ruimte, onderhoud nodig en dus kosten = lagere energierekening en fijner uitzicht. Verwarming/koeling werken beste samen met goede isolatie, dus dan moet het ook te doen zijn om die dingen uit te laten als er geen stroom beschikbaar is. Blijft eigenlijk grofweg je laptop en wat lampen over, al dan niet samen met wat ander klein grut. Er is absoluut zat mogelijk, maar dan moet je wel afstappen van de het is er altijd zoveel ik wil droom. Het stroomnet zou er zelfs robuster/veerkrachtiger van worden en in zekere zin zelfs betrouwbaarder als we meer zouden samenwerken met de mogellijkheden en niet meteen geheel hulpeloos gehandicapt zouden denken! te zijn als er eens een uurtje of wat geen stroom is. Ook iets belangrijks om te overdenken met idioten die via cyberaanvallen burgers willen pesten. Hoe kwetsbaar wil je eigenlijk zijn? Of beter hoe zelfredzaam wil je zijn? Ook als je in een gewoon huurhuis woont?
Anders denken over energie :
https://solar.lowtechmagazine.com/nl/20 ... urity.html
Citaat:
Paradox: om de energiezekerheid te verbeteren, moeten we onze infrastructuurnetwerken minder betrouwbaar maken.
Naarmate een samenleving voor haar dagelijks functioneren meer afhankelijk is van energiebronnen, wordt zij kwetsbaarder als de energievoorziening wordt onderbroken. Dit voor de hand liggende feit wordt genegeerd in de huidige strategieën om energiezekerheid te bereiken, waardoor ze contraproductief zijn.

&
https://www.lowtechmagazine.be/2017/09/ ... snet-.html
Citaat:
Hoewel het potentieel van wind- en zonne-energie groter is dan de energievraag van industriële samenlevingen, zijn deze energiebronnen niet altijd beschikbaar. Om te verzekeren dat het aanbod altijd aan de vraag kan voldoen, heeft een elektriciteitsnet op basis van wind en zon heel veel extra infrastructuur nodig.

Die infrastructuur maakt van hernieuwbare elektriciteitsproductie een complexe, trage, dure en onduurzame onderneming. Als we daarentegen de energievraag zouden aanpassen aan het wisselende aanbod, dan kan hernieuwbare elektriciteitsproductie wel heel voordelig zijn. Deze strategie was heel gewoon in vroegere tijden, en moderne technologie maakt ze nog interessanter.

&
https://www.lowtechmagazine.be/2017/12/ ... pslag.html
Citaat:
In het tijdperk voor de Industriële Revolutie werd hernieuwbare energie alleen maar gebruikt als ze beschikbaar was. Als er geen wind was, dan lagen windmolens en zeilschepen stil.

Dezelfde strategie zou ook vandaag heel nuttig kunnen zijn, zeker als we ze verbeteren met behulp van moderne kennis en technologie. Bijvoorbeeld fabrieken, schepen en vrachttreinen zouden alleen maar gebruikt kunnen worden als het waait of als de zon schijnt.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 13:25

chanicha schreef:
MWM wij woonden eerst in de Lesepsbuurt in Utrecht, als je op Google kijkt zie je foto’s.
De buurt is ruim 100 jaar oud en Mitros wilde het slopen en dat kwam ook door heel slecht onderhoud.
De hele buurt is in opstand gekomen en na veel gedoe is het helemaal opgeknapt, zij zeggen renovatie en wij zeiden achterstallig onderhoud.

Dat is wel mooi! Hier wisselt het enorm per huis hoeveel er aan gedaan is,maat wel goede om in achterhoofd te houden, haha.

Even een hele stomme vraag. Zou je een gordijn bij de voordeur ook met zo'n rekbare douchestang kunnen ophangen? Of zou zo'n gordijn te zwaar zijn?

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 13:32

Ben bang dat dat te zwaar is.

De woningen worden nu verkocht als ze leegkomen, waren allemaal sociale huurwoningen :x

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 14:07

MyWishMax schreef:
Even een hele stomme vraag. Zou je een gordijn bij de voordeur ook met zo'n rekbare douchestang kunnen ophangen? Of zou zo'n gordijn te zwaar zijn?

Ik denk ook dat het te zwaar is. Maar er is wel een andere oplossing. Ik stuur je even een PB met foto's van mijn zelf gemaakte kapstok. Zoiets kan ook een gordijn aanhangen.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 14:58

MyWishMax schreef:
chanicha schreef:

Dat is wel mooi! Hier wisselt het enorm per huis hoeveel er aan gedaan is,maat wel goede om in achterhoofd te houden, haha.

Lach niet, dat hebben wij inderdaad gedaan, bij de trap naar zolder, voordat er een deur gemaakt is.
Welliswaar geen zwaar gordijn, maar een goedkoop dun verduisterend gordijn van Ikea.
Ging prima hoor.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 16:57

Wij hebben ook gordijn aan zo'n stang tussen twee muren. Hele opbergruimte daarachter!

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 18:37

elnienjo schreef:
Sanet schreef:

Bij micro-omvormers gaat de opbrengst van alle andere panelen toch gewoon door ondanks één kapotte?

Micro omvormers zorgen ervoor dat de andere panelen maximaal blijven opwekken als één paneel in de schaduw ligt en dus minder opwekt.
Een ‘gewone’ omvormer is één omvormer in huis om de opgeleverde stroom om te zetten in te gebruiken stroom. Als die het niet doet, dan heb je geen opbrengst. Daarom is het ook goed om geregeld te checken via de app of je panelen nog stroom opwekken.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 20:35

secricible schreef:
Cer schreef:

Het was ook gericht op je "snuggerheid", niet het geld.

Ik heb t wel even gegoogled, ik kende t niet
Ik kan er een belletje aan wagen :j

De gemeente van moeders heeft zo’n coach (zij heeft alleen never nooit niet de financiën en de ruimte voor zoiets luxe als zonnepanelen en een warmtepomp, maar wie weet komt er wat nuttigs uit :) )

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 18:12

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 07:23