Keukens! Wat heb je en wat kostte het?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 00:37

daantjuhhh schreef:
Aahh mooi geworden.

Wij hebben helaas de zelfde ervaring met de gipsplaat.
Die wordt eind van de week ook vervangen.
Maar ook hier zelf het voorwerk.
Dat scheelt aanzienlijk in de kosten.

Als in het zou laten doen kostte dat ongeveer 1000 euro.

Thanks! :D

Ik zie dat ik het niet duidelijk genoeg geschreven heb maar het plaatsen zelf is wel via de ‘keukenboer’ gegaan. Ik weet niet wat het ons gescheeld heeft in de kosten maar het scheelt zeker behoorlijk wat als je zelf een hoop kunt doen.

Suzanne F.

Re: Keukens! Wat heb je en wat kostte het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 08:17

Mooi geworden hoor!

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 08:41

Mooi die kleur blauw/groen!
Heel warm.

Wat is dat zwarte ding wat hangt boven de roomdivider Wrangler? Of is dat de afzuigwand? Die komt omlaag ipv omhoog uit aanrecht?
Want dit is dan ook een luchtfilter ipv echt afzuigen?

Die van ons zit in de kookplaat zelf en is ook een filter. Ideaal. Werkt echt heel erg goed en eens per week haal ik m er uit en stop het in de vaatwasser.

Afbeelding

Afbeelding

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 09:20

Puera schreef:
Onze keuken is inmiddels enkel weken af. Al met al heel snel gegaan, het was even aanpoten, vooral voor mijn partner. Het voorwerk (slopen en leidingen omleggen) hebben we zelf gedaan. De oude tegels kwamen helaas met gipswand en al eraf dus dat stuk moest ook vervangen worden.
Het tegelen en behangen hebben we uitbesteed, materialen hebben we wel zelf allemaal gehaald.
Qua kosten heb ik niet alles exact nagerekend maar ik gok dat we binnen het budget gebleven zijn. Ben ontzettend blij met onze nieuwe keuken.

Voor:
[ [url=m/oFNrSQ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Na:
[ [url=m/GMDu3v.jpg]Afbeelding[/url] ]

Heel mooi geworden! +:)+

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 09:39

_lautje_ schreef:
Wat is dat zwarte ding wat hangt boven de roomdivider Wrangler? Of is dat de afzuigwand? Die komt omlaag ipv omhoog uit aanrecht?
Want dit is dan ook een luchtfilter ipv echt afzuigen?

Boven de kookplaat hangt een lamp die werkt dmv bewegingsmelder :7
De afzuiging komt als een wandje achter in de kookplaat omhoog. De afgezogen lucht wordt via een filter in de voetplint terug de keuken in geblazen. Beiden zijn van Novy, een Belgisch merk.

Ik heb voor dit systeem gekozen omdat ik geen afzuigkap aan plafond wilde en zo geen opstaande spatwand of muurtje achter het kookeiland nodig heb :)

https://www.novy.com/nl-nl/producten/we ... -panorama/
https://nl.webshop.novy.com/producten/p ... msQAvD_BwE

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 10:47

Puera schreef:
daantjuhhh schreef:
Aahh mooi geworden.

Wij hebben helaas de zelfde ervaring met de gipsplaat.
Die wordt eind van de week ook vervangen.
Maar ook hier zelf het voorwerk.
Dat scheelt aanzienlijk in de kosten.

Als in het zou laten doen kostte dat ongeveer 1000 euro.

Thanks! :D

Ik zie dat ik het niet duidelijk genoeg geschreven heb maar het plaatsen zelf is wel via de ‘keukenboer’ gegaan. Ik weet niet wat het ons gescheeld heeft in de kosten maar het scheelt zeker behoorlijk wat als je zelf een hoop kunt doen.

Ja dat begreep ik hoor.
Plaatsen laten wij ook doen.

Maar ik heb hier 3 muren met dubbele laag tegens, een vloer met tegels en een wand die er uit moet.

