[VOLG] Paddock Paradise opbouwen & 100 jaar oude boerderij

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 19:32

Mariloulou schreef:
Zal mij hier dan toch eens wat meer in verdiepen. Grote stallen doen niet anders, simpelweg omdat kleine baaltjes niet uit kunnen en grote hoeveelheden niet op te slaan zijn. je kunt net zo goed hooi hebben in plastic verpakt als dat je hooi in kleine baaltjes hebt. Verschil zit hem in hoe lang hooi ligt te drogen niet in hoe het opgeslagen ligt.

Ik heb me heel goed hierin verdiept en ook ervaring genoeg met verpakt in alle soorten en hooi.

Dat grote stallen het doen is puur gemak en geld kwestie.

Je moet echt kurk en kurk droog je hooi inpakken als je geen fermentatie wil en dat is in Nederland echt heel moeilijk.

Dat paarden het er goed op lijken te doen, is vaak omdat mensen de problemen niet herkennen. heel veel problemen worden opgelost met aanvullend voer, supplementen, therapie voor het lijf etc etc. Goede basis wordt vrij weinig naar gekeken.

Maar zat studies ook die al jaren laten zien dat GOED hooi het beste is.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 21:31

Hier ook een die zelfs in de winter hoefbevangen is geraakt door ingepakt hooi, nu met onbeperkt kurkdroog hooi nergens last van!

Wel lastig dat je net niet uit gaat komen! Hopelijk komt er nog een goeie leverancier voorbij!! En ook fijn dat je merrie zo'n sloper is haha, succes met uitvogelen wat wel werkt...

Apenhaar :') Weet ook precies welk spul er wordt bedoeld haha :')

pmarena

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 07:31

Stalgenoot van jaren terug noemde het eens zo, dat super zachte, bijna krullerige spul dat er uitziet alsof het in een leuk versierd cadeau-plantje hoort ofzo....ik vond hem ook wel leuk gevonden dus die houden we er in :D

missfalki

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 09:41

Hopelijk dat het toch lukt om een vervanger te regelen, niet leuk achterstand met al je plannen ....

En jeetje nog niet eerder gezien die actie van je paard met hooinet en bak :wow:
Snap nu ook dat je zo'n hooinet niet heel houdt....

Groet Karin.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-19 18:33

pmarena schreef:
Stalgenoot van jaren terug noemde het eens zo, dat super zachte, bijna krullerige spul dat er uitziet alsof het in een leuk versierd cadeau-plantje hoort ofzo....ik vond hem ook wel leuk gevonden dus die houden we er in :D

Haha ja, het is wel een mooie pakkende én herkenbare benaming :D :D

missfalki schreef:
Hopelijk dat het toch lukt om een vervanger te regelen, niet leuk achterstand met al je plannen ....

En jeetje nog niet eerder gezien die actie van je paard met hooinet en bak :wow:
Snap nu ook dat je zo'n hooinet niet heel houdt....

Groet Karin.

Er schijnen meer dit te doen :+
Ben nu bezig met een nieuw net met dan gelijk een iets grotere maas (3*3). Kijken of dat beter gaat...

Verder stond dit weekend vooral in het kader van opruimen, opruimen en nog eens opruimen. De laatste turf is nu uit de derde stal (die als 'zadel/voorraad/voerkamer' dient) *\o/* . Valt dan ook echt weer tegen hoeveel kruiwagens turf er nog uit "dat laatste restje" kwam haha. Nog een stal binnen te gaan en dan nog een laag turf in het stukje tussen paardenstal en oude schuur waar hun een soort van vijfde stal in elkaar hadden geknutseld.

Op de latjes staat nu de Ikea vakkenvast. Die hadden we gekocht in ons vorige huis maar is te groot voor onze woonkamer en de andere ruimtes moeten straks helemaal leeg. Tweedehands zijn ze ook niet zoveel waard, dus ach, mooi veel vakken voor op stal :+ . Hij staat nu eerst onder zeil tot het nieuwe dak er op zit.

