[Centraal]Bokkers op de woningmarkt!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 12:49

Bouwdepot :

ik weet ook niet beter dan dat dat vast een soort pre-lening is die aan je hypotheek gekoppeld wordt.

Zo van , je hebt een hypotheek t.w.v. bijvoorbeeld 280.000 euro , maar we schrijven vast op dat het ook 300.000 euro mag worden , voor het geval je nog 20.000 euro extra bij wilt lenen voor een verbouwing o.i.d. , dan hoef je daar geen aparte lening voor af te sluiten of naderhand je hypotheek weer aan te passen , veel makkelijker dus :)

Ik weet de preciese details niet hoe het bij ons gegaan is , maar op deze manier zou een bouwdepot bij ons ook geregeld worden was de bedoeling. We waren dan ook wel een beetje verbaasd dat het uiteindelijk iets anders uitpakte : de notaris had de eindafrekeing opgemaakt van alle werkzaamheden + overdracht van het huis en hypotheek en bankgarantie enzo....en toen bleef er iets van 16.000 euro over , dat de notaris op onze rekening gestort heeft !

En dat was dan blijkbaar dat bouwdepot...hoeven we verder ook geen bonnetjes voor te verzamelen.

_Deco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 13:14

Zo, er zijn toch veel mensen die al een huis gekocht hebben! Van harte!

Ik vroeg me af of jullie problemen hebben gehad met het meefinancieren van de kosten koper? Ik hoorde namelijk geruchten dat banken alleen het bedrag wat het huis echt waard is, onder de hypotheek laten vallen. Dit zou betekenen dat je veel eigen geld moet inleggen..

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 13:49

@Pmarena. Je haalt de inschrijving bij de notaris en het bouwdepot door elkaar. Bij een verhoogde inschrijving, zoals in jouw voorbeeld, kun je inderdaad onderhands verhogen, dus zonder tussenkomst van de notaris. Heeft niets te maken met een bouwdepot, ondanks dat jij 16.000 op je rekening gestort hebt gekregen. Waarom je dit zo hebt gekregen kan ik niet beoordelen zo, maar dat zou geweest kunnen zijn, dat jullie aardig onder de verkoopwaarde van de woning hebben gekocht, en dan zonder nhg.

@Nicole10. Nee hoor. Kosten koper kun je nog gewoon meefinancieren. In geval van een aanvraag onder nhg tot maximaal 112% van de aankoopsom. Als het bij andere mensen niet kon, was waarschijnlijk hun inkomen te laag. Maar er is nog geen bank die verplicht je kosten koper zelf te betalen. Kan in de toekomst wel anders worden, omdat de regels constant worden aangepast.

:)Ikkuh:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 14:06

Pff als ik dit allemaal zo lees komt er nog meer bij kijken dan we al dachten :+

Wat zijn jullie ervaringen met het samenlevingscontract/geregistreerd partnerschap?
Ik weet wel zo ongeveer het verschil, maar zou niet weten wat nou handiger/beter is..

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 14:08

:)Ikkuh:) schreef:
Pff als ik dit allemaal zo lees komt er nog meer bij kijken dan we al dachten :+

Wat zijn jullie ervaringen met het samenlevingscontract/geregistreerd partnerschap?
Ik weet wel zo ongeveer het verschil, maar zou niet weten wat nou handiger/beter is..

Maakt op zich niet uit, behalve dat een samenlevingscontract duurder is. Voor het wederzijdse erfrecht is het wel noodzakelijk sinds 1 januari van dit jaar om inderdaad iets te regelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 14:10

Nou ik vind dat er wel degelijk verschil is. Voor de wet wordt een geregistreerd partnerschap gelijk gezien als trouwen. Gevoelsmatig ga ik nu dus liever een samenlevingscontract aan, anders is er straks echt geen verschil meer, mochten we gaan trouwen. (Niet dat je niet aan elkaar vast zit als je een huis hebt gekocht ofzo :P )

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 14:11

Gevoelsmatig is er ook verschil. Maar fiscaal en juridisch hoeft dit niet zo te zijn.

