Makkelijke Moestuin topic

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Karlijn_dv

Berichten: 380
Geregistreerd: 23-10-04
Woonplaats: Meppel

Re: Makkelijke Moestuin topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 00:54

Heb al best veel gezaaid tot 3x toe maar niks komt.. terwijl eigenlijk verder alles prima groeit gelukkig. Ik snap het niet zo verkeerde wind hier voor andijvie :+ wel jammer ik (en mn caviaatjes) vinden het er lekker

hagelslag
Berichten: 9320
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Makkelijke Moestuin topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 07:45

Andijvie lukt bij mij ook niet.
Idem met boerenkool dit jaar -O-
Heb ik 4x opnieuw gezaaid en der is niks gekomen

JenniferU
Berichten: 2220
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 08:10

Hier verdenk ik de slakken er van om het meteen op te eten, heb zoveel gezaait. Gister weer andijvie en sla gezaait ben benieuwd of ik wat ga vinden. Vliesdoek er ook weer overheen gedaan.

En anders ga ik volgend jaar ook de 2e ronde binnen voorzaaien en pas uitplanten als t plantjes zijn, want de 1e ronde ging perfect.

Marcella

Berichten: 37019
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 08:49

Zaaien jullie direct in de volle grond.

Afbeelding
:D

JenniferU
Berichten: 2220
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 09:56

Marcella schreef:
Zaaien jullie direct in de volle grond.

[ [url=m/icd9W0.jpg]Afbeelding[/url] ]
:D


Ja zeker, in mijn moestuin vierkante meterbak

Marcella

Berichten: 37019
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Makkelijke Moestuin topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 10:12

Ik zaai altijd apart bakje en dan overzetten in een potje. En dan uitplanten.

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Re: Makkelijke Moestuin topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 09:43

Dit jaar niet, maar de twee voorgaande jaren wel direct in m'n moestuinbak andijvie gezaaid. Deed het heel goed. Het zou inderdaad door slakken kunnen komen.

germie

Berichten: 26135
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 10:23

hagelslag schreef:
Andijvie lukt bij mij ook niet.
Idem met boerenkool dit jaar -O-
Heb ik 4x opnieuw gezaaid en der is niks gekomen

Ik heb een compleet oerwoud aan boerenkool in mijn voortuin. Echt dat ik denk van dit is ook weer niet mooi als voortuin. :+ Maar ik laat het lekker staan en ga het later oogsten. Wel zijn er slakken die er van eten. Relatief weinig rupsen.

Hier heb ik 2 moestuin minis en een hele bups aan growbags van Ali en plastic potten. Het resultaat wordt niet anders ofzo. Ik heb van de secret santa wat MM zaad gehad en dat doet het prima, maar niet beter dan andere merken.
Het idee dat je de grond nooit uit de minis hoef te halen is leuk, maar werkt niet in de praktijk. Het gaat er straks wel uit na 2 jaar gebruik en 3 of 4 oogstrondes aan rode biet.
Aardappel is mislukt, alles is doodgegaan aan phytophtora helaas. De oude grond gooi ik niet weg, dat gaat in een hoek op de tuin, met wat groenteresten er over en dan gaat het volgend jaar met mest terug in potten. Voordat ik er dan planten in zet nog even kokend water over de grond in de pot tegen de rouwvliegjes, en deels misschien aangevuld met nieuwe potgrond.
De tomaten en aardappelen hadden nieuwe potgrond gekregen, maar dat heeft niets gedaan tegen de aardappelziekte helaas. Daar waar ik oude grond had hergebruikt, maar de potten wel eerst leeggehaald had is het zelfs beter gegaan. Maar grond laten zitten betekent toch te veel oude restjes wortel e.d. DAt kan best 2 keer, maar er komt een moment dat het er toch even uit moet, al was het maar om het volledig om te schudden.