Kamerplanten asiel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

L_Rivaldo

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 12:33

Mijn aglaonema doet dit ook. Dit is normaal als het de onderste bladeren betreft. Hij gaat namelijk verhouten naar mate hij ouder word op de stam.

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 14:00

swartbeessie schreef:
Spirit schreef:
Heeft iemand hier een tip voor een mooie (niet te moeilijke) hangplant voor op een slaapkamer?

Ik weet niet of hangplant helemaal de juiste term is. :+ Wil hem namelijk wel neerzetten op mijn kledingkast, maar wil er graag eentje die dan dus aan de zijkant langs de kast naar beneden hangt met zijn bladeren.

Had bij Intratuin al een Aeschynanthus bolero bicolore gezien, maar die was wel heel groot, dus toch maar niet gedaan. Ik hou wel van mooie aftekeningen op bladeren. Ben ook helemaal verliefd op mijn nieuwe Begonia rex. :D

Scindapsus? Daar heb je allerlei versies van, veel met tekening op het blad. En ze zijn best vergevingsgezind.

L_Rivaldo schreef:
Een epipremnum heeft ook mooie gekleurde bladeren en vaak niet hele dure planten.

Scindapsus en epiprennum is hetzelfde :7

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 14:23

L_Rivaldo schreef:
Mijn aglaonema doet dit ook. Dit is normaal als het de onderste bladeren betreft. Hij gaat namelijk verhouten naar mate hij ouder word op de stam.

Ja klopt :j
Alleen bleef het bij de mijne niet bij de onderste bladeren.
Ik vermoed wel dat de plant te veel energie verloren is met het aanmaken van bloemen :\

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 17:19

Ja dat scheelt ook wel veel. Mijn ervaring is dat ze echt maar een beetje water nodig hebben. Ik geef vaak nog wel langer dan een week geen water. Doen het beide super.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 17:23

L_Rivaldo schreef:
Een epipremnum heeft ook mooie gekleurde bladeren en vaak niet hele dure planten.

Scindapsus en epiprennum is hetzelfde :7[/quote]

Klopt! Kwekers benoemen vaak ook de epipremnum. Dit was voor de desbetreffende bokker makkelijker zoeken om dit ook te noemen. Hier in de winkel worden ze verschillend genoemd.

Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 00:14

Bedankt voor de tips! Ga ze allemaal eens opzoeken. :D

Mijn Begonia rex begint bloemen te krijgen. Afknippen?

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 01:16

Oh ik vind bloemen afknippen altijd zo zonde := Maar soms wel beter ja.

Mijn Meneer Avocado laat ineens blad vallen, heeft hij de afgelopen 2 jaar nog nooit gedaan en ik heb niks veranderd. Blad ziet er ook niet anders uit, en ik geef net als de afgelopen jaren gewoon eens per week een flinke plens water. Iemand een idee?

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 05:57

Beetje plantenvoeding?

Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 12:45

Sokje_6 schreef:
Oh ik vind bloemen afknippen altijd zo zonde := Maar soms wel beter ja.

Daarom ben ik ook in dubio. :') Zou het wel zonde vinden als het ten koste gaat van de bladeren. De bloemen zijn op zich ook niet echt mooi ofzo.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 12:55

Mbt bloemen kijk ik naar hoe mams het doet, is dat een oersterke plant dan mag het bloempje blijven zitten.

Hoewel deze alweer bijna is uitgebloeid heb ik hem laten zitten. Kon ie prima aan.
Afbeelding

Bij mijn begonia daar en tegen heb ik hem weggehaald, hij helft zelf nog maar 3 takjes en kan de energie wel beter gebruiken.

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 10:50

Ik heb een Aloë Vera vraag, misschien weten jullie dit:

Ik wil graag een wat grotere aloe Vera plant (20-30 cm) voor op mijn vensterbank pal op het zuiden. Bij de Ikea, waar ik toch moet zijn, verkopen ze er van ong 12 cm. Kan ik verwachten dat deze gaat groeien? Of kan ik beter direct een grotere kopen?

Ondertussen heb ik ook een baby pannenkoekenplantje (hij is zo lief <3 ), dus ik hoop straks over beide lekker te kunnen plantenmoederen haha!

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 10:59

Pannenkoekjes zijn zo leuk :+: ik noem ze altijd ballonplantjes :') had er al 1 toen ze nog niet zo in waren en wist de naam toen dus niet :+

Ik heb een ficus bonsai vraag. Hij laat elke dag wel een blaadje los. Nou denk ik dat dat komt door luchtvochtigheid die slecht is bij ons. Water en voeding is in orde.
Kan ik die gewoon met planten spuit de blaadjes bevochtigen en gaat dat dan ook iets doen denken jullie? En hoe vaak moet ik dat doen ?
Wil m graag levend houden met veel bladeren gezien de grootte van de plant.