Als ik dat allemaal zou laten doen kostte mij dat z’n 1000 euro inclusief afvoeren puin.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 12:17

Ideaal als je zelf zo handig bent, dat scheelt een hoop geld. Plaatsen hadden we nog nooit gedaan en wilde ik wel goed hebben, dus dat hebben we bewust uitbesteed. Ook vanwege eventuele garanties.

Ik was allesbehalve blij met de bende in huis maar dat was gelukkig van korte duur en het prachtige resultaat laat je alles weer vergeten. :D

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 12:57

Nou ja handig?

Ik sloop alleen hoor.
Verder besteed ik ook alles uit!

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 13:21

Mag ik met jullie mee kletsen?
Wij hebben dit jaar een grote verbouwing (voorkamer + woonkeuken) op de planning en ik ga dus binnenkort op zoek naar een nieuwe keuken.
Zal straks even foto's maken van de huidige situatie ;)

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 14:13

Donja schreef:
Mag ik met jullie mee kletsen?
Wij hebben dit jaar een grote verbouwing (voorkamer + woonkeuken) op de planning en ik ga dus binnenkort op zoek naar een nieuwe keuken.
Zal straks even foto's maken van de huidige situatie ;)

Maar natuurlijk!!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 21:24

Nou het kampeer gevoel in eigen huis is nu wel compleet.

Ik dacht ik ga even de badkamer kraan vervangen.
Nou heb ik daar lekkage.

Morgen komt de loodgieter om 17 uur.
Dus hoofdkraan uit.
Cv ketel op uit stand.

Dus nú helemaal geen water, verwarming.

Ik heb maar een tree water gehaald in de supermarkt.
Morgen ben ik op kantoor dus kan ik daar naar de wc.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 21:34

Mooi geworden puera

_bloempje01_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 22:03

daantjuhhh schreef:
Nou het kampeer gevoel in eigen huis is nu wel compleet.

Ik dacht ik ga even de badkamer kraan vervangen.
Nou heb ik daar lekkage.

Morgen komt de loodgieter om 17 uur.
Dus hoofdkraan uit.
Cv ketel op uit stand.

Dus nú helemaal geen water, verwarming.

Ik heb maar een tree water gehaald in de supermarkt.
Morgen ben ik op kantoor dus kan ik daar naar de wc.

Ik lees hier normaal alleen mee maar heb je geen waterton in de tuin staan dat je gewoon even met een emmer water kan doorspoelen?

Lijkt me nogal vervelend als je niet naar de wc mag

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 22:21

Ja ik heb 12 liter water.
Ik ga zo toch naar bed en morgen naar kantoor.
Ik moet toch geen grote boodschap om het zo maar te zeggen.

Ik kan wel even plassen en dan een fles water erin gieten.

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 12:42

Leuk om hier mee te lezen en ideeën op te doen.

Ik heb sinds een week de sleutel van m'n huis. Het slopen is al aardig klaar, nu weer opbouwen :D.

M'n nieuwe keuken moet ik nog uitzoeken, wat ik toch lastiger vind dan vooraf gedacht!
Ik had eerst al wat ideeën, maar omdat de maten net anders zijn dan op de plattegrond stond past dit net niet.

Dit is nu. De bovenkastjes waren allemaal net zo breed als het kastje er onder. De afzuiger zat ook in een kastje, de buis doorgetrokken naar wat nu met een rood iets is afgedekt.
Afbeelding

Aanrechtblad is 97cm hoog, heel fijn! En 60cm diep.

Hoe zouden jullie het indelen?

Eerst wilde ik graag een diep (70/75cm) aanrechtblad voor meer werkruimte, de muur is maar 65 diep. Nu twijfel ik omdat het dan uitsteekt rechts in de hoek.