Verder zijn we bezig geweest met de carport leegruimen en sorteren. Helaas vergeten een goede "voor" foto te maken. Maar neem maar aan dat die hele carport tot vlak bij het hooi vol lag met zooi en nog meer zooi en nog meer zooi :+ . Al het kleine losse grut zit nu in (veel) vuilniszakken. De rest en wat we te goor vinden om in een auto te vervoeren ligt nu in het oude vogelschuurtje wat tegen de carport aan zit. We willen eerst de aanhanger weer in orde hebben zodat we dat op de aanhanger kunnen vervoeren.

Hout bij het hout, hele stapel glas ook bij elkaar gesorteerd etc.
We zijn er nog lang niet, maar de progressie is wel weer heel fijn!
Afbeelding

Afbeelding

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 18:44

Knapt gelijk op zo!

Musschien een tip, als je de mogelijkheid hebt, om je voer niet bij je tuig en andere spullen te bewaren. Voorkomt veel muizen/ratten schade, want die lusten graag biks, maar ook paardendekens, dekjes, zelfs hoofdstellen!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 15:38

Dat is op zich ook een bijzonder constructie zo, combinatie van "oude palen" en damwand :D

Droom je al over het steken van turf...? :(:)

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 16:11

pmarena schreef:
Dat is op zich ook een bijzonder constructie zo, combinatie van "oude palen" en damwand :D

Ik zat er ook al naar te kijken, verwonderd dat de oude constructie er nog staat.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-19 18:24

Libera schreef:
Knapt gelijk op zo!

Musschien een tip, als je de mogelijkheid hebt, om je voer niet bij je tuig en andere spullen te bewaren. Voorkomt veel muizen/ratten schade, want die lusten graag biks, maar ook paardendekens, dekjes, zelfs hoofdstellen!

Het voer zit wel in afgesloten tonnen allemaal (restzakken die niet in de ton meer passen liggen binnen. Uiteindelijk moet ik nog eens grotere/handigere tonnen regelen). De witte zakken op de foto zijn zakken met stropellets. Tot dusver laten de muizen die gelukkig heel!

pmarena schreef:

Creatief he :D :D
Het eerste wat wij zeiden helemaal in het begin was dat we daar dus écht geen auto onder gingen zetten. Maar in de praktijk blijkt ie stiekem gewoon nog hartstikke stevig :D

Uiteindelijk willen we een keer een echt mooie kapschuur ongeveer op deze plek. Maar dan moet eerst al het andere af zijn, dus dat is voorlopig de komende jaren echt nog even niet aan de orde.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-19 12:22

#DatRuimtLekkerOp

Afbeelding

Naast zooi van de foto ook nog gaas wat we aan de andere kant van het huis hadden liggen en nog een boel zooi uit de oude schuur.
Afbeelding

Lijkt al weer heel anders :D
Afbeelding

Nog meer dan genoeg te gaan :+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 12:28

Nou succes met het er af halen van dat draad...ik zou maar een draadknipper meenemen naar de stort :+

Sow, als je dat plastic afvoert scheelt het ook alweer een bekkie denk ik!

Best creatief beladen trouwens die kar, haha. Kan je die frames niet gebruiken voor de paarden :)

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-19 13:03

Oh dat had ik er niet bijgezet, dit is opgehaald door oudijzer boer :D
Zo krijgen we er geen geld voor, maar scheelt ons ook een heeeeel pak met werk! Ik vond het ook wel creatief beladen overigens :+ . Ze hebben het na deze foto met sjorbanden nog verder bij elkaar gewrikt en er is nog een net/doek overheen gegaan om het bij elkaar te krijgen. Maar ben blij dat ik het niet hoef af te laden nee :+ .

De frames heb ik wel over getwijfeld (vorige eigenaar had daar ook de halve ibc in zitten), maar aangezien mijn merrie nogal graag met benen loopt te gooien en maaien heb ik liever niet iets waar benen net aan doorheen kunnen en dan klem in kunnen komen te zitten.

Ze zouden overigens oorspronkelijk komen voor de vier rollen gaas die hier liggen. Zijn flinke rollen, liggen er twee langs het huis en twee achter bij de zomerwei. Na een half uur zwoegen op de eerste rol hebben ze het opgegeven :+ . Ding zat muur en muurvast gegroeid... Dat wordt dus iets om een keer met een shovel oid te doen. We hebben zelfs nog de 4*4 er even aan gehangen om te zien of hij dan los zou komen, maar zelfs dat ging niet.