Ooit in ander huis 1 kleintje gehad en die moest ik om de haverklap snoeien. Maar dit huis is denk minder fijn qua klimaat terwijl boven de druppels aan t raam hangen :Y) raar ouder hoekhuisje..

lifeofmarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 11:00

xIrlijn schreef:

Ik wil graag een wat grotere aloe Vera plant (20-30 cm) voor op mijn vensterbank pal op het zuiden. Bij de Ikea, waar ik toch moet zijn, verkopen ze er van ong 12 cm. Kan ik verwachten dat deze gaat groeien? Of kan ik beter direct een grotere kopen?

Ondertussen heb ik ook een baby pannenkoekenplantje (hij is zo lief <3 ), dus ik hoop straks over beide lekker te kunnen plantenmoederen haha!

Jumbo heeft nu best grote voor 8 euro ofzo?

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 11:35

wendy1987 schreef:
Ik heb een ficus bonsai vraag. Hij laat elke dag wel een blaadje los. Nou denk ik dat dat komt door luchtvochtigheid die slecht is bij ons. Water en voeding is in orde.
Kan ik die gewoon met planten spuit de blaadjes bevochtigen en gaat dat dan ook iets doen denken jullie? En hoe vaak moet ik dat doen ?
Wil m graag levend houden met veel bladeren gezien de grootte van de plant.

Het is winter, dan laten ze blad los, is heel normaal. Ik heb de mijne helemaal kaal gehad en hij ziet er nu ook niet uit, maar in het voorjaar lopen ze gewoon weer uit.

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 11:59

xIrlijn schreef:

Jazeker groeit die nog. Hier in ieder geval wel :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-19 12:24

Die aloe van de Ikea groeit best leuk door

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 12:30

Ow gelukkig! Dan hoop ik dat hij van t voorjaar weer uit gaat lopen. Heb m sinds t najaar dus vond t al spannend.. haha

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 21:46

Een ficus houd van een lichte plek. Beste is bij het raam. Dat kan soms ook de reden zijn. Maar idd tijd van het jaar ook.

Ik heb ook een pannenkoek plantje. Als stekje gekregen en groeit goed door.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 21:51

Ja hij staat naast de schuifpui. 1 en al licht dus. Niet veel zon maar wel echt genoeg licht.
Ik ga m maar eens vertroetelen morgen met een douche beurtje.

Ik heb laatst mijn gekregen stekjes van de pannenkoekplant terug gestekt. T was een lelijke lange kale stam geworden. Afgeknipt. 2 weken in water gezet en toen zaten er nieuwe wortels aan. Nu weer in de grond al een week en ze doen t nog.
Samen met wat nieuwe kleintjes. :))

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 00:27

Wat leuk dat jullie stekjes het ook echt doen! Mijn stekjes van mijn Chinees lantaarntje hadden het niet gered (timing in december was ook wat dom :o ), maar misschien dat ik de pannenkoekenplant in de lente nog een keer aan durf.

Ik ga voor de Ikea aloe Vera. Hopelijk groeit hij bij mij net zo goed! Bedankt ook voor de tip om bij de Jumbo als alternatief te kijken. Had ik zelf helemaal niet aan gedacht.

lifeofmarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 00:42

Ik heb vandaag mijn Tetrasperma en Philonderon Brazil binnen gekregen <3 Ook even een planten opruiming gehad en opnieuw neergezet. Zal morgen even een foto posten!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 08:54

Een aloë Vera groeit zeker nog flink. Je moet wel even de juiste verhouding tussen licht, warmte en water vinden. Hoe minder licht en meer water hoe sneller maar slechter hij groeit. Veel licht en warmte en een beetje water zorgt voor een mooie groei.

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 09:03

magda_90 schreef:
Een aloë Vera groeit zeker nog flink. Je moet wel even de juiste verhouding tussen licht, warmte en water vinden. Hoe minder licht en meer water hoe sneller maar slechter hij groeit. Veel licht en warmte en een beetje water zorgt voor een mooie groei.

Bedankt voor de tips!

Ben benieuwd maar de foto’s Marit :))

lifeofmarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 12:59

Afbeelding
Mijn plantenhoekje inclusief kat en konijn <3
Hier heb ik een alocasia zebrina, calathea network, pannenkoekje, tetrasperma, musa, philonderon en nog een klein plantje staan!

Afbeelding
Philonderon Brazil! Net als de tetrasperma nog even in zn jasje vanwege de kou

Afbeelding
Deze heb ik gister ook nog gekregen van vriendinnen van me :')

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 11:50

Voor de mensen met een Scindapsus: hoe vaak geven jullie hem water?