[Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ElizeVdS

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 08:25

Oh wow Shanna. Hopelijk zetten ze er wel vaart achter. Neem aan dat er nog geld apart staat bij notaris dat als dit niet binnen redelijke termijn opgelost is jullie het op hun kosten kunnen laten doen?

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 08:31

Dat zijn serieuze plekken! Hopelijk snel opgelost.

En Yasmine, succes met afzeggen.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 22:12

Wow Shanna! Ik hoop echt dat je dat zo snel opgelost krijgt, maar eerlijk gezegd, ik heb er een hard hoofd in. Veel sterkte in ieder geval! Ik zou wel kijken dat je bij de notaris nog iets kunt opnemen over gevolgschade nav deze lekkage, zodat je, als er over X jaar toch nog problemen zijn of ontstaan hierdoor, je dat alsnog kunt verhalen op de verkoper. Als er zóveel vocht in een constructie komt, ook met schimmel etc, kun je daar serieuze problemen mee krijgen. Ik snap dat je dolgraag wil verhuizen en het lijkt misschien of je geen keuze hebt, maar misschien is er iets met de verkoper te regelen dat jullie spullen tijdelijk opgeslagen worden en jullie in een vakantiehuisje oid gaan. Hier nu mee aan de slag gaan voordat alles droog is en de oorzaak opgelost is, kan misschien ik problemen met aansprakelijkheid opleveren voor de verzekering?

@Yasmine, een hele verstandige beslissing! Jullie droomhuis komt zeker nog op jullie pad, waar dan ook ter wereld. Soms moet iets gewoon zo zijn!!

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 22:22

We informeren morgen bij de notaris hoe we dit het beste aanpakken naar de verkopers toe maar ik kijk er wel gigantisch tegenop := We kunnen gewoon van onze opschortende voorwaarden gebruik maken, maar ik kijk niet echt uit naar dat gesprek. Iemand ervaring met je terugtrekken uit een verkoop op basis van opschortende voorwaarden? Tips?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 22:34

Ik zou het op schrift zetten, met jullie redenen, succes wensen en vriendelijke groeten, klaar. Je hoeft die mensen toch nooit meer te spreken.

Eventueel jullie notaris vragen om het juridisch even na te kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 22:58

Afbeelding

Het droogt al mooi! :D
Morgen komt de makelaar weer langs, en dan weten we meer over wie wanneer wat komt doen.
Wij hebben er gelukkig wel vertrouwen in omdat het een betrouwbare verkoper met goede naam is die zn naam ook goed te houden heeft. Makelaar staat ook als erg betrouwbaar bekend, en zo komt hij ook over. Hij maakt de dingen niet mooier dan dat het is, en wind er ook geen doekjes omheen. Snelle en heldere communicatie, dus ik verwacht dat het goed gaat komen.

We hebben wel de ene na de andere tegenslag met dit huis, maar toch zie ik het nog steeds ons droomplekkie worden! :Y)

O.a. Lekkage, keukenfrontjes niet meer geheel leverbaar, vloerverwarming die door kabels heen ging dus met spoed instalatiebedrijf voor allemaal nieuwe kabels, vloerverwarming die niet op de hoogte is van de gemaakte afspraken waardoor ze nu nog een keer terug moeten komen maar wanneer is nog een vraag want op vakantie, stoppenkast die niet uit te breiden blijkt (zitten slechts 3 groepen in, een normaal eengezinswoning heeft er 10 tot 12) en dus vervangen moet worden (katsjing :$ ) bouwdepot wat je zelf vooraf moet betalen die enkel per post werkt en zn eigen regels niet lijkt te kennen, en dan zijn we nog maar 3 dagen op weg!

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 23:28

Prairy, weet niet goed of we niet beter het telefonisch vermelden met dan achteraf schriftelijk hen een overzicht te bezorgen. Aan de ene kant is tot nu toe alles wel helemaal per mail gelopen. Ben gewoon bang dat ze tegen het plafond vliegen als we het telefonisch doen en we nergens eindigen en in stomme discussies verzanden.

Fijn dat het opschiet Shanna! Wonen jullie er nu al of is het pas einde deze maand?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 23:56

Midden/ eind van de maand gaan we pas verhuizen, nu is het slopen/ klussen/ breken/ bouwen e.d..

Ik zou de koop ook schriftelijk afzeggen hoor, krijg je ook niet een telefonische woordenwisseling waar je niet op ingesteld staat. Hebben jullie rechtstreeks contact met de verkoper? Of gaat dat allemaal nog via de makelaar?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 00:02

Als alles nu al per mail gegaan is, waarom zou dit dan niet ook per mail kunnen?

Toen wij de eerste keer dat gezeik hadden, hebben we ook per mail afgezegd, gewoon een nette mail geschreven (gelukkig achteraf, want we kopen nu van dezelfde makelaar), en die hebben ze geaccepteerd. Waarom zou je het jezelf moeilijk maken. Als ze nog tekst en uitleg willen, kunnen ze zelf ook bedenken om de telefoon te pakken (en nee, dat hoef je niet expliciet te melden, je hoeft geen ideeën aan te dragen ;) )

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 08:03

Ik zou het inderdaad ook schriftelijk doen. Als je er zo tegenop ziet kan je dat dan niet naar de makelaar mailen/aangetekend verzenden i.p.v. naar hun?