Edit;
Oh en die bult plastic.. ja vreselijk. Dit komt dus uit de hoek waar de vorige bewoners het voordroog hadden staan. Dit is maximaal 20% van het totaal... Zo af en toe haal ik een kruiwagen of twee vol naar voren :+

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 13:50

Pfff en ik vond dat er bij ons al veel was achtergebleven.

Ik heb de oud ijzer boer zover dat hij volgende maand een kippenschuurtje en een afdak beide gemaakt van ijzerplaten weg komt halen :D
Vraag inderdaad ook niets voor het ijzer, ben al blij dat ze het komen halen.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-19 14:30

Jes schreef:
Pfff en ik vond dat er bij ons al veel was achtergebleven.

Ik heb de oud ijzer boer zover dat hij volgende maand een kippenschuurtje en een afdak beide gemaakt van ijzerplaten weg komt halen :D
Vraag inderdaad ook niets voor het ijzer, ben al blij dat ze het komen halen.

Oh dat is ook ideaal! Haalt ie het dan ook uit elkaar of doen jullie dat wel zelf?

We zijn nu bezig met het regelen van een bouwcontainer voor het hout. Daar hebben we inmiddels ook wel genoeg van verzameld. Wat er niet meer bij past brengen we dan zelf weg (of wellicht later nog een keer een tweede container, zou me ook niet verbazen)

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 14:39

Hij komt het ook uit elkaar halen :j :D (als hij ook daadwerkelijk komt)
Ik heb in het begin geprobeerd het kippenschuurtje uit elkaar te halen maar dat is niet gelukt.

Afdak durf ik niet op, hout eronder staat volgens mij op instorten :=

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 15:01

Heel creatief geladen idd. Ik hoop dat hij geen politie is tegen gekomen _O-
Fijn dat jullie er vanaf zijn! En ik vind jullie best opschieten!
Ruik je nou nog wat van de oude mest/turf nu alles eruit is? Of valt dat mee?

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-19 18:08

Jes schreef:
Hij komt het ook uit elkaar halen :j :D (als hij ook daadwerkelijk komt)
Ik heb in het begin geprobeerd het kippenschuurtje uit elkaar te halen maar dat is niet gelukt.

Afdak durf ik niet op, hout eronder staat volgens mij op instorten :=

Oh ideaaaaal! Hoop voor je dat hij daadwerkelijk op komt dagen dan!
Echt waardeloos als dingen niet lukken :+ Lopen we hier natuurlijk hier en daar ook wel tegen aan. En alles is wel weer iemand voor te vinden die het wel kan, maar ja. Geld vliegt sowieso de deur uit waar je bij staat...

Cayenne schreef:
Heel creatief geladen idd. Ik hoop dat hij geen politie is tegen gekomen _O-
Fijn dat jullie er vanaf zijn! En ik vind jullie best opschieten!
Ruik je nou nog wat van de oude mest/turf nu alles eruit is? Of valt dat mee?

Haha hoop ik ook voor ze! Al zag het er in elkaar gekrikt en met dat net er over (was een soort windbreekgaas om te zien) al een stuk minder dramatisch uit. Daar heb ik dan alleen weer geen foto van.
Voor mijn gevoel schieten we al met al niet heel hard op, aan de andere kant wonen we er stiekem nu ook weer niet zo lang en is het makkelijk om te vergeten hoe het was toen we net de sleutel hadden haha! En ach we proberen vooral ook geen haast en stres te hebben en voornamelijk van alles te genieten. Zoals vandaag dat opeens heel veel oud ijzer troep weg is, is echt heeeerlijk!

De laatste stal moet overigens nog leeg. Functioneel de minst belangrijke stal (is ook veruit het meeste lek :+ ) dus daar heb ik nog even geen haast mee haha. Plan is eerst de track nog wat verder aanpassen. En we hopen maandag samen een slag te slaan met de laatste 300 meter schapengaas op de zomerweide...