Ook heb ik zitten kijken naar een hoge apothekerskast tussen de deur en het hoekje. 30cm breed, 50 diep voor meer bergruimte.
Alleen als ik daar voor kies, kan een diep aanrechtblad niet meer (of maximaal 65cm)

Dit even snel online in elkaar gezet.
De apothekerskast is hier 10cm te diep, kreeg ik niet goed. De afzuiger in een kastje vind ik misschien toch mooier en eventueel kastjes tot het plafon.
Afbeelding
De afmetingen zijn hier van links naar rechts.
Boven: 60, 100, 100, 60, 20 + 4cm.
Beneden: 60, 60, 50, 90, 60, 20 + 4cm.

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 13:18

kosseh schreef:
Leuk om hier mee te lezen en ideeën op te doen.

Ik heb sinds een week de sleutel van m'n huis. Het slopen is al aardig klaar, nu weer opbouwen :D.

M'n nieuwe keuken moet ik nog uitzoeken, wat ik toch lastiger vind dan vooraf gedacht!
Ik had eerst al wat ideeën, maar omdat de maten net anders zijn dan op de plattegrond stond past dit net niet.

Dit is nu. De bovenkastjes waren allemaal net zo breed als het kastje er onder. De afzuiger zat ook in een kastje, de buis doorgetrokken naar wat nu met een rood iets is afgedekt.
[ [url=m/YVak1Y.jpg]Afbeelding[/url] ]

Aanrechtblad is 97cm hoog, heel fijn! En 60cm diep.

Hoe zouden jullie het indelen?

Eerst wilde ik graag een diep (70/75cm) aanrechtblad voor meer werkruimte, de muur is maar 65 diep. Nu twijfel ik omdat het dan uitsteekt rechts in de hoek.

Ook heb ik zitten kijken naar een hoge apothekerskast tussen de deur en het hoekje. 30cm breed, 50 diep voor meer bergruimte.
Alleen als ik daar voor kies, kan een diep aanrechtblad niet meer (of maximaal 65cm)

Dit even snel online in elkaar gezet.
De apothekerskast is hier 10cm te diep, kreeg ik niet goed. De afzuiger in een kastje vind ik misschien toch mooier en eventueel kastjes tot het plafon.
[ [url=m/t0F5ha.jpg]Afbeelding[/url] ]
De afmetingen zijn hier van links naar rechts.
Boven: 60, 100, 100, 60, 20 + 4cm.
Beneden: 60, 60, 50, 90, 60, 20 + 4cm.

Ik heb even snel wat zitten rekenen en rekenen. Ik zou naar zoiets kijken:

Afbeelding

Onder:
Koelkast - lades van 80 cm - kastje 60 cm - kastje 60 cm - lades 80 cm.

Ik vind dat kastje van 20 cm zonde, daar kan je net niks in kwijt. En lades vind ik persoonlijker fijner dan kastjes. Voor mij voelt het nu ook wat meer in evenwicht.

Boven:
Als je de ruimte echt nodig hebt dan zou ik kijken of je het iets minder kolossaal kan krijgen. Qua afmetingen gelijk trekken met je onderkastjes. En dan misschien 2 of 3 kastjes “los”.

Edit:
Qua diepte zou ik kiezen wat je fijn vindt. Het uitsteken kan je tegengaan door een soort koof aan de muur te maken, zodat dat gelijk is? Je zou er misschien soort deur constructie van kunnen maken, zodat je daar bijvoorbeeld kruidenpotjes in kan zetten?

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 13:52

Bedankt voor het meedenken!

20 lijkt mij ook heel klein voor een kastje, zit er meer in om ruimte te hebben naast de kookplaat voor grote pannen die uitsteken.

Leuke indeling heb je gemaakt! Onder kastje van 60 zou de vaatwasser worden, denk ik.
Waar zou jij de oven/magnetron plaatsen?

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 14:11

Moet de keuken echt zo recht tegen die muur of is er misschien meer ruimte in die kamer? En wat zit er rechts in die hoek?