Shanna: wat een tegenvallers al! Waar hebben jullie het bouwdepot?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 08:13

Abn amro, deze constructie van bouwdepot vind ik dus geen aanrader.. -O-

ElizeVdS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 08:17

Zeker gezien alles toch al per mail ging zou ik dat nu ook doen!

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 08:49

Gewoon per mail doen. Dan kan je het vaak ook beter verwoorden. Het is je goedrecht om er nog vanaf te zien. Succes!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 09:15

Hoe heb je de ontbindende voorwaarden vastgelegd, onder welke voorwaarden? In NL is het gebruikelijk dat als je wilt ontbinden omdat je de financiering niet voor elkaar krijgt, je dat aan moet tonen met (minstens) één afwijsbrief van een geregistreerde financiële instelling.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 09:23

@Berdien: ze hebben nog niet eens getekend, dus ze hoeven geen reden op te geven.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 09:28

Ze hadden geloof ik 2 ontbindende voorwaarden waarmee ze er onderuit konden komen.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 09:36

Djuulsie: ik ken de wetgeving in België niet, vandaar mijn vraag :) In NL zijn ontbindende voorwaarden alleen als je al een koopcontract hebt getekend. Voor die tijd zijn ze helemaal niet van belang. Ik had ook een overeenstemming qua prijs, maar heb me door het eindeloze gezeik van de verkopende partij uiteindelijk teruggetrokken. Maar niks op papier, dus ook geen sprake van ontbindende voorwaarden.

Boooo: maar dat je aanspraak kunt maken op een ontbindende voorwaarde wil niet zeggen dat het daarmee klaar is. Als je (in NL) een beroep wil doen op je ontbindende voorwaarde van financiering kun je niet zomaar zeggen 'Bank zegt nee, ontbindt maar!'. Je zult dan wel aan moeten tonen dat de bank de aanvraag heeft afgewezen.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 10:06

We hebben als ontbindende voorwaarden dat we een hypothecaire lening kunnen verkrijgen en dat we het eens zijn met de basisakte die nog moest worden opgemaakt (die we afgelopen vrijdag hebben ontvangen en waar we ons absoluut niet in kunnen vinden). Er zijn verder geen zaken vastgelegd van documenten die we in dat geval moeten voorleggen. Afwijzing van de bank is als het nodig zou zijn geen enkel probleem. :) En we hebben een hele lijst met zaken uit de basisakte waar we het niet eens me zijn.

Maar ik neem vandaag dus inderdaad contact op met onze notaris op te kunnen anticiperen of we evt. documenten moeten kunnen voorleggen of dat schriftelijke bevestiging van ons genoeg is. Ik wil ook weten of ze stappen tegen ons kunnen ondernemen, want gezien zij over een maand zelf een nieuw huis moeten betalen zou het me niet verbazen als ze niet zomaar eens gaan met alles. Maar een hebben vooral zichzelf in de knoei geholpen door zo lang te wachten om alles te finaliseren.

Per mail heeft trouwens ook mijn voorkeur, maar mijn schoonvader die ook actief is in recht zei dat wehet hen verschuldigd zijn om telefonisch te doen. Ik vind dat eigenlijk niet, hoe ze zich gedragen hebben. En schriftelijk kan je inderdaad beter alles structureren.

Zaterdag gaan we een week met vakantie, denk niet dat ik ooit al zo hard naar vakantie heb uitgekeken zodat dit achter de rug is :+ .

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 11:24

Net met onze notaris gebeld, en het is simpeler dan we dachten. :+

Omdat er nog geen basisakte is die het pand omschrijft, hebben wij eigenlijk ook geen pand waarop we ons bod kunnen doen en daarom kunnen we er onderuit zonder reden zolang de basisakte niet definitief is. Dat document is nog niet definitief (ging normaal deze week ondertekend worden), dus we hoeven zelfs geen reden te geven. Onze notaris belt hun notaris nu op omdat hij voorstelde dat het dan meteen ook goed opgevangen wordt. Het zal me benieuwen welke reactie we nu krijgen := Ze zullen niet gelukkig zijn, maar volgens onze notaris kunnen ze ons niets maken en is het vooral hun fout dat ze het zo lang hebben laten aanslepen.

Wat een opluchting *\o/*

SpeechLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 11:35

Fijn Yasmine! Ik ben ook erg benieuwd hoe ze nu zullen reageren, ze zullen het vast niet leuk vinden :+ Maar dan hadden ze het inderdaad maar beter moeten aanpakken.. het was natuurlijk al constant gedoe.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 12:21

Wat fijn dat het zo is opgelost Yasmine! Ben ook benieuwd naar hun reactie, of ze jullie nog gaan contacteren :=

Onze hypotheekadviseur had een terug bel verzoek van de ING, dus ben benieuwd...

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 13:03

Volgens mij zijn ze nog niet op de hoogte, want ik kreeg net een heel aanmanende mail van de verkoopster dat we "heel dringend de datum voor het compromis moeten vastleggen." := Hoop dat ik straks geen heel boos telefoontje krijg :')

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 13:22

:') Ze hebben ineens haast..

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 14:30

Wat fijn Jasmine! Wij zaten er toen ook zo tegenaan te hikken, maar de juridisch adviseur heeft het verder afgehandeld.
Jammer genoeg kregen we daarna nog een paar keer een telefoontje van de verkopers of we het echt ECHT niet wilden kopen. We voelden ons helemaal schuldig :=

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 14:57

Wat fijn Yasmine! Ik zou gewoon de telefoon niet opnemen de komende week als ik het nummer niet kende :')