Qua geur valt het het overigens echt heel erg mee nu! Alleen als het natter weer is ruikt het gelijk weer niet zo fris. Maar met een dak wat zo lek is, vind ik dat dan weer niet heel raar...

Op dit moment is de installateur in de keuken bezig om een leiding door de keukenkastjes heen te trekken voor de jong gebruikte vaatwasser die we mooi op de kop hebben kunnen tikken :D :D Heeeerlijk weer wat luxe terug! En die keukenkastjes gebruiken we toch niet omdat ze écht te ranzig en vergaan zijn, dus hoppa, rag er maar een leiding doorheen :+ .

En we zijn gelijk die hele gore oven kwijt die er nog stond (was nog van de moeder van de vorige bewoners geweest...). Was wel heel fijn dat we direct even iets hadden om op te koken. Maar ben ook erg blij dat we hem kwijt zijn nu! (die is vanochtend ook gelijk mee gegaan met de ijzerboer).

Dat hoekje weer een beetje schoon krijgen was ook wel 'een dingetje'
(En hoe ze met leidingen zijn omgegaan is ook weer creatief te noemen :+ ).
Afbeelding

Maar 7 rondes Dasty en drie schuursponzen later kan het voor tijdelijk weer even ermee door...

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 18:43

Wat ziet dat er ranzig uit. Ben ik blij met een inbouwkeuken :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 18:49

Smerig hè. Maar vergis je niet, mocht je er zelf over 20 jaar uitgaan dan ziet het er net zo uit :')

Ik zal wel weer gek zijn maar ik vind die tegeltjes bovenaan echt superleuk!! Die moet je verpatsen joh :j
Als je ze er heel uitkrijgt wil ik er een optie op O:)

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 22:37

Ieuw..... Jullie winnen hoor! Vond het hier ook niet fris, maar zo erg was het ook niet (al moet ik de stang van het Velux raam in de keuken nog schoonmaken, zit vol aangekoekt vet)

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 13:22

Jeetje wat een verschil met ff schoonmaken! :oo Goed bezig!

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-19 20:43

pmarena schreef:
Smerig hè. Maar vergis je niet, mocht je er zelf over 20 jaar uitgaan dan ziet het er net zo uit :')

Ik zal wel weer gek zijn maar ik vind die tegeltjes bovenaan echt superleuk!! Die moet je verpatsen joh :j
Als je ze er heel uitkrijgt wil ik er een optie op O:)

Hahah je mag ze hebben hoor, maar of ze er heel uit te halen zijn?? Ik vraag het me af. Los van smaak ( :') ) zijn ze ook niet heel mooi meer hoor...

Ooooh wat een heerlijk weer nu! Al hoop ik voor het gras wel dat er ook nog een beetje regen gaat vallen.. Jeetje wat een enorme droogte al weer!

We hebben de nieuwe (jong tweedehandse) vaatwasser op de plek staan. Nog een raamwerk gemaakt met schotjes die over waren van het gipsplafond. De kookplaat paste anders niet omdat het aanrecht wat over steekt. En zo kan de warmte van de kookplaat tenminste ook weg. En met de lakrestjes het 'frontje' even in de primer gezet en daarna wit gelakt.
Afbeelding

De schoonheidsprijs gaat het niet winnen, maar voor tijdelijk is het functioneel. En het is heerlijk om zo weer wat oude zooi kwijt te zijn, een vaatwasser te hebben en weer een fris ruikende kookplaat. Morgenochtend even aansluiten nog.

Wel heel grappig ook hoe je dit soort dingen nu even tussendoor doet (latjes op maat zagen, even schuren en in de lak. Ik weet zeker dat ik dat in ons vroegere huis als een heel project zou hebben gezien haha. We beginnen langzaam klussers te worden :D
Afbeelding

Verder weer lekker buiten bezig geweest met dit weer. De track rond de winterwei is aangepast. In de eerste instantie had ik gewoon een simpele 'rechthoek' afgezet waardoor er achterin een stuk van ongeveer 15 * 60 aan de zijkant was. Nu extra palen geplaatst en de track doorgetrokken. Twee hoeken 'afgesneden' zodat ze daar nog een grotere ruimte hebben waar de voerbak ook staat en dan een pad van 4 meter.