123_456

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 14:16

Dat vroeg ik me ook af. Dan zou je tegen de muur een wand met kasten en apparatuur, evt met een kleine plank voor koffiemachine of zo kunnen plaatsen.
En dan ervoor een eiland met kookplaat en wasbak. Die kun je dan bijv een meter breed maken. Heb je voldoende werkruimte. De andere kant kan gebruikt worden als bar. En heb je extra ruimte nodig, schuif je de stoelen aan de kant.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 14:22

Dit is de huidige keuken:

Afbeelding

Afbeelding

Het muurtje links gaat eruit en dan wil ik een U keuken waarbij links alleen lage kastjes. Radiator gaat daar weg. Verder moeten we nog bij keukenwinkels gaan kijken hoe en wat. Ik twijfel ook nog heel erg over gas of inductie.

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 14:44

Malenka en 123-456, veel meer ruimte heb ik niet of het gaat ten koste van de woonkamer. Een eiland is dan ook geen optie (en vind ik persoonlijk ook niet mooi).

Dit is de ruimte die ik heb. Het halve muurtje heb ik weggehaald.
In de hoek van de keuken zit de venitaltie schacht, deze kan niet weg (loopt ook naar de andere appartementen toe). De deur gaat naar de gang toe.
Afbeelding
Hoe ik het ongeveer ga inrichten. Maten kloppen, kleuren niet.
Afbeelding

Donja, ik zou voor inductie gaan. Gas willen ze toch steeds meer afbouwen. Ik heb de zelfde keus. Een gas aansluiting is aanwezig, maar nu zit er ook al inductie in.
Een U keuken staat in die ruimte wel mooi denk ik. Succes met ideen op doen in de keukenwinkels.

123_456

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 14:52

Ok, als je het niet mooi vindt, dan is het geen optie. Leek bij juist wel wat of een schiereiland, met 1 kant tegen de muur aan de zijkant.
Als je staat te koken, hou je
contact met de rest van de kamer.
Of mensen/kinderen komen er gezellig bij zitten.
Als je een breder aanrechtblad wil, zou ik die ventilatieschacht iets verder doortrekken. Dan kan het wel zonder dat het uitsteekt.

En een ander idee: dat muurtje juist verplaatsen richting de woonkamer en de eettafel in de keuken. Krijg je een soort aparte kamers. Of is het daarvoor te klein?
Of er een soort bar van maken?
Edit, zat nog even naar je tekening te kijken. Ik vind zo'n bank tegen de muur en een tafel altijd zo leuk. En scheelt ruimte.

Het lijkt me zo'n lange open ruimte worden met alleen een keuken tegen de achterwand.

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 15:40

kosseh schreef:
Bedankt voor het meedenken!

20 lijkt mij ook heel klein voor een kastje, zit er meer in om ruimte te hebben naast de kookplaat voor grote pannen die uitsteken.

Leuke indeling heb je gemaakt! Onder kastje van 60 zou de vaatwasser worden, denk ik.
Waar zou jij de oven/magnetron plaatsen?

Die had ik in het rechterkastje onder geplaatst, maar daar komt dan dus de vaatwasser. Dan zou ik de lades links 100 cm doen, dan 60 onder de kraan, 60 vaatwasser en 60 oven (komt dan tegen de muur).

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 18:20

Ik zou ook zeker voor inductie gaan.
Wel even kijken of je nog ruimte hebt in de meterkast voor een extra groep.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 18:25

Donja schreef:
Dit is de huidige keuken:

[ [url=m/RHBFF4.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/l7grBN.jpg]Afbeelding[/url] ]

Het muurtje links gaat eruit en dan wil ik een U keuken waarbij links alleen lage kastjes. Radiator gaat daar weg. Verder moeten we nog bij keukenwinkels gaan kijken hoe en wat. Ik twijfel ook nog heel erg over gas of inductie.

Ik heb ook heel erg getwijfeld over een U keuken.
Maar de hoeken zijn dan aardig zinloze ruimte.
Je kunt er een draai ding inzetten. Maar dan heb je nog steeds hoeken die niet gebruikt worden.
Daarom ben ik voor een schiereiland gegaan.
Je kunt dan de kastjes in beide hoeken volledig gebruiken en het ziet er ruimtelijker uit.