:)Ikkuh:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 14:22

Ffortuna schreef:
Nou ik vind dat er wel degelijk verschil is. Voor de wet wordt een geregistreerd partnerschap gelijk gezien als trouwen. Gevoelsmatig ga ik nu dus liever een samenlevingscontract aan, anders is er straks echt geen verschil meer, mochten we gaan trouwen. (Niet dat je niet aan elkaar vast zit als je een huis hebt gekocht ofzo :P )

Ja zo komt het geregistreerd partnerschap wel een beetje over ja..
Denk dat wij ook voor het samenlevingscontract gaan (ondanks dat het duurder is) maar wil eerst nog even een beetje informatie verzamelen en ff informeren hoe anderen hun ervaringen hebben

beccy

Re: Bokkers op de woningmarkt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 17:12

Voor iedereen die een huis gekocht heeft een dikke proficiat..Voor degene die nu aan het bieden zijn ..succes..
Morgen hebben wij ook weer kijkers.. Ben dus benieuwd. Van de kijkers van woensdag voorlopig niks meer gehoord helaas, ondanks dat ze positief zijn. Vind dat toch wel wat vreemd. Ik zou toch iets aan de makelaar laten weten...
NOu ja duimen maar weer...

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 17:18

Woensdag eerste bezichtiging hier! Binnen een week na het plaatsen van de advertentie, dus ik had het nog niet verwacht. Ik vind het wel spannend allemaal :D.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 18:29

Only_Hellen schreef:
@Pmarena. Je haalt de inschrijving bij de notaris en het bouwdepot door elkaar. Bij een verhoogde inschrijving, zoals in jouw voorbeeld, kun je inderdaad onderhands verhogen, dus zonder tussenkomst van de notaris. Heeft niets te maken met een bouwdepot, ondanks dat jij 16.000 op je rekening gestort hebt gekregen. Waarom je dit zo hebt gekregen kan ik niet beoordelen zo, maar dat zou geweest kunnen zijn, dat jullie aardig onder de verkoopwaarde van de woning hebben gekocht, en dan zonder nhg.

Ik vind het ook erg apart , maar toen wij vroegen waar die duizenden euro's ineens vandaan kwamen , werd dat als antwoord gegeven. Dat het besproken later te gebruiken bouwdepot soortemet van verviel , en we daarvoor alvast die uitkering kregen zeg maar.

Ik vond dat nogal vreemd maar daar we het toch goed konden gebruiken voor de verbouwing hebben we het maar zo gelaten.

We hebben het huis wel een ton onder de vraagprijs / 28.000 onder de WOZ waarde kunnen bemachtigen , maargoed die prijs hadden we al uit-onderhandeld voordat m'n hypotheekadviseur ging rekenen voor dit nieuwe huis van ons samen.....

Nu moet ik ook eerlijk bekennen dat ik ergens halfverwege afgehaakt ben met de preciese afwerking van alles rond die hypotheek , daar vriendlief meer een economisch rekenwonder is dan ik , betreffende het lening / belasting-gebeuren :P

Manjafiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 19:02

Let je op met duizenden euro's die op je rekening gestort worden? Volgens mij heeft dat consequenties voor de belastingdienst.... (iemand: correct me if iam wrong).

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 19:06

Misschien heeft het te maken met het taxatierapport wat er bij moet zijn en de NHG.

Ons bouwdepot is lager getaxeerd omdat het anders niet in de NHG past. We houden een stukje over wat wel meegefinancierd is en we rechtstreeks gestort krijgen. Hiervoor hoeven we dus geen nota's in te dienen. Om het aftrekbaar te maken is het wel de bedoeling dat je wel de nota's bewaard voor de fiscus.

Het is nu voor mij helemaal vers omdat we vandaag de hypotheek geregeld hebben.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 19:27

Nadeel van het meteen op je rekening gestort krijgen is dat je er meteen rente over gaat betalen, in plaats van pas op het moment dat je het nodig hebt/gebruikt. Als daar veel tijd tussen zit kan het dan nadelig zijn.

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 19:46

Dat klopt inderdaad. Aan de andere kant is zo'n klein budgetje wat wij hebben wel handig omdat je gewoon veel vanuit je bouwdepot eruit kan voorschieten. Grote dingen kan je natuurlijk meteen van je bouwdepot laten afschrijven, maar een rondje karwei/gamma/etc is wel fijn als je daarvoor al wat op je rekening hebt staan.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 19:52

Helaas hebben wij het meteen nodig gehad , een nieuwe keuken , wat ramen vervangen , alarmsysteem , stucen en nieuwe trap....dat gaat best hard zeg maar :o

Vandaar dat wij zoiets hadden van WAT waar komt dat geld vandaan !! Daar kunnen we natuurlijk voor gaan dokken !!
Maar mja , hum ..... we hebben het toch wel snel nodig dus laat maar , scheelt weer wat gedoe om het los te krijgen.