Ik hoop ook dat het zo wat meer kapot gelopen wordt net als de rest vd track. Dat hele korte 'gras' is niet echt fijn met het oog op zand binnen krijgen.
Afbeelding

Je kan duidelijk zien waar het hek eerst liep haha
Afbeelding

Ook gisteren met mijn moeder nog weer een deukje geslagen in de hoeveelheid plastic. Man, er lijkt geen einde aan te komen :+ . Effectief denk ik dat we bijna op de helft zijn nu.
Afbeelding

En vandaag de eerste palen op de zomerweide geplaatst :D. Komende dagen hoop ik daar schapengaas te kunnen gaan trekken. Het is nog ongeveer 280 meter. Vandaag er hier en daar even een ruk aan gegeven. Ik denk dat het stuk langs de weg vrij goed te doen is. Maar de kant kans het bos.... Die zit behoorlijk ingegraven, daar steekt nog maar een cm of 30 uit. Dus het is duimen dat het daar niet teveel vergroeid zit met de bomen.
Afbeelding

De verste kant is ook maar een klein beetje overgroeid met wat omgewaaide 'boompjes' etc. :+
Afbeelding

Afbeelding

Langs de weg gaan we de omheining een meter verder naar binnen zetten. Deze staat nu echt tegen de bomenrij aan (op veel plekken ook isolatoren in de bomen gedraaid). We willen die bomen de ruimte geven en er een heg langs zetten, ik denk aan meidoorn maar dat ga ik later nog eens verder uitzoeken.

Verder besloten eerst even om de poel heen te gaan werken. Er zijn eerst nog zoveel andere prioriteiten dat we daar waarschijnlijk toch pas over een paar jaar aan toe komen (ik wil uiteindelijk de kanten af laten vlakken en de kanten verstevigen zodat de paarden er in kunnen). Zoals hij nu is vind ik hem niet geschikt om de paarden erbij te laten. De grond er direct omheen is zacht en de poel gaat van 5cm direct naar meer dan een meter diepte. Het feit dat zelfs de vorige bewoners hem afgezet hadden zegt ook wel wat :') . Denk dat hij ongeveer een doorsnede van 10 meter heeft. Er zitten ook met enige regelmaat twee eendjes in :D (maar die vliegen steeds snel weg als ik wat dichterbij kom om een foto te maken).
Afbeelding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 07:55

Die poel is toch wel heel gaaf hoor :j Maar die blijft vast braaf wachten.

Oei die bosrand...ik duim heel hard voor je dat je daar niet de rest van het jaar mee bezig bent om die meter voor meter aan de aarde te ontworstelen :=

Die kop van die bruine op de foto :))

Zal heerlijk zijn zeg als je van dat rotplastic af bent!!

Ik vind de tegeltjes echt oprecht leuk, ben precies naar zoiets op zoek (gelig met een terra-achtig werkje er in) om een strookje mee te maken :j

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 07:59

Minigravertje, halve dag knutselen en je bent een heel eind :j
Zorg er wel voor dat je afvoer geregeld hebt want de bult zooi die eraf komt is niet te overschatten (uit ons voortuintje kwam al 5 kuub!)

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-19 08:28

Ja, ik ben heel blij met de poel! Is iets wat ik sowieso graag had gewild, en nu hebben we er gewoon al 1 :D . Maar goed, moet ie nog wel even veilig. En keer een minigraver huren is wel een goed idee ja! Maar eerst even andere prioriteiten. De aarde die er uit komt ga ik direct een start mee maken voor een heuvel(tje).

Als de bosrand echt quasi onmogelijk blijkt (en dat zou me niet verbazen :+ ) dan ga ik de omheining daar denk ik ook eerst gewoon een stuk naar binnen plaatsen net als voor de oude schuilstal langs. Dan wordt dat gewoon een "volgend jaar" project :+ . En wss iets om ook met een loonwerker op te pakken.

Alle drie de paarden hadden wel even echt iets van "whatsgeburt?!". Zo grappig!