We hebben 30 oktober de sleutel gekregen en zijn meteen flink aan de slag gegaan , dus zijn nu al door het bouwdepot heen en aan het spaargeld toe en wat overbodige spullen van de dubbele inboedel aan het verkopen om weer verder te kunnen weet je wel :P

Maar het belangrijkste is gedaan nu , de rest komt gaandeweg wel , dat gaat allemaal niet meer zo gruwelijk hard met duizenden tegelijk gelukkig :)

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 20:04

Manjafiek schreef:
Let je op met duizenden euro's die op je rekening gestort worden? Volgens mij heeft dat consequenties voor de belastingdienst.... (iemand: correct me if iam wrong).

Voor de vermogensrendementheffing bedoel je? Je hebt ten eerste al een vrijstelling van zo'n 20.000 euro pp, plus dat de fiscus als peildata 1 januari en 31 december heeft en dat eventuele bedrag delen door 2. Dat zou dan belast kunnen worden met vermogensrendementheffing.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 20:10

Only_Hellen schreef:
Manjafiek schreef:

Voor de vermogensrendementheffing bedoel je? Je hebt ten eerste al een vrijstelling van zo'n 20.000 euro pp, plus dat de fiscus als peildata 1 januari en 31 december heeft en dat eventuele bedrag delen door 2. Dat zou dan belast kunnen worden met vermogensrendementheffing.

Dat laatste klopt niet meer vanaf 2010 ;). Nog maar één peildatum.

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 20:13

Ok, zou kunnen. Dat wist ik niet.

Manjafiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 10:36

Ja precies. Maar als je het in 2009 hebt ontvangen dan heb je er voor dit jaar al mee te maken gehad als het goed is (bij je belastingaangifte voor april van dit jaar). Ik weet niet hoe dik de spaarrekening was maar als je meer dan 20.000 euro hebt moet je daar belasting over betalen (samen 40.000 euro). Dat overigens vanaf 2010 wijzigt. Je moet dan een samenlevingscontract, geregistreerd partnerschap of getrouwd zijn wil je tot 40.000 euro belastingvrij kunnen sparen. Tot 2009 mocht je nog 'gewoon samenwonen zonder contract' en tot 40.000 euro sparen. (Ik ben overigens geen expert :-s).

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 11:10

Ik wel ;). En je komt een heel eind goed in de buurt hoor. Voor bouwdepots is wel een speciale regeling, maar dat zou ik ook moeten nakijken. Op google is daar wel al veel over te vinden, voor de mensen wie het aangaat.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 11:18

beccy schreef:
Voor iedereen die een huis gekocht heeft een dikke proficiat..Voor degene die nu aan het bieden zijn ..succes..
Morgen hebben wij ook weer kijkers.. Ben dus benieuwd. Van de kijkers van woensdag voorlopig niks meer gehoord helaas, ondanks dat ze positief zijn. Vind dat toch wel wat vreemd. Ik zou toch iets aan de makelaar laten weten...
NOu ja duimen maar weer...

je zou eens heel bijdehand aan de makelaar de contactgegevens van kijkers kunnen vragen.. misschien hebben ze wel een goede indruk van het huis gekregen maar een slechte indruk van de makelaar en haken ze daarom af!

Zowiezo is het wijs om een kennis , familielid of vriend naar het huis te sturen om je makelaar eens te testen ;) als ik kijk hoeveel gigantisch slechte verkoopmakelaars in al ben tegen gekomen als koper :=

beccy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 13:13

Wij hebben inderdaad ook te make gehad met een slechte makelaar...We hebben nu een andere makelaar, waar we veel goede verhalen van hebben gehoord. BIj de andere makelaar hadden we zelf eens een afspraak gemaakt om een ander huis van hun te bezichtigen, omdat wij dus ook vermoeden hadden dat er iets niet klopte...we hadden al meer dan 50 kijkers gehad en geen 1 die positief was.. Nou daar hebben we dus gelijk gezien waarom..alleen de negatiefe aspecten van dat huis werden aangehaald. Gevolg ook wij gingen met een slecht gevoel uit dat huisje terwijl we van tevoren redelijk positief erover waren...In deze hebben we wel echt vertrouwen!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 13:23

Maar het is toch ook niet gek als kijkers de tijd nemen om aan te geven of ze wel of niet door willen gaan met een huis? Wij hebben er ook minstens een week over nagedacht, mede omdat we ook andere huizen bekeken. :)

hebrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 13:26

Heb niet alle pagina's meteen gelezen, maar ik meld me ook even! Heb m'n huisje te koop staan! (tenminste, de opdracht is gegeven aan de makelaar, die gaat er nu mee aan de gang) Heb er 5 jaar met veel plezier gewoond, veel meegemaakt, maar nu is het tijd voor iets van ons "samen", dus ook daarvoor zijn we ondertussen aan het rondneuzen! (we hebben de luxe van twee residenties op het moment :) )
Spannend allemaal! Ga jullie even mee volgen!